lasten herkkujen syönti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herkkuhiirikö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herkkuhiirikö

Vieras
Onkohan kellään vastaavaa tilannetta ja kuinka olette toimineet? Meillä kaksi pientä lasta, 1v ja 3v. Mulla on laaja kaveripiiri ja kyläilemme päivisin paljon, ja meillä käy vieraita paljon. Olen siis hoitovapaalla nyt. Vieraiden aikaan toki meillä keitellään kahvia ja meille keitellään kylässä kahvia ja lapset saavat mehua (1v sa maitoa eikä hän saa muutoinkaan vielä kuin korkeintaan pikkusia murusia maistella herkkuja). Kahvipöydässä sitten 3-vuotiaani saa toki ottaa esim. pullaa ja vaikka keksin, pari. Nyt mua on alkanut mietityttää että kun elämämme on niin sosiaalista, niin lapsenihan saa aika tavalla herkkuja - melkein joka päivä. Annokset ei nyt niin isoja ole, esim. jäätelöauton pieni jäätelö, pulla, pari keksiä tms. Mutta mietin vaan, että tuleeko lapselle silti liikaa herkkuja. Kotiolossa saa toki joskus esim. jäätelöä saunan jälkeen tms, mutta muutoin pyrin pitämään ruokavalion kasvisvoittoisena ja terveellisenä välipaloja myöten. Mites te muut vastaavassa tilanteessa toimitte, toimisitte? Minusta toisaalta turhaa tiukkistelua sekin olisi, ettei lapset saisi kahvipöydästä ottaa... Hyvin on kasvanut, ei ole ylipainoa, liikutaan paljon ulkona kun koko perhe liikunnallinen jne eli tällaiset perusasiat on kunnossa.

VOihan se olla, että niitä herkkuja vähän turhan paljon tulee, jos tuo on melkein päivittäistä. Voisihan sitä ainakin silloin kun kahvittelette teillä, niin laittaa kahvipöytään joskus hedelmiä, hapankorppuja, tai jotain terveellisempää keksiä.

Silloin kun meillä kyläiltiin paljon, mä tein niin et vähensin sitä tarjolle laitettavaa määrää. Etenkin jos sama porukka oli just syönyt mun tarjoamaa ruokaa, niinkun usein sillon tehtiin. Ei sitä tavaraa oo pakko pistää miljoonaa laatua tarjolle ja näin ollen saat vähä rajoitettua sitä herkkujenkin määrää. Ja kaikki voileivät, hedelmäsalaatti ym. on myös kova sana välillä.

Joo, pyrin itse tekemäänkin kotona niin että on esim. pullaa - se on aika terveellistä herkkua ja hedelmäsalaatteja, vihannespaloja yms on ollut pöydässä myös. Tai pannukakkua, sehän ei ole paha juttu myöskään. Mitä tulee herkutteluun ja painooni, niin 162cm ja 51kg :). Et eipähän tuo vaikuta.

Ja vielä, meillä itsellä on tarjolla aina vaan noita lasten keksejä, jotka ovat tosi pieniä ja niissähän on ajateltu myös rasvoja ym enempi kuin muissa kekseissä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, pyrin itse tekemäänkin kotona niin että on esim. pullaa - se on aika terveellistä herkkua ja hedelmäsalaatteja, vihannespaloja yms on ollut pöydässä myös. Tai pannukakkua, sehän ei ole paha juttu myöskään. Mitä tulee herkutteluun ja painooni, niin 162cm ja 51kg :). Et eipähän tuo vaikuta.

Lucky you! Itselläni näkyy niin helposti.

Pullat, jäätelöt ja keksit ei nyt paljoa lihota.

Jos lapset syö terveellisesti lautasensa tyhjäksi, niin kyllä siitä hyvästä keksin voi antaa.

Karkit on sitten asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jooei:
Pullat, jäätelöt ja keksit ei nyt paljoa lihota.

Jos lapset syö terveellisesti lautasensa tyhjäksi, niin kyllä siitä hyvästä keksin voi antaa.

Karkit on sitten asia erikseen.

Kyllä ne vaan lihottaa. Ja tuollaisesta päivittäisestä herkuttelusta tulee tosi helposti tapa.

KIITOS MM! Minä olen itse samoilla linjoilla. Tuntuu hassulta että tuosta syystä pitäisi sosiaalista elämää rajoittaa. Tai alkaa kahvin kanssa näkkileipää syödä :). Siinäkään ei siis mitään vikaa ole/olisi, mutta aika niuhoahan se olisi ;)

Meillä lapset 5v 3v ja 1v, pienin ei vielä syö herkkuja, pullan tai vastaavan murusia joskus. Mutta kyllä meillä herkutellaan ihan kotonakin, ei nyt ihan päivittäin mutta melkein, useamman kerran viikossa kuitenkin. Pulla, kääretorttu, marjapiirakka, jätski, keksiä... Ei paljon kerralla, esim. pari muumikeksiä. Meidän lasten herkkua kyllä ovat marjat ja hedelmät että niilläkin herkutellaan, tai en mä laske niitä edes herkuiksi kun ne kuuluu meidän päivittäiseen ruokavalioon. Kun on vieraita niin usein laitan kahvipöytään myös jotain hedelmää.

Siitä yritän pitää huolen että ne ns. makeat herkut ei vie ruokahalua eli ei ennen ruokaa syödä, vaan välipalana tai jälkiruokana. Mummulassa tuo ei aina meinaa onnistua...Itse kyllä pitäisi herkkuja vähentää, pari ylimääräsitä kiloa, mutta lapset on kyllä niin hoikkia että ne päonvastoin tarvis vähän lisäravintoa. Ja oikeeta ruokaa kyllä syövät hyvin.

Yhteistyössä