Lasten harrastustakuu rahoitetaan Veikkauksen rahoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En arvele.
Se oli kaikille joita viesti koskettaa.

😘

Olen kirjoittaja, joka laittoi mm. tuon linkin, ja olen menettänyt läheisen riippuvuudelle, joten tiedän, miten vaikeasta ja raskaasta asiasta on kysymys. En silti katso, että nuorten liikkumisen tukeminen esim. pelituloista olisi väärin; näinhän voidaan parhaimmillaan juuri ehkäistä mahdollisten riippuvuuksien syntymistä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
No muutenhan nuo lapset ja nuoret nykyään vaan möllöttävät pelivehkeittensä eessä tai puhelimilla, ja loppuosa potkii mummoja ja räkii maahan kauppojen edessä energiajuomatölkit käjessä ja ruohonortit huulessa.
Huolestuttavassa kunnossa nämä meidän nuoret.
Jotakin intin tilastoja tässä männä vuosina seuranneena ei voinut muuta kuin pyöritellä päätä.

Liikuntaa/järkevää toimintaa harrastetaan nykyään auttamattomasti liian vähän!

Ei lapset ja nuoret oma-aloitteisesti mitään urheilua nykyään harrasta. Toista oli silloin kun itse olin pieni. Talvet meni jäillä/hiihtäen ja kesät tennistä/sulkkista/lenttistä jne. Jos ei kentät olleet vapaana niin heiteltiin vaikka kärrynpyöriä tai seikkailtiin pidemmälläkin esim. pyöräillen.

Seurojen mukana tulee yhteisöllisyys! Tämä saattaa olla monelle nuorelle tärkeää kun haetaan itseä ja mietitään mihin kuulutaan. Pelkkä perhe ei välttämättä riitä. Sitä paitsi vanhemmat ovat työpäivien jlk. niin loppu, että ei kaikilla riitä virtaa lähteä urheilemaan lapsen tai nuoren kanssa…?

Aikuiset ovat yleensä jo löytäneet itsensä ja osaavat pitää itsestänsä huolta harrastamalla vaikka työmatkapyöräilyä/ muuta hyötyliikuntaa.

On muuten totta, että nuoret on nykyään kummallisen kyvyttömiä tekemään mitään, ellei vanhemmat järjestä ohjelmaa tai nenän alla ole jotain ruutua.
Itse 80- luvun lapsena televisiosta tuli tasan yksi lastenohjelma ja se kesti sen puolisen tuntia. Ei me leikitty koskaan sisällä kenenkään luona, vaan paineltiin pitkin kyliä porukalla. Fillaroitua tuli kymmeniä kilometrjejä päivässä. Käytännössä kaikki tekeminen oli liikunnallista. Luisteltiin, hiihdettiin, pelattiin, fillaroitiin, uitiin jne.

Ei silloin vanhemmat järjestäneet mitään ohjelmaa lapsilleen... Ihan rehellisesti sanoen, tuntuu, että nykyvanhemmat on ehkä vähän liikaa ottaneet leikkitädin roolia tai ne jotka eivät jaksa antavat lastensa tuijottaa ruutuja aamusta iltaan. Tavalla tai toisella lasten luovuus ja kekseliäisyys tuhotaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
😘

Olen kirjoittaja, joka laittoi mm. tuon linkin, ja olen menettänyt läheisen riippuvuudelle, joten tiedän, miten vaikeasta ja raskaasta asiasta on kysymys. En silti katso, että nuorten liikkumisen tukeminen esim. pelituloista olisi väärin; näinhän voidaan parhaimmillaan juuri ehkäistä mahdollisten riippuvuuksien syntymistä.
Täällä sielun sisar.
Menetin nuorena molemmat vanhemmat riippuvuudelle ja valitettavasti ex-miesystäväni oli riippuvainen.

Olen käynyt läheisryhmissä ja ex-miesystävän kanssa avoimissa ryhmissä, ne on kyllä mahtavia paikkoja. Siellä käy ihan päättäjistä/muista julkuista taviksiin, kirjo on laaja ja tarinat ovat ihan mielettömiä!❤️
Kiitollisuus ja onnellisuus siitä ”selvästä” päivästä paistaa jokaisen kasvoilta.❤️

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Täällä sielun sisar.
Menetin nuorena molemmat vanhemmat riippuvuudelle ja valitettavasti ex-miesystäväni oli riippuvainen.

Olen käynyt läheisryhmissä ja ex-miesystävän kanssa avoimissa ryhmissä, ne on kyllä mahtavia paikkoja. Siellä käy ihan päättäjistä/muista julkuista taviksiin, kirjo on laaja ja tarinat ovat ihan mielettömiä!
Kiitollisuus ja onnellisuus siitä ”selvästä” päivästä paistaa jokaisen kasvoilta.

Kiitos, kun avauduit kipeästä asiasta myös ❤️

Sanoi muut mitä tahansa niin järjestelmä on ongelmallinen ja sen tunnustaa jopa Veikkauksen edunsaajat. Olisi parempi jos vanhemmat kantaisi vastuunsa ja rahoittaisi lasten harrastukset itse.

Sanoi muut mitä tahansa niin järjestelmä on ongelmallinen ja sen tunnustaa jopa Veikkauksen edunsaajat. Olisi parempi jos vanhemmat kantaisi vastuunsa ja rahoittaisi lasten harrastukset itse.

Harrastusmenot ovat nykypäivänä jäätävät. Itse kannatan sitä, että lapsien urheiluharrastuksia tuetaan siksi, että se maksaa itsensä moninkertaisena takaisin. Urheilu ja urheiluseuraan kuuluminen on itse kullekkin monin tavoin hyväksi. Minusta lasten mahdollisuus urheiluun ei pidä olla kiinni vanempien varallisuudesta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Algoma
Harrastusmenot ovat nykypäivänä jäätävät. Itse kannatan sitä, että lapsien urheiluharrastuksia tuetaan siksi, että se maksaa itsensä moninkertaisena takaisin. Urheilu ja urheiluseuraan kuuluminen on itse kullekkin monin tavoin hyväksi. Minusta lasten mahdollisuus urheiluun ei pidä olla kiinni vanempien varallisuudesta.
Se ei muuta sitä tosiasiaa että rahoittamalla lasten ja nuorten harrastuksia Veikkauksen rahoilla voi luoda enemmän ongelmia kun niitä ratkaisee.

Se ei muuta sitä tosiasiaa että rahoittamalla lasten ja nuorten harrastuksia Veikkauksen rahoilla voi luoda enemmän ongelmia kun niitä ratkaisee.

Ongelma ei piile veikkauksessa, vaan ihmisissä. Vaikka veikkausta ei olisi olemassa, ei ongelma poistuisi mihinkään. Peliriippuvaiset pelaisivat silloin vain ulkomaisien yhtiöiden kautta, jolloin veromarkat siirtyisivät ulkomaille. Nyt ne sentään palautuvat suomalaisten hyödyksi.

Ongelma ei piile veikkauksessa, vaan ihmisissä. Vaikka veikkausta ei olisi olemassa, ei ongelma poistuisi mihinkään. Peliriippuvaiset pelaisivat silloin vain ulkomaisien yhtiöiden kautta, jolloin veromarkat siirtyisivät ulkomaille. Nyt ne sentään palautuvat suomalaisten hyödyksi.
Ongelma nimenomaan on Veikkauksessa. Poistamalla peliautomaatit kaupoista saataisi peliongelmia vähennettyä radikaalisti.

Eikö niihin peliautomaatteihin pidä nykyään kirjautua, että pääsee pelaamaan ja niissä on jotkun rajat paljonko saa pelata? Aikoinaan saatoin ohi kulkiessa tiputtaa 2 euroa tuplapottiin, nyt en enää kun en jaksa vaivautua jonkun tunnistautumisen kanssa.

Eikö niihin peliautomaatteihin pidä nykyään kirjautua, että pääsee pelaamaan ja niissä on jotkun rajat paljonko saa pelata? Aikoinaan saatoin ohi kulkiessa tiputtaa 2 euroa tuplapottiin, nyt en enää kun en jaksa vaivautua jonkun tunnistautumisen kanssa.
Veikkaus-kortilla pitää tunnistautua ja sitten pitää ilmeisesti itse asettaa tappioraja.
Siinä on vaan se että Veikkauksen tuotot tulee lähinnä paljon pelaavilta ongelmapelaajilta eikä sinunkaltaisilta, jotka syöttää automaattiin satunnaisesti muutaman kolikon.

Yhteistyössä