Lasten harrastusasiaa. Harmittaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:-(

Vieras
Tyttö aloitti juuri uuden harrastuksen ja kun selviteltiin maksuja, sanoivat, että puolivuosittain on maksu ja kerran vuodessa lisenssit. Ja varusteet (kengät ja jumppavaatteet) pitää itse tietty hankkia. No, summa kuulosti ihan järkevältä ja tyttö sai aloittaa harrastuksen.

Nyt sitten yhtäkkiä onkin joka viikko kahdet-kolmet ylimääräiset treenit, joista tulee aina salimaksu (4 euroa). Jos ei käy ylimääräisissä treeneissä, ei pääse näytökseen. Lisäksi treeneissä pitääkin olla ihan tietynlaiset shortsit (kalliit), tietynväriset kengät ja x kpl tietynlaisia tukkavirityksiä (a 3 euroa). Ja esitysasuista pitää maksaa vuokraa. Lisäksi päälle bussimatkat yhden kerran sijaan kolme-neljä kertaa viikossa (seutulippu), niin jo alkaa harrastukselle tulla hintaa.

Pojan harrastuksessa on paljon reilumpi peli. Kuukausimaksu on joo vähän isompi, mutta se sisältää ihan kaiken. Turnausmaksut, kuljetukset turnauspaikoille, varusteet (paitsi kengät), ylimääräisten harkkojen salimaksut... eli kun kuukausittain maksaa harrastusmaksut, ei tarvitse enää olla viikottain varaamassa ylimääräistä kymppiä-kahtakymppiä kaikkeen muuhun.

En vaan tajua miksei silloin, kun vanhemmat maksuista kyselee, voida ilmoittaa rehellisesti, mitä kaikkea ylimääräistä tähän vielä tulee päälle, jotta lapsi voi täyspainoisesti harrastaa. Jollekin noi on ehkä pikkusummia, mutta meille sellainen viitisenkymmentä euroa kuussa lisää muiden maksujen päälle on kyllä liikaa (noh, bussimatkoja noiden on tietty paha ennakoida, mutta olisi voinut vaikka mainita, että tiettyinä aikoina vuodessa ennen jotain tapahtumia voi yhtäkkiä olla pakollista käydä yhden kerran sijaan 3-4 kertaa viikossa treenaamassa).

joo, tiedetään. tosi kypsää. meillä tyttö joutui yhden harrastuksen lopettamaan, kun ei meillä vaan ollut varaa kaikkeen tollaseen. lisäksi vanhemmilta edellytettiin melkein viikottaista talkootyötä.

Alkuperäinen kirjoittaja kypsää:
joo, tiedetään. tosi kypsää. meillä tyttö joutui yhden harrastuksen lopettamaan, kun ei meillä vaan ollut varaa kaikkeen tollaseen. lisäksi vanhemmilta edellytettiin melkein viikottaista talkootyötä.

Meillä taitaa olla sama edessä :-(
No talkoohommiin ei ole sentään vielä kinuttu, toisaalta tyttö on vasta tämän kevään harrastanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Puhuuko ap SVOLista?

En puhu, onko sielläkin sama meininki?

Eräs nainen manasi, että tuon liiton alajaostossa jumppaava tyttärensä tarvitsi jatkuvasti uusia jumppa-asuja, ja tietenkin vain liiton kautta tilatut kävivät. Nainen oli suuttunut, kun capri-pituisista mustista leggingseistä olisi pitänyt maksaa 39 ?. Meni ja osti H&M:ltä samanlaiset kympillä.
Muuten ilmeisesti todella mukava seura liikkua, mutta menot huimaavat heikompien päitä.

Puhuuko ap SVOLista?

Eräs nainen manasi, että tuon liiton alajaostossa jumppaava tyttärensä tarvitsi jatkuvasti uusia jumppa-asuja, ja tietenkin vain liiton kautta tilatut kävivät. Nainen oli suuttunut, kun capri-pituisista mustista leggingseistä olisi pitänyt maksaa 39 ?. Meni ja osti H&M:ltä samanlaiset kympillä.
Muuten ilmeisesti todella mukava seura liikkua, mutta menot huimaavat heikompien päitä.

Just.
No vähän tota samaa tuollakin. Niillä on jotkut tietyt minishortsit, joissa kirjailu ja nämä ovat ihan perustreeneissä ainakin puolipakolliset. Samanlaisia saisi varmaan h&m:stä alle kympillä, tosin ilman lajiliiton painatuksia *huoh*

Kuka ne vaatteet ja salit päättää? Onko kaikki muut vanhemmat tyytyväisiä? Mun mielestä vanhemmat ja valmentaja voisivat yhdessä sopia sopivanhintaisista vaatteista ja sopivista harjoittelumääristä. Ehkäpä osan treeneistä voisi tehdä vaikka ulkosalla ja halvempiakin vaatteita voi esityksissä käyttää. Mutta jos kaikki muut ovat tyytyväisiä, on etsittävä halvempi paikka harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Kuka ne vaatteet ja salit päättää? Onko kaikki muut vanhemmat tyytyväisiä? Mun mielestä vanhemmat ja valmentaja voisivat yhdessä sopia sopivanhintaisista vaatteista ja sopivista harjoittelumääristä. Ehkäpä osan treeneistä voisi tehdä vaikka ulkosalla ja halvempiakin vaatteita voi esityksissä käyttää. Mutta jos kaikki muut ovat tyytyväisiä, on etsittävä halvempi paikka harrastaa.

Kun lapsi kulkee jo itse harrastuksissaan, eipä ole tullut nähtyä muita vanhempia. Valmentaja vaan aina sähköpostittelee.

Voisinkin häneltä kyllä kysäistä, voisimmeko perustaa yhteisen postilistan joukkueelle, että saisi vähän vaihtaa ajatuksia muiden vanhempien kanssa.

Puhuuko ap SVOLista?

Just.
No vähän tota samaa tuollakin. Niillä on jotkut tietyt minishortsit, joissa kirjailu ja nämä ovat ihan perustreeneissä ainakin puolipakolliset. Samanlaisia saisi varmaan h&m:stä alle kympillä, tosin ilman lajiliiton painatuksia *huoh*

Ok, siis lajiliitto vaatii kalliit vetimet
:| Jos noin vähän halutaan harrastajia mukaan, niin outoa on. Mun mielestä lasten harrastuksia pitäisi tukea liittojenkin puolesta ja jos lajiliitto haluaa näkyviä mainoksia, niin voisivat sponssata vaatteet. Yleensä mainokset maksavat mainostajille eikä käyttäjille :/

Puhuuko ap SVOLista?

Just.

Ok, siis lajiliitto vaatii kalliit vetimet
:| Jos noin vähän halutaan harrastajia mukaan, niin outoa on. Mun mielestä lasten harrastuksia pitäisi tukea liittojenkin puolesta ja jos lajiliitto haluaa näkyviä mainoksia, niin voisivat sponssata vaatteet. Yleensä mainokset maksavat mainostajille eikä käyttäjille :/

No, noi luottaa siihen, että halvahkot perusmaksut houkuttavat lapsia sinne ja sitten ei vanhemmat enää henno kieltää kivaa harrastusta, kun totuus valkenee. Tiedän tämän, kun yhden urheiluseuran toimihenkilönä jonkin aikaa olin, ihan avoimesti siellä näistä puhuttiin.

Tosi alhaista kyllä mielestäni :((((

Kuka ne vaatteet ja salit päättää?

Seura tai lajiliitto.

Lajiliitto ei kyllä määrää millään tavalla harjoitusvaatteista ja saleistakin hvyin vähän.

Ap mene lapsen mukana harrastuspaikalla ja seuraa mitä se meininki oikeasti on. Lapsi kyllä saattaa sanoa, että pitää olla tietyllä printillä varustetut housut, mutta välttämättä se ei ole totuus. Samoin niihin valmentajan sähköposteihin voi vastata ja kysy onko muita mahdollisuusksia. ja siitä valmentajan sähköpostista saat myös muiden vanhempien osoitteet, niin että voit itse laittaa kyselyä vanhemmille, ovatko samaa mieltä. Itsekin aikoinaan harrastin lajia, jossa "kaikilla piti" olla tietyn merkkiset tossut, puvut ja lammittimet, vaikka totuus oli, että ainoastaan ryhmäpuku oli pakollinen (ja sekin voitiin kiertää) ja muut sai olla ihan mitä merkkiä hyvänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Kuka ne vaatteet ja salit päättää?

Seura tai lajiliitto.

Lajiliitto ei kyllä määrää millään tavalla harjoitusvaatteista ja saleistakin hvyin vähän.

Ap mene lapsen mukana harrastuspaikalla ja seuraa mitä se meininki oikeasti on. Lapsi kyllä saattaa sanoa, että pitää olla tietyllä printillä varustetut housut, mutta välttämättä se ei ole totuus. Samoin niihin valmentajan sähköposteihin voi vastata ja kysy onko muita mahdollisuusksia. ja siitä valmentajan sähköpostista saat myös muiden vanhempien osoitteet, niin että voit itse laittaa kyselyä vanhemmille, ovatko samaa mieltä. Itsekin aikoinaan harrastin lajia, jossa "kaikilla piti" olla tietyn merkkiset tossut, puvut ja lammittimet, vaikka totuus oli, että ainoastaan ryhmäpuku oli pakollinen (ja sekin voitiin kiertää) ja muut sai olla ihan mitä merkkiä hyvänsä.

No valmentajan kanssa näistä olen ihan jutellut. Ja hän on kyllä suoraan sanonut, että on pakollisia ko. varusteet. En tosiaan luota tuon tytön sanomisiin tällaisissa asioissa...

Ja eniten kulua lopulta siis tulee noista ylimääräisistä treeneistä.

Mä olen itse ohjaajana Svolin alaisessa seurassa, ja voin sanoa, että lajiliitto ei kyllä ainakaan meillä ole tippaakaan kiinnostunut siitä mitä lapsilla on tunneilla päällään. Seura ohjeistaa, että lapsilla tulee olla oikeanlaiset jalkineet/tossut, ja joustavat vaatteet, muita ohjeita ei ainakaan perustunneilla ole. Valmennusryhmissä voi olla omia sääntöjään (esim. tossut pitää olla tietynlaiset) mutta tietynlainen, yhtenäinen pukukin ostetaan vain esityksiä varten.

Itse taas harrastan Suomen Tanssiurheiluliiton puolella, ja sielläkään ei jälleen lajiliitto puutu tuntien aikaiseen pukeutumiseen mitenkään. Valmentaja/valmentajat päättävät, mitä lapset tunneilleen laittavat, muistaakseni paritansissakin ainoa määräys oli tietynlaiset kengät ja pojilla suorat housut ja paita, tytöillä hame ja paita. Mitään merkkivaatimuksia ei ole ollut.

Talkootyö on parasta :D MEillä on mahtava fiilis sambakoululla kun joka viikonloppu hääräillään vaunujen ja pukujen kimpussa. On lettujen paistoa ja grillausta yms. meille ahertajille :D lopputulos on taaskin aivan upea joka sitten ylpeänä esitetään kesäkuun karnevaaleilla helsingissä. Ja joo, kyllähän se ylimäärästä aina vähän maksaa....mutta ei se mitään....

Carioca on kuin viini, vuosikerta parempaa,
Suomen Turku karnevaalit näin taas kerran kirkastaa !!

Yhteistyössä