Lasten eriarvoisuus jouluna surettaa - toiselle kasapäin kalliita lahjoja isänsä sukulaisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voikukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"voikukka"

Vieras
Tuntuu jo valmiiksi pahalta - meidän kaksi tyttöä aattoiltana avaamassa paketteja, vanhempi 8v saa paketteja minulta ja isäpuoleltaan, kummitädiltä ja isovanhemmilta, ja nuorempi 6v saa valtavan lahjaröykkiön isänsä sukulaisilta, isovanhemmilta, kummeilta, tädeiltä, sediltä ja serkuilta. Tyttö hukkuu lahjoihin - enkä edes liioittele (miehen suku on varakasta ja lahjoja on tapana ostaa). Me sen sijaan olemme ihan taviksia, minä olen lomautettuna ja mies ihan perus rivi-insinööri päivätyössä (ei mitkään päätähuimaavat tulot meillä, iso asuntolaina yms).

Aikaisempina jouluina olen yrittänyt "kompensoida" eriarvoisuutta ostamalla esikoiselleni useita pikkupaketteja, mutta kyllä hän sen on huomannut mistä on kyse kun pikkusisko käärii paketeistaan toinen toistaan kalliimpia leluja, vaatteita ja pelejä. Yhdessähän he niillä tietysti sitten leikkivät, mutta siinä tilanteessa se vain tuntuu äärettömän pahalta. Eikä lapsi sellaista ymmärrä miksi vain toinen saa.

Meillä ei ole mitään mahdollisuutta taloudellisesti kilpailla noiden nuoremman tytön saamien lahjojen kanssa, en tiedä mitä keksisin, koska mitä enemmän tytöille tulee ikää sitä räikeämmäksi eriarvoisuus tulee (kalliit videopelit, merkkivaatteet - esim. viime jouluna nuorempi sai kummeiltaan UGG-bootsit). Tällaiset jo koululainen tajuaa..

Inhottava tilanne ja kurjaa kun joulu tavallaan "värjäytyy" jo valmiiksi näin..

Eiköhän ne sukulaisten antamat lahjat pikkuhiljaa vähene, kun lapselle tulee ikää. Toinen, vaikkakin ikävämpi vaihtoehto olisi sanoa niille sukulaisille ihan rehellisesti miten asia on: valitettavasti XX teiltä ja muilta saamat isot lahjat aiheuttavat niin kovasti mielipahaa ja eriarvoisuutta YY:lle, että siksi pyytäisimme ihan vain pieniä muistamisia tyyliin pyjama tai villasukat. Tuskin ne sukulaiset ilkeyttään niitä isoja lahjoja haluaa ostaa eli ymmärtävät varmasti. Fiksuimmille voit tietenkin myös ehdottaa, josko ostavat jotain, mikä sopii lasten yhteiseksi ja osoittavat sen sitten molemmille, siis parin vuoden päästä kun kumpikaan lapsista ei enää usko joulupukkiin.

Mitä tuossa voi tehdä muuta kuin keskustella niiden sukulaisten/lasten isän kanssa.

Kyllä meilläkin lasten kummit tuovat erilaisia lahjoja lapsille ( siis eri arvoisia ) mutta ei meidän lapsia ole todellakaan haitannut. Yhdessä niillä leikkivät.

Mitäs jos ap tekisit niin, että vaihdat sukulaisten tuomiin lahjoihin pakettikortit niin että ne ovatkin tyttöjen yhteisiä lahjoja? Kun molemmat ovat tyttöjä, niin on helppo vähän huijata lapsia tasapuolisuuden nimissä ja tasoittaa pakettiksoja ja laittaa paketteja yhteisiksi tietämättä mitä siellä on.

Ymmärrän, että sua surettaa tilanne. 8-vuotias on kuitenkin niin iso, että hänelle voi tämän "elämän epäoikeudenmukaisuuden" jo selittää. Eri isät, eri suvut ja eri varallisuustaso tarkoittavat väkisinkin sitä, että lapsillasi on erilainen tilanne. Mun lapsillani oli aika samankaltainen tilanne ja oli yksinkertaisesti vain pakko tehdä lapsille selväksi, että toisella on isä ja äiti, toisella vain äiti. Toisella on kaksi kättä, toisella vain yksi. Toinen saa enemmän kuin toinen. Lisäksi vietimme aina joulut yhdessä mun siskoni perheen kanssa ja aiemmin mulla ja siskollani oli varallisuudessa huomattava ero. Mä olin pienituloinen yh ja siskoni puolisoineen olivat suurituloisia. Mun tyttäreni ja siskoni pojan lahjoissa oli aina suuri ero. Mutta kun selitin asian lapselle, niin eipä tuo ole asiasta mitään traumoja saanut. Elämässä vaan ei nallekarkit mene aina tasan, niin mukavaa kuin se olisikin.

Vaikka keittiönoidalla on ihan hyvä pointti, ettei elämässä kaikki aina mene tasan, olen sitä mieltä ettei lasten tarvii oppia sitä a)pienenä ja b) jouluna.
Kaikki ei aina saa samanverran jne, mutta kylä jouluna olis mun mielestä tärkeää ettei saman perheen sisällä lapset saa ihan eri määrää ja eri arvoisia lahjoja. Ennemmin vaikka niin et se lapsi jolla ne rikkaat sukulaiset on, sais rahaa tilille. Se ei samalla lailla näy ja pahoita toisen mieltä.

Meillä ei oo uusperhe mutta satunnaisista syistä vähän samaa ongelmaa, mutta koska ero ei ole huikea, vaan lähinnä yhdellä lapsista on enemmän kummeja kuin muilla ja toiset isovanhemmat suosii tätä lasta kun on vanhin niin saa arvokkaampia lahjoja ja hieman useamman paketin kuin muut.

Mutta eroa ei siis huomaa selvästi ja lähinnä on tehty niin että on auottu vuorotellen ja me vanhemmat sit katsottu et ei jää tuon yhden kohdalla isoja ja hienoja lahjoja kymmentä viimeisiksi, vaan et kaikki avaa isot ja kivat lahjat vielä viimeisinäkin.

Ymmärrän aloittajaa ja jos nuo miehen sukulaiset on kivoja niin voisko heille ehdottaa vaikka tuota "rahaa tilille" vaihtoehtoa?

Sitä se on, kun joka lapsen tekee eri miehen kanssa...

Samaa mieltä. Kannattaa äidinkin muistaa kun haarujaan eri miehille levittelee että kuinka monta eri isää lapsilleen haluaa. Jouluna on turha vinkua jos joku lapsen sukulaisista on varakkaampaa ja haluaa muistaa lasta.
Tosi moukkamaista mennä sanomaan että muut lapsemme pahoittaa mielen kun te ostatte niin kalliita lahjoja vain yhdelle,
jää tunne että ostakaa muillekin lapsille.
Ja yhtä moukkamaista on mennä vaatimaan rahaa tilille,
jokainen muistaa jos haluaa muistaa.
Osta itse näille muille lapsillesi pari arvokkaampaa lahjaa ja jätä kalliit hakinnat yhden lapsen rikkaille sukulaisille,eiköhän tilanne sillä tasoitu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25257126:
Ymmärrän, että sua surettaa tilanne. 8-vuotias on kuitenkin niin iso, että hänelle voi tämän "elämän epäoikeudenmukaisuuden" jo selittää. Eri isät, eri suvut ja eri varallisuustaso tarkoittavat väkisinkin sitä, että lapsillasi on erilainen tilanne. Mun lapsillani oli aika samankaltainen tilanne ja oli yksinkertaisesti vain pakko tehdä lapsille selväksi, että toisella on isä ja äiti, toisella vain äiti. Toisella on kaksi kättä, toisella vain yksi. Toinen saa enemmän kuin toinen. Lisäksi vietimme aina joulut yhdessä mun siskoni perheen kanssa ja aiemmin mulla ja siskollani oli varallisuudessa huomattava ero. Mä olin pienituloinen yh ja siskoni puolisoineen olivat suurituloisia. Mun tyttäreni ja siskoni pojan lahjoissa oli aina suuri ero. Mutta kun selitin asian lapselle, niin eipä tuo ole asiasta mitään traumoja saanut. Elämässä vaan ei nallekarkit mene aina tasan, niin mukavaa kuin se olisikin.

Olen tämän kanssa samaa mieltä. Oli joulu tai ei, niin eriarvoisuuteen pitää tottua. Ei ehkä ole niin yleistä että on näin iso ero perheen lasten kesken, mutta ystävien ja muiden sukulaisten kesken se on jo paljon normaalimpaa. Uskon että jos vanhemmat ottavat eriarvoisuuden tosiasiana ja ostavat itse kompensoidakseen vähemmän saavalle enemmän, niin kaikki on hyvin.

"vieras": Niin, tarvitseeko asiaan havahtua jo lapsena vai ei...en tiedä. Omien lasteni kohdalla voin kuitenkin sanoa, että paljon helpommalla pääsin niin minä kuin lapsetkin, kun lapset tiedostivat asian jo aika varhain. Voihan sitä totuutta yrittää lapselta salata, mutta jonain päivänä se tulee kuitenkin esille. Aloittajan lapsilla on vain kahden vuoden ikäero, joten ovat teini-iässä samaan aikaan. Jos todellisuus valkenee lapselle vasta murrosiässä, kun muutenkin mielessä myllertää, niin eriarvoisuuden vaikutus lapseen voi olla paljon suurempi kuin jos asia olisi ollut selvä jo ennen murrosiän alkua.

Peesin "huokausta" siinä, että voi hommata itse tälle 8-vuotiaalle vähän arvokkaamman lahjan ja 6-vuotiaalle sitten jotain edullisempaa. Voisitko ap vaikka yhdessä tämän 8-vuotiaan sukulaisten (isovanhemmat, kummit jne) kanssa hankkia kimppalahjan?

Olen tämän kanssa samaa mieltä. Oli joulu tai ei, niin eriarvoisuuteen pitää tottua. Ei ehkä ole niin yleistä että on näin iso ero perheen lasten kesken, mutta ystävien ja muiden sukulaisten kesken se on jo paljon normaalimpaa. Uskon että jos vanhemmat ottavat eriarvoisuuden tosiasiana ja ostavat itse kompensoidakseen vähemmän saavalle enemmän, niin kaikki on hyvin.

Eriarvoisuuteen on hyvä tottua, mutta perheensisäiseen eriarvoisuuteen ei koskaan!!!

Onko aloittaja siis sellaisessa tilanteessa että nykyisen miehen sukulaiset ovat niitä lahjoja nuoremmalle tuonut? Tällöin luulisi miehenkin olevan huolissaan perheen sisällä olevasta eriarvoisuudesta lahjojen suhteen. Ja jos ei ole, on silloin eriarvoisuutta muuallakin mitä lahjoissa...

Joka tapauksessa miehen puolen sukulaisille täytyy ilmoittaa, että kalliitta lahjoja ei yksinkertaisesti saa ostaa. Mikäli sana ei menisi perille, alkaisin kylmän viilästi tarkistamaan kaikki lahjat ennen avaamista ja yksinkertaisesti palauttaisin liian kalliit lahjat tai lahjoittaisin ne eteenpäin esim. pelastusarmeijalle. Vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan perheen sisäiseltä eriarvoisuudelta!

[QUOTE="huokaus";25257288]Samaa mieltä. Kannattaa äidinkin muistaa kun haarujaan eri miehille levittelee että kuinka monta eri isää lapsilleen haluaa. Jouluna on turha vinkua jos joku lapsen sukulaisista on varakkaampaa ja haluaa muistaa lasta.
Tosi moukkamaista mennä sanomaan että muut lapsemme pahoittaa mielen kun te ostatte niin kalliita lahjoja vain yhdelle,
Osta itse näille muille lapsillesi pari arvokkaampaa lahjaa ja jätä kalliit hakinnat yhden lapsen rikkaille sukulaisille,eiköhän tilanne sillä tasoitu.[/QUOTE]

Oi voi. Hyvää joulua sinullekin.

Alatyylisestä tekstistäsi tulee mieleen alkoholistiperheen jälkikasvu. Oikein puistattaa.

[QUOTE="huokaus";25257288]Samaa mieltä. Kannattaa äidinkin muistaa kun haarujaan eri miehille levittelee että kuinka monta eri isää lapsilleen haluaa. Jouluna on turha vinkua jos joku lapsen sukulaisista on varakkaampaa ja haluaa muistaa lasta.
Osta itse näille muille lapsillesi pari arvokkaampaa lahjaa ja jätä kalliit hakinnat yhden lapsen rikkaille sukulaisille,eiköhän tilanne sillä tasoitu.[/QUOTE]

Ei niin, että se sinulle mitenkään kuuluisi, mutta esikoisen isä kuoli lasta odottaessani. Leskeksikö olisi pitänyt 28-vuotiaana jäädä? Loppuiäksi, niinkö?

Olet muuten todella kuvottava ja moukkamainen, mutta sen varmasti itsekin tiesit. Vaikea kuvitella ettei vastaavaa arviota sinusta olisi annettu aiemminkin.

Niin ja tuo sinun tekstisihän EI ole yhtään moukkamaista ;)

[QUOTE="minä";25257353]Eriarvoisuuteen on hyvä tottua, mutta perheensisäiseen eriarvoisuuteen ei koskaan!!![/QUOTE]
Kyse on pelkästään rahasta. Lapsen kanssa voi puhua asiasta ja kertoa että hänestä välitetään yhtä paljon. Hänelle kannattaa myös mainita asian hyvä puoli. Hänhän saa leikkiä sisaruksensa lahjoilla myös ja lisäksi vanhemmilla on enemmän rahaa hänen lahjoihinsa. Haluaisiko hän itse noilla tiedoilla palauttaa siskonsa lahjoja tai että sisko saisi vähemmän lahjoja jouluna?

Entäs jos te käyttäisitte lahjabudjettine pelkästään vanhempaan? Kun kerran tiedossa on, että nuorempi saa paljon kalliita paketteja, niin miksi te enää hänelle ostaisitte mitään? Voisitte käyttää koko budjettinne sitten esikoisen lahjoihin, ostaa vaikka jotain vähän kalliimpaa ja parempaa.

[QUOTE="minä";25257353]Eriarvoisuuteen on hyvä tottua, mutta perheensisäiseen eriarvoisuuteen ei koskaan!!!

Onko aloittaja siis sellaisessa tilanteessa että nykyisen miehen sukulaiset ovat niitä lahjoja nuoremmalle tuonut? Tällöin luulisi miehenkin olevan huolissaan perheen sisällä olevasta eriarvoisuudesta lahjojen suhteen. Ja jos ei ole, on silloin eriarvoisuutta muuallakin mitä lahjoissa...

Joka tapauksessa miehen puolen sukulaisille täytyy ilmoittaa, että kalliitta lahjoja ei yksinkertaisesti saa ostaa. Mikäli sana ei menisi perille, alkaisin kylmän viilästi tarkistamaan kaikki lahjat ennen avaamista ja yksinkertaisesti palauttaisin liian kalliit lahjat tai lahjoittaisin ne eteenpäin esim. pelastusarmeijalle. Vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan perheen sisäiseltä eriarvoisuudelta![/QUOTE]
Ikävä kyllä eriarvoisuudelta ei vanhemmat voi suojata loputtomiin. Vaikka kieltäisikin sukulaisia hankkimasta kalliimpia lahjoja lapselle, tulee vielä päivä, jolloin lapsi alkaa saamaan rahaa suoraan sukulaisiltaan. "Kun ei sulle saa ostaa lahjoja, niin tässä 100 € ja käy ostamassa mitä itse haluat". Omaa lastaan voi toki kieltää ottamasta vastaan rahaa isovanhemmilta tai muilta sukulaisilta, mutta mitäs se sitten tarkoittaa: et saa, koska isosiskosi suku on "persaukista". Lasta siis tavallaan rangaistaan siitä, että isosisko on köyhemmästä suvusta kuin hän itse.

Kannattaa myös ottaa huomioon se, että isovanhemmat eivät ehkä haluaisi eriarvoistaa omia lapsenlapsiaan. Varsinkin, jos just sille vähävaraisemman perheen lapselle ei saa ostaa samoja kivoja asioita kuin mitä saa ehkä parempituloisen perheen lapsille. Siis olettaen, että ap:n miehellä on sisaruksia ja heillä lapsia.

Nämä ovat hankalia asioita ja jokainen perhe tietysti tekee ratkaisunsa itse. Mun ratkaisuni aikoinaan oli hyväksyä totuus ja saada lapsenikin hyväksymään se. Ja erityisesti saada lapseni olemaan laskematta, mitä toinen milloinkin saa ja mitä itse saa.

Entäs jos te käyttäisitte lahjabudjettine pelkästään vanhempaan? Kun kerran tiedossa on, että nuorempi saa paljon kalliita paketteja, niin miksi te enää hänelle ostaisitte mitään? Voisitte käyttää koko budjettinne sitten esikoisen lahjoihin, ostaa vaikka jotain vähän kalliimpaa ja parempaa.

Juuri näin, 6-vee ei tiedä kuka osti mitä, jos sitä ei hirveesti toitota. Tää ois hyvä. Ite tein kun aiemmin lapsemme saivat tosi paljon lahjoja papalta, nyt ei enää, pappa kuollut :( niin itse emme ostaneet mitään, koska lapset ei edes jaksaneet avata kaikkia paketteja. Nyt saa kyllä ostaa itsensä kipeeksi :)

Yhteistyössä