Läskit äidit teille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noh, raskaana ollessa en ahtanut. Ensinnäkin yrjösin ekat 5 kk putkessa, painoa lähti liki 10 kg. Toisekseen, mulla tuli painoa takaisin vasta rv 27 jälkeen. Kaikki paino jäi laitokselle ja lähdin sieltä kotiin tuon 10 kg keveämpänä kuin raskauden alkaessa. Raskauden aikana sokerit ja muut olivat koko ajan ok. Söin lähinnä vihanneksia.

Siis ihmettelen tätä nykypäivää! tupakkaa raskaana ollessa????????????? HALOOOOO RASKAANA OLLESSA!! Mitenn tuosta voi edes joku sanoa jotain hyvää tai ylipäätäsä miten joku edes kehtaa myöntää polttavansa ja turmelevansa oman lapsen!?? Ja turha vedota läskeihin yhtään vaikka on kai ne läskitki osa murhetta,mut ei tod mitenkään tupakan kaltasta ei. menkää vähän itteenne röökin vetäjät!!

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Niinpä ja teidän lapsenne saattaa kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin johtuen em.tavoista, jotka ovat teiltä perineet.

Periytyvätkö tavat? Siinä tapauksessa en edes uskalla ajatella mitä sinun lapsestasi tulee...

Juu, mulla tippus 10kg raskausaikana ja samaa jatkan edelleen. En meinaa opettaa lapselle niitä huonoja tapoja. Liikkumattomuudella ja epäterveellisellä ruoalla olen ajan mittaan kiloni kerännyt, sellainen karkkia/sipsiä mässäävä en ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitää? läskitt vai? eikai niit voi verrata tupakkaann?

http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_01_12_ylipaino/

mielestäni voi hyvinkin verrata tupakkaan.

"Lääketieteen lisensiaatti KAISA RAATIKAISEN väitöskirjatutkimuksessa mukana olleista synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli raskautta edeltävästi ylipainoisia. Heillä todettiin merkittävästi kohonneet riskit vastasyntyneen huonoille kuntopisteille (Apgarin pisteet) ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen ongelmat olivat sitä suuremmat mitä korkeampi äidin paino oli."

vieläkö vaaditaan lisää ylipainon riskejä? mielestäni menee aika lailla yhtä vakaviksi kun tupakoinnin raskauden aikana...

ja itse en polta enkä ole lihava.

millä te läskit perustelette itsellenne tuon riskinoton lapsenne elämällä?

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/%C3%84idin+ylipaino+on+merkitt%C3%A4v%C3%A4+riski+raskaudelle/HS20070120SI2YO04ri6?ref=rss

"Jopa kuolleena syntymisen ja ensimmäisen elinviikon aikaisen kuoleman riskit kaksinkertaistuivat lihavien naisten raskauksissa normaalipainoisiin äiteihin verrattuna.

Lihaviksi tutkimuksessa luokiteltiin naiset, joilla painoindeksi oli tasan tai yli 30. "

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91379.htm

"Lisääntynyt keskenmenojen riski liittyy ainakin munasarjojen monirakkulatautiin, mutta mahdollisesti myös tavalliseen lihavuuteen . raskaudenaikaiset komplikaatiot ovat ylipainoisilla yleisempiä: raskausdiabetes, raskaudenaikainen verenpaineen nousu ja pre-eklampsia ovat vähintään 2-3 kertaa tavallisempia kuin normaalipainoisilla (Gross ym. 1980, Edwards ym. 1996, Bianco ym. 1998). Myös yliaikaisuutta esiintyy useammin (Johnson ym. 1992). Synnytyksen hidastumisen tai pysähtymisen mahdollisuus on suurempi. Tästä syystä keisarileikkauksia joudutaan tekemään ylipainoisilla kaksinkertaisesti verrattuna normaalipainoisiin.
Sikiön liian suuri koko (makrosomia) liittyy sekä naisen ylipainoon raskauden alkaessa että runsaaseen painonnousuun raskauden aikana.
Makrosomiaan liittyy myös vastasyntyneen ongelmia. Pitkittyneessä synnytyksessä sikiölle kehittyy helpommin hapenpuutetta, asfyksiaa. Joidenkin raporttien mukaan epämuodostumariski olisi suurempi äidin ollessa lihava. "

joo, kyllä itse tajuaisin jo laihduttaa ennen lasten tekoa. jotkut sitten taas eivät välitä kuin itsestään ja syövät että napa paukkuu.

ja vielä kehtaavat tällä palstalla valittaa että joutuvat sokerirasitukseen! :headwall:

ja vielä kehtaavat tällä palstalla valittaa että joutuvat sokerirasitukseen! :headwall:[/quote]

Tätä minäkään en ymmärrä! Onko palstalla tosiaan niin naivia porukkaa, etteivät osaa ajatella lapsen parasta. Ajattelevat että heitä kiusataan ylipainon vuoksi? Kun se sokerilitkun juominen on niiiin vastenmielistä, ei sitä viitsi lapsen hyvinvoinnin vuoksi tehdä...
Muuten olen sitä mieltä, että jokainen itse läskinsä kantaa, mutta ylipainon riskeistä olisi syytä tietää ja kantaa vastuu seurauksista... Sama tupakoinnin kanssa, vaikka inhoan tupakointia, enkä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikeaa luopua lapsen vuoksi raskausajan tupakoinnista. Suoraan myrkkyä kohtuun ja altistaa lapsi vaaroille.

Mulla ylipaino johtuu sairaudesta. Sitä on yritetty hoitaa kotikonstein ja lääkkeillä, mutta ei auta. Eli pakko elää näitten kilojen kanssa ja altistaa "lapsireppanat" kaikille kauhukuville.

Lapsi oppii syömään juuri sitä ruokaa, mitä hänelle kotona lautasella tarjotaan. Ja kaikilla lihavilla ei ole raskausajan diabetestä. Ei ne ite kikkarilta lihapiirakkaa hae. Joten, ei ne ne ruokailutavat masussa tule...

En jaksanu noita kaikkia sivuja lukea, mutta kuinka monen langan laihan, koko ajan painoaan kyttäävän äidin lapsista tulee teininä anoreetikkoja ja bulimikkoja? pelkästään sen takia että olisi äidille mieleen ja yhtä laiha kun äitikin.. Eli eikö intohimoinen ainais laihduttaja ole vaaraksi myös lapselleen? ehkä vain vähän myöhemmässä vaiheessa.
Lapsi oppi ainaisen vaaalla pomppimisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minde:
En jaksanu noita kaikkia sivuja lukea, mutta kuinka monen langan laihan, koko ajan painoaan kyttäävän äidin lapsista tulee teininä anoreetikkoja ja bulimikkoja? pelkästään sen takia että olisi äidille mieleen ja yhtä laiha kun äitikin.. Eli eikö intohimoinen ainais laihduttaja ole vaaraksi myös lapselleen? ehkä vain vähän myöhemmässä vaiheessa.
Lapsi oppi ainaisen vaaalla pomppimisen.

heh, aina alipaino vedetään tähän mukaan. ihan niikun muka alipaino olisi samanlainen kansanterveydellinen ongelma kun läski. niin kaukaa haettu esimerkki taas, että tietää että joku läski siellä taas paasaa. :laugh:

ei normaalin ihmisen tarvitse painoaan kytätä että se pysyy normaalina! syö terveellisesti ja liikkuu!

joo, et taatusti jaksa lukea kaikkia sivuja, kiire jääkaapille eikö niin?

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Raskaanahan ei nyt saa edes syödä kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Kaikki ihanat tuorejuustot, graavikala, kaikki ne on kielletty. :ashamed:

Taas näitä, kun ei tajuta ketjun pointtia... Todellakin tupakoinnissa, lihavuudessa, huumeissa, tietyissä lääkkeissä on haittavaikutukset ja kuka haluaa, niin saa laittaa noita pahuus-järjestykseen. Idea siis oli se, että miksi mollata toisia, kun itelläänkään ei ole kaikki kattilat kaapissa.

Joo, en vinkunut sokerirasituksesta, ei ollut häikkää minulla/lapsella sokereissa, poika ei ollut suuri kokoinen, paino laski raskauden aikana jne...ja syntymäpisteet korkeat, erittäin virkeä ja terve. Tiedän että ylipaino on riski raskaudessa, kuka ton käski tulla just kun olin ehtinyt aloittaa elämäntaparemontin ollakseni pienempi raskaana...Lapsi ei todellakaan ole mallia saanut jo vatsassa eikä niitä tapoja peri, sen se oppii mitä hänelle syötän ja mitä näkee vanhempiensa syövän. Nyt on meillä edelleen menossa remontti ja olkaa huoleti vaan te haukkujat, en meinaa lihottaa lastani.

Lueppas "minä" uudestaan ajatuksen kanssa, en puhunut alipainoisista vaan ainaislaihduttajista joilla on pieni muotoinen päävika.
Eli mielenterveydellinen vika, jonka voi tahattomasti siirrettyä lapselle.

Mutta et taida olla omista kommenteista päätellen paljoa yli 15-vuotta, joten ehkä et ymmärräkkään asioista vielä.

Lueppas "minä" uudestaan ajatuksen kanssa, en puhunut alipainoisista vaan ainaislaihduttajista joilla on pieni muotoinen päävika.
Eli mielenterveydellinen vika, jonka voi tahattomasti siirrettyä lapselle.

Mutta et taida olla omista kommenteista päätellen paljoa yli 15-vuotta, joten ehkä et ymmärräkkään asioista vielä.

mielenterveys on asia erikseen. eikä läskit laihduttamalla lähde tai vaakaa kyttäämällä, vaan elämäntapamuutoksella!
itse taidat olla se teini, kun vedät typeriä esimerkkejä päästäsi, etkä voi vaan myöntää että ylipaino raskauden aikana on ihan yhtä vakava riski kun tupakointi!

nämä ainaislaihduttajat ovat läskejä, ketkä kuvittelevat kaalisoppadietillä tms. naurettavuuksilla saavansa läskit pois, eivätkä jaksa yrittää sitä terveellistä elämää. huoh.

Jaa laihduttaminen ja vitamiinien puute ei aiheuta sikiölle mitään vaaraa????
Silloinhan se kehittyy normaalisti, aivan..

Ainaislaihduttajat eivät ole välttämättä läskejä, vai onko anoreetikko läski? (Paitsi omasta mielstään)

Muuta en viitsi enään jankata kanssasi, etpä tunnu tajuavan mitä tarkoitan.
Sitäpaitsi, etkö tullut ajatelleeksi etten olisikaan läski vaan kyseisen äiti-mallin tytär, nuoruutensa ravannut psykiatrilta toiselle?

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja elokuu19:
Lihava oon,mutta en esim.syö karkkia ja sipsejä juuri ollenkaan..ehkä keran pari puolessa vuodessa.Se ei siis lihavuuteni syy ole.Roskaruokaa syödään välillä ja ihan oikeasti paljo syödään kasviksia ja hedelmiä...

Lapset on perineet paljo muutakin kun ehkä tulevan lihavuuden,kuten mm.luonteen,ulkonäön,geenivirheen jne...Ja ihan oikeesti,eihän ne mun mukuloita oliskaa jos multa ei mitään perisi.

Täytyy vain todeta,että ap:llä asiat tosi hyin kun isompia murheita ei elämä ole sille suonu.

niin ja lihavuuteen on niin paljon syitä, esim sairaus.
Ei se kuinka vähän tai paljon syö, periydy lapseen. ja jos taipuvaisuus lihavuuteen periytyy, se on omasta tahdosta riippumaton juttu.
Kun taas tupakointi on TAHALLISTA lapsen terveyden vaarantamista/haittaamista!

Juuri näin. Minäkin olen XL äiti ja ihan on terveitä nämä viisi lapsukaista. tukeva en ole syömiseni takia, vaan sairauden jota en täällä ala sen enempää puimaan. Olen 1000kcl dieetillä ja liikun joka päivä sen 10000-15000 askelta pysyäkseni kunnossa, mutta paino on ja pysyy. tuntuu vaan niin hemmetin pahalta, kun jotkut aina moralisoi "läskejä" "ihrapalloja" "rasva-läski-yökötys-äitejä", sillä kaikki EI ole syömisen tai mässäämisen takia ylipainoisia. Voisi joskus moralisoijatkin katsoa peiliin ja kysyä, onko oikein syyllistää ihmisiä joita ei tunne?

Jaa laihduttaminen ja vitamiinien puute ei aiheuta sikiölle mitään vaaraa????
Silloinhan se kehittyy normaalisti, aivan..

Ainaislaihduttajat eivät ole välttämättä läskejä, vai onko anoreetikko läski? (Paitsi omasta mielstään)

Muuta en viitsi enään jankata kanssasi, etpä tunnu tajuavan mitä tarkoitan.
Sitäpaitsi, etkö tullut ajatelleeksi etten olisikaan läski vaan kyseisen äiti-mallin tytär, nuoruutensa ravannut psykiatrilta toiselle?

:headwall:
eli ainoat vaihtoehdot ovat tuollainen hullu laihduttaja tai läski? tajuan kyllä mitä tarkoitat, voit vaikka tehdä siitä uuden keskustelun.
suomalaisten lihavuus räjähtää käsiin, nuorimmat elämäntapasairaat ovat lapsia.
lihavuuden riskit raskaudelle on perusteltu tässä ketjussa jo monesti.
ja silti nämä tekopyhät lihavat äidit täällä kehtaavat toisessa ketjussa haukkua raskaana polttavia, vaikka eivät ole yhtään sen parempia!!
tämä oli aloituksen pointti!

ja itse en polta, en juo enkä ole läski. enkä myöskään mt-ongelmainen vaa'an kyttääjä.

"ja itse en polta, en juo enkä ole läski. enkä myöskään mt-ongelmainen vaa'an kyttääjä."

Ja vaikka olisitkin,et sitä meille todellakaan myöntäisi,joten yhtä tyhjän kanssa tuo vouhottamisesi. Nyt syömään kinuskimunkkeja. NAM!!

Aloitin ekan raskauden ihan täysin normaali painoisena. Nyt 10 vuotta myöhemmin, odottaessani SEITSEMÄTTÄ lastani, olen rutkasti ylipainoinen.
Kaikki lapset ovat terveitä ja hoikkia, eikä mulla ole koskaan ollut ongelmia verensokeri tms. kanssa. Ei raskausaikana eikä muutenkaan. Vauvat ovat olleet 3500 ja 4000g väliltä. En mää sipseillä elä! Enkä kyllä aio läskinä kuolla, mutta enhän hanki lapsiakaan enää loputtomasti.
Kai sitä voi jokainen elää tavallaan, JOS EI AIHEUTA TOISILLE VAHINKOA. vrt. tupakansavu...

Yhteistyössä