laskettuaika oli ja meni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Nyt tarvitsen teidän kokemuksia ja muistoja maagisen lasketunajan jälkeen vauvan saaneet!!! Mulla laskettuaika oli ja meni, nyt viikkoja 41 takanapäin ja edelleenkään ei tunnu mitään tapahtuvan. Pelkään, että vauva kasvaa liian isoksi eikä mahdu syntymään normaalisti alateitse. Olen myös kuullut että monet pitkään vatsassa viihtyneet vauvat kakkaavat lapsiveteen ja tulehdusarvot syntyessä kohollaan ja jopa hengenlähtö ollut lähellä. Odotus alkaa käymään jo hermoille. Miten te kanssasisaret olette tilanteesta selvinneet ja miten/millä viikoilla synnytys loppuviimein koitti?

Nyt 4 vko + 3 pv:n ikäinen vauva syntyi rv 41+4.

Lapsivesi oli vihreää, mutta ei niin ole aina. Ja vaikka vesi oli vihreää puuroa, niin vauvalla ei ollut mitään hätää synnytyksessä eikä synnytyksen jälkeen. Varmuuden vuoksi antoivat minulle synnytyksen yhteydessä antibioottia suoraan suoneen, jotta ehtii alkaa vaikuttaa jo vauvaankin, mutta vauva ei tulehdusta saanut. Syntymähetkellä vain oli lastenlääkäri paikalla ja vauvan hengitystiet imettiin huolella. Kotiuduttiin nopeasti sairaalastakin.

Tuossa lasketun ajan yli menemisessä on vaikeinta se odottaminen. Itse pääsin melko vähällä, sillä oma vointi oli erinomaisen hyvä ja olin ihan raskauden alusta asti toitottanut itselleni, että voihan se mennä reippaasti ylikin. Koska neuvolassa kaikki oli mallillaan, en käynyt edes äitiyspolilla kertaakaan, viimeisellä viikolla kävin kahdesti neuvolassa.

En tiedä auttoiko käynnistykseen se, että edellisenä iltana kävin kävelemässä lenkin, niin reippaasti kun silloin kykenin ;) Lenkin lopussa supisti säännöllisesti neljän minuutin välein (ei kipeästi), mutta heti kun kävely loppui katosiavat myös supistukset. Yöllä ne kuitenkin alkoivat uudestaan eivätkä enää kadonneet.

Tiedän että tuntuu kornilta, mutta koeta nyt vain kerätä voimia synnytykseen ja yritä nauttia olostasi. Tee mitä huvittaa ja mistä jaksat innostua.

Itse jouduin rv 41 tasan sairaalaan, korkea verenpaine (=ihan sikahuono olo+raskausmyrkytysriski) jonka takia alettiin käynnistämään synnytystä. Minä tyhmä kuvittelin että synnytys käynnistetään ja sitten lapsi syntyy, mutta käynnistyksessä menikin sitten 3 päivää...!!! Siinä sitä sitten maattiin ja väännettiin sudokuja, eikä suppareita kuulunut...

Mitään ""yliaikaisuudesta"" johtuvia ongelmia meillä ei ollut, päin vastoin vauva tosi pieni, alle kolme kiloinen. Eli ei kaikki ole tuolloin mitään viisikiloisia...

Nyt vauva 5 kk, kyllä se sieltä sittenkin ulos tuli vaikka en olisi silloin ikinä uskonut :) Tsemppiä! Kyllä ne Suomen sairaaloissa asiansa osaa!

Moi,

Mulla oli sama tilanne. LA tuli ja meni, ei mitään synnytykseen viittaavia tuntemuksia...Vauva syntyi lopulta kaksi viikkoa yli ajan ja vasta yliaikaisseurannassa selvisi, että lantioni oli liian ahdas. Minun neuvoni on: vaadi päästä magneettikuvaukseen. Sitä ei tarjota mitenkään automaattisesti. Siinä selviää mahdollinen lantion ahtaus. Oli mullekin tavallinen lääkäri tehnyt synnytystapa-arvioinnin ja arvioinut, että mahtuu alateitse...

Näin siis mulla mutta tämä oli vain yksi kokemus...

TSEMPPIÄ ja älä huolestu liikaa, vauva tulee varmasti maaailmaan iloisena ja reippaana.

mulla käynnistettiin synnytys vko 42+1 ja tyttö syntyi 42+2. Painoi 4400 g ja mahtui hyvin. mulla tutkittiin vain ultralla + käsikopelolla synnytystapa-arviossa ja silloin vko 39 oli kyllä ennuste vain 3800 g. Älä turhaan huoli, tunnustele vain, että vauva liikkuu joka päivä. Mullakaan ei tullut mitään tuntemuksia ennen käynnistystä, ei yhtään supistusta edes koko aikana.

Tsemppiä!!!

Mulla kaksi poikaa ja esikoinen syntyi 13 pv yli lasketunajan,pikkukakkonen 10 pv yli.
Esikoinen 3120g,pikkukakkonen 3490g eli normaalipainoisia,vaik noinkin paljon menivät yli L.A.:n.
Kummatkin oisivat mahtuneet syntymään alateitse,mutta esikoinen syntyi sektiolla,ku sydänäänikäyrässä oli katkoja(johtui napanuoran kietoutumisesta olkapään ympäri).Pikkukakkonen syntyi alateitse ja oli helppo synnytys.
Esikoista oottaes mul oli turvotusta ja en päässy paljo liikkumaan ja odotusaika tuntui pitkältä,ku lähes 2 vk yli meni.Mut pikkukakkosta oottaes olo oli tosi hyvä loppuunasti ja osasin odottaaki ylimenoa,ni ei tehny yhtään tiukkaa se oottelu.Kannattaa olla vaan ihan normaalisti ja ajattelematta joka sekunti synnytyksen alkua.Tehdä ja touhuta kaikkea.Lähteä vaik ravintolaan syömään miehen kans,ni aika kuluu nopeemmin.Mä olin pikkukakkosen syntymää edeltävänä iltana naisporukal syömässä ja supistukset alko sinä iltana.:)
Tsemppiä vaan sulle ja onnea synnytykseen!

Meijän neiti syntyi tasan vkon lasketunajan jälkeen ja painoi silti vain(?) 3914g. Mitään oiretta ei synnytyksestä ollut mullakaan, mutta sitten alko tulla vähän veristä vuotoa ja säännölliset supistukset. Vauva tosin syntyi yli 24h tuosta vuodosta, mutta kuitenkin. =)
Muistan kuinka pitkät mulla oli nuo 7 päivää! En tiiä auttaako mitkään neuvot, mutta koita keksiä jotain tekemistä niin, että oot pois kotoa. Aika kuluu ehkä vähän nopeammin sillä lailla. Ja luota siihen, että kyllä se vauva sieltä syntyy, kun hän on valmis syntymään. Synnytys voi tosiaan alkaa yks kaks, vaikka ei varmasti siltä nyt tunnukaan. =) Voimia viimeisiin hetkiin ja tsemppiä synnytykseen!

Ymmärrän tuskasi, kun sitä niin odottaa sitä rakasta palleroa ulos ja on niin malttamaton, että aikakin tuntuu matelevan. Mulla tyttö syntyi 41+1, jo olin jo valmistautunut että käynistykseen mennään, eli olin jo kyllä luopunut ajatuksesta että hän ei sieltä omin keinoin tule ulos. Mutta oikeesti se hetki voi tulla ihan koska vain kun synnytys käynnistyy, niin kävi mulla. Olin iltasella katsomassa telkkaria, jo kun salama alkoi säännölliset supistukset. Olin vähän että nytkö se sittenkin tapahtuu. Ja silloihan se alkoi. Eli se hetki voi olla milloin vain:). Tyttö painoi syntyessään 3700g 51cm arvio oli 3200-3500g, pelkäsinkin että jos menee kovasti yli niin on jo nelikiloinen (ois kyllä mahtunut tulemaan). Mutta kovasti voimia, toivotaan että sullakin käynnistyisi spontaanisti itsestään.

Ei vauva kasva paljon, jos se on oikeasti yliaikainen.Lantion koolla ja synnytyksen alkamisella ei ole keskenään tekemistä. Minulla kaikki olleet n. 2 viikkoa yliaikaisia ja sieltä ne vaan tulivat. Mainittakoon, että olin koko ajan työssä. Äitysloma alkoi vasta kun lähdin raitsikalla naistenklinikalle. Ole rauhassa. Ei voi kestää monta päivää enää. Siellä se muhii paikat pehmeiksi ja sopiviksi.Onnea.

Lähtö laitokselle voi tulla ihan milloin vain - malttia vain odotukseen. Itselle kävi niin että terkka sanoi maanantaina että vauvaa ei kuulu vielä pitkään aikaan, menee todennäköisesti käynnistykseen. Seuraavana päivänä vauva päätti tulla ulkomaailmaan ja ekat supparit jotka tunsin oli synnytyssuppareita. Eli ei antanut minkäänlaista vinkkiä lähestyvästä synnytyksestä ennen kuin oli jo tosi kyseessä.

Meidän vauva syntyi 41+3.Eipä hirveesti aijemmin varoitellut,supistamaan rupes pikkuhiljaa la-su vastasena yönä,su-ma välisenä yönä laitokselle ja ma päivänä sitten syntyi tytär.

Eipä enää aikaakaan kun saat nyytin syliisi..Koeta kestää ;o)))

Mulla meni kaikki oikeestaan juur noin mitä kirjotit Ap.Yli vuorokauden alakautta yritin vaan eipä mahtunut joten sectio tehtiin.Lapsivesi oli vihreää ja mulle nousi kuume kohtutulehduksen takia.Poika syntyi 41+1 ja painoi 4720g.Muistan kyllä miten tuskastunut olin valtavan ison vatsani kanssa kun oottelin jotain tapahtuvan ja raivostutti kun kaikki tutut soitteli ja sanoi:""eikö vieläkään?""Kyllä varmaan odotat että pääsisit jo tositoimiin ja eipä tarvi kauaa odotella,koska vaan voi synnytyksesi alkaa.Kärsivällisyyttä ja onnea koitokseen!