laskettuaika oli ja meni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Nyt tarvitsen teidän kokemuksia ja muistoja maagisen lasketunajan jälkeen vauvan saaneet!!! Mulla laskettuaika oli ja meni, nyt viikkoja 41 takanapäin ja edelleenkään ei tunnu mitään tapahtuvan. Pelkään, että vauva kasvaa liian isoksi eikä mahdu syntymään normaalisti alateitse. Olen myös kuullut että monet pitkään vatsassa viihtyneet vauvat kakkaavat lapsiveteen ja tulehdusarvot syntyessä kohollaan ja jopa hengenlähtö ollut lähellä. Odotus alkaa käymään jo hermoille. Miten te kanssasisaret olette tilanteesta selvinneet ja miten/millä viikoilla synnytys loppuviimein koitti?

Tuskaista aikaa tuo on, itse en päässyt juurikaan edes kävelemään tuossa vaiheessa, kun vauva oli jo niin alhaalla. Synnytys käynnistyi yliaikakontrollin jälkeisenä aamuna, rv 41+4. Synnytys meni ihan mukavasti ja normaalisti, vaikka vauva oli yli 4-kiloinen. Ponnitusvaihe oli pitkä, 2 h, ja episiotomia piti tehdä, mutta muuten ei ollut mitään hätää.

Tosiaan lapsivesi oli vihreää eli vauva oli kakannut veteen ja pään synnyttyä sitä imettiin vauvan keuhkoista pois. Ensin luulivat saaneensa kaiken pois, mutta seuraavana aamuna todettiin, että tulehdus on keuhkoissa ja sitten oltiinkin viikon verran sairaalaassa antibioottikuurilla. Terve lapsi kuitenkin, eikä näin jälkikäteen missään kohdassa ollut hengenvaaraa. Huoli tietysti vauvasta oli ihan mieletön ja sen ja oman fyysisen väsymyksen vuoksi ekat päivät oli aika rankkoja.

Kiitos Heli vastauksesta! Tuo vihreä lapsivesi juuri eniten huolestuttaakin, oon kuullut että joku vauva oli niellyt sitä niin paljon, että oli siihen menehtynyt. Onneksi teillä kaikki meni hyvin!

Mulla esikoinen syntyi 42+2 (olisi seuraavana aamuna käynnistetty...) eikä supistuksia tullut sitä ennen juuri ollenkaan ja sitte ku niitä alkoi tulemaan, se olikin menoa!!!
Synnytys kesti 7 tuntia, josta ponnistusvaihe 45 minuuttia ja vauva painoi 3700g, vaikka lääkäri olikin pelotellut yliaikakontrollissa, että vauva on reilusti yli nelikiloinen. Kaikin puolin terve tyttö tuli, nyt jo reipas ekaluokkalainen,
Poika syntyi 40+6 ja kaikki meni myös hyvin.
Kolmatta odottelen ja veikkaanpa, että syntyy pari päivää lasketun ajan jälkeen :)
Onnea loppuodotukseen ja synnytykseen, kyllä kaikki hyvin menee, olet osaavissa käsissä synnytysosastolla :)

Hei väsynyt!
Kaikki myötätuntoni sinulle! Lähes tasan vuosi sitten olin samassa tilanteessa, esikoinen syntyi maaliskuun lopulla rv 41+5. Vauvaa veikattiin yli 4-kiloiseksi, mutta olikin normaalit 3,6 kg. Jotkut vauvat vain tarvitsevat hieman aikaa ""kypsyäkseen"", ja syntyvät vasta kun ovat valmiita.

Minulla synnytys alkoi normaalisti, supistukset tulivat heti alle säännöllisesti ja 5-6 tunnin jälkeen väli oli alle 3 min. Ennen synnytystä minulla oli vain pari kipeää supistusta, eikä mitään muitakaan merkkejä ollut.

Sairaalassa havaittiin lapsen sydänäänten laskuja, ja hän syntyi lopulta sektiolla. Lapsivesi oli ihan vihreää, ja tyttö oli vetänyt sitä henkeensä. Tämä johtui todennäköisesti napanuoran kiristymisestä kaulan ympärille. Napanuoran kiristymisen ei luulisi olevan raskausviikoista kiinni, eli samoin voisi käydä muutenkin. Tyttö oli vähän aikaa hengityskoneessa ja vuorokauden valvonnassa, mutta mitään tulehdusta ei tullut ja hän on aivan terve ja vilkas 1-vuotias!

Jos vaan pääset liikkeelle, niin käy jossain tuulettumassa, vaikka kahvilla miehen kanssa. Voit myös kutsua vieraita piristämään päivääsi. Nauti rauhasta ja hiljaisuudesta. Raskaus on kohta ohi, mutta täysin uusi elämä alkaa aivan pian!

Enkä minäkään olisi uskonut että vuoden päästä olisin jo uudestaan raskaana... (rv 10+2)