Hei väsynyt!
Kaikki myötätuntoni sinulle! Lähes tasan vuosi sitten olin samassa tilanteessa, esikoinen syntyi maaliskuun lopulla rv 41+5. Vauvaa veikattiin yli 4-kiloiseksi, mutta olikin normaalit 3,6 kg. Jotkut vauvat vain tarvitsevat hieman aikaa ""kypsyäkseen"", ja syntyvät vasta kun ovat valmiita.
Minulla synnytys alkoi normaalisti, supistukset tulivat heti alle säännöllisesti ja 5-6 tunnin jälkeen väli oli alle 3 min. Ennen synnytystä minulla oli vain pari kipeää supistusta, eikä mitään muitakaan merkkejä ollut.
Sairaalassa havaittiin lapsen sydänäänten laskuja, ja hän syntyi lopulta sektiolla. Lapsivesi oli ihan vihreää, ja tyttö oli vetänyt sitä henkeensä. Tämä johtui todennäköisesti napanuoran kiristymisestä kaulan ympärille. Napanuoran kiristymisen ei luulisi olevan raskausviikoista kiinni, eli samoin voisi käydä muutenkin. Tyttö oli vähän aikaa hengityskoneessa ja vuorokauden valvonnassa, mutta mitään tulehdusta ei tullut ja hän on aivan terve ja vilkas 1-vuotias!
Jos vaan pääset liikkeelle, niin käy jossain tuulettumassa, vaikka kahvilla miehen kanssa. Voit myös kutsua vieraita piristämään päivääsi. Nauti rauhasta ja hiljaisuudesta. Raskaus on kohta ohi, mutta täysin uusi elämä alkaa aivan pian!
Enkä minäkään olisi uskonut että vuoden päästä olisin jo uudestaan raskaana... (rv 10+2)