Lasi viiniä,mitä tehdä loppupullolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuuka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuuka"

Vieras
Onko olemassa kunnollista viinipullonkorkkia joka pitäisi viinin aromit tallessa?
Ja kuinka kauan avattu pullo säilyy viileässä?
Jos jollakin olisi jotain viinia tuntemusta enemmän kuin minulla.

Minulla on useampi pullo viiniä ja tänään tekisi mieli ottaa yksi lasillinen hyvän ruuan seurana ihan muuten vain.
Mutta harmittaa se että juon sen yhden lasillisen ja kaadan loput viinipullosta lavuaarista ales.
Toki olisin voinut ostaa sellaisia pieniä pulloja viiniä enkä tuota normaalia (isoa)
vaan kun niiden hinta on melkein sama :( (ainakin laivalla)
jos joskus tuleekin enemmän ruokavieraita niin sitten taas olisi hyvä olla näitä isojakin pulloja.
En nyt sen takia viitsisi mennä alkoon ja hakea pikkupulloa viiniä, vaan onko se pakko jos haluaa kerta kuussa antaa mieliteoilleen vallan.

Kun ostat setin jossa on on ilmauskorkki, säilyy jonkin viikon verran ja jos on punaviinistä kyse ja miksei valkoviinikin, on hyvää vähän vanhempanakin kastikkeessa tai padassa.

[QUOTE="vieras";26228943]Kun ostat setin jossa on on ilmauskorkki, säilyy jonkin viikon verran ja jos on punaviinistä kyse ja miksei valkoviinikin, on hyvää vähän vanhempanakin kastikkeessa tai padassa.[/QUOTE]

Ostin joskus tuollaisen tupperin korkin ja ilmapumpun mutta ei se mitään pidä :(

Mulla on viinipullon korkittaja ja siilä saa pulloon korkin. Kannattaa ostaa ja hommata sekä pullottajan sekä luonnon korkkeja jos jää useinkin pullot vajaaksi :) Avattu viinipullo säilyy max v päivää jos sitäkään. Osta 2 litran laatikoita, ne kestää avattuna jopa 3 viikkoa.

Mulla on viinipullon korkittaja ja siilä saa pulloon korkin. Kannattaa ostaa ja hommata sekä pullottajan sekä luonnon korkkeja jos jää useinkin pullot vajaaksi :) Avattu viinipullo säilyy max v päivää jos sitäkään. Osta 2 litran laatikoita, ne kestää avattuna jopa 3 viikkoa.

Jäi siis päivämäärä pois :D Eli avattu viinipullo säilyy max 5 päivää hyvänä.

Muuten hyvä idea mutta noin kerta kk minulla tulee oikea himo :p yhteen lasiin viiniä
(hyvä tuore uunikala kasvikset ja valkkari, sitä ei voittanutta ole)

[QUOTE="vieras";26228994]Et taida osata käyttää vaan.[/QUOTE]

No kerro kuinka käytetään?
Laitan korkin pulloon ja pumpun päälle,alan pumppaamaan ilmaa pois, pumppaan niin kauan kunnes en saa sitä mäntää ylös eli pullosta pitäisi olla ilma pois,eikö?

[QUOTE="nuuka";26229017]No kerro kuinka käytetään?
Laitan korkin pulloon ja pumpun päälle,alan pumppaamaan ilmaa pois, pumppaan niin kauan kunnes en saa sitä mäntää ylös eli pullosta pitäisi olla ilma pois,eikö?[/QUOTE]

Aivan, no mikä siinä sitten on vikana????

Hei ja vinkatkaapa sitten myös ruokia joihin voisin tuota loppupulloa käyttää :)
Ja tyhmä kysymys osio:
Voinko viinipohjaista rukaa tarjoilla 8v lapselle vai onko siinä vielä alkoa?

[QUOTE="vieras";26229035]Aivan, no mikä siinä sitten on vikana????[/QUOTE]

Korkki ei pidä.
vai pitääkö tuo toimenpide tehdä tunnin välein? Olen kokeillut korkkia moniin eri pulloihin ja ei pidä :(

[QUOTE="nuuka";26229023]Löytyyköhän tuollainen ihan marketieta vai suuntaanko alan liikkeeseen?[/QUOTE]

Korkkeja löytyy ihan marketeista ja esim saiturin pörssi, mutta korkituslaitetta saat sitten hakea alan liikkeistä =) Niitä ei saa marketeista, mutta kun se ostat ei se mene miksikään :)

Viini säilyy kyllä muutaman päivän ihan hyvin avattunakin (joku tukko siihen pullon suuhun kannattaa kuitenkin laittaa). Mutta ymmärsin niin, että tarkoitus on juoda samasta pullosta vielä kuukauden kuluttuakin. Tuolloin maku tuskin on enää ihan kohdillaan (vaikka olisi millä ihmekorkilla suljettu), vaikka viini ei varsinaisesti myrkyksi ole muuttunutkaan.

Muutaman päivän säilyy avattuna. Jos multa jää ylimääräistä viiniä - tai kuten kerran 3 litran viinipönikkää avatessani se muovipussi repesi - olen pakastanut viiniä. Sopivina annoksina patoihin, keittoihin ja kastikkeisiin.

[QUOTE="nuuka";26229046]Hei ja vinkatkaapa sitten myös ruokia joihin voisin tuota loppupulloa käyttää :)
Ja tyhmä kysymys osio:
Voinko viinipohjaista rukaa tarjoilla 8v lapselle vai onko siinä vielä alkoa?[/QUOTE]

Esim. punaviiniä punaviinikastikkeeseen tai burgundin pataan. Valkoviiniä valkoviinikastikkeeseen (vaikka joku hollandaise tyyppinen parsan kanssa). Viinin alkoholi haihtuu ruokaa kypsentäessä, eli kyllä voi tarjoilla myös lapselle.

[QUOTE="nuuka";26229055]Korkki ei pidä.
vai pitääkö tuo toimenpide tehdä tunnin välein? Olen kokeillut korkkia moniin eri pulloihin ja ei pidä :([/QUOTE]

Kuten tiedät, tupperilla on takuu joten kipin kapin vaihtamaan se.

tuppewaren viinikorkillinen pullo ei saa olla lappeellaan vaan ehdottomasti pysty asennossa

nimimerkillä viinillä jääkaapin pessyt kun laitoin jääkaapin viinitelineeseen tupperwaren korkilla varustetun pullon

Laitan korkin pulloon ja pumpun päälle,alan pumppaamaan ilmaa pois, pumppaan niin kauan kunnes en saa sitä mäntää ylös eli pullosta pitäisi olla ilma pois,eikö?[/QUOTE]

Siis häh????????????????????????? Mitä sä pumppaat????????????????? Mä teen viiniä ja pullotan 2 kk välein mut nyt en tajua teetkö kaljaa vai siideriä. Et ainakaan viiniä.

[QUOTE="nuuka";26229046]Hei ja vinkatkaapa sitten myös ruokia joihin voisin tuota loppupulloa käyttää :)
Ja tyhmä kysymys osio:
Voinko viinipohjaista rukaa tarjoilla 8v lapselle vai onko siinä vielä alkoa?[/QUOTE]

Alkoholi haihtuu keittäessä, sen kiehumispiste on alle 80 astetta.

Siis oletko nyt ihan kartalla? Viiniä ei pumpata!! Mitä sä pumppaat ja millä? Jollain oluen pullotus masiinallakko viiniä?

Yhteistyössä