Lapsukaisella alkanut syömishäiriö. Mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Stana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Stana

Vieras
Aina on ollut huono syömään, ja nyt kun meni yläasteelle, niin on huonontunut entisestään. Nyt on lähes lopettanut syömisen, ja laihtunut muutaman kilon laihasta vartalostaan. Ei uponnut viikonloppuna edes lempparisyömiset, kaikissa oli jotain vikaa. Liian makeata, liian sitkeätä yms.

Eilen pidin puhuttelun ja lauoin uhkakuvia, mitä syömättömyydestä tulee. Nyt kun annatte faktat, niin voin jatkaa tänään. Ja mitäs muuta voisin tehdä? Terkkarille en lähde juttelemaan, noilla on todella hirveä terveydenhoitaja koulussa. Perheneuvolaan ei suostu lähtemään.

Ne kuvat mitä näytit, on vain ihanteita sille lapselle, jos sairastaa anoreksiaa. Joten niiden näyttäminen tuskin asiaa kauheasti auttaa. Varaa aika lääkärille, mahdollisimman pian, jotta asiaan saadaan puututtua heti!

• Tykkää
Reactions: Lispetti
sinä et lähde ja lapsi ei suostu?! hei haloo!!
jos oikeasti epäilet syömishäiriötä niin samantien soitto lääkäriin ja aika sinne, saatte lähetteen eteenpäin. noita asioita ei lapsilla pidä varsinkaan ottaa mitenkään kevyesti.

soita NYT!

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Siis en mie oo mitään valokuvia anorektikoista näyttänyt. Vaan sanoin sen, mitä tuleman pitää, jos lopettaa syömisen. Sisäelimet kärsii, hiukset lähtee päästä jne.

Nyt rauhallisesti! Sama kuin uhkailisit masentunutta... syömishäiriöt on oikeasti mielen sairaus eikä mitään "teinin kiukuttelua", joka lähtee uhkailulla. Varaisin erikoislääkärin. Ei mitään terveyskeskuspuoskaria!
T: äiti, joka itse ollut sairaalahoidossa anoreksiasta

Juu, siis kouluterkkarille minä en lähde, vaikuttaa kaikkea muuta kuin ammattitaitoiselta tyypiltä. Perheneuvolaan en saa lasta mukaan, itse voin käydä neuvoja ottamassa. Eilen kun latasin uhkakuvat tulevasta, niin meni vähän aikaa kun lapsukaiselle tuli nälkä ja läks syömään. Yritän nyt maalata piruja seinälle, josko tajuais niistä.

Itsellä oli teininä jonkun sortin syömishäiriö. Tajusin itse, että jumankauta, nyt ei ole ihan normimenoa. Mutta olin vanhempi kuin tuo.

Siis en mie oo mitään valokuvia anorektikoista näyttänyt. Vaan sanoin sen, mitä tuleman pitää, jos lopettaa syömisen. Sisäelimet kärsii, hiukset lähtee päästä jne.

Valitettavasti mikään noista ei kuitenkaan ole syömishäiriöiselle niin tärkeää kuin se, että laihtuu. Lääkärille mars. Ei kyse ole sinusta vaan lapsesta. Vaikka kuinka inhoaisit lääkäriä, sinne on nyt mentävä.

[QUOTE="vieras";27245687]Valitettavasti mikään noista ei kuitenkaan ole syömishäiriöiselle niin tärkeää kuin se, että laihtuu. Lääkärille mars. Ei kyse ole sinusta vaan lapsesta. Vaikka kuinka inhoaisit lääkäriä, sinne on nyt mentävä.[/QUOTE]

Täh? Mistä hittoo työ oikein revitte näitä sanomisia? En ole sanonut inhoavani lääkäri, vaaan että en mene ammattitaidottomalle kouluterkkarille. En ole sanonut, että näytin valokuvia, vaan että kerroin uhkakuvia mitä tulee. Joillakin täällä on sitten pahemmanlaatuinen lukihäiriö.
Jonnekin mkinä menen, mutta en minä tiedä kuka on ammatti-ihminen syömishäiriöissä. Kun samat lekurit on yksityisellä ja terveyskeskuksessa. Eikä täällä ole mitään syömishäiriöön perehtynyttä erikseen.

Nyt on vasta muutama kilo tippunut, ollaan tosi alussa. Ja se voikin mennä ohi sillä, kun kertoo faktat jos jatkaa. Tunnen oman penskani. ja tuo välillä ymmärtää puhetta.

Voisit ensin opetella tekemään kunnollista ruokaa - en tosin tiedä mitä olet tarjonnut, mutta niin paljon siinä tavallisessa ON vikaa, jos et ole vielä uutisia seurannut:

Gilles- Eric Seralini hakusanaksi ja glyfosaatti, siitä voi aloittaa.

Vinkiksi jos tuo tuosta pahenee/ei ala mennä ohi (koska tuo syömättämyys voi olla myös vaan teini ikäisen temppuilua), niin ei se lapsi sun kanssa hoitoon lähde vapaaehtoisesti! Kyllä se pitää sinne painostaa/pakottaa eli jos susta tuntuu että lapsen pitäisi päästä hoitoon tuosta niin sä viet sen sinne, vaikka sitten pakolla jos ei muuten. Eipä taida olla olemassa yhtäkään syömishäiriöistä joka olisi lähtenyt hoitoon vaan siksi että joku niin sanoo.

Psykiatri on erikoistunut syömishäiriöihin... yleensä heitä löytyy joka lääkärikeskuksesta.
Siis onko kyseeessä oikeasti syömishäiriö vai kiukutteleeko teini? Nämä nyt kuitenkin eri juttuja. Syömishäiriöön kun kuuluu kaikki vääristyneet minä-kuvat yms eikä nk järkipuhe uhkailusta puhumattakaan auta asiaa... päin vastoin.

Ota lapsesi mukaan ruuan laittoon.
Käykää yhdessä kaupassa. Yhdessä mietitte mitä on ruokana.
Rauhoitu itse. Luo positiivista asennetta.
Ole utelias ja valmis kuunteleen lastasi, ole läsnä rauhallisena.
Anna huomioo, halaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasäiti;27245783:
Ota lapsesi mukaan ruuan laittoon.
Käykää yhdessä kaupassa. Yhdessä mietitte mitä on ruokana.
Rauhoitu itse. Luo positiivista asennetta.
Ole utelias ja valmis kuunteleen lastasi, ole läsnä rauhallisena.
Anna huomioo, halaus.

Kaunista, mutta ei valitettavasti auta SAIRAUDEN kanssa.

Juu ei varmaan lähde vapaaehtoisesti. Mutta mietin nyt, mihin kannattaa ekaksi mennä. Ja kyllä, voi olla että menee juttelulla ohi. Voi olla ettei. Inhoaa yli kaiken jonnekin juttelemaan menoa. Sanoin, että jos vielä kilokin tippu, niin myö mennään ja vauhdilla.

Tämä voi myös olla sitä, että on miltei kaikelle allerginen nykyisin. Sano että on niin kyllästynyt noihin piirakoihin, pasteijoihin yms. mitä voi syödä. On tosi vaikeaa keksiä välipaloja yms. mukaan kouluun, harrastuksiin yms. Helpommalla pääsee kun on syömättä. Ei rupea kurkkua kutittamaan, mahaan koskemaan yms. Nyt pitäs keksiä helppoja hyviä välipaloja, jotka käy hiiva-allergiselle, joka on melkein kaikelle kypsentämättömälle hedelmälle allerginen ja maitotuotteetkin pitää olla vähälaktoosisia/laktoosittomia. Sitten on vielä soija-allergia, pähkinä, monet vihannekset jne. Voi jumankauta mie oon loppu tän ruokashown kanssa kohta. Se mikä käy, ei kelpaa. Eihän tätä ole kestänyt kuin 13 vuotta.

Tsemppiä!
Itselläni on myös allergiatausta ennen anoreksiaa. Sitä ehkä kun lapsesta asti tottui lukemaan pakkausselosteet, tuli tietoiseksi myös kalorimääristä jne.
Voisithan sä soittaa itse ensin jollekin psykiatrille ja kysyä vinkkejä...

Psykiatri on erikoistunut syömishäiriöihin... yleensä heitä löytyy joka lääkärikeskuksesta.
Siis onko kyseeessä oikeasti syömishäiriö vai kiukutteleeko teini? Nämä nyt kuitenkin eri juttuja. Syömishäiriöön kun kuuluu kaikki vääristyneet minä-kuvat yms eikä nk järkipuhe uhkailusta puhumattakaan auta asiaa... päin vastoin.

Ei ole kiukuttelua. Jonkun verran vääristynyt kuva ehkä. Olemme samanpituisia, mutta painan 11-13 kiloa enemmän. Sanoi mulle kun punnittiin hänet, että oho, onpa paljon. Kysyin, että olenko sinun mielestä lihava? Painan reilun 10 kiloa enemmän kuin sinä. Sanoi, että juu et todellakaan ole. Kysyin, että miten sitten voit pitää omaa painoa isona, jos minunkaan ei ole ja painan paljon enemmän. Hän jäi miettimään.

Mä jäin 14 vuotiaana kiinni oksentamisesta. En koskaan joutunut/päässyt lekuriin vanhempien toimesta. Onneksi itse tajusin aikuisena mennä hoitoon.Kierre oli vaikea katkaista,mutta onneksi sain apua. Omat vanhempani luulivat olevan ohimenevästä oireiluista mitä se ei mulla ollut. Jos olisin nuorena päässyt hoitoon olisi bulimikon urani varmaan liki kymmenen vuotta lyhyempi. Ja syömishäiriöisen elämä on täyttä helvettiä.

Juu ei varmaan lähde vapaaehtoisesti. Mutta mietin nyt, mihin kannattaa ekaksi mennä. Ja kyllä, voi olla että menee juttelulla ohi. Voi olla ettei. Inhoaa yli kaiken jonnekin juttelemaan menoa. Sanoin, että jos vielä kilokin tippu, niin myö mennään ja vauhdilla.

Tämä voi myös olla sitä, että on miltei kaikelle allerginen nykyisin. Sano että on niin kyllästynyt noihin piirakoihin, pasteijoihin yms. mitä voi syödä. On tosi vaikeaa keksiä välipaloja yms. mukaan kouluun, harrastuksiin yms. Helpommalla pääsee kun on syömättä. Ei rupea kurkkua kutittamaan, mahaan koskemaan yms. Nyt pitäs keksiä helppoja hyviä välipaloja, jotka käy hiiva-allergiselle, joka on melkein kaikelle kypsentämättömälle hedelmälle allerginen ja maitotuotteetkin pitää olla vähälaktoosisia/laktoosittomia. Sitten on vielä soija-allergia, pähkinä, monet vihannekset jne. Voi jumankauta mie oon loppu tän ruokashown kanssa kohta. Se mikä käy, ei kelpaa. Eihän tätä ole kestänyt kuin 13 vuotta.

Tuolla on sulle monta vinkkiä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...a-6-vuotiasta-poikaa/sivu10.html#post27245930

Osaahan lapsi jo itsekin lukea?

Ravitsemusterapeutilta saisi vinkkejä ja ideoita ruoanvalmistukseen, jotta maistuisi erilaiselta. Itsekin olen saanut sieltä ideoita toisenlaiseen ruokavalioon. Tsemppiä ja voimia äidille!

Tais mennä vihdoin keskustelu ja pelottelu kaaliin asti. Söi koulusta tullessa lautasellisen safkaa hyvällä ruokahalulla. Tosin kysyi lautasen saadessaan, että tarviiko kaikki syödä. Jälkkäriksi keksejä, ja vielä välipalaksi ennen ratsastusta toskakakunpalan, jonka isä toi tuliaisena äitisä luotaan.

• Tykkää
Reactions: bud

Yhteistyössä