Lapslisä säästöön vai käyttöön?

Tällä hetkellä menee kaikki käyttöön, olen hoitovapaalla kahden pienen lapsen äitinä. Esikoisen syntymän jälkeen rahat menivät omalle säästötililleni ja niillä rahoilla tehtiin ensin matka Bulgariaan ja kuopuksen ollessa puolivuotias perheemme teki matkan Egyptiin.
Molemmilla lapsillamme on kaksi tiliä, toisiin meillä vanhemmilla ei ole käyttöoikeutta ja niihin menee muutamalta sukulaiselta lahjarahat. Toiset tilit ovat sellaiset joihin itse laitamme pari kymppiä kuussa ja satunnaisesti sukulaisetkin laittavat. Näiltä tileiltä olemme käyttäneet rahoja esim. turvaistuinten ostoon.
Kyllähän se on jokaisen oma asia laittaako rahat säästöön vai elämiseen. Itsekin voisin säästää tällä hetkellä enemmän, mutta mieluummin elelen nyt vähän "leveämmin".
Omasta mielestäni lapsille säästäminen on hyvä asia. Pienellä pesämunalla voi esimerkiksi maksaa ensimmäisen oman vuokra-asunnon takuuvuokrat ja perushankinnat.

RouvaX
Lapsilisät tulevat minun tilille ja osan laitamme sitten säästöön noin 40? kuukaudessa. Joskus ostamme lapsilisä rahoilla osakkeita, mutta aika harvoin, ehkä muutaman kerran vuodessa. Osakkeista saatavat rahat laitamme lasten rahastoon ja tilille.
Lasten rahoilla ostamme joskus isompia hankintoja, polkupyörät, turvaistuimet, lasten huoneen kalusteet. Keskimäärin kerran vuodessa ja silloin rahaa menee muutama sata euroa.
Tai saatamme ottaa osan lasten ja aikuisten säästöistä ja lähteä reissuun (thaimaa, italia ym).
Koen kuitenkin lapsilisät perheen yhteisiksi rahoiksi, joten kyllä niitä käytetään tarvittaessa.

Yhteistyössä