lapsivesitutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirkku

Vieras
Hei,
Olen 30 ja ensiraskaus. En siis kuulu riskiryhmään, eikä ne lapsivesitutkimukset yms. seulonnat siis välttämättä kuulu/ole tarpeellisia. Minua kuitenkin vaivaa, että jospa lapsi ei olekaan terve.. (raskauden alussa paljon komplikaatioita) ja haluaisin varmistua asiasta.. Onko kenelläkään kokemuksia tästä ja entä paljonko ne maksavat ?

Punktio kertoo tietyt kromosomit, ja muuten saat tietoa mm. rakenneultrasta; kumpikaan ei silti takaa lapsen terveyttä. Varmistuksen kun saa vasta lapsen synnyttyä ja silloinkaan kaikki ei vielä ole näkyvissä. Elämä on riski.

Hintatasoa voit kysellä vaikka Bulevardin erikoislääkäreiltä, he tietääkseni tekevät ko. tutkimuksia, samoin varmaan nuo äitiyteen erikoistuneet yksityiset lääkäriasemat.

Kyllä lapsi- tai istukkatutkimus tietääkseni antaa 100%:n varmuuden kromosomipoikkeavuuksista, siinä selvitetään koko kromosomisto. Mutta voihan lapsessa silti olla jokin muu sairaus tms. esim. sokeus, eli koskaan ei voilla täysin varma siitä onko lapsi täysin terve.

Minulle oma gunekologini osasi suositella viikon 11-13 ultran kanssa samaan aikaan tehtävää verikoetta, ensimmäisen raskauskolmanneksen seerumiseulaa. Yhdistämällä tämä verikoe ultran tuloksiin saadaan nykyteknologialla paras mahdollinen varmuus kromosomipoikkeavuusriskistä. Ennen verikokeita tehtiin viikolla 15, ja tämän verikokeen on niskapoimututkimus nykyään aika pitkälti korvannut. Verikokeen hinta yksityisellä 70 eur, kun lapsivesitutkimus tieääkseni n. 900 eur. Haaste on että jos ultra on vasta viikon 13 jälkeen, ei verikoetta enää voida tehdä, tulokset eivät ole enää tarkkoja. Itselläni kävi niin, että sain ultran vasta viikolle 14, eli yhdistelmätutkimusta ei voinut enää tehdä. Menin kuitenkin viikon 15 verikokeeseen yksityiselle, joka sekin oli mielestäni kannattava sijoitus. Hyvä tulos siinä antoi aika hyvän mielenrauhan!

Vaatikaa tietoa kunnallisella puolella tästä yhdistelmätutkimuksesta! Mielestäni on täysin tyrmistyttävää että Helsingin neuvolassani ei aiheesta tiedetty mitään, kuten ei myöskään se naisteklinikan kätilö jonka kanssa yritin ultra-aikaani vaihtaa varhaisemmaksi. Mutta esim. Pohjois-Karjalassa yhdistelmätutkimus kuuluu normaaliin neuvolarutiiniin, ilmaiseksi!! Kun osaisivat Helsingissä edes ohjata ihmiset tähän tutkimukseen yksityiselle omalla rahalla! Ja verikokeeseen ei liity keskenmenoriskiä kuten lapsivesitutkimukseen.

Itse en lapsivesipunktioon uskaltautuisi. Ystävällä on sairaus, jonka vuoksi meni. Viikko tämän jälkeen lapsi kuoli kohtuun. Mitään syytä ei löytynyt. Oli terve vauva. Kun ystävä tuli uudestaan raskaaksi, hän ei lääkärien kehoituksista huolimatta halunnut enää punktiota. Tuli terve, ihana tyttö.

Mulle niitä punktioita on tehty aika tavalla.

Kolmannessa raskaudessa niitä tehtiin kolme ja olin aina yhden vuorokauden sisällä sairaalassa. Punktiot tehtiin kahden viimeisen raskauskuukauden aikana. Mitään ongelmia ei ollut ja tyttö syntyi käynnistyksellä38+4.

Neljännessä raskaudessa punktioita tehtiin kuusi kahden viimeisen raskauskuukauden aikana ja pääsin kotiin punktion jälkeen. Kuitenkin aina ensin otettiin sydänkäyrä ja katottiin, ettei ole supistuksia.
Kaikki oli aina kunnossa ja poika syntyi käynnistyksellä rv. 38.

Mulla lapsivesipunktiolla seurattiin vasta-aineita.

onko sillä väliä, kumpi tehdään ensin np-ultra vai veriseula? Eli jos olen menossa niskapoimu-ultraan viikolla 12 jotain (ensimmäinen ultra täällä), niin milloin pitää varata aika seulaan, vai katsovatko ultrassa ensin onko turvotusta, ja sitten seulaan?

Tarjotaanko teillä veriseula, ei joka paikassa edes tarjota; siihen tarvitset lähetteen neuvolasta, joten eiköhän se siellä se aikataulu synkkaannu, samoinhin aikoihin ne pitäis tehdä.

Soittelin tänään neuvolaan, ja eipä punktiota tehdäkään Hgissä alle 40-vuotiaille. Yksityiselle voisi tietysti mennä.

Siihen veriseulaankin pitää tietysti mennä omalla rahalla. Neuvolan täti ei kyllä ollut kuullutkaan veriseulan ja ultran korrelaatiosta.

Osaako Maalismamma tai muut vinkata, miksi molempien pitää olla juuri viikolla 13. Onko se sitten tosiaan myöhäistä, jos menee vk 14 puolelle?

Viikko 14 on liian myöhään yhdistelmätutkimukselle, tietääkseni matematiikka ei enää silloin toimi vaan tulee liian epätarkkoja tuloksia.
Tässä hyvä linkki jossa kerrotaan sekä tuosta ensimmäisen raskauskolmanneksen trisomiaseulasta että toisen raskauskolmanneksen trisomiaseulasta. Itse kävin siis jälkimmäisessä viikolla 15 kun ultrani oli viikolla 14. Nämä ovat silloin siis erilliset tutkimukset mutta silti veriseula antaa lisätietoa ultraan verrattuna, siinä tutkitaan istukan erittämien hormonien määrää ja riskilaskentaan otetaan mukaan äidin ikä, paino jne. Helsinkiläiselle esim. Tapiolassa lääkärikeskus Adenova esim. tietää aiheesta paljon ja tekee verikokeita, hinta 70 eur.

http://www.tyks.fi/fi/1719/2468/

Yhteistyössä