lapsivesitutkimuksista

Hei äidit!
Pyydän teiltä joille kyseiset tutkimukset on tehty, hieman rohkaisua :ashamed: Mulla on rv 10 ja neuvolassa käskettiin osallistua istukka- ja lapsivesitutkimukseen ikää siis 35 ja kakkosta odotan. Miten on, käsitin että tutkimusta ei tehtäis jos keskenmenoja on ollut useampia? Olen ehkä hieman pelkuri, mutta tätä lasta on odotettu kymmenen vuotta, kaikki hoidot käyty ja useat keskenmenot koettu. Nyt vain pelkään :'( anteeksi tämä vuodatus., on vain niin epävarma olo että uskallanko.

Jos sinulla perusteena vain tuo ikä 35v niin eiköhän kyse ole tuosta verikoe+niskapoimu-ultrasta ihan ensi alkuun. Jos niisä hälyttävät seulat niin sitten vasta vuorossa noita istukka- ja lapsivesinäytten ottoja. Itse kävin noissa verinäyte+niskapoimu-ultrassa ihan ikäni vuoksi (38v) eikä niissä mitään löytynyt. Toki tutkimukset vain suuntaaa antavia(, myös nuo istukka- lapsivesinäyte tutkimukset). Eivät siis edes anna 100% varmuutta lapsen vammattomuudesta. Ja jos jotakin todetaan on päätösvastuu raskauden jatkamisesta/keskeyttämisestä sinulla.

Lisäksi kiinnitin huomiota tuohon tekstisi "käskettiin mennä" kaikki ko. tutkimukset ovat vapaaehtoisia, siis niihin ei ole mitään velvollisuutta mennä.

Käyppä Olulun yliopistollisen sairaalan nettisivuilla siellä on todella hyvää selkokielistä luettavaa seulotatutkimuksista sekä noista riskeistä. =)

Kiitos vastauksesta! olen jo varannut aja np-ultraan ja kuitenkin neuvolasta käskettiin mennä tutkimuksiin, tiedän että vastuu on minulla ja minähän sen päätän, olen myös tutustunut netin tarjontaan joten ihan tietämätön en ole. Toivoin vain saavani täältä hieman tukea ja tietoa niiltä jotka ovat tutkimuksissa olleet, sattuiko se? tuliko jälkeen jotain kipuja ym. Mietin kyllä pitkään viitsinkö täältä kysyä mutta oletin että meidän ikäisille kyseisiä tutkimuksia on tehty. :flower:

myy
Meillä tehdään iän puolesta vasta 40v äideille eli ei 35v äidillä ole vielä kovin kohonnut riski kromosomipoikkeavuuteen. Ja vaikka neuvolassa sitä tuputetaan, niin päätös on sun eli älä suostu painostukseen.

Itsellä ikää nyt 36v ja np-ultrassa kun todettiin turvotusta 3.3mm, niin menin lapsivesitutkimukseen. Ilman turvotusta en olisi mennyt.
Veriseulontaa ei meillä tehdä.

Lapsivesitutkimus ei mua sattunut yhtään, näytteenotto oli kyllä hiukan epämukava imun takia, mutta kipua ei ollut. Näytteenoton jälkeen otin pari päivää rauhallisesti, mutta mitään kipuja tai muita oireita ei ollut.

Kaikkein pahinta oli odottaa melkein 3vkoa tuloksia, mutta mulla todettiin terveen vauvan kromosomit ja myös muut tehdyt kokeet normaalit.
Myös rakenneultrassa todettiin kaiken olevan kunnossa ja rv 36 tehdyssä ultrassa ei todettu mitään poikkeavaa :heart:

Keskenmenoja mulla ei ole takana, mutta kaksi tuulimunaraskautta kyllä ja toisesta kaavinta viime syyskuussa.

Nyt odotellaan vauvaa syntyväksi rv39+1 =)

Älä välitä noista epäasiallisista vastauksista, aina löytyy ääliöitä, jotka yrittävät päteä.

Minä kävin esikoiselta (35v) pelkässä veriseulassa ja niskapoimu-ultrassa. Kuopukselta (37v) kävin noiden lisäksi lapsivesipunktiossa kunnallisella, vaikka edellisten tulokset olivat täysin normaalit. Ikäni puolesta halusin kuitenkin jonkinlaista lisävarmuutta. Kokeessahan tutkitaan kromosomit ja niiden osalta sain kuulla, että tuleva tyttäremme olisi normaali, mikä oli huojentava vastaus minulle :heart:

Itse koe ei sattunut mielestäni yhtään. Epämiellyttävä se tietenkin oli enkä voinut katsoa neulan pistämistä mahaani. Punktion jälkeen otin vähän aikaa iisisti, mutta muuten siitä ei aiheutunut mitään sen kummempaa. Lääkärit kyllä yrittivät puhua mua ympäri viimeiseen asti, mutta pidin pääni.

Tilanteesi on varmasti hankala edeltävien keskenmenojen suhteen. Enpä voi kuin toivoa kaikkea hyvää raskauteesi ja tsemppiä! :hug: =) :flower:

Yhteistyössä