Lapsivesipunktioon? s-papp matala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemustakellään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemustakellään

Vieras
Laitoin tämän jo toiselle keskustelupalstalle, ei kerää vastauksia, ainoastaan katseluita. En kai voi olla ainoa jolla s-papp on ollut matala?

Hei!

Kävimme nt ultrassa ja verikokeissa kun olin raskausviikolla 12. Sieltä luvattiin soittaa jos on jotain erityistä. Soittoa ei koskaan kuitenkaan kuulunut ja menimme mieheni kanssa hyvillä mielin rakenneultraan. Siellä kätilö pamautti uutisen, riskisuhteet olivat ok, mutta s-pappa arvo oli matala (muistaakseni 3). Kätilö ei osannut sanoa mitä tuo tarkoittaa. Oma neuvolatätimme sanoi sen viittaavan joissain tapauksissa downiin. Minulla on kontrolliultra tammikuussa.

Asia on vaivannut minua monta viikkoa.
Soitin tänään lääkärille ja pyysin häntä kertomaan minulle vielä tuloksista, hän kertoi että matala s-pappa arvo on ollut yhteydessä raskausmyrkytyksiin ja pieneen sikiöön. Meillä kuitenkin on viikkoihin nähden normaalikokoinen sikiö. Soitin lääkärin puhelun jälkeen neuvolatädillemme, joka pelotteli downilla.

Nyt minua pelottaa ihan äärettömästi downin syndrooma, näen öisin painajaisiakin :(.

Onko lapsivesipunktio mahdollista tehdä viikolla +25? Onko muilla ollut matalaa s-papp arvoa ja onko siitä koitunut seurauksia?

Lapsivesipunktion tarkoitushan on se että jos todetaan vakava kehityshäiriö niin tehdään abortti. Aborttia ei noilla viikoilla voi lain mukaan enää tehdä joten punktio on turha. Punktioon liittyy kuitenkin selvä keskenmenon(tai sinun tilanteessasi synnytyksen käynnistymisen) riski, joten punktiota ei tehdä pelkästään sen takia ettet jaksa odottaa muutamaa kuukautta kun lapsen syntyessä asia kumminkin selviää.

Punktioon liittyy aina pieni promilleluokkaa oleva riski keskenmenosta eli totta tuo. Kromosomitutkimuksella saadaan sukupuolen lisäksi tietää muutamat geenivirheet, joista Down on lievin. Tutkimus ehkä antaisi tietoa, miten suhtautua Down-lapsen saamiseen. Tietääkseni vai muistanko väärin vakavammista kuolemaan johtavista geenivirheistä saa keskeytyksen.
Tuolla sivustolla on puolueetonta tietoa seulonnoista oman päätöksenteon tueksi.

Täällä matala papp-a arvo! Teidän tilanteeseen poiketen saatiin seulahälytys (riskiluku 1:150) nt-ultran ja seerumiseulan yhdistetyistä tuloksista. Nt 1,86 - ikää 34. Nt ei vielä yksistään hälyyttävä. Saatiin lähete jatkotutkimuksiin, joihin osallistuttiin. Rv 15+2 lapsivesipunktio, jonka tuloksena normaalit kromosomit. Rakenneultassa rv20 kaikki ok. Matalan papp-a arvon takia kontrolliultra rv28. Matala papp-a voi viestiä istukan toimimattomuudesta, joka sitten voi vaikuttaa sikiön kasvuun. En tiedä auttoiko tämä vastaus yhtään. Kovasti jaksamista. Äärimmäisen rankkoja asioita käsitellä.

Periaatteessa lapsivesitutkimuksen voi tehdä vielä missä vaiheessa tahansa, mutta raskaudenkeskeytykseen downin takia et enää pääse.

Ja kokenutta gynekologia lainaten: Lapsivesitutkimus ei takaa tervettä lasta, sillä voi sulkea vain tietyt pois.

Yhteistyössä