lapsivesipunktion kokeneet?

elikkäs itselläni edessä torstaina ja haluaisin tietää miten se on onnistunut teillä?? istukkanäytteenotossa kävin viikko sitten ja se ei onnistunut kahden yrityksen jälkeen ja heti toimenpiteen jälkeen alkoi supistella kipeästi joka meni muutamassa tunnissa kuitenkin ohi mutta supistukset silti jatkui vielä seuraavana päivänäkin aika kovina mut ei kipeinä..

eli onko teillä ollut millaisia "oireita" lapsivesipunktion jälkeen? onko supistellut tai muuta?

mietityttää kovasti et uskallanko enää mennä tutkimuksiin jos sekään ei onnistu..

jane85 14+5 (ultran mukaan 15+4)
 
Kävin itse noin kuukausi sitten. Lääkäri yritti kolme kertaa onnistumatta, seuraavalla kerralla koitti kerran onnistumatta, ja vaihdettiin yrittäjää. Toinen lääkäri sai onnsitumaan heti ensimmäisellä yrittämällä koska vaihtoi paikkaa. Toinen yritti ottaa joka kertan istukka seinämän puolelta, niin ei päässyt läpi kalvoista. Mutta tuntui olevan ihan vaan ottajasta kiinni. Sitten mä itse varmaan jännitin että milloin se pistää ja varmaan hieman pakenin eli vedin mahaa aina kun laittoi piikin sisään. Kun toinen lääkäri tuli ottamaan, pyysinkin saada tyynyliinan selän alle, ettei ole tilaa vetää mahaa alta pois. Mutta en mä usko että siinä voi kovin ongelmia tulla jos on kunnon ottaja.

Meillä Lapissa punktio päivä on aina sairaslomapäivä, itse otin rauhallisesti koko viikon, eikä minulla ollut minkäänlaisia "oireita". Sen päivän tuntui niin kuin neula olisi edelleen vatsassa, mutta sekin meni illan myötä ohi.

Hyvin se menee, älä jännitä turhaan! Oliko sulla niskaturvotusta vai miksi menet?

Rv 22+5
 
Heippa. Minulle lapsivesi punktio tehtiin noin kolme viikkoa sitten ja pelkäsin sitä ihan hirveästi mutta ei se sattunut ollenkaan niin paljoa kun luulin. Minulla se tehtiin TYKS:ssä ja onnistui heti ensimmäisellä kerralla. Pientä nipistelyä oli välillä pari päivää silloin tällöin mutta ei mitään supistuksia tullut. Kaksi päivää halusin makoilla ihan kunnolla kun en halunnut ottaa mitään riskiä mutta koko seuraavan viikon otin kyllä muutenkin normaalia rauhallisemmin. Nyt odottelen vielä tuloksia jotka pitäisi kuulemma tulla huomenna, hiukan hirvittää mitä tulokset sanovat.

Jäitkö vaan veriseulasta kiinni vai oliko sinulla jo ultrassa turvotuksia? Itse jäin veriseulasta kiinni.

Tuolla alempana on sillainen osio kun "toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?" Sieltä saa hyvää tukea kaikkiin kysymyksiin. ja luettuaini näitä juttuja niin on vissii todella paljon siitä kiinni missä tutkimus tehdään että kuinka se onnistuu.

Rv 18+3
 
joo, ultrassa oli turvotusta 2.9mm ja suosittelivat jatkotutkimuksia..käytiin siinä istukkatutkimuksessa ja sekin oli varmaan ihan vain ottajasta kiinni koko homma..kaksikertaa pisti ja sitten luovutti koko homman..tuntui jotenkin niin turhalta koko homma, varsinkin kun supisteli niin kovasti sen jälkeen.
aion kyllä pyytää jonkun toisen lääkärin jos sattuu olemaan se sama joka ei viimeksikään näytettä saanut..muutenkin se vaikutti tosi epävarmalta siitä mitä teki..

kävinkin jo katselemassa tuolla sikiöseuloista kiinnijääneitä, mut en sieltä löytänyt oikeen ajatuksissani mitään =)

kotiäiti32 toivottavasti saat hyviä tuloksia! siinä ilmeisesti hieman kauemmin menee niiden tulosten saamisessa!
on tämä kauheaa miettimistä ja painajasia..

rv 14+6 (15+5)
 
Mä kävin lapsivesipunktiossa rakenneultran jälkeen. Toimenpide oli kivuton ja onnistui heti ekalla kerralla. Myöskään mitään jälkioireita ei mulle tullut. Vastauksetkin tuli pikemmin kuin oli luvattu.

Lilja (rv 39+0)
 
Jane - asutko etelässä vai pohjoisessa?

Mulla on vähän sama tunne lääkäreistä kuin sullakin. Nyt vielä kun on hälyttänyt niskaturvoke (tyttö kuitenkin onneksi terve), niin kaikki loputkin tutkimukset tekee lääkäri, ja nyt siitä saa kärsiä. Nimittäin olen tänää menossa uusinta rakenneultraan, koska lääkärit ei osaa käyttää ultraa. Niillä on (muka) niin saatanan kiire, eikä ne tosiaan osaa käyttää laitteita niinkuin kätilö.

Meillä turvotus oli 5,0 ja tosiaan terve tyttö tulossa. Onnea sulle punktioon ja tuloksien odotteluun.
 
asun oulun lähettyvillä..oysissa nämä ultrat tehty jne..tosiaan meilä vähän samanlaiset kokemukset lääkäreistä..ensimmäisessä ultrassa käytiin josta tuo turvotus löytyi, lääkäri mittasi pää-perämitan kolmeen kertaan ennenkuin sai "oikean" tuloksen..mentiin heti viikon päästä istukkatutkimukseen ja yhtäkkiä sikiö olikin 6 päivää vanhempi (eli olisi ollut jo liian vanha koko tutkimukseen)..ensimmäisessä ultrasa sitä ei vaan huomattu..niskaturvotuksenkin lääkäri mittasi useaan kertaan ja sai tulokseksi aina 2.8 ja sitten se halusi sen pyöristää kutenkin 2.9:ään..ihmetytti kyllä kovasti se touhu..tietenk9n voihan se olla että sikiö oli jotenkin huonossa asennossa tai jotain että sen takia mitat heitteli miten sattuu...mutta ei ollut mukavaa kuulla kun istukkatutkimuksen aikana kuului seuraavia lauseita " oho, no pitääköhän mun nyt pistää toisesta kohtaan" voi hyvänen aika" miten se nyt tuollain meni" toisen piston jälkeen heti " no voi hyvänen aika, eikö taaskaan onnistunu.." pitää varmaan luovuttaa kun näyttää siltä ettei tätä saa otettua." syynä olikin sitten loppujen lopuksi se ettei pystynyt ottamaan näytettä supistusten takia ...olin varma et kesken menee sen toimenpiteen takia..samantien kun nousin siitä pöydältä alkoi supistella ja kun kysyin niin se on ihan normaalia että supistelee..

toivottavasti saan erilääkärin huomenna..samalle en aio suostua.
 
Ensikertalainen mikä teillä oli suhdeluku saada terve lapsi? aika paljon tuo turvotus ollut, mutta sekinhän voi olla ihan täysin terveelläkin hetkellisesti koholla..
meillä on tällähetkellä kuitenkin 1:165 mahdollisuus saada terve lapsi..ja tivon todella että kaikki olisi hyvin..
 
Jane - riskiluku 1/5. Eli aika kova, minä olin heittänyt moneen otteeseeen toivon jo kaivoon, mutta terve tyttö sieltä tosiaan on tulossa.

Eli tuntuu että nuo lääkärit ei sitten osaa hommaansa, asui ne missä tahansa. Yleensähän se tavallinen duunari tekeekin homman paremmin kuin koulutetut. Näin se vaan on.
 
niin se taitaa olla...
no teillä on ollut aika suuri tuo riski..en ihmettele jos olet ollut heittämässä kirvestä kaivoon..kun itselläkin sama käynyt mielessä vaikka meillä nyt kuulostais et olis ihan hyvät mahdollisuudet vielä..mutta hienoa että kaikki teillä kävi kuitenkin hyvin :)
siksikin pelottaa itseä kovasti kun ystävälläni oli myös sama tilanne ja riskiluku 1:125 ja heille tuli huonoja uutisia..eikä niskaturvotuskaan ollut kuin 2.7mm oli aika järkytys kun kuitenkin riski oli suht pieni vielä..mutta jokuhan sen täytyi olla niistä 125:stä.
 
Maanantaina tuli kakx viikkoon kun kävin kyseises tutkimukses.
Mulla oli tosi miellyttävä naislääkäri ja osasi hommansa.
Lekuri sanoi jotta sanoo sitten kun pistää neulalla ettei tarvi kokoajan jännittää.
Itse pistäminen tuntui jotenkin ilkeältä,vähän vaikea selittää tunnetta.Lekuri sanoi että jopa viikon ajan voi olla paineen tunnetta alavatsalla.
Mulla oli ainoastaan ekana päivänä aina välillä sellainen jännä tunne vatsalla.Tutkimuspäivänä otin rennosti mutta jo seuraavana aamuna vointi oli mitä mukavin. =)
Tää tulosten odottelu on mun mielestä kaikkein pahinta!! :/
Lauantai aamuna pitäis lähteen ajelemaan koko pohjoista viikon lomalle mutten ole saanu vielä mitään pakattua kun täs vaan menee tulosten odotteluun tää aika!! :whistle:
Mulla oli riskiluku ja niskapoimuturvotus ok mutta ikäni puolesta menin lapsivesipunktioon!!
JANELLE tsemppiä tutkimukseen!! =) Ja en kyllä mäkään antaisi samaisen lekurin tehdä tutkimusta!!Mä kysyinkin ennen tutkimusta kun oli juttutuokio kätilön kans että kait lääkäri on sellainen joka hommansa osaa!! :LOL:

 
Pakko kirjoittaa nyt tuohon, vaikka riski onkin 0.5%- minulle tuli kolmen pistosyrittämän jälkeisenä päivänä sikiöpussin halkeama. :'( Supistuksia ei ole ollut.

Lapsivettä on tihkunut nyt tasaisen salakavalasti jo kuukauden verran enkä tiedä tuleeko tästä raskaudesta mitään, ennusteet ovat huonot. Kohdussa on tosi vähän vettä mutta sikiö voi ilmeisesti toistaiseksi "hyvin", tilaa liikkumiseen ei paljoa ole ja huomenna menemme yliopistolliseen sairaalaan konsultoimaan ja kuulemaan voiko tästä tulla vielä jotain...

Tsemppiä kaikille punktioon meneville, se on todellakin onnesta kiinni...niin ja lv tutkimuksen tulos oli normaali :headwall: punktioon menin veriseerumin tuloksen vuoksi- 1:84.

Tehtyä ei saa tekemättômäksi ei...
 
maminetti juu itsekin sitä mietin ja kaikkia mahdollisia riskejä mitä siinä on.
kitos kuitenkin kun kerroit että niinkin voi käydä..laittaa tosissaan ajattelemaan asiaa ihan uudestaan..
toivottavasti sinulla kaikki menisi kuitenkin hyvin..vaikka ennuste on huono, mutta ei kai toivoa ole kokonaan menetetty.?
kaikkea hyvää sinulle ja jaksamisia.. :hug:
 
täällä myös niskaturvotuksesta jäätiin kiinni. sain onneksi niin kokeneen lääkärin että se onnistui eka pistolla eikä nipistäny ku kerran suurin piirtein verikokeen oton verran.
sen jälkeen tuntui ihan ku neula olisi jäänyt mahaan. mut seuraavana päivänä tuota tunnetta ei ollut. ei tullut supisteluja eikä mitään muitakaan ongelmia.
tosin pyörrytti ihan kauheasti. mut pelkäsin nii kauheasti et siitä johtui sekin.

maminetti: lukasinki seulapuolelta sun tarinaa.. :hug: jaksamisia kovasti! :hug:
 
Mä jouduin käymään ekassa raskaudessa lapsivesipunktiossa, tosin viikkoja oli silloin jo 36. Syy oli se että lääkärit halusivat tietää, onko vauvan keuhkot jo tarpeeksi kehittyneet synnytyksen käynnistämistä varten.
Toimenpide ei luonnollisestikaan ollut mikään järjin mukava. Ei se juurikaan sattunut, mutta vauva oli siinä vaiheessa niin iso ja tiellä, että lääkäri joutuin olemaan tosi tarkka ettei vaan osunut neulalla vauvaan. Lääkäri hoki vaan vauvalle että "otahan nyt se jalka siitä nyt pois tieltä että saatais neulalla näyte". Olihan se vähän koomista, kun lääkäri yritti komentaa masuvauvaa olemaan kunnolla. =)
Toimenpiteen jälkeen oli kyl heikko ja huono olo. No, kaikki meni ihan hyvin kuitenkin.
 
Kirjoitinkin sulle jo aiemmin omista kokemuksistani lv-punktiossa, mutta lyhyesti vielä: punktio itsessään oli nopeasti ohi eikä sattunut YHTÄÄN. Seuraavana yönä vatsakipuja, aamulla kuumetta ja jotain vuotoa. Kävin päivystyspolilla, vuoto ei ollut lapsivettä ja kaikki oli muutenkin kunnossa (vaikka itse olin jo heittänyt rukkaset naulaan). Eli minulla kaikki meni hienosti.
Tuttavallani kävi hieman toisin - lv-punktion seurauksena jäi kalvoihin (?) ilmeisesti pieni tulehdus, joka piti pistosreikää auki. Sieltä sitten lurahteli aika-ajoin lapsivettä. Muistaakseni hän joutui sairaalaan noin 4 kk ennen laskettua aikaa (en enää muista tarkkaan), ja lapsi syntyi pari kuukautta etuajassa. Lääkärit pelkäsivät että lapsiveden vähäisyys olisi aiheuttanut joitakin kehitysvaurioita, mutta lapsi on ollut terve ja nyt jo yli kaksivuotias teräväpäinen tyttönen!
 

Yhteistyössä