lapsivesien meno

Omalla autolla mentiin. Soitin synnärille ja sieltä sanoivat ,että tulkaa näytille. Kiireesti saimme ajaa ,koska supparit alkoi heti 1min välein ekojen lorahdusten jälkeen. Sairaassa oltiin vajaa tunti ,kun vauva jo syntyi. Viikkoja oli 35. Näissä ohjeistukset vaihtelee kovasti.
 
Omalla autolla mentiin ja sanottiin ku tyksiin soitin ja tilanteen selitin että juu, lapsivettä on että laittakaa kassit kuntoon ja lähtekää tulemaan, ei kauheaa kiirettä.

Tosiaan meillekin snaotii että jos on perätila-synnytys tai ei laskeutunut ni sitte pitäs me vaakatasossa.
 
Esikoisen synnytys alkoi lapsivesien menolla, ei tilattu ambulanssia. Jos vauva ei ole laskeutunut, suositellaan menemään vaakatasossa.
Epäilen kyllä tietäisikö ne ambulanssissa edes sitä miksi pitää mennä makuullaan :whistle:
Tuli verta reilu kuukausi ennen esikoisen syntymään, säikähdin tietysti ja mun äiti tilasi ambulanssin. Jotain ohjevihkoa ne ambulanssissa selasi, kysyi multa onko se normaalia tässä vaiheessa raskautta että tulee verta ja kysyivät multa onko kiire, laitetaanko pillit päälle :xmas:
 
Soitin synnärille kun vedet meni ja kätilö jopa kehoitti nukkumaan aamuun asti! Soitin siis jotain 1:00 aikaan yöllä. Matkaa meiltä synnärille 150km. Lähdettiin kuiten ajelemaan ja poika syntyikin 7:27 aamulla. rv 38+6
 
T08
meillekkin nimittäin neuvolassa ja valmennuksessa sanottiin että parempi mennä ambulanssilla jos vedet menee ja kun käytiin tutustumassa synnärille sanottiin että jos menee vaikka yöllä vedet, niin voi vaikka nukkua rauhassa vielä ja syödä aamupalan ja sitten rauhassa tulla.. oltiin vähän sekaisin kun niin ristiriitaista tietoa annettiin.. ja neuvolassa kun puhuin niin sano että ite ei voi olla sata varma että vauva on tarpeeksi alhaalla.. Nyt ei ainakaan vielä ollu 38+2..
Kyllä taidetaan tehdä varman päälle ja mennä ambulanssilla jos vedet menee... siinä voi kuitenki olla vauvan henki kyseessä..
 
Meillä synnytys käynnistyi ihan ilman ennakoivia supistuksia lapsiveden menolla rv 38. Ei soitettu sairaalaan, vaan laitettiin itsemme lähtövalmiiksi puolessa tunnissa ja lähdettiin omalla autolla kohti sairaalaa. Matkan aikana (meiltä sairaalaan n. 15 km) supistuksia alkoi tulla tosi tiuhaan, sairaalassa jo melkein minuutin välein. Joka supistuksella tuli tajuton määrä lapsivettä, sitä kun kehittyy jatkuvasti lisää. Kaikki meni hyvin, eikä mulle missään kohtaa mainittu että olis tarvinnut soitella tai tilata ambulanssi.
Synnytykseen kokonaisuudessaan (lapsiveden menosta istukan syntymiseen) kului aikaa 6 ja puoli tuntia. Olin ensikertalainen. Ens kerralla voikin tulla jo kiire ;)
 
vedet meni kotona ja omalla autolla mentiin sairaalaan, jonne ajettiin reilu tunti.
sain neuvolasta ohjeet, että jos vesien mukana tulis verta tai tietenkin jos tulee plekkää verta, niin sitten ambulanssilla, muuten voi tulla omalla autolla, siis tietenkään ei voi itse ajaa :D
jostain luin myös raskausaikana, että jos vedet menee niin tarttis matkustaa autossa makuuasennossa, itse kyllä istuin ihan etupenkillä, koska mulle tulee muuten huono olo
 
vedet meni 7aikaan aamulla,soitin synnärille,ni sanoivat että tulkaa illalla jos ei sitä ennen supistele.no eipä supstellu,kävin kaupassakin ja siivoilin....lähin kuitenkin laitokselle kun tuntu että vauva liikk tosi vähän...meni sit viel kaks ja puol vuorokautta ku tyttö synty...
 
Mymmelis Jos vauva ei ole laskeutunut vielä lantioon tai on perätilassa silloin kun lapsivedet menee, siinä on napanuoran esiinluiskahduksen vaara. Eli jos vauvan pää ei ole "tiiviisti" ja perätilassa taas vauvan peppu ei koskaan niin hyvin asetu lantioon kun pää, niin napanuora voi luiskahtaa vauvan ohi ulos kohdusta (eikä sitä ulospäin näe, ei se ulos emättimestä asti sieltä tule) ja se aiheuttaa hengenvaaran vauvalle kun napanuora jää puristuksiin.

Eli jos on tiedossa, että vauva ei ole vielä kunnolla kiinnittynyt tai on perätilassa silloin kun lapsivedet menee, pitää lähteä ambulanssilla synnärille. Ja kotonakaan ei saa olla pystyssä, ei edes vessaan mennä, sillä se ei paljoa vaadi, että napanuora luiskahtaa ulos. (vaikkakin sitä tapahtuu suhteellisen harvoin)
 
Mulla meni lapsivesi illalla 19.30 ja soitin synnärille (Naistenklinikka) ja sanoivat, että jos ei supistele, odota aamuun ja tule 7 mennessä. Ja omalla autolla, vauva raivotarjonnassa. Tosin syntyi avosuutarjonnassa... oli kääntynyt päivän aikana.
 
pripel
En ole kuullutkaan, että olisi jotenkin yleistä tilata ambulanssi, ellei tosiaan oo kovin varhaiset viikot, veristä vuotoa tms. Mulla meni kuopuksesta vedet kotona ja soitin sairaalaan, että tuun heti. Oltiin kyllä etukäteen sovittu (lähinnä oman mielenrauhan takia), että tilaan ambulanssin, koska esikoisenikin syntyi syöksynä, mutta en sitten siinä tilanteessa viitsinytkään. Mies pääsi 10minuutissa kotiin ja lähdettiin heti. Tosin jos mies ei olis tullut niin nopeasti, niin olisin tilannut ambulanssin. Kuopus tuli myös syöksynä.
 
Enpä ole vielä synnyttänyt.. Mutta, kysyin lääkäriltä äitipolilla tarvitseeko tilata vesien mentyä ambulanssi. Minun tapauksessa kuulemma ei, koska takapuoli oli niin tukevasti telakoitunut. Meillä siis Hiirihamuli tiukassa perätilassa :p
 

Yhteistyössä