Lapsiveden vähyys

Onko täällä ketään kellä olisi kokemusta lapsiveden vähyydestä ja enneaikaisesta synnytyksestä?

Mulla nyt viikkoja vasta 21 ja ultrassa huomattiin vastaava tila. Vielä vaavi masussa pärjäillyt..Mutta se kuinka kauan ja onkohan mahkuja hoitaa onkin eri asia :(
 
Mun ystävällä huomattiin rakenneultrassa rv20 paikkeilla samainen ongelma, eli lapsivettä oli normaalia vähemmän. Joutui lisätutkimuksiin ja katsottiin myös ettei sitä vettä mahdollisesti tihku jostain pienen pienestä reiästä tms. Mitään ei löydetty ja hieman jo lääkärit rupesivat pelottelemaan että pitää synnytys käynnistää rv30 paikkeilla jos vesi vähenee entisestään. Kehoitin häntä ryhtymään juomaan paljon nestettä, siis ihan vettä ainakin tuon 2,5l päivässä, eli joka välissä vaan neste tankkausta. Olin lukenut että lapsivesihän uusiutuu 3h välein, ja päättelin että kudosten kauttahan se neste kulkeutuu varmasti kohtuunkin, mikesei yrittäisi siis. Ja tarinan onnellinen loppu oli tosiaan siinä kun 2 vkon kuluttua meni uudestaan siihen ultraan ja testeihin lekurit hämmästelivät mitä ihmettä hän oli tehnyt sillä lapsivettä oli täysin normaalimäärä, ja kehottivat ystävääni jatkamaan samaan malliin :heart:
Toivotaan että sinullekin tästä olisi apua. Kannattaa kokeilla!

Ps. itselleni täkäläinen kätilö kehoitti mua heti raskauden alusta alkaen juomaan runsaasti nestettä niin paljon kuin kykenee.Asun eteläisessä euroopassa, ja täällä tunnetaan ainakin että nestehukka on todella haitallista raskaana olevilla. Mulle sanottiin että nestehukka on kerennyt jo tapahtua silloin kun on jano, eli ei koskaan pitäisi päästää siihen tilaan että janottaa. On toki ärsyttävää kun vessassa saa rampata muutenkin tiuhaan tahtiin,mutta haittaa siitä ei varmasti ole.Päinvastoin.

Kitty rv 27+2
 
Sinttiläinen
Minulla oli viime viikolla tilanne että lapsivettä oli vähän liian paljon. Tänään neuvolassa tilanne oli tasaantunut. Neuvolassa kerrottiin, että äidin kropassa olevan nesteen määrä ei vaikuta lapsiveden määrään, vaikka niin voisi kuvitella. Olen nimittäin hurjan turvoksissa ja ajattelin että vesimäärä johtuisi siitä.
Itse kävin polilla viime viikolla ja tarkatettiin, ettei vauvelilla ole mitään rakenteellista vikaa, joka aiheuttaa liiallisen veden määrän. Sama kannattaisi sinunkin tehdä ellei asiaa jo varmistettu?

 
Hei Mirah,

Itselläni oli rv 34 myös sellainen tilanne, että lapsivettä todettiin olevan "hälyttävän vähän". Epäilyksenä tuolloin, että istukka toimisi jotenkin huonosti. vauva oli myös huonosti kasvanut, raskausviikkoihin nähden pienipainoinen. Olin äitiyspkl:lla lapsiveden vähyyden vuoksi seurannassa ja itsellenikin oli melkoinen yllätys kun viimeisimmässä kontrollissa (rv 38+) lääkäri sanoi, että lapsivettä on aivan normaali määrä :eek: Olin aivan äimän käkenä. Synnytyksen jälkeen istukka todettiin täysin normaaliksi. Itselleni kaikki tuo em aiheutti valtavaa ahdistusta ja huolta lapsen voinnista ja loppuraskaus olikin sitten murehtimista vauvan voinnista. Jokainen tilanne on kuitenkin aina omanlaisensa, eikä itselläni tuota ennenaikaista synnytystä tosiaan edes väläytelty. Ainoa ongelma ja seurattava seikka oli, että mitenkä istukka toimii ja onko vauvalla kohdussa edes jonkin verran vettä, ettei "ihan kuivilla siellä loikoile".

Kitty kertoikin tuosta juomisesta. Se on kyllä hurjan tärkeää!!Nyt varmasti kuitenkin olet säännöllisessä seurannassa asian vuoksi, joten koita olla murehtimatta.

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttiläinen:
Minulla oli viime viikolla tilanne että lapsivettä oli vähän liian paljon. Tänään neuvolassa tilanne oli tasaantunut. Neuvolassa kerrottiin, että äidin kropassa olevan nesteen määrä ei vaikuta lapsiveden määrään, vaikka niin voisi kuvitella. Olen nimittäin hurjan turvoksissa ja ajattelin että vesimäärä johtuisi siitä.
Itse kävin polilla viime viikolla ja tarkatettiin, ettei vauvelilla ole mitään rakenteellista vikaa, joka aiheuttaa liiallisen veden määrän. Sama kannattaisi sinunkin tehdä ellei asiaa jo varmistettu?
Tuntuu hassulta, että äidin kropan vesimäärä ei vaikuttaisi lapsiveden määrään. Minulla oli järkyttävä turvotus edellisessä raskaudessa ja kyllä sitä lapsivettäkin oli runsaasti (ei onneksi liikaa, koska sekin on ymmärtääkseni huono homma). Sitä vettä nimittäin tuli ja tuli ja tuli (siis silloin kun vedet meni) ja 18h päästä sektiossa lääkäri vielä sanoi, että onpas tätä paljon.
 
Edellisessä raskaudessa mulla oli vähän lapsivettä kävin kontrolleissa alkuun joka toinen viikko ja sitten 30 rask.vkon jälkeen joka viikko, koska vauva voi suht. hyvin ei muuta tehty kun tarkailtiin nesteitä piti nauttia runsaasti ja olin välillä tipassakin osastolla. Raskaus meni kuitenkin yliaikaiseksi (41+6) ja tyttö oli pieni kokoinen syntyessään 3060g vähän väsynyt, sokerit oli alhaalla sekä "kuiva"ihoinen ja joutui lisä lämpöä saamaan foliopussissa... nyt kummiskiin normaali 6 vuotias. Niin ja istukan toiminnassa oli jotain häikkää.. se olikin tosi pieni paino vaan 250g ja oli alle 20cm halkasialtaan ja kalkkeutunut... en tiedä johtuiko se vähästä vedestä vai mistä jäi mulle arvotukseksi :/ se kyllä lähetettiin tutkittavaksi mutta en muista oisinko saanut siitä mitään tietoja jälkikäteen.. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttiläinen:
Minulla oli viime viikolla tilanne että lapsivettä oli vähän liian paljon. Tänään neuvolassa tilanne oli tasaantunut. Neuvolassa kerrottiin, että äidin kropassa olevan nesteen määrä ei vaikuta lapsiveden määrään, vaikka niin voisi kuvitella. Olen nimittäin hurjan turvoksissa ja ajattelin että vesimäärä johtuisi siitä.
Itse kävin polilla viime viikolla ja tarkatettiin, ettei vauvelilla ole mitään rakenteellista vikaa, joka aiheuttaa liiallisen veden määrän. Sama kannattaisi sinunkin tehdä ellei asiaa jo varmistettu?
Tuntuu hassulta, että äidin kropan vesimäärä ei vaikuttaisi lapsiveden määrään. Minulla oli järkyttävä turvotus edellisessä raskaudessa ja kyllä sitä lapsivettäkin oli runsaasti (ei onneksi liikaa, koska sekin on ymmärtääkseni huono homma). Sitä vettä nimittäin tuli ja tuli ja tuli (siis silloin kun vedet meni) ja 18h päästä sektiossa lääkäri vielä sanoi, että onpas tätä paljon.
Lapsivesi ei tule äidin kropasta. Mulla oli viime raskaudessa lapsivettä olematon määrä eikä sitä pysty mitenkään lisäämään/siihen itse vaikuttamaan. Vauvan munuaiset oli lapsivedestä laajentuneet, mutta lapsivesi ei päässyt sieltä virtaamaan sinne mihin se kuuluu.
 
mirah

Saanko udella onko tilanteesi selvinnyt? Mulla on nimittäin sama tilanne tällä hetkellä kuin sinulla aloittaessasi tämän ketjun.. Nyt on viikkoja 22+6, ja rakenneultrassa todettiin noin viikko sitten että lapsivettä on vähän. Kontrolliaika on viikon päästä. Odottavan aika tuntuu pitkältä. Kiitos jo etukäteen jos vastaat.
 
Mulla on kaksi lasta kärsinyt ns. vähästä lapsivedestä, toinen lapsi käynnistettiin rv40, oli ihan hyvä vointinen. Ehkä hieman pieni syntyissään, noin 3kg, mutta ihan normaalisti on kasvanut. Nyt olen tässä kolmannessa raskaudessa lapsivedensyynissä tavallista tarkemmin.

Mulla ei ole lapsille ekä raskauteen vaikuttanut lapsivedes vähyys, muuta kuin tarkemmin mua on seurattu.
 
Mulla on viidestä raskaudesta kolme käynnistetty ennenaikaisesti (rv 36-37) lapsiveden vähäisyyden takia. Kaikki lapset ovat kuitenkin olleet terveitä, eikä syytä veden vähyydelle ole selvitetty...
 
(.)

Lapsivesi Mulla on sf-mitta laahannu jatkuvasti ja neuvolassa ollaan kokoajan arvottu että laitetaanko ä-polille tarkempiin tutkimuksiin. Ens kerralla vaadin kyllä että varmuuden vuoksi sinne lähete laitetaan! Mulla on maha kans ollu sellanen pinkeä nyt jatkuvasti. Alamahaa jomottaa usein ja yks kipeä supistuskin tuli tässä pari päivää sitten. Vauva on kyllä liikkunu säännöllisesti mahassa, mutta ei ehkä ihan niin usein kun pariviikkoa sitten. Liikkuu kuitenkin ja tuntuu käden alla.. Aikasemmin en oo osannu olla huolissaan..nyt alkaa vähän ikävästi tuntuun mahan pohjalla kun ajattelee asiaa.

Mutta poksunpas tänään kuitenkin rikki 33:heart: että eihän tässä enää mitään kauhean mahottomia enää mee :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä