Lapsiperheiden ruokavalinnat pielessä

Herätin kiivaan keskustelun kirjoitettuani kärkkään tekstin nykyperheiden ruokavalinnoista ja kasvatusmenetelmistä MTV3:n Sivumaku-blogiini. Tässä otteita tekstistä. Lue koko teksti: "Lapsista ja ruoasta - osa 1".

– Lapset ja ruoka muodostavat yhtälön, johon ei lapseton henkilö saisi puuttua. Ainakin jos on uskominen mitä moninaisempia nettikeskusteluja ja sivukorvalla kuultuja marmatuksia. Hevon kakit sanon minä! Lapsia kohdellaan nykypäivän ruokapöydissä niin kaltoin, että jonkun on heitä ryhdyttävä puolustamaan. Tässä ensimmäinen erä. Niitä on useampia. Saa lyödä takaisin. Sanoilla.

Käyn tekstissä läpi, miten monet nykyvanhemmat tuntuvat olevan liian lepsuja lastensa ruokakasvatuksessa. Kaupassa kassahihnalle nostetaan nugetteja, muroja, virvoitusjuomia ja einesruokia, eikä karkkipäivistä ole enää tietoakaan. Syy kasvavaan ylipaino-ongelmaan piilee muun muassa napostelukulttuurissa.

– Puhun nyt teille vanhemmat. Teidän muuttuneesta ruokakulttuurista lapsetkin pikkunälän oppivat. Teidän rapistelunne saa toiminnan näyttämään tavalliselta, hyväksyttävältä. Jokaista pikkunälkää ei tarvitse tyydyttää. Kukaan ei ole nääntynyt siihen. Kun naposteltavaa on koko ajan tarjolla, sitä myös syödään.

Lasten nirsouskin on usein vanhempien aiheuttamaa.

– Periaatteellinen inhoaminen on lapsellista. On kuitenkin typerää, että lapsen yletön nirsoilu laitetaan hänen piikkiin. En voi mitenkään hahmottaa, että jonkun lapsen makuaistille sopii vain spaghetti ja nuggetit. Oletko ihan varmasti tehnyt parhaasi, jotta lapsi pitäisi kokonaisvaltaisesta ateriasta? Vai oletko ulkoistanut ongelmasi ja sysännyt syyn lapselle, kun meidän Taavi ei vain tykkää mistään?

Viimeksi muokattu:
"..."
Tottahan tuo oli, ja luulisin, että valtaosaa tietääkin asian noin olevan.
Kuitenkin kun itse kiireessä sortuu niitä nugetteja yms eineksiä ostamaan, ja varmasti jollain tasolla tuntee niistä huonoa omaatuntoa, niin kyllä se vituttaa, kun joku tulee vielä huutelemaan, että ei tuollaista saisi syöttää.

Tuota koko viikon kestävää karkkipäivää olen kyllä itsekin ihmetellyt, enkä tajua, miten vanhemmat antavat lapsille niin paljon herkkuja keskellä viikkoa.

Minulla on kotona erittäin nirso tenava. Kohta 12v. Kaksi muuta (18v ja 3v) eivät taas nirsoilusta tiedä tuon taivaallista. Onhan se minun vikani kun synnytin niin allergisen lapsen, ettei saanut ensimmäisen elinvuotensa aikana syödä muuta kuin poroa ja bataattia. Ja aina kun välillä kokeiltiin uutta niin maha tuli kipeäksi ja kova ripuli :( Niin minun vikahan se oli kun alkoi vieroksua ruokaa.
Mutta ajattele, nyt hän syö kyllä aika paljon jo mutta siltikin on aika nirso kun muistaa kivun...Minä olen ylpeä kun tästä kaikesta huolimatta uskaltaa edes hivenen nuolaista jotain uutta, sinun ei tietenkään tarvitse.

Haukut hieman väärää puuta. Itsestäni tuntuu, että ruokakulttuurin kannalta kansa jakautunut kahtia: on hyvätuloisten ja uskallanko sanoa ehkä paremmin koulutettujen kasti, jotka ostavat lähiruokaa. luomua ja vievät naperoitaan sienien tunnistuksen opettelun varjolla metsään ja saavat riistaa harrastuksensa varjolla yms. Lasten namuina voivat toimia kuivatut tyrninmarjat ja lapsia kannustetaan kotona pienestä pitäen valvotusti valmistamaan terveellistä ruokaa puhtaista raaka-aineista.

Sitten on ne huono-osaiset, jotka ostavat tasan sitä ruokaa mihin rahat riittävät, koska ruoan hinta nousee koko ajan ja palkat jääneet tahdista. Arki vie voimat, eikä perheellä ole valinnanvaraa siirtyä höttöhiilareista esim. kuitupitoisampaan. Aikaakaan ei tunnu olevan, sillä huono ravitsemus synnyttää noidankehän, joka syö voimavaroja. Ylipainoa saattaa olla, silti aliravittu mitä tulee vitamiineihin ja kivennäisaineisiin. Haetaan ehkä leipäjonosta täydennystä ja kanannahkapallerot ovat tuttua arkiruokaa.

Aiemmin kouluissa lauantaisin saatettiin käyttää koulutunteja luonnossa liikkumiseen samalla keräten marjoja koulun ruokalaa varten, jossa sitten tehtiin marjapuuroa tms. näistä antimista. Salliiko EU tällaista meininkiä enää edes? Hyväosaisten lapset tahtoisivat jättää kouluruokailun väliin, sillä se ei täytä korkeita kriteerejä, joita he ruoalle asettavat ja huono-osaisten lapset ovat tottuneet niin rajoitettuun ruokavalioon rahan ja tiedon puutteen takia, ettei heille maistu vaikkapa sosekeitto tai lindströminpihvi.

Itse olen ollut lapsena tosi nirso syöjä - aikana jolloin ne ekat vanukkaat on vasta pääkaupngin hyllyille tulleet, vuosia myöhemmin tänne maalle. Myönnän, että 10 vuotiaana maistettuani Susettea......olin myyty. Ja sitten siitä jonkin ajan päästä tuli kauppoihin kellogsit, voiihanuus sitä,sokerihuurrettujen makua. Einekset tuli vasta lähellä täysikäisyyttä, saarioisten pizzalettusten myötä.

Nirsouteni ei ollut einesten syytä, vaan kodin rajoittuneen menun vuoksi. Olen lapsilleni yrittänyt tarjota kaikkea mahdollista ja kaikki maistuu. Nirsous on kuitenkin tylsä vaiva.

Se on totta, että monessa perheessä ostetaan limsaa, herkkuja, einestä turhan paljon, eiä aina edes tajuta että ne ovat pahasta. Ei se haittaa jos joskus valmista tarjoaa, mutta ei aina.

Mitä tulee nirsoihin lapsiin, niin jos ajatellaan, että autismin kirjoon kuuluu prosentti tai pari koko väestöstä, niin ehkä 1-2 lasta sadasta on nirsoja neurologisen poikkeavuuden takia. Mikään määrä totuttelua ei kenties riitä ja lapsi voi oikeasti kuolla ruokapöydän ääreen ronkeliutensa tähden. Harva kuitenkaan syyttää anorektikkojakaan niskuroinnista, vaikka eivät syö.

Toki on olemassa lapsia, jotka vain eivät ole tottuneet erilaisiin ruokiin ja heidän kanssaan on sitten hissukseen totuteltava uusiin ruokalajeihin. Sitä vaan, että turha änkeä kaikkia nirsoja samaan muottiin.

Haukut hieman väärää puuta. Itsestäni tuntuu, että ruokakulttuurin kannalta kansa jakautunut kahtia: on hyvätuloisten ja uskallanko sanoa ehkä paremmin koulutettujen kasti, jotka ostavat lähiruokaa. luomua ja vievät naperoitaan sienien tunnistuksen opettelun varjolla metsään ja saavat riistaa harrastuksensa varjolla yms. Lasten namuina voivat toimia kuivatut tyrninmarjat ja lapsia kannustetaan kotona pienestä pitäen valvotusti valmistamaan terveellistä ruokaa puhtaista raaka-aineista.

Sitten on ne huono-osaiset, jotka ostavat tasan sitä ruokaa mihin rahat riittävät, koska ruoan hinta nousee koko ajan ja palkat jääneet tahdista. Arki vie voimat, eikä perheellä ole valinnanvaraa siirtyä höttöhiilareista esim. kuitupitoisampaan. Aikaakaan ei tunnu olevan, sillä huono ravitsemus synnyttää noidankehän, joka syö voimavaroja. Ylipainoa saattaa olla, silti aliravittu mitä tulee vitamiineihin ja kivennäisaineisiin. Haetaan ehkä leipäjonosta täydennystä ja kanannahkapallerot ovat tuttua arkiruokaa.

Aiemmin kouluissa lauantaisin saatettiin käyttää koulutunteja luonnossa liikkumiseen samalla keräten marjoja koulun ruokalaa varten, jossa sitten tehtiin marjapuuroa tms. näistä antimista. Salliiko EU tällaista meininkiä enää edes? Hyväosaisten lapset tahtoisivat jättää kouluruokailun väliin, sillä se ei täytä korkeita kriteerejä, joita he ruoalle asettavat ja huono-osaisten lapset ovat tottuneet niin rajoitettuun ruokavalioon rahan ja tiedon puutteen takia, ettei heille maistu vaikkapa sosekeitto tai lindströminpihvi.
Mun äiti oli aika köyhä ja meillä oli aina lähiruokaa ja kaikki tuli suoraan tilalta. Halvempaa nytkin hankkia suoraan tilalta kaikki kuin osta kaupasta. Mielestäni tuo jako ei ihan mene noin sillä tiedän monia hyväosaisia jotka syövät pelkästään eineksiä kun eivät osaa tehdä ruokaa. Ja sitten on niitä köyhiä jotka taas keskittyvät myös marjastukseen sun muuhun.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
minä en
taas ymmärrä koko karkkipäivän ideaa. Miksi ihmeessä opetetaan lapset jo pienenä odottamaan "perjantaipulloa".

Meillä syödään karkkia tai herkkua jos sitä on. Usein ei ole. Jonkinlaisen kuvan karkkien syönnistä ehkä saa siitä, että meidän 6 ja 7 v saivat tänä kesänä ekan kerran kaupasta irttareita; se sitten olikin ihmeellistä ;)

Varmasti on monessa perheessä ruokailutottumukset pielessä. Mutta ei se tarkoita, että kaikilla on. Tai että ne ruokailutottumukset ovat pielessä jos joskus syödään einestä. Minusta on kammottavaa miten syötävästä ruuasta puhutaan rumasti; täälläkin huudellaan päiväkodin paskapuuroista tms. Niihin nugetteihinkaan ei kukaan kuole. Paljon tärkeämpää on, että on säännölliset ruoka-ajat (ilman niitä turhia naposteluja), aterioilla tarjolla kasviksia ja koko perhe syö yhdessä aina kun se vaan on mahdollista.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mun äiti oli aika köyhä ja meillä oli aina lähiruokaa ja kaikki tuli suoraan tilalta. Halvempaa nytkin hankkia suoraan tilalta kaikki kuin osta kaupasta. Mielestäni tuo jako ei ihan mene noin sillä tiedän monia hyväosaisia jotka syövät pelkästään eineksiä kun eivät osaa tehdä ruokaa. Ja sitten on niitä köyhiä jotka taas keskittyvät myös marjastukseen sun muuhun.
Tietenkin kyseessä on yleistys. Olen itsekin perheestä, joka eli ihan kädestä suuhun ennen kuin vasta laman aikana alkoi mennä paremmin. Etenkin taajaman ulkopuolella varattomammankin on helpompaa saada ruokavalioonsa sieniä, kalaa, marjoja, keittiöpuutarhan antimia yms.

Ja kyseessä vain omia huomioitani nykypäivän perheistä kaupunkioloissa, jos sallitaan. :D En viitannut tutkimuksiin tms. Yleisen keskustelun tasolla yritin kerrankin pysyä.

Tietenkin kyseessä on yleistys. Olen itsekin perheestä, joka eli ihan kädestä suuhun ennen kuin vasta laman aikana alkoi mennä paremmin. Etenkin taajaman ulkopuolella varattomammankin on helpompaa saada ruokavalioonsa sieniä, kalaa, marjoja, keittiöpuutarhan antimia yms.

Ja kyseessä vain omia huomioitani nykypäivän perheistä kaupunkioloissa, jos sallitaan. :D En viitannut tutkimuksiin tms. Yleisen keskustelun tasolla yritin kerrankin pysyä.
Totta kai ja minäkin perustan omat sanomiseni pelkästään siihen miten olen nähnyt kaupungissa ihmisten toimivan.

Mep
Tuosta karkkipäivästä vielä, että sehän on ideana jo lynkattu hammaslääkärienkin toimesta. On parempi ottaa vähän herkkuja vaikka joka päivä -jälkiruoaksi hyvin syödyn "oikean ruoan" päälle kuin vetää mässypussi + läjä muuta "kun on karkkipäivä" ja maha kipeäksi.

Kokonaismäärä herkuille jää tuolla jälkkäri-systeemillä aika pieneksi ainakin meillä kotona. Meillä ei aikuiset juuri karkkia syö, joten lapsikin (geeneistä vai mallista?) tyytyy yleensä yhteen tikkariin ruoan päälle. Joskus se on pari piparia tai jäätelöä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua, aina.

Tuosta karkkipäivästä vielä, että sehän on ideana jo lynkattu hammaslääkärienkin toimesta. On parempi ottaa vähän herkkuja vaikka joka päivä -jälkiruoaksi hyvin syödyn "oikean ruoan" päälle kuin vetää mässypussi + läjä muuta "kun on karkkipäivä" ja maha kipeäksi.

Kokonaismäärä herkuille jää tuolla jälkkäri-systeemillä aika pieneksi ainakin meillä kotona. Meillä ei aikuiset juuri karkkia syö, joten lapsikin (geeneistä vai mallista?) tyytyy yleensä yhteen tikkariin ruoan päälle. Joskus se on pari piparia tai jäätelöä.
Tästä juur puhu meidän poikien suuhygienisti. Ja tietenkin vielä mieluiten itse tehtyjä jälkkäreitä kuin valmiita.

Mä en kyllä allekirjoita tota, ettei köyhä pystyisi syömään muuta ruokaa kuin eineksiä yms. Me ollaan opiskelija/kotiäiti-perhe ja ihan hyvää ja terveellistä kotiruokaa meillä syödään (myös niitä kasviksia). Ainut mihin ei ole varaa on se luomu.
Nyt kun mies on pystynyt opiskelujen ohessa alkaa tekemään oman alan töitä ja rahatilanne kohentunut, niin kaupasta on tullut ostettua parempaa lihaa,juustoa ja kalaa ja tuoreita yrttejä. Muuten ruokavalio ei ole mihinkään muuttunut.

Kaikista eniten sitä rahaa tuntuu silloin menevän kun just ostaa sitä jotain moskaa kaupasta...Mitä on tullut nyt raskaana osteltua :ashamed:

"vierailee"

Niinpä! Meillä syödään monipuolisesti,mutta esim nyt kesän aikana on melkein joka päivä syöty jäätelöä tai muuta herkkua ja juotu pillimehua. Ikinä ei aterioita korvata millään herkulla,siksipä luulen,että meidän lapset hyvin syövätkin. Säännölliset ruoka-ajat meilläkin on. Maalaisjärki unohtuu lähes aina siinä kohtaa,kun aletaan tuijottaa yksittäisiä asioita ja "suosituksia" näkemättä kokonaisuutta ollenkaan.

Mep
Ehkä enemmän onkin kyse viitseliäisyydestä....Kaali ja perunat on kaupassakin varsin halpoja ja niistä syntyy herkullisia laatikoita moneksi päiväksi. Vähemmän silti lisäaineita kuin valmisruoissa. Mutta kukaanhan ei kuole nuggetteihin vaikka joskus niitä syö...

saaaalmiakki
Nirsoudesta sen verran, että on perusbiologiaa että lapsen makuaisti on erilainen kuin aikuisen: herkempi, tarkempi ja siten valikoivampi. Lisäksi lapsilla on aivoissaan vielä palanen entisaikojen tervettä järkeä- eli älä syö, josset tunnista raaka-ainetta. Aikuisethan ovat tottuneet maistelemaan kaikkea, mutta osalle lapsista tämä voi olla todellinen haaste.

Minä INHOSIN sipulia pienenä, valkosipulista puhumattakaan. Kuitenkin opin aikuisiällä syömään näitä kahta intohimoisesti ja moni muukin lapsuusajan inhokki menee nyt alas kiitettävästi. En voi keksiä muuta syytä kuin että makuni on muuttunut.

"Vieras"
Toki lapset on luonnostaan valikoivia ja epäluuloisia ruoan suhteen, mutta eihän se tarkoita sitä että pitäisi tarjota pelkästään sellaista ruoka mikä varmasti kelpaa.

Mitä tulee tuohon einesten ongelmaan niin lasten aloitettua päiväkodin mua kauhistuttaa se einesten määrä heidän ruokavaliossaan. Hoitajat kehuu ku lapset syö niin hyvin. No, kai ne syö jos tarjolla on nakkilastiketta, makaroonilaatikkoa, eineslihapullia, sokerisia viilejä ja jugurtteja välipaloina jne. Lapset vetelee onnessaan ruokaa kun sellaista ei kotona saa..

"näin on"
[QUOTE="Vieras";27068440]Toki lapset on luonnostaan valikoivia ja epäluuloisia ruoan suhteen, mutta eihän se tarkoita sitä että pitäisi tarjota pelkästään sellaista ruoka mikä varmasti kelpaa.

Mitä tulee tuohon einesten ongelmaan niin lasten aloitettua päiväkodin mua kauhistuttaa se einesten määrä heidän ruokavaliossaan. Hoitajat kehuu ku lapset syö niin hyvin. No, kai ne syö jos tarjolla on nakkilastiketta, makaroonilaatikkoa, eineslihapullia, sokerisia viilejä ja jugurtteja välipaloina jne. Lapset vetelee onnessaan ruokaa kun sellaista ei kotona saa..[/QUOTE]

Tämä on muuten totta. Meidänkin päiväkodissa on viikottain marjapiirakkaa, keksiä, jätskiä yms. skeidaa milloin välipalaksi ja milloin jälkiruoaksi. En tykkää, vaan minkäs teet? :/ Aina kun poika aloittaa hoidon, lihoo 1-2kg ja vatsa pömpöttää + piereskelee iltapäivisin kamalasti. Kotihoidossa lomilla ja viikonloppuisin vatsa on taas litteä eikä lapsi haise imelälle pierulle jatkuvasti.

Lounas on päiväkodissa usein eineksiä ja se nyt vielä menisi, kun on kasviksiakin, mutta välipalat tosiaan ovat ainakin Helsingissä Palmialla kamalaa kuraa. :(

cqc

Meillä on ns. "karkkipäivä" lauantaisin. Ei se silti tarkoita sitä, että vedetään mässypussi ja läjä muuta pitkin päivää. Ei todellakaan. Lapset saavat silloin nimenomaan jälkiruoaksi valitsemansa jutun, tyyliin suklaapatukan tai sellaisen minikokoisen pussin tai jonkun askin. Sen syötyään sitten normaaliin tapaan täysksylitolipurukumia päälle (kuten joka aterian jälkeen).

Väittäisin, että aika harvassa perheessä kuitenkin meininki on se, että "karkkipäivä" tarkoittaa sitä, että mätetään kyseisenä päivänä herkkuja aamusta iltaan.

tilastot kertovat
lainaus "Sitten on ne huono-osaiset, jotka ostavat tasan sitä ruokaa mihin rahat riittävät, koska ruoan hinta nousee koko ajan ja palkat jääneet tahdista. "

Tämä ei pidä lainkaan paikkansa. Suomessa ruokaan käytettävä osuus tuloista on koko ajan pienentynyt 1990-luvun laman jälkeen. Ts. köyhien ongelma on usein tavallaan laiskuus. Ostetaan sitä näennäisesti halvinta einestä, jonka kilohinta ja ravintoarvo on erittäin huono. vaivautumalla tekemään itse ruoan raaka-aineista, köyhäkin säästäisi ja pääsisi vähän parempaan taloudelliseen ja terveydelliseen tilanteeseen. Mutta nämä köyhät eivät osaa edes tehdä ruokaa, vaikka niille annettaisiin hyvät raakaianeet eteen. Täm on sosiaalista kurjuutta, joka itsestäänselvyytenä hyväksytään.

Mielestäni tuo jako ei ihan mene noin sillä tiedän monia hyväosaisia jotka syövät pelkästään eineksiä kun eivät osaa tehdä ruokaa. Ja sitten on niitä köyhiä jotka taas keskittyvät myös marjastukseen sun muuhun.
Aina kun tällä palstalla joku sanoo mitä tahansa ikävältä kuulostavaa, mutta tilastollisesti paikkansapitävää, niin viimeistään pari viestiä alempana on juurikin tämä vastine; "ei pidä paikkansa, kun minäkin..." jada jada jada. Palstalla olisi mitä ilmeisimmin tarvetta jonkinlaiselle tilastojen tulkinnan FAQ:lle.

"vieras"
[QUOTE="näin on";27068486]Tämä on muuten totta. Meidänkin päiväkodissa on viikottain marjapiirakkaa, keksiä, jätskiä yms. skeidaa milloin välipalaksi ja milloin jälkiruoaksi. En tykkää, vaan minkäs teet? :/ Aina kun poika aloittaa hoidon, lihoo 1-2kg ja vatsa pömpöttää + piereskelee iltapäivisin kamalasti. Kotihoidossa lomilla ja viikonloppuisin vatsa on taas litteä eikä lapsi haise imelälle pierulle jatkuvasti.

Lounas on päiväkodissa usein eineksiä ja se nyt vielä menisi, kun on kasviksiakin, mutta välipalat tosiaan ovat ainakin Helsingissä Palmialla kamalaa kuraa. :([/QUOTE]

Aika jojo tuo teidän poika.

Yhteistyössä