lapsiperheiden päivärutiinit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuiKKu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TuiKKu

Aktiivinen jäsen
04.06.2004
4 069
0
36
Joensuu
te joilla on pieniä alle 4-vuotiaita lapsia useimpiakin - minkälainen päivärutiini teillä on jos lapset ovat ainakin osan viikosta tai kokonaan kotona?
miten saatte tehtyä ruoan? mitö teette päivät mittaan? miten mahd kauppareissut ym jos lapsia esim 3 tai enemmän? miten ulkoilette?
tapaavatko lapsenne muita samanikäisiä?

Meillä on lapset 3,5kk ja vajaa 6 vuotta. Esikoinen on aamupäivät tarhassa, mies vie. Aamupäivän aikana siivoilen yms sen ajan kun vauva nukkuu tai jos ei ole ihmeemmin tekemistä, touhuan koiran kanssa, luen tjsp. 11 pintään lähdetään hakemaan esikoista päiväkodista, lenkitän koiran samalla kunnolla, takaisin ollaan siinä vähän 12 jälkeen. Vauva on yleensä nukahtanut kävelyn aikana ja jatkaa uniaan, isompi menee hetkeksi kirjan kanssa rauhoittumaan sänkyyn. Iltapäivä menee ruoanlaitossa, lasten viihdyttämisessä (luetaan yhdessä, leivotaan yms). Esikoinen ulkoilee ominpäin iltapäivisin jos sää on kiva. 16-17 aikoihin syödään, riippuen vähän milloin mies tulee kotiin, mukulat on nukkumassa kahdeksaan mennessä. Vauva syö kerran yössä ja herää ekan kerran aamulla samoihin aikoihin kun esikoinen eli siinä seitsemän pintaan.

Yleensä käydään kerran viikossa yhdessä kaupassa ostamassa kauppa tyhjäksi, lasten kanssa käyn sitten lähikaupasta hakemassa jos jotain tarvitaan pikaseen.

Meillä ei nyt enää ole pieniä muksuja, mutta kerron, kuinka toimin, kun olin kuopuksen äityislomalla. Esikko oli 1v3kk kun kuopus syntyi, eli kotona oli silloin kaksi vaippaikäistä.
Aamulla herättiin n. 8-8.30. Aamupesulla käytiin eli vaihdoin molemmille vaipat ja päivävaatteet päälle. Vauvalle maitoa ja keitin esikolle puuron ja syötin hänet. Sitten hetkeksi videot pyörimään, että pystyin käymään suihkussa ja sain itseni kuntoon. Joskus ehdin jopa aamupalaa syömään B) Pyykkiäkin koneeseen
Noin kymmeneltä pihalle, kun silloin oli esikolle kavereita pihalla. Asuttiin rivarissa silloin. Vauva nukkui kärryissä. Noin klo 11 tai jälkeen sisälle, herätin myös vauvan unilta.
Sitten laitoin ruoan, jota syötiin noin klo 12-12.30 tai oikeastaan esikko söi. Vauvalle myös ruoka, Vaipat vaihtoon ja molemmat päiväunille, kuopus pihalle kärryyn ja esikko pinnasänkyynsä. Itse söin ja lepäilin tai otin torkut. Kun muksut heräili neljän maissa, lähdettiin ulos. Kun mies tuli viiden maissa, laitettiin ruoka tai lämmitettiin lounaasta jääneitä jämiä. Ilta sitten touhuttiin lasten kanssa tai tehtiin kotihommia.
Aika tarkkaa rytmiä pidin, että sain itsekin päivällä hengahdystauon, ja ehdimme kaikki perusjutut eli pyykinpesut, ruoanlaiton ja pihalle menon. Esikko olisi hyppinyt seinille ilman ulkona oloa =)

Meillä oon 2,5 v tyttö ja 6 kk poika. Tyttö käy keran viikkoon kerhossa aamupäivän, muuten ei ole hoidossa. Aamulla herätään n. klo 7, lapset aamupesulle ja aamupalalle. Tyttö syö leipää tai muroja tms. ja poika saa tisumaidot. syön yhtäaikaa likan kanssa. Sitten mä meen pesulle ja lapset touhuaa omiaan. Ulos lähdetään n. 9.30 ja sisään tullaan n. 11.30. Lounas on aina valmiina, en halua käyttää ulkoiluaikaa ruuanlaittoon, eli syödään edellisen päivän päivälliseltä jäänyttä sapuskaa. Syötän pojan ennen kuin itse syön. Sitten tenavat menee päiväunille n. 13.30 ja mä huilaan. Välipala n. 15-16. Päivällisen valmistan yleensä silloin kun esikko katselee lastenohjelmia. Tämmöstä meillä, aika leppoisalta tuntuu arki tällä hetkellä. Pyykit ehtii pestä aina jossain välissä ja yhdessä miehen kanssa siivotaan.

Lisäisin vielä, että ulkoillaan leikkipuistossa, jossa käy paljon lapsia äiteineen/isineen. Likka näkee kavereita ja minä saan aikuista juttuseuraa. Kaupassa pyrin käymään yksin, kun mies on tullut kotiin. Jos tarvii, käydään puistoilun jälkeen lähikaupasta sen verran, mitä saan kannettua, repussa kulkee hyvin maidot ym.

Meillä nyt poika 2,5 v ja tyttö 1 v. Heräillään 7-8 välillä, minä toivottavasti ehdin ensin ylös, jotta ehdin laittaa itseni kuntoon, lapset aamupesulle, puen ja syödään puuro. Pyykit meillä pyörii öisin, joten melkein joka aamu ensi töikseen myös viikataan koneellinen kuivia kaappiin ja ripustetaan uudet kuivumaan. Siistitään koti kuntoon.

Ulos (yhtenä päivänä kerhoon) lähdetään 9.30-10.00 ja ollaan max. 12.00 saakka. Tyttö ottaa tuona aikana myös pienet päiväunet rattaissa. Sisälle, syödään joko eilistä tai laitetaan pika pikaa ruoka. Vaipat vaihtoon (molemmat vielä vaipoissa). Tyttö leikkii itsekseen ja poika päikkäreille 13.30-14.00, lukutuokion jälkeen.

Mies tulee kotiin 14.00 jälkeen, toinen hoitaa lapsia ja toinen tekee kotitöitä. Lapset ulos vielä toisen kerran 16-18 välillä, jos vain mahdollista. 20.00 aletaan laittaa lapsia iltapesuille ja rauhoitutaan. Lapset nukkumaan viim. 21.00. Kyllä meillä syödään muuten useampi kuin kaksi ateriaa... ei tullut kirjattua tuohon sepustukseen =) =) =)

Niin ja tyttö nukkuu monesti toiset päikkärit tuossa 14=> tai sitten vähän myöhemmin...

Meillä 2½ vuotias ja 4kk ikäiset lapset.Aamulla herätään 7-8 aikaan, syödään aamupala, mennään pesulle ja pukemaan.

Joka aamu ei mennä ulos vaan leivotaan, siivotaan, askarrellaan tai leikitään.Ruokaa teen aina parille päivälle kerrallaan ettei joka päivä tartte kokkailla.

Päiväunien jälkeen mennään ulos kunhan välipala on syöty.Näin meillä tämä päivä hujahtaa iltaan.Perjantaisin käydään avoimella päiväkodilla.

Yhteistyössä