lapsiluku+merkitys?

mie
Heipodei :)

Mistäs johtui tällainen sanonta, kuulin kahden naisen keskustelevan?

".......voithan sä tokin vielä yrittää, minäkin olin 40.v.eli 4 vuotta kun sinä kun sain toisen.Eli en usko että sulla mitään ongelmia tulee.
Tosin en tiedä, kun olet vasta ensisynnyttäjä, se voi tuottaa vaikeuksia....

Siis miten niin? Mitä merkitystä raskaaksi tulemiseen on sillä että montako lasta ihmisellä on ennestään?
Onko siis helpompi tulla raskaaksi jos yli 30v.ei ole ensisynnyttäjä?

Ei kestä tätä elämää välillä! :headwall:
 
piukku
mun ymmärtääkseni on sillä vähän.
Jos on se ekan tehny ajoissa, niin voipi niitä sitten putkautella pitkäänkin. Mutta meillä ainakin oli vaikeuksia raskaaksitulon kanssa, vaika en ollut "kuin" 30.
 
Eikö ne itseä viisaammat sano että naisen hedelmällisin aika olisi tuossa parinkympin hujakoilla ja siitä pitäen pikkuhiljaa kyky saada lapsia hiipuisi...Ei olemattomiin mutta vaikeampi tulla raskaaksi.
Mulla nyt ei sitä ongelmaa ole kuitenkaan ollut, ensimmäiset lapset sain just parikymppisenä ja tää viimeinen syntyy niin etten ihan kerkeä 34v. täyttää. =)
 
Itsellä tärppäsi eka suht nopeesti (noin puoli vuotta), vaikka ikääkin oli silloin 33v ja vaikka hommaa ei tekemällä tehty... tai ehkä se olikin yksi syy. Ei jännitetty joka kuukausi että joko nyt. Todettiin, että on parempi, ettei asiasta oteta liikaa paineita, jos onnistuu, niin onnistuu. Tuttavapiirissä on liian paljon noita 'väkisin yrittäneitä'.
Itse olen jonkinsortin fatalisti: lapsia tulee, jos on tullakseen. Jos heitä ei ilmaannnu, niin se on sitten meidän kohtalomme. Vasta raskauden edettyä yli puolenvälin, olen alkanut puhumaan asiasta avoimesti (muille kuin läheisille ihmisille). Sitä ennen oli liian paljon tekijöitä, jotka voivat mennä pieleen oman sairauteni huomioiden.
Todistettu faktahan on, että naisen hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta kuitenkin se on aika henkilökohtainen asia. toisilla laskee nopeammin kuin toisilla.
Ja olihan tämän päivän lehdessä uutinen, että 67-vuotias nainen oli saanut kaksoset yhdeksän vuotta kestäneen hedelmöityshoidon avulla...
 
mie
Henna =) Miten niin jo 33v.? Kuitenkin aika nuori!

Miten ympäristö sinuun suhtautui, " vanhanako" äitinä?

Minkälainen sairaus sinulla oli takana, jos saa kysyä?

Onneksi olkoon äitiydestä! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2005 klo 14:14 Augustina kirjoitti:
Mulla on sellanen käsitys et raskaaksi tulo tavallaan lisää hedelmällisyyttä. Eli jos on ollu vaikeuksia saada lapsia, ja sit tulee raskaaks niin seuraava raskaus voi alkaa paljon helpommin kuin eka.
Näin minäkin olen kuullut, että kerran kun on raskaana ollut niin helpommin taas seuraavat raskaudet käynnistyvät.
Esim.eräs pariskunta oli 20 vuotta yrittänyt lasta ja yksi siinä sitten adoptoitiinkin ja yksi saatiin keinohedelmöityksellä. Kaks vuotta keinohedelmöityksestä tämä ihminen tuli normaalisti raskaaksi. Raskaus oli todellinen yllätys, ikää oli jo 42v, eikä lasta ollut enää kuviteltukaan saavan...ihmeitä tapahtuu :)
 

Yhteistyössä