Lapsille pieni ikäero?

  • Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti
miten on
Ollaan aina haluttu lapsille aika pieni ikäero mutta ei nyt kuitenkaan ihan heti ajateltu toista ruveta yrittämään. ehkä joku vähän alle 2 vuoden ikäero ois kiva, vähintään 1,5v kuitenkin. Esikoinen on nyt vasta kuukauden ikäinen. Yritimme yli vuoden ennenkuin tulin raskaaksi niin se kuitenkin mietityttää, että mitä jos niin käy taas tai kestää vielä kauemmin... Kuitenkaan ei ihan heti haluttaisi alkaa yrittää uudestaan, sillä jos sattuisinkin tulemaan heti raskaaksi, olisi ikäero mielestäni ehkä vähän liian pieni kun toinen ei vielä ymmärtäisi oikein paljoakaan..

No joo kuitenkin, yksi iso ongelma tässä on myöskin se, että pelkään synnytystä. Tämän vauvan synnytys meni pieleen monella tavalla ja se oli niin järkyttävä kokemus että pelkään synnytystä hirveästi. Sektiota en kuitenkaan haluaisi koska pelkään leikkaustakin. Mieluummin siis kuitenkin alakautta vaikka ajatus tuntuukin hirveältä. Synnytys venyi hirveän pitkäksi vaikka kipeitä supistuksia oli tiheästi, mutta ne eivät vaan saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla. Melkein kolme vuorokautta kärsin niistä nukkumatta sekuntiakaan ja lopulta kalvojen puhkaisun jälken tilanne vähän edistyi, mutta yhtäkkiä taas ei tapahtunut mitään ja lopulta jouduttiin vielä pistämään tippakin. Puudutuksetkin meni miten sattuu ja siitä ei ollut mitään hyötyä.

KYSYMYKSIÄ siis:
Onko mahdollista että seuraavassa synnytyksessä heti supistusten alettua voisin mennä sairaalaan ja laitettaisiin tippa ja puhkaistaisiin kalvot?
Ja miten pääsisin eroon tästä pelosta? Pelkään sitä kipua ja sitä että kestää taas yhtä kauan ja että puudutus menee pilalle.
Ja vielä se että minkälaisia kokemuksia teillä on pienestä ikäerosta?
 
Tuosta seuraavasta mahdollisesta synnytyksestä kannattaa oikeasti jutella neuvolassa, kysyä onko mahdollista päästä pelkopolille juttelemaan jo ennenkuin seuraavaa alatte yrittämään, koska siellä saisi ihan konkreettisia vastauksia siihen mikä on ja ei ole mahdollista ja monet on kuitenkin saaneet sieltä ihan noihin pelkoihin tosi hyvää apua.

Meillä on 1v4kk ero lapsilla, pienempikin olisi voinut tulla koska ehdittiin useampi kuukausi toistakin yrittämään. On ollut tosi hyvä ero meille, todella vähän mitään erityisempiä ongelmia jaksamisen, lasten huomioimisen tai mustasukkaisuuden kanssa. Muiden kohdalla en tietenkään osaa sanoa miten menisi :)
 
"hmmm"
Meillä kahdella ekalla tosi pieni ikäero (1 v 1kk) enkä keksi mitään negatiivista. Mullakin eka synnytys kesti ja kesti ja paljon meni pieleen mutta seuraava tulikin sitten melkein sairaalan portaille ;), joten ekan perusteella ei voi päätellä sitä, miten seuraavalla kerralla tulee käymään.
 
"jepjep"
Mulla on lapsilla ikäeroa 2v, ihan hyvin meni kaikki. Siskon lapsilla ikäeroa 1v 3kk, eikä siinäkään mitään ongelmia ollut.
Synnytykset voi olla tosi erilaisia, ekaa voi tehdä vuorokausikaupalla ja toinen tulla tunnissa, etenkin jos lapsilla on pieni ikäero. Ja synnytyspelosta kannattaa puhua neuvolassa ja vaikka sairaalassakin. Mulla on se käsitys, että synnytyspelko otetaan aika vakavasti. Sä et sitten epiduraalipuudutusta halunnut tai saanut? Kannattais laittaa harkintaan sekin, jos kipu pelottaa.
 
dka
Meillä ikäeroa 1v5kk ja ollaan tyytyväisiä, varsinkin nyt kun ovat jo 5,5v ja 4v. Ovat hyvät kaverit ja leikkivät tosi mukavasti keskenään.

Minulla kumpikin synnytys kesti kauan. Kumpikin avautumisvaihe "jämähti" tiettyyn pisteeseen ja siinä sitten kivuissa kärvisteltiinkin pitkään. Spinaalipuudutus auttoi hiukan. Nyt odotan kolmatta, enkä jaksa miettiä synnytystä. Mies miettiin sitä enemmän, joten hänelle varmaan jäänyt pahemmat muistot noista (varmaan se voimattomuuden tunne siinä vieressä )

Kannattaa jutella synnytyksestä neuvolassa. Minun kumpikin synnytys käytiin jo laitoksella läpi vaihe vaiheelta ja ehkä juuri siksi olen saanut niistä irti myös positiiviasia kokemuksia :)
 
miten on
[QUOTE="jepjep";22715259]Mulla on lapsilla ikäeroa 2v, ihan hyvin meni kaikki. Siskon lapsilla ikäeroa 1v 3kk, eikä siinäkään mitään ongelmia ollut.
Synnytykset voi olla tosi erilaisia, ekaa voi tehdä vuorokausikaupalla ja toinen tulla tunnissa, etenkin jos lapsilla on pieni ikäero. Ja synnytyspelosta kannattaa puhua neuvolassa ja vaikka sairaalassakin. Mulla on se käsitys, että synnytyspelko otetaan aika vakavasti. Sä et sitten epiduraalipuudutusta halunnut tai saanut? Kannattais laittaa harkintaan sekin, jos kipu pelottaa.[/QUOTE]

Sain epiduraalin, mutta se meni pilalle. toinen puoli puutui liikaakin ja toinen ei ollenkaan ja sillä puutumattomalla puolella kivut oli ihan järkyttäviä.

Kiitoksia vastauksista.. Ehkä tosiaan pitäis joku kerta neuvolassa vähän kysellä.
 
:o)
Meillä lapsilla ikäeroa tasan vuosi ja tokan synnytys oli HELPPO :D Tipan laitosta meni vajaa puol tuntia ja lapsi oli maailmassa. Mua kauhistutti synnytys ekan jälkeen kun ponnistuskin oli tunnin mutta tässä tokassa muksu vaan plumpsahti maailmaan parilla ponnistuksella :D
 
Meil on 4v 3v ja 1.5v lapset. Ekan ja tokan välillä on 1v5kk ja tokan ja kolmosen väliin ehti 1v9kk. :)

Nuoremmat on molemmat tyttöjä ja kummallakin kalvot puhkastiin. Kolmannen kohdalla tarjottiin puhkasua melki heti, kun huomattiin, et koko homma venähtää taas, keskimmäisellä synnytys kesti ja kesti, siihen asti kunnes sit puhkastiin. Kolmoselle laitoin siihen sairaalaan menevään lappuun, et puhkotaan jos alkaa kestämään ja todellakin toive kuultiin. :)
 

Yhteistyössä