Lapsille itsetehty joulukalenteri; kertokaa ideoita mitä voisi sisältää!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunflower20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sunflower20

Aktiivinen jäsen
16.01.2010
2 483
1
36
Niin, ajattelin nyt kun pojat on vähän isompia niin tehdä niille itse joulukalenterin. Sellaisen missä roikkuu pusseja ja jokaisessa on jotain kivaa. Mä olen nyt miettinyt että mitä siellä vois olla, mutta mieleen vaan tulee yksinkertaisesti pikkuautot.
Mutta kallishan siitä tulis jos vaan pikkuautoja laittais. se vois olla se viimeisen luukun takana.
Auttakaas vähän keksimään ideoita. Teen kaksi, molemmille omat joten kahdet lahjat. Tietty ne voi olla samoja koska ovat pienellä ikäerolla.

tiimarista löytyy kaikkea pikku kivaa esdullisesti. itse käyn hakemassa sieltä ja halpa halleista.
palloja, vihkoja, kyniä. tehtävä lappuja, junia, pikkueläimiä, kaikkea pientä, hitti oli PELLENNENÄ=)

Mun haaveena ois laittaa niitä legoukkoja mut ei budjetti riitä (taaskaan) .
Viimeiseen luukkuun oon yleensä laittanu jonkin pienen pelin niin on ollu tekemistä sit aattona.

Mutta tässä jotain mitä meillä löytyny kalentereista

Karkkia
Tarroja
Kyniä
Kumeja
Pikkuvihkoja
Teippirulla (lapset mielissään kun saaneet tuhlata sit niin paljon kuin halunneet) .
Pikkuautoja
Itsenäisyyspäivänä kynttilä
Piparimuotteja
Askartelusakset
Joulukoristeita
Magneetteja
Heijastimia

Toi krääsä ei innosta pitkään ja minä noukin sitä talteen. Tai no pienet paperilehtiöt kyllä innostaa.

Meillä on yleensä isompi lego pilkottuna useampaan päivään. Tähän sopii myös kirppislegot. On myös ollut brion rakennussarjaa.

Toimintaa ripoteltuna joillekin sopiville päiville (leipomista, kuusenkoristelua, jouluaskartelua). Joku mieleinen piparkakkumuotti.

Hienoa, kiitoksia. Nyt sain ihan mahtavia ideoita näistä. Ja olen jo "täyttänyt" kaikki 24 pussukkaa! Joten eikun ostoksille...

Nyt oikeasti on vaan ongelma se itse joulukalenteri. Ikinä en ole tehnyt, joten sen suunnittelu alkakoon nyt. Siihenkin saa heittää ideoita materiaaleista, taustasta ym ym..

Kaikista yksinkertaisin on joulusukka, mihin vaan pitää muistaa sujauttaa seuraavan päivän juttu aina edellisenä iltana.

Nykyään olen siirtynyt ostamaan ihan legon joulukalenterit, tulee halvemmaksi.

Mä teen meidän kahdelle lapselle pussikalenterin siten, että ripustan pitkän narun portaiden kaiteeseen. Meillä siis suora kaide suojaamassa alakertaan pudotukselta. Naruun ripustan pikkuisilla pyykkipojilla joka päivälle omat pussit. Pussit teen itse joulupaperista (erilaisista) niin, että "paketoin" kirjan, jätän yläkohdan auki, otan kirjan pois ja täytän syntyneen pussin ja suljen teipillä. Tiimarista saa tarroja, joissa numerot 1-24 ja ne laitan pusseihin kiinni.

Pussikalenteri on meillä ainakin ihan kauniskin ja joka päivä, kun ovat saaneet pussinsa laitamme pussien tilalle roikkumaan joulukoristeen, joten kalenteri muuttuu lopulta koristeketjuksi.

Hienoa, kiitoksia. Nyt sain ihan mahtavia ideoita näistä. Ja olen jo "täyttänyt" kaikki 24 pussukkaa! Joten eikun ostoksille...

Nyt oikeasti on vaan ongelma se itse joulukalenteri. Ikinä en ole tehnyt, joten sen suunnittelu alkakoon nyt. Siihenkin saa heittää ideoita materiaaleista, taustasta ym ym..

Mulla on kalenteri missä on valkoisella pohjalla punaisia sydän taskuja. Meillä kotona oli (tai on se vieläkin) samanlainen mutta kangas on säkkikangasta ja sydämet samettia ja tykkään siitä enempi kuin tuosta omasta versiosta.

Viime vuonna tein sellasen et hain käkkyräisen kelottuneen oksan ja siihen sit sidoin ruskealla juuttinarulla paketit. Paketit paketoin ruskeasäyvyisillä ei kiiltävillä papereilla.

Joskus on ollu vaan kori/laatikko mihin olen laittanu lahjat sikin sokin ja lapset saaneet kaivaa sen oikean sieltä.

Ai Legon joulukalenterit tulee halvaksi? Makaa melkein 30 euroa...

Sisältöön nähden ne ovat aika hyvät. Hinta minusta on ollut lähempänä 20euroa kuin 30euroa (22e tms). Ukkelikin maksaa irtona 1.95 ja on siellä ollut kohtuu monta ukkoa ja erikoisosia (niitäkin toki osin saa tilattuna). Erikoisosat ovat kalliimpia kuin peruspalikat.

Mutta mä ostan paljon kirpparilta legoja. Silloin saa 20eurolla monin verroin sisältöä.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Niin meillä on tälläinen. Voisi olla taskut hieman isompiakin. Tehty juuttipohjaan jämätilkuista. Tanko liian pitkä, mutta en ole vieläkään saanut sitä lyhennettyä.

IMG_4265.JPG

[QUOTE="kiana";24795412]vautsi!!!!!!!!!!!!paljon kankaan pituus ja leveys?[/QUOTE]

Tuli vaikea kysymys. 24-luukkuun mahtuu DVD-levy tai hivenen leveämpi lahjus, mutta näkyy hieman, siitä voi laskea kokoa. Olisikohan joku 70 cm leveä ja reippaat metrin korkea. Olisikohan narun kanssa korkeutta 150cm (muistelisin että tuo tanko on sitä kokoa). Ei ihan pieni siis.

Luukku numero 1 on liian kapea, siihen mahtuu vain pieni kynttilä tai karkkipatukka tai rullalle kääritty toimintaohje. Samoin 3, 5 ja 12 on vähän nafteja jos muutakin kuin tarroja sinne laittaa. monesti lahjus pitää kääriä paperiin tai kankaaseen, koska muuten näkee ennakkoon mitä taskussa on :)

Tuli vaikea kysymys. 24-luukkuun mahtuu DVD-levy tai hivenen leveämpi lahjus, mutta näkyy hieman, siitä voi laskea kokoa. Olisikohan joku 70 cm leveä ja reippaat metrin korkea. Olisikohan narun kanssa korkeutta 150cm (muistelisin että tuo tanko on sitä kokoa). Ei ihan pieni siis.

Luukku numero 1 on liian kapea, siihen mahtuu vain pieni kynttilä tai karkkipatukka tai rullalle kääritty toimintaohje. Samoin 3, 5 ja 12 on vähän nafteja jos muutakin kuin tarroja sinne laittaa. monesti lahjus pitää kääriä paperiin tai kankaaseen, koska muuten näkee ennakkoon mitä taskussa on :)

kiitti!nuo tiedot riittää!

Meillä on semmoinen juuttipohjalle huopataskuja ommeltu kalenteri. Sitä on käytetty kaksitoista vuotta ja ihanasti näkyy vuosien taskujen tonkiminen.

Yhtenä vuonna kirjoitettiin tarina, johon liittyi tehtävä ja pikkulahjojen etsintä jouluaattona. Leikkasin paperin 24:ään osaan ja jokapäivä tuli yksi palanen, joka säilöttiin rasiaan. Paperin sai koota vasta jouluaattona ja oli kyllä menestys, puuhaa aamuksi. Lisänä paperinpalasille oli suklaakonvehti tai pieni muistiainen.

Mäkin mietin tuota lego-paketin purkamista osiin joka päivälle. Mutta mites sen kokoaminen tapahtuu? Laitanko ohjeen viimeiseen luukkuun vai johonkin alkuvaiheeseen? jaksaako lapset koota 24päivää samaa legoa?

[QUOTE="vieras";24795767]Mäkin mietin tuota lego-paketin purkamista osiin joka päivälle. Mutta mites sen kokoaminen tapahtuu? Laitanko ohjeen viimeiseen luukkuun vai johonkin alkuvaiheeseen? jaksaako lapset koota 24päivää samaa legoa?[/QUOTE]

Mä olen laittanut ohjeen mukaan. Eli vanhat ohjeet voi tulostaa netistä ja leikata sopiviin osiin. Uuden paketin kohdalla kopioisin ohjeet ja laittaisin sopivina paloina ne kopiot mukaan.

Meillä kyllä jaksaa, mutta se on legohullu. En mä ihan vain yhtä kohtaa ohjeessa sinne laita vaan muutaman kohdan että jotain rakennettavaakin on.

[QUOTE="vieras";24795767]Mäkin mietin tuota lego-paketin purkamista osiin joka päivälle. Mutta mites sen kokoaminen tapahtuu? Laitanko ohjeen viimeiseen luukkuun vai johonkin alkuvaiheeseen? jaksaako lapset koota 24päivää samaa legoa?[/QUOTE]

Vaikea se on koota ilman ohjetta. Harva tykkää tuollaisesta tee pieni osa ja jatka seuraavana päivänä. Jonkin kerran kokeilin lego-paketin purkamista, siten, että sai aina yhden kokonaisuuden tehtyä, yhden ukon palat aina kerralla ja sitten muuta paketissa olevaa kokonaisuutta. Nuo pakkaukset ostelin tosi halvoista poistoista. Sen jälkeen totesin, että legon kalenteri tulee edullisemmaksi ja siinä on joka päivälle valmis oma kokonaisuutensa luukun sisäkannessa olevan ohjeen kera.

Meillä oli melkein kolmevuotiaalla viime joulukuussa itse tehty kalenteri, joka sisälsi pääasiassa jotain tekemistä. Kalenterina oli peltirasia, johon "tonttu" kävi yöllä tuomassa jotain. Tekemisinä oli esim. piparkakkujen leivontaa, mäenlaskua, joululaulun opettelua, lumiukonrakentamista yms. juttuja ja esim. piparkakkujen leipomispäivänä oli rasiassa lisäksi piparkakkumuotti. Tuota krääsää kun tuntuu kertyvän joka tapauksessa, tuntui mukavammalta "aineeton" kalenteri. Vastaavalla tavalla ajattelin tehdä kalenterin tänäkin vuonna, mutta kun taidot ovat karttuneet, ajattelin tehdä enemmän askartelujuttuja ja luukussa voisikin sittenolla niitä askartelutarvikkeita valmiina. Toisaalta tuo legopaketin tai vastaavan purkaminen voisi myös olla hyvä idea, tehtävien tekeminen kun sitoo paljon myös äitiä, joten siten pääsisi itse kyllä helpommalla ja välttyisi silti krääsältä :D

Mä tein toissajouluna itse kalenterin pojalle, joka kovasti tykkäsi Star Warseista. Ostin semmoisen legopakkauksen ja sitten jaoin ne osat useampaan pussiin, alkaen ekoista palasista ja päättyen viimeisiin palasiin. Jäljensin aina sen ohjeen myös pienelle paperille ja laitoin mukaan pussukkaan. Poika siis kokosi pikkuhiljaa sitä Star Wars- alusta. Osat ei riittäneet kaikkiin pussukoihin, joten osaan laitoin vaan jotain karkkeja, nekin oli kyllä mieluisia :)

Olen ostannut aina koottavan jutun ja jakanut osat joka päivälle niin että 24 päivä on vamiina yksi joululahja. Kalenterin tein ensimmäisenä vuonna ja sen jälkeen olen ottanut sen muutama päivä ennen joulukuun alkua takaisin ja täyttänyt sen.

Yhteistyössä