Meidän perhe lehdessä oli hyvä kirjotus lastenpsykiatri Jari Sinkkoselta. Tässä pieni pätkä:
"Lasten rajattomuus ei parane pieksämällä, vaan luomalla heille ennakoitava ja turvallinen ympäristö. Asiat on selitettävä, mahdollisesti kahteen tai kolmeenkin kertaan, mutta kun on tullut selväksi, että kyse ei ole kuullun ymmärtämisen ongelmasta, on syytä antaa tunteiden tulla esille. Erään psykologin sanoin jokainen lapsi kaivaa verta nenästään ja hänen tulee sitä myös saada. Ilmaus on tietenkin kuvaannollinen ja merkitsee selkeää ja tarvittaessa painokasta diskurssia - aika kaunis kiertoilmaus "kilahtamiselle", eikö olekin? On lapsia, jotka eivät tunnu tarvitsevan minkäänlaista kasvattamista. He kypsyvät kauniisti omia aikojaan ja järkyttyvät, jos äidin tai isän ääni vähänkään kohoaa. On toisia lapsia, joilla on voimakas tahto ja katteeton usko omiin kykyihinsä. Kasvattaminen on silloin yritystä estää lasta joutumasta pulaan ja vahingoittamasta itseään. Siinä tehtävässä pinna toisinaan kiristyy ja äänijänteet sen mukana. On hyvä, jos ääni nousee puheäänestä fortissimoon vähitellen, jotta lapsi ehtii mukaan vanhemman tunnetilaan ja pystyy perääntymään hyvän sään aikana. Suuttumuksen hallittu osoittaminen ei ole ainoastaan luvallista vaan suorastaan välttämätöntä. Miten muutoin lapsi oppii, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan? "
Mun mielestä kirjotus oli äärimmäisen hyvä. Itse kun karjun esikoiselle melkeinpä joka päivä. Meille syntyi toinen lapsi ja päivittäin touhutaan esikoisen kanssa pihalla pari tuntia. Iskä kun tulee töistä kotiin alkaa aivan järjetön vinkuminen, vonkuminen ja marina kaikesta, vaikka kuinka yritettäis tehä ja keksiä jotain kivaa. Mä oon se joka korottaa ääntä ja jopa huudan lapselle, mutta meillä kyllä jokaisen huudon jälkeen rauhotutaan ja pyydetään anteeks. Pyrin selittämään miksi äiti huusi. Tehokas keino oli myös, että annoin vaihtoehdon ja "uhkauksen" ja lasken kymmeneen. Esimerkiksi, jos et nyt lopeta pelleilyä pöydässä, äiti laskee kymmeneen ja vie sut omaan huoneeseen. Teho oli uskomaton, lapsi huus ja kilju, kun lopulta vein omaan huoneeseen. Meillä se vaan meni siihen, että kun sanoin -"laskeeko äiti kymmeneen" alko aivan hirvee huuto! Välillä saan itteni pidettyä yllättävän hiljaa, mutta yleensä ku tunnin verran kuuntelee turhanpäivästä vonkunaa, vaikka on kaikkensa yrittäny, menee hermot ja tulee karjastua. Yleensä tilanne laukeeki siihen mun karjumiseen ja sitte rauhotutaan. Kyllä toi lapsi melko taspainoselta vaikuttaa, vaikka sille on tullu huudettua. Välillä ihan turhaanki (paha paha äiti!).