Lapsille hoitaja kotiin?

Selvittelin just noita yksityisen hoidon kuntalisiä, niitähän tulee ihan tolkuttomasti! :eek:
Siis meidän tapauksessa tulisi jo halvemmaksi palkata lapsille hoitaja kotiin, kuin viedä lapsia kunnalliseen päivähoitoon. Plus että säästyisi aamu- ja iltapäiväroudaamisilta...

Miinuksena tietty se, mistä sen luotettavan ja osaavan hoitajan löytäisi. Naapurin lapsi tulisi hoitojoukkoon mukaan, eli sitten olisi neljä lasta. Hoitajan sairastuminen ei sinänsä olisi ongelma, koska naapurin työ on sellaista, että hän voi tarvittaessa jäädä töistä pois.

Mikä olisi sopiva palkka hoitajalle, 1500 ?/kk?

Onko jollakulla kokemuksia, hyviä tai huonoja?
Ei tämä edes ole ajankohtaista vielä, nuorin pojista huikeat 7 viikkoa vanha. Kunhan kartoittelen jo valmiiksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja villitykset:
Minkälaiset summat sait kasaan? Asia meillä ajankohtainen vuodenvaihteessa. Kunnanpalvelut jo selvitinkin.
3x 137,33=411,99 (Kelan tuki)
3x 200 =600? (kuntalisä kolmesta lapsesta kun hoitaja palkataan kotiin)

naapurin lapselle tulis 137,33+150 =287,33

eli yhteensä tulis tukia 1299,32, jolloin siihen 1500?:n jää aika vähän omaa maksettavaa, kun maksettas naapurin kanssa silleen, että jaetaan ylijäämä niin että hän maksaa yhdestä lapsesta ja mä kolmesta.

Kunnallinen maksaisi meille täydet, eli 420?
 
Minä
Meillä oli kotona hoitaja ja en ikinä enää ota. (Tai ainakin harkitsen TODELLA huolella, KENET otan) Otin siis vieraan ihmisen, itseäni vanhemman. Haastattelussa mm. kertoi opintojen olevan loppusuoralla, kirjoitti kuulemma gradua, pystyi omien sanojensa mukaan joustamaan työajoissa, jne. MUTTA totuus oli aivan toista..

Tämä ihminen ei koskaan tullut ajoissa töihin, aina muutaman minuutin yli sovitun, syy: "en viitsinyt tulla sotkemaan/häiritsemään". Ja jos oli sovittu, että on töissä vaikka kello kolmeen asti, oli yleensä ulkovaatteet päällä odottamassa minua. Oli kiire miehen luokse.

Paras kerta oli, kun olin sanonut, että menee pidempään, että olisin kotona vasta 15.30, niin tämä tytsi soittaa 15.25 "Missä olet? Mies on tosi kiukkuisena joutunut tuolla pihalla odottelemaan.."

Ja en ole myöskään ennen tavannut ihmistä, joka voi lauantai-iltana sanoa, että on koko viikon sairaana. (Yllätys: oli tentti perjantaina). Viimeisenä päivänä totesi olevansa todella pettynyt, kun ei ollut pystynyt riittävästi lukemaan tentteihin, kun hoiti meidän kirppua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Meillä oli kotona hoitaja ja en ikinä enää ota. (Tai ainakin harkitsen TODELLA huolella, KENET otan) Otin siis vieraan ihmisen, itseäni vanhemman. Haastattelussa mm. kertoi opintojen olevan loppusuoralla, kirjoitti kuulemma gradua, pystyi omien sanojensa mukaan joustamaan työajoissa, jne. MUTTA totuus oli aivan toista..

Tämä ihminen ei koskaan tullut ajoissa töihin, aina muutaman minuutin yli sovitun, syy: "en viitsinyt tulla sotkemaan/häiritsemään". Ja jos oli sovittu, että on töissä vaikka kello kolmeen asti, oli yleensä ulkovaatteet päällä odottamassa minua. Oli kiire miehen luokse.

Paras kerta oli, kun olin sanonut, että menee pidempään, että olisin kotona vasta 15.30, niin tämä tytsi soittaa 15.25 "Missä olet? Mies on tosi kiukkuisena joutunut tuolla pihalla odottelemaan.."

Ja en ole myöskään ennen tavannut ihmistä, joka voi lauantai-iltana sanoa, että on koko viikon sairaana. (Yllätys: oli tentti perjantaina). Viimeisenä päivänä totesi olevansa todella pettynyt, kun ei ollut pystynyt riittävästi lukemaan tentteihin, kun hoiti meidän kirppua..
Voi ei... Tosi harmillinen tuuri hoitajan kanssa. Senpä kun tietäisikin varmasti etukäteen, että on varmasti hyvä, luotettava ja vastuuntuntoinen hoitaja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanskin mamma:
tarviiko kotona olevasta hoitajasta maksaa työnantajamaksut sun muut... se nimittäin kasvattaa tuo hoitajasta "maksettavaa" summaa...
Eiköhän siitä tartte...
Saako muuten lastenhoidosta sen kotitalousvähennyksen?
käsittääkseni siinä tapauksessa, että lastenhoitaja tekee työtä y-tunnuksella...

ja verottajan sivulta huomasin, et silloin jos saa jotain muuta tukea, niin silloin vähennystä ei myönnetä...
 
vieras
nuo työnantajamaksut tulee maksamaan yllättävän paljon ja vakuutukset sun muut. Kanattaa verottajan sivulta käydä kattomassa. Meillä oli lapsilla kesän hoitaja ja just noiden eläke ym. maksujen takia tuli kalliimmaksi, ku kunnallinen. Mutta oli tosi tarpeeseen hoitaja.
 
äiti83
Mä olisin halunnut lähtee hoitamaan jonkun toisen perheen lapsia niin että olisin saanut ottaa oman pojan mukaan..
Tos oli yks paikka jossa olis pitänyt tehdä 9h työpäivää palkka toiveeksi sanoin 1200? mut jälkeen päin mietin et kyl tarttisin sen 1300? ku mietitään matkat ja työaika 9h päivä eli tuntipalkka reilut 7?..

Mut en ole viel saanut vastausta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Toi sellina onkin fiksunolonen systeemi!
Oonko mä jotenkin sokea, kun en sieltä sivuilta löytäny, että millä alueella toimivat...? :ashamed:
Oon itse tuolla Sellinalla töissä, tosin vanhusten puolella ja Oulussa. Mutta ainakin täällä meidän päässä hommat toimii ja vanhempien ei itse tarvitse miettiä vakuutus, ym. maksuja. Ota suoraan yhteyttä helsingin lastenpuolen vastaavalle ja kysy onnistuuko omalla paikakunnallasi.

Sellina Kids -palvelut:
Palvelupäällikkö Pilvi Kantola
etunimi.sukunimi@sellina.fi
 
rimppakinttu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja julius-jellona:
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Toi sellina onkin fiksunolonen systeemi!
Oonko mä jotenkin sokea, kun en sieltä sivuilta löytäny, että millä alueella toimivat...? :ashamed:
Oon itse tuolla Sellinalla töissä, tosin vanhusten puolella ja Oulussa. Mutta ainakin täällä meidän päässä hommat toimii ja vanhempien ei itse tarvitse miettiä vakuutus, ym. maksuja. Ota suoraan yhteyttä helsingin lastenpuolen vastaavalle ja kysy onnistuuko omalla paikakunnallasi.

Sellina Kids -palvelut:
Palvelupäällikkö Pilvi Kantola
etunimi.sukunimi@sellina.fi
Heh, mä oon Helsingissä Sellinassa töissä lastenhoidossa ja siivouksessa! :) Nyt tosin mammalomalla..
 
Mä olen ollut lastenhoitajana kotona. Oli hoidettavana aivan ihana 1,5-vuotias, palkkaa sain tuntien mukaan, n. 8?/h miinus verot (tämä siis yhdestä lapsesta). Kesälomaa tuli vuoden pestistä kuukausi päälle, tämä pitää ottaa huomioon kuluja miettiessä.

Hoitajalta vaaditaan tosiaan joustavuutta, olisi parasta, jos henkilöllä ei olisi muita velvoitteita. Mulla usein venyivät päivät yli 10-tuntisiksi, sillä vanhemmat olivat paljon töissä. Lisäksi sain siivota olan takaa, vaikkei siitä ollut mitään puhetta sopimuksessa eivätkä he velvoittaneet siihen, mutta en pystynyt laittamaan lapselle ruokaa keittiössä, jonka pöydät ovat täynnä homeisia astioita... Mutta kaiken kaikkiaan aivan ihana vuosi oli, päivät olivat leppoisia ja lasta on vieläkin ikävä välillä, vaikka yhteyksissä ollaankin! Myös perhe oli tyytyväinen, vaikka en heille halvin vaihtoehto ollutkaan.

Lisäisin vielä, että mielestäni tuo 1500? kuulostaa aika vähältä kolmesta lapsesta. Riippuu tietenkin päivien pituudesta, mutta itse en kyllä tuolla palkalla menisi. Kannattaa siis miettiä myös, haluaako satsata hoitoon vähän enemmän ja saada luotettavan ja joustavan hoitajan vai vetää minimillä ja olla ongelmissa nihkeilijän kanssa. Maksamalla hyvin voi pitää hoitajan tyytyväisenä (ja lapset..) vaikka yllättäviä tilanteita tulisinkin.
:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Alkuperäinen kirjoittaja villitykset:
Minkälaiset summat sait kasaan? Asia meillä ajankohtainen vuodenvaihteessa. Kunnanpalvelut jo selvitinkin.
3x 137,33=411,99 (Kelan tuki)
3x 200 =600? (kuntalisä kolmesta lapsesta kun hoitaja palkataan kotiin)

naapurin lapselle tulis 137,33+150 =287,33

eli yhteensä tulis tukia 1299,32, jolloin siihen 1500?:n jää aika vähän omaa maksettavaa, kun maksettas naapurin kanssa silleen, että jaetaan ylijäämä niin että hän maksaa yhdestä lapsesta ja mä kolmesta.

Kunnallinen maksaisi meille täydet, eli 420?
Muista ottaa huomioon myös TEL-maksut. Työnantajan osuus on n.18% hoitajan bruttopalkasta.
 
lähihoitaja
Olen itse vasta menossa sellinaan töihin, eli en hirveän hyvin vielä tiedä sen asioita. Kuitenkin työhaastatteluni perusteella sain todella hyvän kuvan sen toiminnasta. Se on tietääkseni pikkusen kalliimpaa kuin kunnallinen mutta palveluun on oltu todella tyytyväisiä. Palaute on ollut sellasta että mielummin maksavat hiukan enemmän kun tietävät saavansa hyvän hoitajan. Sellinaan ei siis oteta ketä tahansa töihin.
Perhe saa olla itse mukana valitsemassa sopivaa hoitajaa itselleen.

Sellina kaipaisi lisää perheitä ainakin oulun alueella. Sinne olisin itsekkin menossa töihin, kunhan saataisiin lisää perheitä.

Jos sellinasta ottaa hoitajan ei tarvitse huolehtia työnantajamaksuista. Mutta jos taas hommaa itse hoitajan joutuu maksamaan itse kaikki maksut.

Suosittelisin ottamaan yhteyttä sellinaan joka vaan tarvitsee hoitajaa.
 
hoitopaikka.netin laskurin mukaan joutus tosta 1500 palkasta maksamaan 330 työnantajakuluja. eli teille tulis jaettavaks sitreilu 500. Eihän se oo tietty paha jos on tuloja. mut sit pitää ottaa huomioon että tulot vaikuttaa yksityisen hoidon hotolisään.
 

Yhteistyössä