Lapsille annettu apu ja priorisointi sisarusten välillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neljän äiti..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neljän äiti..

Vieras
Mitä mieltä olette:

Jos mummo on luvannut mennä lapsensa huusholliin pesemään ikkunoita, ulkoiluttamaan koiraa ja kokkaamaan perheen murkuille - koira ja lapset pärjäävät tarvittaessa yksinkin - voiko tällaista menoa ns. hätätilanteessa perua?

Hätätilanne tarkoittaa sitä, että mummon toisen lapsen perheessä on neljä pikkulasta ja normaalisti hyvin pärjäävä äiti on sairastunut selkäkipuun ja tarvitsisi edes pientä puistossa käyttämisapua tms.

Minä olen nyt se neljän lapsen äiti ja olen hyvin kipeä selästäni. Illaksi pääsin fysioterapeutille katsomaan, mistä tämä johtuu. Nyt kipu on kuitenkin helvetillinen ja pienin lapsistani on vauva. Ja kun tänään mummo oli luvannut mennä toiseen huusholliin, niin eipä hän voi sitten tulla meitä auttamaan. Harmi, sillä oma äiti on töissä 300 kilometrin päässä ja normaalisti minua hätätilanteissa auttava ihminen on Kreikassa.

Saanko olla närkästynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
No meidän suvussa sairasta olisi autettu. Olettaen, että tilanne tiedetään eli oletko kertonut tilanteesi.

Totta kai olen kertonut. Ja mies soitti vielä perään, että come on, täällä ollaan oikeasti nyt kipeänä. Eihän sitä ajatuksia voi lukea. Mutta ei voi mitään. Onneksi pääsen illalla fyssarille. En tajua tuollaista jäykkäniskaisuutta aikuisilta ihmisiltä!

Mainitsit, että toisessa perheessä on murkkuja, joten luulisi heidän pärjäävän koiran kanssa vai onko perheen vanhemmat myös yötä poissa? Tässä voi olla kyse siitäkin, ettei mummo pysty yai uskalla rikkoa lupaustaan. Jotkut ovat todella tarkkoja siitä, että lupaukset on pidettävä, vaikka mikä tulisi. Muuten laitetaan välit kokonaan poikki, jos lupauksia ei pidetä.

Jos mummo ei voi auttaa, niin pääsisikö joku toisen perheen murkuista auttamaan vauvan kanssa?

Sinun selkäsi tuskin paranee maagisesti yhdellä fysioterapiakäynnillä, jos nyt on todella kipeä. Todennäköisesti tuollainen hätätilanne siis jatkuu pidempään ja mummo kyllä ehtii teidänkin avuksi jonain toisena päivänä. Ei hänellä kuitenkaan ole mitään rientää apuun kuitenkaan ja jos nyt kovasti kiukuttelet ja arvostelet hänen suunnitelmiaan, ei häntä välttämättä huvita tulla myöhemminkään auttamaan.

Jos et kertakaikkiaan pärjää ettekä rahallakaan saa apua järjetettyä, mies ottakoon itselleen vapaata töistä. Hän on sinun lisäksesi ainut ihminen, jolla on velvollisuus lapsista huolehtia. Pakottavien perhesyiden vuoksi on mahdollista saada palkatonta vapaata. Mutta jos saat perusasiat huolehdittua, eli ruokittua lapset ja vaihdettua vaipat, kyllä lapset pärjää vähemmillä virikkeillä muutaman päivän. Mies voi sitten töistä tultuaan lähteä sinne puistoon.

Voivoi ikävää. Oikeasti. Mutta itse olen joutunut pärjäilemään kaikenlaisissa sairauksissa itsekseni. Jos ei esteitä niin reilusti buranaa ja panadolia naamaan, vauvan pyllyn pesu puhd.pyyhkeillä, isommille vaan välttämätön. Tosin kerran sairastuttuani tosi vakavasti oli ihanaa huomata että ne läheisimmät riensivät apuun satojen kilometrien päästä

Onhan toi ikävää, että sattuu mummolla olemaan sovittu meno jo samalle päivälle. Ikävää on myös, että siellä perheessä ei murkut pärjää ilman mummon apua. Ikävää on, että teidän tukiverkosto on noin pieni. Ikävää, että sun mies ei voi ottaa pakottavista syistä vaikka päivän palkatonta vapaata. Ikävää, että sä olet niin tarkka, ei ne lapset siitä rikki mene jos ne yhtenä päivänä ei pääse puistoon tai jos koti ei ole täydellisen siisti tai vauvan pylly on pesty puhdistuspyyheillä tai ruokana on mitä tahansa helppoa ja nopeaa mitä kaapista löytyy.
Pääseekö sun mies edes ruokatunnilla käymään? Pääsekö mummo jossain vaiheessa päivää poikkeamaan pikaisesti auttamassa? Pääseekö miehesi edes aikaisemmin lähtemään töistä?

No meillä olisi anoppi kyllä tullut ns hippulat vinkuen tuossa tapauksessa apuun. Mutta mitäpä jos soitat tälle toiselle perheelle ja kysyt josko mummo voisi lupauksista huolimatta tullakin nyt teille? Normaalit tavat ja hitusenkaan sosiaalista älyä omaava tajuaa jättää ne omat ikkunansa ja teininsä tässä tilanteessa kakkoseksi. Mutta ihmismieli on konstikas joten..

[QUOTE="Tadaa";30170373]No meillä olisi anoppi kyllä tullut ns hippulat vinkuen tuossa tapauksessa apuun. Mutta mitäpä jos soitat tälle toiselle perheelle ja kysyt josko mummo voisi lupauksista huolimatta tullakin nyt teille? Normaalit tavat ja hitusenkaan sosiaalista älyä omaava tajuaa jättää ne omat ikkunansa ja teininsä tässä tilanteessa kakkoseksi. Mutta ihmismieli on konstikas joten..[/QUOTE]

Ei ei ei! Aloittaja on soittanut mummolle, mieskin on soittanut vielä perään, kyllä asian täytyy nyt jo antaa olla. Ei mummo ole mikään muiden päätöksellä kierrätettävä apulainen.

Voi hyvin olla kyse ihan siitä, että mummo nyt haluaa viettää aikaa niiden teinien kanssa. Todennäköisesti siihen ei ole niin usein tilaisuuksia, kuin tulla auttamaan toisen lapsensa neljän pikkulapsen kanssa.

Itse priorisoisin sairaan auttamisen ikkunanpesua tärkeämmäksi. MUTTA ymmärrän mummoa mikäli tarvitsette apua alvariinsa ja teinejä näkee harvoin. Itse en kyllä ymmärrä miksei ne teinit voi ikkunoita pestä (tai vanhempansa) vaan pitää mummo apuun pyytää.

Itse priorisoisin sairaan auttamisen ikkunanpesua tärkeämmäksi. MUTTA ymmärrän mummoa mikäli tarvitsette apua alvariinsa ja teinejä näkee harvoin. Itse en kyllä ymmärrä miksei ne teinit voi ikkunoita pestä (tai vanhempansa) vaan pitää mummo apuun pyytää.

Mistäs tiedät, että mummo on pyydetty ikkunoita pesemään? Minun äitini tarjoaa usein apuaan siivousprojekteihin, lähinnä siksi että hänelle on tärkeää että ikkunat ja matot pestään joka vuosi jne. Minä en ole niin tarkka, vaan ikkunat voi hyvin olla pesemättä pari-kolme vuotta, jos sopivaa aikaa tai inspiraatiota ei niiden pesemiseen löydy. Yleensä kyllä kieltäydyn noista äitini tarjouksista, mutta joskus suostun, vaikka ikinä en itse pyytäisi.

Appiukko kertoi yhdestä entisestä työkaveristaan, jonka kanssa yritti sopia tapaamista. "Ensi viikko ei käy, kun mulla on keskiviikkona parturi."
Vanhemmille ihmisille voi suunnitelmien muuttaminen lennosta tuottaa suuria vaikeuksia. Jos jotain on sovittu, niin sitten on.

Joskus on kans niin että yhden lapsen perheeseen tunnutaan tarvitsevan koko ajan apua, ja toista lastaan ei sitten meinaa nähdäkään koskaan, lapsenlapsista puhumattakaan.

Silloin ehkä tulisi kyllä pidettyä kiinni siitä alunperin sovitusta. Onko nelilapsisen perheen pyöritys niin hankalaa että apua tarvitaan kovinkin usein, ja ennakoimatta? (ja miks pitää hankkia ne neljä jos... jne)

Ja onkohan nyt ihan varma juttu sekään, että mummon todellinen este on tuo minkä hän sanoi? Voihan olla myös jotain mitä hän ei nyt halua kertoa? Itse mummona ja mummopuolena en ole ikinä lähtenyt siihen, että minun pitäisi kertoa lapsille tai miehen lapsille mitä teen, jos tapaaminen tai auttaminen tai muu sellainen ei joskus sovi. Mitä ihmettä se kuuluu aikuisille lapsilleni miten minä elämäni ns priorisoin. Jos sanon että nyt sorry ei sovi, niin sen on jukopliuta riitettävä ilman mitään syyn penäämisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän äiti..;30170146:
Mitä mieltä olette:

Jos mummo on luvannut mennä lapsensa huusholliin pesemään ikkunoita, ulkoiluttamaan koiraa ja kokkaamaan perheen murkuille - koira ja lapset pärjäävät tarvittaessa yksinkin - voiko tällaista menoa ns. hätätilanteessa perua?

Hätätilanne tarkoittaa sitä, että mummon toisen lapsen perheessä on neljä pikkulasta ja normaalisti hyvin pärjäävä äiti on sairastunut selkäkipuun ja tarvitsisi edes pientä puistossa käyttämisapua tms.

Minä olen nyt se neljän lapsen äiti ja olen hyvin kipeä selästäni. Illaksi pääsin fysioterapeutille katsomaan, mistä tämä johtuu. Nyt kipu on kuitenkin helvetillinen ja pienin lapsistani on vauva. Ja kun tänään mummo oli luvannut mennä toiseen huusholliin, niin eipä hän voi sitten tulla meitä auttamaan. Harmi, sillä oma äiti on töissä 300 kilometrin päässä ja normaalisti minua hätätilanteissa auttava ihminen on Kreikassa.

Saanko olla närkästynyt?

Fysoterapeutille? Miksi et mene lääkäriin? Itselläni selkäkivun aiheutti virtsatietulehdus, joka oli edennyt munuaisiin, toisella kertaa noidannuoli iski selkään, molemmissa tapauksissa lääkäristä löytyi lääkitys.

Kyllä ne lapset tuollaisessa hätätilanteessa selviää ilman puistoiluakin... -.-
(Sori, mutta mun on vaikea uskoa, että olisit NIIIN kipeä, kun kerran olet menossa fysioterapeutille, etkä lääkärille.)

Yhteistyössä