Lapsilla ei kavereita =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan asuttu joulusta saakka tässä taloyhtiössä eikä lapset vieläkään ole saanut kavereita =(. Koulussa pojilla on kamuja ja entisessä pihapiirissä oli, päivähoitolainen leikkii muitten lasten kans päikkärissä eikä iltaisin kaipaakaan kun ulkoilee meidän vanhempien kans. Nelosluokkalainen ja ekaluokkalainen poika ei oo päässeet piireihin. Pihalla on paljon alakoululaisia, pojat potkii palloa tai skeittaa parkkialueella. Meidän pojat menee toisinaan mukaan eikä kukaan heitä häädä poiskaan mutta tuntevat ulkopuolisuutta eikä ikinä heitä kysytä ulos.

Mistä voisi kiikastaa? Alkuun oltiin aktiivisia ja pojat haki ulos muita, meillä kävi paljon lapsia kylässä ja muilla kiinnosti uudet asukkaat eli me. Vähitelleen ollaan jääty ulkopuolelle eli jotain poikien toiminnassa tai luonteessa on sellaista ettei muilla kiinnosta. Sääli koska iltaisin olisi aikaa leikkiä ja koska koulukamut asuu kauempana.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Sanokaa joku jotain, oommeko ainoita joitten lapsilla kaveriongelmaa?

Mun neljäs luokkalaisella pojalla ei oo kavereita vapaa ajalla.Koulussa ei oo välituntisin yksin koska siellä pelataan yhteispelejä.Mutta kotona ei oo ketään kaveria :( Sydäntäni särkee. Aikoinaan yritti saada kaveria koulun jälkeen soittamalla muta lopetti sen sitten kun huomasi sen olevan turhaa.

Mistä johtuu ettei kaikki pääse porukoihin mukaan? Sanokaapa te suosittujen lasten äidit joitten lapsia kysytään jatkuvasti että miksi joidenkin kaveri ei haluta olla? Miten lapsenne perustelee miksi joku ei kelpaa? Kannustatteko itse että kaikki mukaan porukkaan vai hyväksyttekö jos lapsi sanoo että joku on tyhmä, en tykkää tuosta?

Mä nostin meidän pihalla kauhean mekkalan kun mun tyttöä sorsittiin leikeissä ja tilanne oli jo niin paha että yltyi systemaattiseksi kiusaamiseksi. Kiersin kaikkien vanhempien ovella kertomassa tilanteen. Osa vanhemmista tekikin asialle jotain mutta osa lähinnä nauroi että "lapset on lapsia" :/
Järjestettiin pihan lapsille oma "taloyhtiön lastenkokous", missä lapset päättivät pihan säännöt. Lista säännöistä laitettiin taloyhtiön ilmoitustaululle.
Lapset päättivät että:
1. Ketään ei saa kiusata.
2. Kaikki pääsee leikkeihin mukaan.
3. Aikuisilta saa apua riitatilanteisiin.

Oli tuossa listassa jotain muutakin mutta kiusaamiset loppuivat tuohon. Pihan lapset todella sitoutuivat sääntöihin, joita olivat itse päättämässä.

kysymykseen en osaa vastata.sydäntä särkee teidän lasten puolesta.
miten olisi harrastusten kautta ystävien saaminen?esim partiossa on lapsia joka lähtöön ja ikään ja siellä on arvotkin kohdallaan.jos ei liikunta harrastus kiinnosta.

Samassa rapussa asuu perhe jonka lapset todellakin saattaa sanoa, en jaksa tulla ulos koska en tykkää sinusta. Eikä äiti sano mitään. Eipä todella ole kovin empaattista touhua että päin naamaa sanotaan en tykkää sinusta. Eikä tällaiset lapset opikaan jos vanhemmat ei kannusta että kaikki on otettava leikkiin mukaan. Kiusaamista.

Yhteistyössä