Lapsilisät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Räyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä menee lapsilisä näin äitiyslomalla ja myöhemmin hoitovapaalla ihan elämiseen, myöhemmin sitten laitellaan lapsen tilille säästöön. Ei tosin koko summaa ole varaa, mutta jotakin aina välillä kun saisi sivuun. Samalle tilille laittaa isovanhemmatkin halutessaan ja tarkoituksena sitten aikuisuuden kynnyksellä esim ajokorttiin, huonekaluhankintoihin tms, mihin nyt kotoa pois muuttava nuori rahaa tarvitsee.. startti omaan elämään ikäänkuin. Itsekin sain ajokortin aikanaan maksettua tuollaiselta tililtä.

Lapsilisä on tarkoitettu lapsen senhetkisiin kuluihin, ei säästöön! Moni lapsiperhe olisi pulassa ilman lapsilisiä :)
Lasten kasvaessa usein vanhempienkin varallisuus kasvaa, asuntolainat on maksettu pois, ym. silloin voi rahoittaa lasten opiskeluja ja ajokortteja ihan eritavalla!

Meillä lapsilisät menevät suoraan rahastoon. Voi olla että kun jään hoitovapaalle, otan muutaman kuukauden lapsilisät itselleni mutta siihen asti pärjään kyllä äippärahalla. Meillä ajatellaan että lapsilisä kuuluu lapselle.

"Kukin taaplaa tavallaan"

Alkuperäinen kirjoittaja Tiuku:
Meillä lapsilisät menevät suoraan rahastoon. Voi olla että kun jään hoitovapaalle, otan muutaman kuukauden lapsilisät itselleni mutta siihen asti pärjään kyllä äippärahalla. Meillä ajatellaan että lapsilisä kuuluu lapselle.

Niin meilläkin ajatellaan ja juuri sen takia ne rahat käytetään lapsen elatukseen ja siihen, että lapset saavat kulkea siisteissä vaatteissa ja he saavat kaiken tarvitsemansa eikä tarvitse pihistellä joka asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:

Niin meilläkin ajatellaan ja juuri sen takia ne rahat käytetään lapsen elatukseen ja siihen, että lapset saavat kulkea siisteissä vaatteissa ja he saavat kaiken tarvitsemansa eikä tarvitse pihistellä joka asiassa.

Näinpä. Itse olen yh ja elelen minimiäippärahalla, joten lapsilisät on ihan pakko käyttää elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:

Ja jos Joku joskus olisi ajatellut myös että lapsilisät kuuluisivat lapsille käytettäväksi täysi-ikäisenä,niin niitä ei vanhempien tilille edes maksettaisi =)
Onneksi meillä on tälläinen "mahdollisuus" saada lapsilisää,vaikka olenkin niin köyhä,etten voi näitä rahoja lapsille säästellä.

taas vastaan sammalla alillakuin enenkin.
LApsilisä on tarkoitettu lasten elatukseen. kun sinulla on lapsia kulutkin nousevat, joten son oikeutettua että vanhemmat käyttävät lapsilisät, ruokaan, vuokran maksuun sähkölaskuun jne. jos perhe omistaa auton niin auton kuluihin myös sallittu käyttää,koska isomman auton tarvitsee jos on suurempi perhe.
myös harrastusmenoihin tarkoitettu osa käytettäväksi, harvempi nyt JOKA kuukausi ostaa vaatetta.
meille ainkin sanoivat lastensuojelun sossut että lapsilisä onkin tarkoitettu koko perheelle, koska kun on lapsia pitää ola isompi asunto jne.

toki meillä lapsilisäpäivänä kaikki sa vielä jotakin pientä ekstraa, mutta muuten kyllä käytetään koko perheen menoihin

Lapsilisän vois ottaa kokonaan pois, jos se menee vaan säästöön. Kyllä se on tarkoitettu ihan lapsen elättämiseen, eli juuri vaippoihin, ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. Näin mä aattelen.

Mä ajattelin mennä huomenna baariin, mitäs jos mä käytän siellä vahingossa lapsilisiä :o Täytynee jo tänään käydä nostamassa rahaa, et on sitten ihan itse ansaittua rahaa mitä ryyppään, ei voi kukaan väittää että joisin lapsilisiä :'(

Oho, ne lapsilisät maksetaan OIKEESTI jo huomenna, tarkistin kelan sivuilta. Luulin että aloitus oli joku vitsi. Jotenkin aattelin että vasta maanantaina. Mut kiitti ap. Huomenna oon taas satkun rikkaampi :)

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Oho, ne lapsilisät maksetaan OIKEESTI jo huomenna, tarkistin kelan sivuilta. Luulin että aloitus oli joku vitsi. Jotenkin aattelin että vasta maanantaina. Mut kiitti ap. Huomenna oon taas satkun rikkaampi :)

kyllä ne on AINA, ainkin 16v , maksettu niin että la,su tai ma jos on makuspäivä, tulevat perjantaina.

Lapsilisän vois ottaa kokonaan pois, jos se menee vaan säästöön. Kyllä se on tarkoitettu ihan lapsen elättämiseen, eli juuri vaippoihin, ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. Näin mä aattelen.

Eli lapsiperheet ei saisi säästää ollenkaan? Vai onko vitsi siinä, että juuri tuona lapsilisäpäivänä tapahtuu tilisiirto? Onko siinä eroa jos laitankin palkastani muutaman kympin sivuun lasta varten? Kyllä meillä suurin osa lapsilisästä menee ihan elämiseen, mutta koen että mulla on oikeus säästää lapseni suurempia menoja varten, eikö totta?

P.S huomenna lyhennän Ellos-tiliä lapsilisällä :o ja vaan omia vaatteitani :o :o

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

kyllä ne on AINA, ainkin 16v , maksettu niin että la,su tai ma jos on makuspäivä, tulevat perjantaina.

Eipä olekkaan! Yhdessä vaiheessa ne maksettiin tiistaina, jos maksupäivä sattui maanantaille tai viikonlopuksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eipä olekkaan! Yhdessä vaiheessa ne maksettiin tiistaina, jos maksupäivä sattui maanantaille tai viikonlopuksi :)

kyllä on 16v ollut näin.
Niin kauan kun meille on maksettu lapsilisää

Juu niin olikin, vuosi tai pari meni tolleen.

kyllä on 16v ollut näin.
Niin kauan kun meille on maksettu lapsilisää

Ei todellakaan ole rollo!

Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:

Juu niin olikin, vuosi tai pari meni tolleen.

Niin oli, ja syy oli se, että Kela ei halunnut seisottaa rahojaan viikonloppua muuallla kuin omalla tilillään :) Onneksi siihen saatiin muutos!

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Eli lapsiperheet ei saisi säästää ollenkaan? Vai onko vitsi siinä, että juuri tuona lapsilisäpäivänä tapahtuu tilisiirto? Onko siinä eroa jos laitankin palkastani muutaman kympin sivuun lasta varten? Kyllä meillä suurin osa lapsilisästä menee ihan elämiseen, mutta koen että mulla on oikeus säästää lapseni suurempia menoja varten, eikö totta?

P.S huomenna lyhennän Ellos-tiliä lapsilisällä :o ja vaan omia vaatteitani :o :o

Vastausta odottelen, saako lapsiperheet säästää????

Meillä menee koko lapsilisä säästöön lapsen tulevaisuutta varten. Se nyt on aivan sama onko säästösumma pois palkkapäivän rahoista vai lapsilisästä, yhteisiä rahoja ovat kuitenkin kun samalle tilille tulevat. Joten kyllä lapsiperheet saa säästää ja pitääkin säästää jos pystyy, voi tulla yllättäviä menojoa eikä silloin tarvii turvautua lainoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Vastausta odottelen, saako lapsiperheet säästää????

Ei, se tuntuu olevan monelle vieras käsite, tuo säästäminen. Kaikki on pantava viimeistä latia myöten menemään.

Joo niimpä. Mä kun olen mooonta kertaa todennut että köyhällä ei ole muita vaihtoehtoja kuin säästää. En edes uskaltaisi olla ilman säästöjä, sen verran on elämä koulinut. No mut me ei ollakaan sossun luukulla heti kun jotain yllättävää sattuu, ja niitähän sattuu kaikille. Mutta ei sitten matkustellakaan etelään tms. Täällä tuntuu kovin moni olevan sitä mieltä että vaan rikkaat saa rahaa säästöön ja jos saa, niin ei olisi lapsilisään oikeutettu.. Aika erikoinen käsite rikkaista ihmisistä.

Lapsilisän maksupäivä

Lapsilisän maksupäivä on kunkin kalenterikuukauden 26. päivä.

Jos tarkoitettu maksupäivä on pyhäpäivä, joulu- tai juhannusaatto, arkilauantai taikka pyhäpäivän jälkeinen arkipäivä, on maksupäivä kuitenkin sanottuja päiviä välittömästi edeltävä Suomessa sijaitsevien rahalaitosten aukiolopäivä.

http://www.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20041098?toc=1

maanantai on tuo pyhäpäivän jälkeinen arkipäivä siksi maksetaan perjantaina

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Ettekö laita yhtään sivuun lapsille?

joo, saavat sitten perinnöksi tämän osakkeen :heart:

Saavat meilläkin talon joskus mutta laitetaan silti lapsien tileille ihan vain 10?/nupi kuussa sen ajan kun olen hoitovapaalla, kun menen takas töihin, menee koko summa lapsien tileille. On sit ajokortti yms. rahat odottamassa. ;)

Jokainen sijoita eri tavalla. Mäkin laitan kyllä yleensä kympin-pari laspilisistä alsten tileille, mutta en missään vaiheessa rupe säästämään koko lapsilisää heille. Ma ajattelen vaikka niin, että maksan nyt tolla lapsilisällä vaikka asuntolainaa nopeammassa tahdissa, olen velaton kun lapsen on teini-ikäisiä. Silloin mulla on velaton kämppä -> edulliset asummiskustannukset -> tarpeeksi rahaa maksaa lapsille autokoulut, koulutukset yms.

Yhteistyössä