Lapsilisät lapsen tilille, jos useampi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Te, joilla on useampi lapsi, ja ohjaatte lapsilisän suoraan lapsen omalle tilille: oletteko huomioineet käytännössä jotenkin sen, että eri lapsilla on eri suuruinen lapsilisä?

Vai harrastetaanko tätä käytäntöä vain yksilapsisissa perheissä?

Jos lapsilisät menee eri tileille, tulee jokaisesta se alin summa. Jos kaikki lapsilisät menee samalle tilille, saa sen korotuksen, mikä tulee toisesta, kolmannesta jne.

Verovapaasti voi lahjoittaa kolmen vuoden sisällä 4000 euroa, joten jos lapsilisä on 100 euroa ja kolme vuotta, voi sen periaatteessa lapselle antaa, mutta jos tuohon saa yh-korotuksen, niin silloin summa menee yli ja on maksettava vero. Lapsilisähän on tarkoitettu lapsen elatukseen, ja jos jollakin on niin hyvä tilanne, että voi lapselle säästää noin ison summan, niin (lapsi) on myös verovelvollinen sitten.

Meillä menee mun tilille ja siitä siirrän osan lasten tilille, loput menee joka päiväiseen elämiseen. Mulle pankista sanottiin et koko lapsilisää ei voi laittaa lapsen tilille kun sit menee yli sen verovapaan lahjoituksen ja sit kertoivat et jos laitan rahat lapsen tilille niin ne on lapsen rahoja ja mulla ei sen jälkeen ole niihin käyttöoikeutta. Joten koettiin helpommaksi et vain osa menee lasten tileille ja loput voidaan käyttää niin kuin halutaan.

Nostan, että muutkin voi lukea, ettei tule yllätyksenä joskus sitten, kun onkin verot maksamatta. Eikä sieltä lapsen tililtä niin vain enää oteta rahaa sitten, kun on tiukka tilanne ja makseta lapsen ruokia ja vaatteita, koska ne rahat on sitten lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiuiuiui;27460512:
Nostan, että muutkin voi lukea, ettei tule yllätyksenä joskus sitten, kun onkin verot maksamatta. Eikä sieltä lapsen tililtä niin vain enää oteta rahaa sitten, kun on tiukka tilanne ja makseta lapsen ruokia ja vaatteita, koska ne rahat on sitten lapsen.

Meillä on lasten tileille katselu- ja käyttöoikseus siihen asti, kun lapset täyttää 18v.

Yhteistyössä