Lapsilisän sijoittamisesta/säästämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Hei,

Haluaisin vinkkejä ja kokemuksia teiltä, jotka olette päättäneet laittaa lapsilisän säästöön lasta varten.

Millaiseen säästämismuotoon päädyitte? Rahasto, osakkeet, perinteinen tilisäästäminen? Valitsisitteko uudestaan saman? Suojasitteko sijoitusta jotenkin? Millaisen riskin hyväksyitte? Merkitsittekö pääoman lapsen nimiin vai pystyykö säästöistä hyötymään muutenkin (esim. veroetu) kierrättämällä ne esim. omana sijoituksenaan?

Olen menossa juttelemaan sijoitusneuvojalle kohtapuoliin ja olisi mukava kuulla kokemuksia ja kommentteja ennen sitä. Vaikka summa kuukaudessa ei ole hirveän iso, niin kumulatiivisesti kuitenkin nykytasolla arvioiden säästöön saisi noin 20 000 euroa + korot/tuotot. Ihan mukava pesämuna nuorelle aikuiselle.

Tämä kiinnostaa minuakin vaikka taapero onkin saanut tililleen lapsilisiä vasta vajaan kahden vuoden ajan. Ehkä nekin kannattaisi jo kohtapuoliin sijoittaa, kun vaan tietäsi kuinka !

meillä menee lapsilisät erilliselle tilille, jossa hieman korkeampi korko, pankista voi nostaa rahaa, mutta ei automaatista, en niinkään välttämättä säästä niitä lapselle, vaan ne on "hätävarana" mutta jos niitä ei lainkaan ole tarvittu kun lapset alkavat kotoa muuttaa, niin kyllä sieltä sitten pesämunat jokaiselle jaetaan.

Meillä laitetaan rahastoihin. Tosin mieheni hoitaa tätä (ja perheemme säästämistä muutenkin...), joten tarkemmin en osaa neuvoa. Myös kaikki tyttäremme saamat lahjarahat esimerkiksi kummeilta ja isovanhemmilta, sijoitetaan samalla periaatteella - ei siis "makuuteta" tilillä. Nykyään kummit myös laittavat itse ihan suoraan sijoituksia tyttärellemme rahastoihin (heillä on tilinumero ja kortissa lukee aina, mitä on laitettu tilille/hankittu). Tästäkään en tiedä sen enempää, kun minulla tuo säästäminen ei ole niin vahvasti hallussa... ;) Ja näin siis toimitaan molempien tyttäriemme kanssa. Toivottavasti sait kuitenkin jotain ideaa, kuinka meillä toimitaan.

Mä en ensinnäkään säästä näitä rahoja lapsen nimiin, vaikka olen ne lapsen käyttöön ajatellutkin. Tarkoitus on pitää varat omassa hallinnassani ja maksaa niillä sitten lapsen mopoa, ajokorttia, mahdollisia kielikursseja yms mitä nyt vastaan tuleekin. Mahdollisesti myös avustaa rahallisesti mutta ainakin toistaiseksi se onnistuu myös niin että mä ostan jotain tavaraa ja annan sen lapselle.

Säästän Seligsonin indeksirahastoihin. Olen tehnyt myös joitakin suoria osakeostoja (Fortum, Nokia, Neste yms) mutta toistaiseksi näyttää siltä että indeksirahastot tuottavat paremmin ja siinä tulee halvalla myös tuo hajautus.

Omiin nimiini säästän siksi että kaveriperheissä näin muutaman tapauksen joissa vanhempien säästämät rahat meni rahankäyttöön tottumattomalla nuorella suht lyhyessä ajassa turhuuksiin. Haluan että mulla on mahdollisuus päättää mihin näitä rahoja käytetään, jos tilanne näyttää siltä että nuorellani ei olisi yhtään rahankäyttö hallussa.

Kai ne kannattaa ilman muuta laittaa lapsen nimiin, muutenhan niistä menee lahjavero jos könttänä annatte ne lapselle sitten isompana.
Me on toistaiseksi käytetty lapsilisät ihan elämiseen ja siihen että on mahdollista hoitaa lapset kotona. Kai sekin on joku sijoitus tulevaisuuteen :) mutta kunhan pääsemme molemmat pysyvästi työelämään eli lapsiluku olisi täynnä jne niin alamme varmasti lapsillekin säästämään.

[QUOTE="Vieras";26519577]Kai ne kannattaa ilman muuta laittaa lapsen nimiin, muutenhan niistä menee lahjavero jos könttänä annatte ne lapselle sitten isompana.
[/QUOTE]

Ja lisäksi on otettava huomioon se, että lapsi saa lainmukaan ottaa rahat käyttöönsä heti kun on siihen kypsä (käytännössä 16v). Eli jos saat hankalan teinin niin hän saa rahat heti kun haluaa, jos osaa vaan vaatia.

Sijoitusneuvojista vielä sen verran että kysy heidän tarjoamistaan rahastotuotteista aina KULUT. Kannattaa muistaa että sijoitusneuvoja ei ole ensisijaisesti sinun asiallasi vaan edustamansa pankin. Pankin tarkoituksena on myydä heidän rahastotuotteitaan ja saada voittoa. Vasta toissijaisena tarkoituksena on asiakkaan vaurastuminen.

Pitkässä sijoitusajassa kulujen ja myyntipalkkioiden osuus on erityisen merkittävä, sillä nekin ovat ns. korkoa korolle.

Omasta mielestäni indeksirahastot ovat sijoittamaan tottumattomalla hyvä tapa hajauttaa sijoituksensa, ja saada tehtyä se edullisesti. Esim. tuolla Seligsonilla missä omat rahani ovat on minimimerkintä useissa rahastoissa 1e. Eli voit sijoittaa hyvin pieniä summia, kun suorat osakeostot tarvitsisivat noin 1000euroa/ostokerta/osake jotta osto-ja myyntikulut ovat yhtään hallinnassa

[QUOTE="Vieras";26519577]Kai ne kannattaa ilman muuta laittaa lapsen nimiin, muutenhan niistä menee lahjavero jos könttänä annatte ne lapselle sitten isompana.
Me on toistaiseksi käytetty lapsilisät ihan elämiseen ja siihen että on mahdollista hoitaa lapset kotona. Kai sekin on joku sijoitus tulevaisuuteen :) mutta kunhan pääsemme molemmat pysyvästi työelämään eli lapsiluku olisi täynnä jne niin alamme varmasti lapsillekin säästämään.[/QUOTE]

Otetaan esimerkki. Lapsi muuttaa omaan asuntoon ja ostaa sinne huonekaluja. Äiti maksaa huonekalut. Periaatteessa siitä varmaan pitäisi maksaa lahjavero mutta kuka oikeasti tulee kyselemään sitä onko se osoite johon ne huonekalut toimitetaan mun omani?

Tai sama tilanne jos mökille tilataan puutavaraa, ja pappa betalar. Kuka tulee 5v päästä kysymään että kuka maksoi ne terassilaudat?

Varallisuutta saa kyllä myöhemminkin siirrettyä lasten nimiin, se on helpompaa kuin yrittää ottaa jo siirrettyjä varoja takaisin haltuun.

Tavaralahjoituksia onkin vaikea verottaa, mutta suorat tilisiirrot ja isot nostot ja talletukset helpompi. Näitä myös seurataan enemmän ja veroviraston kaverit ilmoittaa niitä sinne.

Kun käyt siellä sijoitusneuvojalla niin päätä että et sillä ensimmäisellä käynnillä osta mitään.

Vertaile tuotteita rauhassa kotona ja tutustu muidenkin kivijalkapankkien tuotteisiin, sekä näihin netistäkin löytyviin indeksirahastoihin.

Jos nyt jotain voisi suositella niin lainaa vaikka kirjastosta Mika Erosen kirja: Paras sijoitus. Jos englanti taipuu niin Random Walk on Wall Street on yksi klassikko. Kumpikaan ei tee susta sijoittajaa yhdessä yössä mutta kertovat mistä on kyse :)

Koukuttava harrastus, ainakin minusta.

[QUOTE="vieras";26519646]

Tai sama tilanne jos mökille tilataan puutavaraa, ja pappa betalar. Kuka tulee 5v päästä kysymään että kuka maksoi ne terassilaudat?
[/QUOTE]

Kysyttiinhän sitä Matiltakin :)

Yhteistyössä