Lapsilisä, kun lapsi syntyy ennen laskettua aikaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel

Jäsen
23.01.2005
615
0
16
Meneekö tieto lapsen syntymästä automaattisesti kelaan, tai siis ymmärtääkseni menee, mutta maksetaanko lapsilisä myös sen mukaan?

Mulla olis laskettuaika ollut vasta 26.7, mutta vauva syntyikin etuajassa 14.6, joten olen oikeutettu saamaan asumistukea jo heinäkuusta lähtien, maksetaanko se siis automaattisesti aikaisemmin, vai pitääkö siitä erikseen ilmottaa, että lapsi syntyikin etuajassa?

Kiitos vastanneille :flower:

Meilläkin toi esikko syntyi kuukautta aikasemmin ni saatiin lapsilisä ihan normaalisti seuraavana kuuna,ilmoitus kyllä menee automaattisesti sinun ei tarvitse ilmotella mihinkään.Paljon onnea vauvasta :flower:

Lapsilisää aletaan maksamaan lapsen syntymää seuraavasta kuukaudesta, syntyi hän etuajassa tai myöhemmin. Lasketuilla ajoilla ei todellakaan ole mitään merkitystä. nehän on vain arvioituja saapumisaikoja.

Tieto menee Kelaan.

Mulla kävi esikoisen kohdalla aikoinaan niin, että LA oli heinäkuussa ja vauva syntyi vasta elokuun alussa. Eka lapsilisä piti siis tulla syyskuussa. Syyskuun puolen välin jälkeen, olisko ollut noin 20. päivä, soitin Kelaan, että miksi mulle ei ole tullut päätöstä lapsilisästä, kun sehän pitäisi kohta olla jo maksussa. Hyvin ylimielisesti Kelan virkailija vain tokaisi, että "Milloinkas se vauva sit on syntynyt", kun kerroin lapsen syntymäajan, virkailija hämmästyi ja alkoi heti selvittää asiaa. sanoi vielä, että tosiaan olisi sen päätöksen pitänyt jo tulla. Kela oli saanut tiedon lapsen syntymästä, mutta lapsilisäpäätöstä ei oltu tehty. Virkailija teki sen samantien ja lapsilisä tuli ajallaan. Nuorempien kohdalla päätös on tullut pian lapsen syntymän jälkeen.

Yhteistyössä