Lapsien ikäerosta, esikoinen nyt vuoden ja vauvakuume!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mitä ihmeen rankkaa 2v ikäerossa on,varsinkin jos lapsia vain kaksi?

2v ikäerosta en tiedä, mutta 1v5kk ikäerossa ei ollut muuten mitään, mutta kun toinen huusi 20h suoraa huutoa (koliikki) ja toinen huusi yökaudet ja heräsi aamulla 6 kun juuri saanut vauvan nukkumaan =) helppoa ja mukavaa 3 ensimmäistä kuukautta tunnin yöunilla. Kolmen kuukauden jälkeen kun koliikki loppui niin sitten oli jo huomattavasti helpompaa.

Vastauksista päätellen ehkä olisi parempi juuri se tasan kaksi vuotta ikäeroa kuin lähemmäs kolme, silloin voisi tosiaan uhma olla pahempi... Kyllähän mummotkin tulee välillä jelppimään, vaikka kaukana asuvatkin ja mies suunnitteli olevansa kuopuksen muutaman ekan kuukauden kotona, jos se onnistuisi niin sit ei olis niin rankkaa. Rankan esikoisen vauva-ajasta teki sen, kun en itse peloiltani (pelkäsin ettei vauva hengitä) uskaltanut kunnolla nukkua. Ehkä sitä seuraavan kanssa sitten ottaisi sen suhteen rennommin.

Meidän lapsilla on ikäeroa 1v11kk. Lapset eivät ole olleet mitenkään hirveästi hoidossa, ja jossain vaiheessa olin aika väsynyt. Meillä on sairastettu koko viime talvi tasaisella tahdilla, ja kuopus valvotti todella paljon. Muuten on mennyt aika hyvin, ja on ihanaa katsoa kun leikkivät yhdessä (lapset siis nyt 3,5v ja 1,5v) Ja muutenkin ovat hirmu kiintyneitä toisiinsa, vaikka tappeluita syntyykin. Ja kolmas on tulossa joulukuussa, eli taas tulee se 2v väli.

juu tollane 3-4v on hyvä,raskasta tulee jos on pienemmät välit vaikka sanotaan et ois seuraa sit toisilleen.näin ei ole.mustasukkaisuutta ja pappelua,pahantekoa ym meillä ekan ja tokan välillä 1v9kk ja tokan ja kolkin 1v2kk kolkin ja nepan 2v4kk et ei kiitos kans enää

Ei kai se mikään ikäero ole hyvä, jos tarkkaan alkaa miettiin =) Meillä pojilla on ikäeroa 2v9kk, koulussa kaksi vuotta. Meillä ainakin suurin työ on tuon uhmaikäisen kanssa, joka on nyt 3v3kk, pikkukakkonen on 6,5kk.

Meidän lapsilla ikäeroa 1v 11kk, nyt ovat 2 ja 4. Ei ole ollut rankkaa kuin hetkittäin esim. sairastelujen tms. takia. Ja kotiäitinä olen ollut esikoisen syntymästä saakka.

En ollenkaan jaksa ymmärtää intoa tehdä lapset peräperää, ei aikaa vauvalle eikä esikoiselle ja rankkaa on ja sitä täällä vaahdotaan.
Meillä ollut 3-4-11v ja helppoa on ollut, kukaaan ei mstis, apuna hyörineet, on ollut kaikille aikaa ja ihanaa.

Riippuu itsestä ja tietysti myös lapsista. Se on hirveä tilanne jos talossa on kaksi valvottavaa ja sairastelevaa vaippaikäistä.

Meillä ikäero 5 vuotta. Vähän pitkä, mutta ihanaa kun on ollut molemmille aikaa vauvana eikä ole käynyt hermoromahduksen partaalla.

Mä en jaksais enää ikinä pientä ikäeroa (esikoisella ja keskimmäisellä 1v 3 viikkoa).
Keskimmäisellä ja kuopuksella on 4v 4kk ikäeroa ja se oli musta hyvä! Mun mielestä ideaali ikäero on 3-4v. Vaikkakin pienellä ikäerolla lapsista on pian seuraa toisilleen, niin on se kyllä välillä ollut (ja on edelleen) rankkaa (nykyisin enemmän henkistä väsymistä).Esikoinen on nyt 9v ja keskimmäinen on 8v.Nuorin on 3v 8kk.

Meillä muksujen ikäero on 11kk.
Hyvin ollaan pärjätty. Ukon työvuorot on keskimäärin 12-tuntisia ja niitä on keskimääritn ehkä semmoset 20 kpl kuussa.
Hermoromahduksesta ei tietoakaan :)

Hyvä juttu tässä ikäerossa on se et esikoinen ei edes ymmärtänyt olla mustasukkainen uudesta tulokkaasta, kun oli vaan 11kk. Nyt kuopuskin on jo 7kk ja peräkkäin täällä kulkevat, pienellä on kauhea vinku päästä leikkimään isosiskon kanssa :)

Mutta parilla kaverilla on ikäerot ollu 2v ja 2v4kk, eikä se ollut mikää helppo juttu, just sen uhman takia.

Mutta kaikki lapset on erilaisia, riippuu paljon esikoisen luonteestakin miten tulee suhtautumaan pienempään sisarukseen.

Mutta siis mulla ei oo kun hyvää sanottavaa pienestä ikäerosta. Tosin, meillä molemmat on olleet ihan mestarinukkujia. Varmasti olis ollut rankempaa jos vauva olisi esimerkiksi kovasti valvottanut.

Mutta siis mulla ei oo kun hyvää sanottavaa pienestä ikäerosta. Tosin, meillä molemmat on olleet ihan mestarinukkujia. Varmasti olis ollut rankempaa jos vauva olisi esimerkiksi kovasti valvottanut.[/quote]

Tosiaan....meillä nukuttiin huonosti ja meinasin tulla hulluks pelkästä unen puutteesta. Vauvalla oli koliikkia ja esikoinen oli huonosti nukkuva yksivuotias...se oli kamalaa aikaa...onneks ovat jo koululaisia ;)

Meille ainakin pieni ikäero sopi, vaikka mies ei paljoa kotona ehtinyt olemaan eikä lastenhoito apua ollut. Ensimmäisellä ja toisella ikäero on 1v. ja toisen ja kolmannen 2v. Hienosti meni, eikä ollut tylsää tai virikkeetöntä.