Lapsia vain hyvätuloisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Luin tuolla toista ketjua, ja silmille hyppäsi taas tää sama asia joka ei mene mun kaaliin: että ennen lapsen syntymää pitäisi laskea onko siihen varaa. Yhteen (tai kahteenkin) lapseen on kaikilla varaa, ja mielestäni myös oikeus, yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Tuntuu jopa, että hyvätuloiset saavat kylä asiasta kuin asiasta kallista hommaa. Siis lapsihan ei maksa käytännössä mitään, varsinaakn ensimäiseen kahteen vuoteen, ehkä kouluiässä alkaa tulla suurempia ns. sosiaalisia (harrastukset jne.) menoeriä jos on tullakseen. Ja mistä sitä edes tietää tulojaan vaikka viidentoista vuoden päähän? Miksi kaikkien pitäisi olla suurituloisia? (Periaatteessa kenestä tahansa voi tulla rikas, mutta kaikista ei voi. Kansantalous on suuri pyramidihuijaus.) Tässä maassa jos missä, on lapsilla tasavertaiset mahdollisuudet mm. koulutukseen tulotaustasta riippumatta. Ja kyllä kuulkaa köyhienkin lapset harrastavat, pukeutuvat siististi, pääsevät tarvittaessa lääkärin ja syövät terveellisesti. Jos rupeaisin tekemään jotain ihme laskelmia siitä, onko minulla varaa lapseen, lopputuloksena olisi ettei minulla ole varaa edes itseeni. Silti selvitään, vielä kaikenlisäksi hyvillä mielin, täysin vatsoin ja elämästä nauttien. Niin, ja siis siinä mielessähän olen harvinaisen hyvätuloinen, että pankkitilini on plussalla, olen siis täysin velaton.

Minkälaiset tarkkaan harkitut lapsibudjetit ihmisillä on olleet ja mitä ne sisältävät?

Mun mielestä on todella typerää ja itsekästä vääntää tietentahtoen lapsia tilanteeseen, jossa ei omatoimisesti pysty edes ittiään elättämään.

Elämäntilanteethan voi muuttua, lasten jälkeen saattaakin työttömyys tai muut taloutta horjuttavat tekijät yllättää, että eipä sitä voi laskeskella kukaan viidentoista tai edes viiden vuoden päähän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kieltämättä jäin ihmettelemään, kun kirpparilla pariskunta laski että jos ostavat valistemansa lastenvaatteet, niin bussilippuun ei sitten ole varaa. Kaksi lasta näkyi olevan mukana.

Ei me mitään budjettia mietitty ennen lapsen syntymää. Ennen hankintaa ei voinut kun tuli yllätyksenä.
Mutta se että lapsi ei maksa mitään, siitä minun pitää kyllä olla eri mieltä. Kyllä meillä ainakin meni rahaa kaikkiin varusteisiin jo ennen lapsen syntymää. Ruokaahan tuo syö myös ja käyttää vaatteita. Ja vaikka käyttäisi kestovaippoja niin ei nekää ilmaisia ole, kertiksistä puhumattakaan. Ja kukaan lapsi ei varmaan ilman leluja myöskään ole?
Että kyllä siinä kaikenlaista kustannusta tulee. Tietenkin on myös niin että jos lapseen haluaa "tuhlata" rahaa niin mikään ei ole helpompaa :)

Jos lapsi ei kerran maksa mitään, miksi ihmeessä maksetaan lapsilisää???

Kyllä meidän mukulat ovat ihan jokainen niin syöneet, juoneet, käyttäneet vaatteita vaippoja ja lääkkeitä, eli eivät kyllä ihan ilmaiseksi ole tulleet.

Jaa heti siellä ollaan piikit pystyssä. Ei tosiaankaan vauvalle ole tarvinnut ostaa yhtään mitään, ainakaan uutena. Vauvan vaatteita ja tarvikkeita on kirpparit ja kavereiden komerot pullollaan, oikeastaan se käyttämättömänä lojuva tavaramäärä on jo sellainen, että uusien ostaminen tuntuisi itsestäni vastuuttomalta. Vauva elää maidolla, vaipat ovat aika tyyriitä, mutta silti siedettävä menoerä. Reippaampi menee kestoilla. Kun on aika aloittaa kiinteät, niin eihän ne soseet nyt mitään maksa, siitä pyöräyttää jonkun samalla vaivalla kun tekee itselleen ruokaa. MIKÄ siinä maksaa, on vastakysymykseni.

En olisi voinut kuvitella elättäväni 1000e tuloilla vaikka kovin sillon halusin.
Nyt kun tienataan yht. 4000 on hyvä tilaisuus elättää lapsi ja on jo 1.v ikäne tyttö
Ett kyll sill rahalki on välii... Valitettavasti

Määrittele ensin hyvätuloinen.

Kyllä olen sitä mieltä että jos jo valmiiksi ollaan sossun asiakkaita, raha riittää hädin tuskin omaan ruokaan jne, niin sietää miettiä kaksi kertaa ennen kuin lapsia siihen tilanteeseen lykkää. Toki tilanteet muuttuu, työttömyys ja muu voi iskeä, mutta se sitten taas on eri asia.

• Tykkää
Reactions: Sanna80 ja jassåå
Jaa heti siellä ollaan piikit pystyssä. Ei tosiaankaan vauvalle ole tarvinnut ostaa yhtään mitään, ainakaan uutena. Vauvan vaatteita ja tarvikkeita on kirpparit ja kavereiden komerot pullollaan, oikeastaan se käyttämättömänä lojuva tavaramäärä on jo sellainen, että uusien ostaminen tuntuisi itsestäni vastuuttomalta. Vauva elää maidolla, vaipat ovat aika tyyriitä, mutta silti siedettävä menoerä. Reippaampi menee kestoilla. Kun on aika aloittaa kiinteät, niin eihän ne soseet nyt mitään maksa, siitä pyöräyttää jonkun samalla vaivalla kun tekee itselleen ruokaa. MIKÄ siinä maksaa, on vastakysymykseni.

Maksaahan ne vaatteet kun kirpparilta ostaa, ja kaikkien kavereiden komeroissa ei loju lastenvaatteita. Vai pitäisikö jokaisen meistä niitä ilmaiseksi muilta odotella?

Lapsilisällä kattaa kulut, mutta ei välttämättä täysin (jos vaikka joutuu käymään lääkärissä ja saa lääkekuureja joko itselleen tai vauvalle) eikä ainakaan pitkään.

Mitäs sitten, kun lapsi on vauvaiän ohittanut?

Kannattaa tosiaan miettiä, mitä tapahtuu jos yhtäkkiä vauvan apteekkikulut alkavat olla kolmatta sataa viikossa, niinkuin meillä kävi...

Olemme olleet pienituloisia, mutta pärjänneet.

Ja leluista, niitäkään ei olisi yhtä ainutta tarvinnut ostaa, lahjoina on tullut enemmän kuin tarpeeksi. Toki välillä huvin vuoksi ostan, jopa uutena, vaikka kirpparit ovat aina olleet mulle myös arvokysymys. Välillä jopa mietin että on se käsittämätöntä, kun lapsella on niin paljon leluja, että niitä pitää säilyttää omassa huoneessaa. Siis kaiken lapsiin liittyvän tavaran saa halutessaan kierrätettynä, jopa ilmaiseksi. Jotkin asiat eivät oikeasti ole kaikille edes tarpeellisia, esim. tuttia ei ole meillä käytetty ikinä. Ja se ruoka, siis ruokaahan voi tehdä itse, eikä se nyt niin ihmeellisen hintavaa ole yhtä lasta ruokkia siinä sivussa. Kaipa ruokakauppaankin saa rahaa uppoamaan jos todella haluaa, mutta meillä mennään alle 200e kk, aikaisemmin kun olin vielä tiukempi (eli kaikki tehtiin itse) jopa alle 100e kk. Ja kyllä, terveellisesti ja monipuolisesti syödään.

No ei meilläkään nyt niin kauheasti ole mennyt rahaa lapseen, siis ainakaan vielä. Kalleinta on ollut sairastamiset ja korvien putkitus. Ja onhan sille jo tietysti pitänyt ostaa esim. isompi sänky ja pyörä. Mutta eihän niitäkään välttämättä olis tarvinnut ostaa. Tai siis no sänky ehkä pakollisempi mutta olis se ilman pyörääkin toimeen tullut. Eikä sitä välttämättä olis tarvinnut viedä mihinkään harrastuksiin, muskariin tai liikuntakouluunkaan. Kengät on ostettava uudet joka vuosi, ja niitä ei yleensä löydy kirppareilta. Eikä enää oikein vaatteitakaan, mutta vaatteissa ollaan tyydytty halpiksiin. Eikä sillä edes ole kauhean paljon vaatteita, pesen vaan sitten useammin.

Kai se on enempi siinä että mitä valitsee ostaa. Jotkut asiat on ihan pakollisia, mutta loppujen lopuksi niitä on aika vähän.

Ap kirjoitti mielestäni varsin asiallisen tekstin, jota olen itsekin pohdiskellut. Mielestäni myös jokaisella on oikeus lapseen tai kahteen yhteiskuntaluokasta riippumatta. Meillä ensimmäinen lapsi syntyi tilanteeseen, jossa meidän talous oli aivan miinuksella. Vähällä pärjää ja selviää ja keiken ei tarvitse olla uutta. Myös sossussa jouduttiin käymään puolen vuoden ajan kun ei muu auttanut. Nyt kun tuosta on kulunut 3 vuotta ja toinen lapsikin jo ryömii pitkin asunnon lattioita, on kaikki muuttunut. Meillä on oma talo, varaa myös rempata sitä ja muutenkin elämä jokseenkin huoletonta tuohon 3 vuoden takaiseen verrattuna. Sellaista se on, elämäntilanteet vaihtelee. Tuo aika kuitenkin opetti paljon ja edelleen tänäkin päivänä olen tarkka siitä mitä ostan uutena ja mitä käytettynä, kestovaipat pyörii käytössä ja kauppaostokset suunnittelen tarkasti. Se olenko ylpeä siitä että jouduimme sossussa käymään, en todellakaan, mutta ylpeä olen siitä että pärjättiin ja noustiin jaloillemme.

Niino...
Meitä on niin moneen junaan. Jotkut on vaan sellasii että otta, antamatta vastalahjaa, vastaan vatteita, lastenrattaat, ym. ym. muuta sälää mitä tarvii. Itse on osaa olla niin ronski joten kyllä ne käyetytkin vaattet tulee jotakin maksamaan.
Miksi pitäisi levittää sellaista tietoa että lapset ei maksa vanhemmileen mitään? Eikö olisi parempi että vanhemmat ymmärtäisivät että se lapsilisä ei oikeasti kata kaikkia menoja? Eikö se ole hyvä asia että ennenkuin lapsen hankkii mietti että miten sitten pärjää. Pitäähän sentään yrittää suunnitella sitä tulevaisuutta vaikka suunnitelma ei aina toteudeu.

Niin tosiaan, pilkunnussijoille vielä tiedoksi että olen todellakin käyttänyt hyvin hövelästi termiä "ei maksa mitään". Se on toisinaan puhekilessä tulkittavissa myös "ei maksa mitään, tai maksaa hyvin vähän". Pahoitteluni päänne pyörälle pistämisestä.

Jaa heti siellä ollaan piikit pystyssä. Ei tosiaankaan vauvalle ole tarvinnut ostaa yhtään mitään, ainakaan uutena. Vauvan vaatteita ja tarvikkeita on kirpparit ja kavereiden komerot pullollaan,

MIKÄ siinä maksaa, on vastakysymykseni.

No kaikilla ei ole kavereiden komerot pullollaan vaatetta jotka ne välttämättä haluaisivat lykätä sulle. :D Monet kun säästävät niitä vaikka sillä ajatuksella että tekevät itse lisää lapsia. Kirpputoreja ei ehkä ole lähelläkään.

Vauva elää pelkällä maidolla maksimissaan puoli vuotta, sen jälkeen se alkaa syödä kunnon ruokaa ja määrät lisääntyy aika nopeasti. Kestotkaan ei ole ilmaisia (edelleenkin, siihen ei voi luottaa että muut kyllä ostaa mulle) ja tosiaan tässä ilmastossa harvempi vauva ihan alastomanakaan pärjää.

Vauvat myös tuppaavat kasvamaan. Menoerät isommasta lapsesta ovat jo ihan eri luokkaa kuin pikkuvauvalla. Siinä vaiheessa kun tiputaan kht:lle menotkin kasvaa. Koko ajan kuluu enemmän ruokaa ja maitoa (ellet sitten imetä kouluikään tai yli). Vaatteita kuluu enemmän, niitä on vaikeampi löytää varsinkin hyväkuntoisina käytettynä. Lapsi alkaa kaivata leluja, vähän vielä isompana harrastuksia. Ja kaikki maksaa.

Ja kyllä minä lapsilleni harrastuksia haluan antaa :) pienenä täytyy harrastukset alottaa, jos haluaa niissä kehittyä joskus :) pieniä lapsia ovat vielä, mutta nyt jo harrastuksiin menee 60kk :D hoitomaksuista puhumattakaan :/ Lapsilisä ei riitä mitenkää kaikkeen tuohon..

Yhteistyössä