A
ap.
Vieras
Luin tuolla toista ketjua, ja silmille hyppäsi taas tää sama asia joka ei mene mun kaaliin: että ennen lapsen syntymää pitäisi laskea onko siihen varaa. Yhteen (tai kahteenkin) lapseen on kaikilla varaa, ja mielestäni myös oikeus, yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Tuntuu jopa, että hyvätuloiset saavat kylä asiasta kuin asiasta kallista hommaa. Siis lapsihan ei maksa käytännössä mitään, varsinaakn ensimäiseen kahteen vuoteen, ehkä kouluiässä alkaa tulla suurempia ns. sosiaalisia (harrastukset jne.) menoeriä jos on tullakseen. Ja mistä sitä edes tietää tulojaan vaikka viidentoista vuoden päähän? Miksi kaikkien pitäisi olla suurituloisia? (Periaatteessa kenestä tahansa voi tulla rikas, mutta kaikista ei voi. Kansantalous on suuri pyramidihuijaus.) Tässä maassa jos missä, on lapsilla tasavertaiset mahdollisuudet mm. koulutukseen tulotaustasta riippumatta. Ja kyllä kuulkaa köyhienkin lapset harrastavat, pukeutuvat siististi, pääsevät tarvittaessa lääkärin ja syövät terveellisesti. Jos rupeaisin tekemään jotain ihme laskelmia siitä, onko minulla varaa lapseen, lopputuloksena olisi ettei minulla ole varaa edes itseeni. Silti selvitään, vielä kaikenlisäksi hyvillä mielin, täysin vatsoin ja elämästä nauttien. Niin, ja siis siinä mielessähän olen harvinaisen hyvätuloinen, että pankkitilini on plussalla, olen siis täysin velaton.
Minkälaiset tarkkaan harkitut lapsibudjetit ihmisillä on olleet ja mitä ne sisältävät?
Minkälaiset tarkkaan harkitut lapsibudjetit ihmisillä on olleet ja mitä ne sisältävät?