lapsi yksin pihalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja susku-musku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

susku-musku

Vieras
minkä ikäisen lapsen annatte olla yksin pihalla?
meillä 4-v. neito haluaisi jäädä yksin pihalle, mutta itse en haluaisi jättää häntä hetkeksikään silmistäni.
asumme rauhallisella uudella alueella, piha on suojattu ja autoja ei lähistöllä kulje. talomme on 4-kerroksinen ja asumme tietysti ylimmässä kerroksessa. makuuhuoneiden ikkunat ovat leikkipaikalle päin, mutta se ei ole ihan suoraan ikkunan alla ja en kuulisi jos tyttö siellä huutelisi!
hän tietää kyllä missä asuu ja olemme harjoitelleet, että hän saa myös alaoven auki itse.
olenko liian suojeleva ja pidän häntä "vauvana"?
minkä ikäisenä te muut annatte lapsillenne "vapauden"

Meillä 4v. poika, joka saa olla yksin pihalla. Asutaan uudella asuinalueella, ihan rauhallisella paikalla, asutaan maalla. Pihan ympärillä ei vielä ole aitaa, koska juuri rakensimme.
POika on hyvin pysynyt pihassa, leikkii hiekkaleluillaan ja joskus käy kysymässä luvan poiketa katsomassa rajanaapuriamme.
Näen hänet kuitenkin koko ajan ikkunoista ja poika käy vähän väliä kertomassa mitä tekee.
Uskon kyllä että voit päästää tyttösi yksin pihalle, täytyy vaan tehdä selväksi että pihasta ei lähdetä, ainakaan ilman lupaa jne.

joo siis pieni tarkennus: asumme Vantaalla. Asuimme viime syksyyn asti pienemmässä kaupungissa ja meillä oli asunto jossa oli oma piha, tyttö oli aina pihalla yksin. Mutta nyt tätä kerrostalo elämää tässä vaan mietiskelen...

meillä poika neljä ja en oo päästänyt vielä yksin pihalle...meillä on aidattu piha, mut en silti uskalla yksin pihalle päästää...joskus on ollut ihan minuutin jos käyn äkkiä ite sisällä, mut muuten ei oo vielä

4-vuotiaana sai olla itsekseen. en tiedä oliko piha nyt niin rauhallinen, kun parkkialue täytti sen, mutta en minä nuoremman kanssa joka väliin ennättänyt... asuttiin rivarissa.
Vuotta myöhemmin 5 v ja 2 v olivat keskenään, sovittiin rajoista, kävin välillä tarkistelemassa, hyvin meni, en tiedä nyt oliko sekään niin lapsiystävällinen piha...
Jätä pieniä aikoja kerrallaan. Kun lapsi saa vastuuta, hän myös kasvaa sen mittaiseksi, eli noudattaa annettuja rajoja, on "iso" siis. Ja onhan opittava koululaisenakin liikkumaan eri paikoissa. Liiallinen paapominen tekee lapsesta täysin onnettoman, eikä osaakaan sitten mitään....

Meillä poika alkoi olla yksin kerrostaloalueen pihalla 4-vuotis synttäreiden aikaan. Kohta kulunut vuosi ja aina on noudattanut sääntöjä. Nyt on saanut luvan liikkua myös viereiseen pihaan, jossa paljon kavereita.

En kyllä antaisi olla yksin kerrostalopihassa noin pienenä, jos joku kahjo seuraa että on yksin siellä, niin on tosi helppo saalis!
Mielestäni oli juuri jossain (perhe- tai joku muu lehti) että lapsen voi jättää yksin tuollaiseen leikkimään vasta kouluikäisenä.

Enkä kyllä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapselleni sattuisi jotain , kun en viitsinyt olla hänen kanssaan ulkona.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 15:36 minä vain kirjoitti:
En kyllä antaisi olla yksin kerrostalopihassa noin pienenä, jos joku kahjo seuraa että on yksin siellä, niin on tosi helppo saalis!
Mielestäni oli juuri jossain (perhe- tai joku muu lehti) että lapsen voi jättää yksin tuollaiseen leikkimään vasta kouluikäisenä.

Enkä kyllä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapselleni sattuisi jotain , kun en viitsinyt olla hänen kanssaan ulkona.

Ei ainakaan minun kohdallani ollut mistään viitsimisestä kyse, eikä varmaan muillakaan vanhemmilla ole viitsimisestä kyse.

Syynä voi olla esim. pieni vauva, jonka ruokailu- valvomis- ja unityrmit menevät omaa tahtiaan eikä vauvan valveillaoloaika ole olla kaiken aikaa vaunuissa pihalla.
Lisäksi kotyöt on joskus tehtävä, kaikkea ei voi jättää yöksi tai iltaa tms. jne.
Ruokakin pitäisi jossain välissä laittaa, itsestään ei sekään valmistu, jos sen tekee vasta kun tullaan sisään, voi lapsi olla jo niin nälkäinen ettei sitä 30-45 min aikaa jaksa odottaa ja joo, edellisen päiväön tähteitä ja tee kerralla enemmän -joskus se on tehtävä se isokin kattilallinen.

Eikä ihan kaikkea voi yöhön ja iltaan heittää! että tee ruoka ja siivous ja kotityöt illalla ja plaaplaa

Minä aikoinaan opiskelin, ja välillä halusin myös nukkua yöllä, siis nukkua kuten muutkin ihmiset enkä lukea tai tehdä tehtäviä koko yötä. Kun lapset oli pihalla keskenää, olin vastuuton ja minun lapsiani säälittiin ihan kauheasti, mutta eipä kukaan niistä opiskelija-kerrostalon nuorista lapsettomista opiskelijoista ollut valmis lasteni perään katsomaan jotta olisivat olleet turvassa ja aikuisen (?) silmien alla ja minä olisin saanut tehdä kotityöt ja koulutyöt päivä-ilta-aikaan, ei yöllä.

Viitsin kyllä, olinkin lasten kanssa ulkona, istuin puistossa ja luin ja lapset leikki, mutta jokaista aikaa ei voi viettää puiston penkillä istuen.

Meillä 3v ja 1,5v keskenään lyhyitä aikoja pihalla. Tosin näköetäisyydellä ja asutaan maalla keskellä ei mitään missä ei vilkkaita teitä lähellä. Ohiajavat autot ja traktorit tuttuja, osaavat varoa vaikkei lapset vielä koskaan ole tielle menneet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 22:30 mää kirjoitti:
Meillä 3v ja 1,5v keskenään lyhyitä aikoja pihalla. Tosin näköetäisyydellä ja asutaan maalla keskellä ei mitään missä ei vilkkaita teitä lähellä. Ohiajavat autot ja traktorit tuttuja, osaavat varoa vaikkei lapset vielä koskaan ole tielle menneet.

Jaa, että 1.5v?!!! En ikinä, en minkäänlaisessa pihassa enkä ympäristössä jättäisi yksin ulos hetkeksikään. 3v. ei todellakaan ole hetkeksikään pienestä huolehtimaan, ei vaikka olisi mimmoinen lapsi tahansa.

Kannattaa AINA muistaa, että lapset ovat arvaamattomia. Vaikka kuinka olisi opetettu, että omasta pihasta ei lähdetä tms. niin saattavat juosta esim. pallon perässä tielle juuri silloin, kun auto tulee.

Okt-talossa asuvana uskallan antaa 4-vuotiaan olla ulkona "yksin", kuitenkin niin, että seuraan koko ajan ovea auki pitämällä jne. tilannetta. Talon taakse ei saa mennä silloin. Kerrostalossa en uskaltaisi antaa olla ulkona yksistään.

Mekin asutaan maalla ja meillä lapset ovat olleet ulkona keskenään pienestä pitäen, kuopus taisi olla pikkasen vajaa1½ v ja esikoinen reilut 2½ v kun olivat keskenään hiekkalaatikolla, mikä keittiön ikkunan edessä. sillä aikaa kun tein sisällä ruokaa.

Yhteistyössä