Lapsi vierastaa.......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumelus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumelus

Vieras
Miten teidän muiden 1-vuotiaat suhtautuvat uppo-outoihin ihmisiin? Vierastavatko yhtään?

Meidän poika (vähän yli 1 v.) ei kovinkaan usein ketään vierasta, mutta esim. yhtä mieshenkilöä vierastaa niin paljon, että karjuu vaan täyttä kurkkua vaikka olisi siis ihan minun sylissänikin! Poika ei rauhoitu ennen kuin mies on lähtenyt paikalta kokonaan pois. Onko teille muille koskaan käynyt näin?

Itselle tulee jotenkin tosi harmistunut olo tuollaisen vierastamiskohtauksen jälkeen:( Alkaa heti miettiä, että onko itse tehnyt jotain väärin, kun lapsi suhtautuu niin varauksellisesti joihinkin ihmisiin ja saa totaalisen itkukohtauksen...

Vierataminen on täysin normaali ja luonnollinen ilmiö, se on jokaisella terveellä lapsella edessä tai on ollut !!

Toisilla se esiintyy voimakkaammin ja toisilla vähemmän aikaa ja lievemmin, en oikein tiedä mistä se johtuu, onko persoonakysymys vai johtuuko esim. siitä, kuinka paljon vauva näkee ylipäätään viertaita ihmisiä....

Vierastaminen tarkoittaa, että lapsi on normaalin luonnollisesti kiintynyt omiin vanhempiinsa ja kokee muut ihmiset -- vieraana!

Mutta se, että lapsi vierastaa jotain tiettyä ihmistä ihan hervottomasti, voi kestää pitkäänkin. Kannattaa pyrkiä välttämään tilanteita, joissa lapsi tapaa tämän pelottavan ihmisen.
Totuttelulla ei varmaankaan ole mitään merkitystä.
Kasvatuksen tulosta tämä ei hyvänen aika ole!! vaan normaalia!

luonnollistahan se on että lapsi suhtautuu epäluuloisesti vieraisiin monesti, ei kaikki. mulla on ollut sellaisia, jotka ei koskaan vierasta ketään, mutta sit on ollut äärilaitakin, eli on vierastettu kaikkia vieraita ja kaikkialla

Mein kuopus on aika kova vierastamaan, nyt ikää 1v3kk. Tosin aika nopeasti tulee tutuiksi kyllä, mutta alussa saattaa itkuakin vääntää. Jännä juttu on, että vierastaa välillä paljonkin siskoani. Vaikka on vauvasta asti säännöllisesti melkein päivittäin tätiään nähnyt. En tiiä mikä siinä on, joinakin päivinä ei pahemmin vierasta, joinakin päivinä taas itkun kanssa karkuun menee...

"Mukava" kuulla, että löytyy muitakin vierastajia.

Olen tosiaan tietoinen siitä, että vierastaminen on ihan normaali ilmiö. Mutta tuo tapa, jolla lapsi joskus osoittaa vierastamisensa (täyttä kurkkua karjuminen/itkeminen, ei rauhoitu edes minun syliini) saa itselle jotenkin surkean olon aikaan:(

En kyllä edes tiedä, että miksi minua tilanne surettaa ja harmittaa...ehkä tulee vaan mietittyä, että mitäköhän muut ihmiset pojastani ja meistä vanhemmista oikein ajattelevat. Harmittaa jotenkin pojankin puolesta tosi paljon, koska yleensä on maailman aurinkoisin ja reippain, mutta sitten jotkut saavat nähdä hänestä vaan tuon itkuisen puolen:( Tyhmää ajatella noin, tiedän.

Mutta siis, tiedän, että vierastaminen kuuluu asiaan ja ei poika sille mitään voi. Jos joku juttu pelottaa, niin sitten pelottaa... Kovasti yritetään noissa rajuissa vierastamistilanteissa halia ja rauhoitella poikaa, että tietää olevansa kuitenkin loppujen lopuksi täysin turvassa:)

Vierastaa. Meillä pari kertaa alle vuotiaana on jätetty ukille tai tädille hoitoon ja ovat olleet sitä mieltä, et helvetti on ollu irti. Vierastaminen ihan ennen näkemätöntä. Nyt onneksi lasta saa vierasd katsoa ilman hysteeristä itkukohtausta, mutta koskemaan en suosittele ukinkaan, ennen kun on hetken katelleet toisiaan kauempaa..

Yhteistyössä