Lapsi tönäisee toista koulussa ja tällä murtuu luu

• Viestiketjun aloittaja Fklglg
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26106648:
No minulla on erityisopetuksessa oleva kiltti lapsi joka ei ansaitse luokkakaverikseen häirikköä siksi että häirikkölapsen koulun opettajat eivät osaa hoitaa hommiaan
Käytöshäiriöisen lapsen paikka nyt vaan ei ole normaalissa luokassa, yleisopetuksessa, jos siitä ei mitään tule.

On mun lapsikin tukilapsena pienluokassa vielä tämän vuoden ajan (eli tokan luokan loppuun). Sitten onneksi (saako näin sanoa?) siirtyy isompaan luokkaan jossa ei ole erityisoppilaita. Ei tässä luokassa ole häiriköitä, vaan ns. kilttejä erityisopetusta saavia. Häiriköille on omat luokkansa/koulunsa, ja sellaiseen tuo yksi häirikkö siirrettiinkin.

Jos kyse olisi siitä, että "opettajat eivät osaa hoitaa hommiaan", niin mitään erityisopetusta ei edes tarvittaisi, jos opet vaan osaisivat hoitaa hommansa. Mutta kun ei se siitä voi olla kiinni: ei opettajat pysty erityistä tukea tarvitsevaa lasta "parantamaan", ei sen enempää kilttiä kuin vähemmän kilttiäkään, jos kyse on jostain ihan oikeasta ongelmasta.

[QUOTE="noni";26106693]Silloin kun tönäisee toista, pitää ottaa huomioon, että seurauksena voi olla vaikka kuolema. Saattaa esim. lyödä päänsä kiveen. Lapsille kuuluu opettaa kotona ettei väkivaltaa saa käyttää.[/QUOTE]

Sama seuraus voi olla, kun tönitään toista leikillään - ja ap:hän kertoi että lapsilla on tapana leikkiä sillä lailla.

En minä voisi sallia molemminpuolista "leikkitönimistä", ja samalla ankarasti tuomita yhtä tönäisyä jonka tahattomana seurauksena murtui luu. Se olisi sitten totaalikielto kaiken tönimisen suhteen.

Käytöshäiriöisen lapsen paikka nyt vaan ei ole normaalissa luokassa, yleisopetuksessa, jos siitä ei mitään tule.

On mun lapsikin tukilapsena pienluokassa vielä tämän vuoden ajan (eli tokan luokan loppuun). Sitten onneksi (saako näin sanoa?) siirtyy isompaan luokkaan jossa ei ole erityisoppilaita. Ei tässä luokassa ole häiriköitä, vaan ns. kilttejä erityisopetusta saavia. Häiriköille on omat luokkansa/koulunsa, ja sellaiseen tuo yksi häirikkö siirrettiinkin.

Jos kyse olisi siitä, että "opettajat eivät osaa hoitaa hommiaan", niin mitään erityisopetusta ei edes tarvittaisi, jos opet vaan osaisivat hoitaa hommansa. Mutta kun ei se siitä voi olla kiinni: ei opettajat pysty erityistä tukea tarvitsevaa lasta "parantamaan", ei sen enempää kilttiä kuin vähemmän kilttiäkään, jos kyse on jostain ihan oikeasta ongelmasta.
Puhutaan vissiin vähän eri asioista. Minulla kokemuksia kiusaajista / pahoinpitelijöistä jotka ihan tavallisia oppilaita.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26106728:
Puhutaan vissiin vähän eri asioista. Minulla kokemuksia kiusaajista / pahoinpitelijöistä jotka ihan tavallisia oppilaita.
Jotkut kiusaajat on varmaan ihan tavallisia lapsia (siis ei diagnoosia tms), jotkut taas käytöshäiriöisiä erityislapsia. Jotkut kiusaa aina ja jatkuvasti, toisilla tulee vaan joskus ylilyöntejä.

Mutta oli miten oli, "ammattimaista" kiusaamista ei kuulu sietää, oli sen takana joku diagnoosi tai ei. Satunnaiset mokat on eri asia.

Jotenkin kuvittelisin, että tässä ap:n kertomassa tapauksessa tekijä ei ole mikään "ammattilaiskiusaaja" (en tiedä mistä sain sen mielikuvan).

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26106648:
No minulla on erityisopetuksessa oleva kiltti lapsi joka ei ansaitse luokkakaverikseen häirikköä siksi että häirikkölapsen koulun opettajat eivät osaa hoitaa hommiaan.
Kenen lapsi ansaitsee? Ja olisiko niin, että erityisopetuksessa olisi paremmat resurssit, pienessä luokassa, myös auttaa tälläistä toisenlaista erityislasta?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"isoäiti mölykylästä"
no koulu maksaa tietenkin sairaskulut mitä siitä aiheutuu. mutta eihän noin nuuri juuri muuta saa kuin puhuttelun siitä, että on tönäissyt. tosin on täytynyt olla aika tuuppaisu, että noin pahasti käy

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26107024]no koulu maksaa tietenkin sairaskulut mitä siitä aiheutuu. mutta eihän noin nuuri juuri muuta saa kuin puhuttelun siitä, että on tönäissyt. tosin on täytynyt olla aika tuuppaisu, että noin pahasti käy[/QUOTE]

Ihmiseltä kyllä voi katketa luu ihan ilman minkään valtakunnan tuuppaisua. Riittää että liukastuu ja se on huonossa tapauksessa ranne, lonkka tai sääri poikki. Pahimmassa tapauksessa lähtee henki.

Biip
[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26107024]no koulu maksaa tietenkin sairaskulut mitä siitä aiheutuu. mutta eihän noin nuuri juuri muuta saa kuin puhuttelun siitä, että on tönäissyt. tosin on täytynyt olla aika tuuppaisu, että noin pahasti käy[/QUOTE]

Tai huonot luut.

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26107024]tosin on täytynyt olla aika tuuppaisu, että noin pahasti käy[/QUOTE]
Ei tarvitse. Ihan vaan tasapainon menettäminen & oikeassa kulmassa kaatuminen esim. ranteen päälle riittää.

Yhteistyössä