Lapsi todella kipeä ja kaksi yötä valvottu...avautumista ja pohdintaa töihin menosta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti-ihminen"

Vieras
6-vuotias tyttömme sairastui perjantaina. Kuume nousi tosi nopeaa 39 asteeseen ja valitteli pää-ja kurkkukipua. Nyt 2 vrk ollu koko ajan yli 39 astetta, parasetamolilla laskee hetkeksi 38 asteeseen. Tyttö ei jaksa olla yhtään ylhäällä, nukkuu suurimman osan ajasta, mutta onneksi juo reilusti. Soitin päivystykseen, kehoittivat seuraamaan tilannetta ja jos tällaisena jatkuu vielä nyt aamulla, niin lääkäriin. Päivystyksessä 5-6 tunnin jonot, oli kuulemma tosi paljon just flunssaisia ja liukkailla keleillä itseään loukanneita...odotan tässä, että tk aukeaa:( Mies on työttömänä kotona, mutta nyt en kyllä lähde minäkään töihin, niin huolissani olen. Lisäksi 2 yötä valvoneena taidan olla riski liikenteessä, reissutyötä kun teen...menisittekö itse töihin tässä tilanteessa? Miten olette hoitaneet tällaiset tilanteet vai menettekö pakon eessä töihin, kun toinen on kotona kuitenkin? Lapsi itkee, että haluaa äidin...

Lapsiraasu on välillä houraillut ja saa horkkamaisia täristyksiä...puhuu mitä sattuu ja osoittelee näkymättömiä ihmisiä, pari tuntia sitten puristi peiton kulmaa ja yritti juoda siitä, itki janoa ja sanoi, että tästä on vaikea juoda...:( :(. Mehua menny yön aikana yli 0,5 l...

Ensinnäkin, tsemppiä kurjaan tilanteeseen!

Lapsi kuulostaa todella kipeälle, vaikkakin kyse ei varmasti ole mistään vaarallisesta. Ymmärrän hyvin halusi olla kotona, ja usein sairas lapsi kaipaa enemmän äitiään - joskin isäkin varmasti pärjäisi.

Periaatteessa kai sinun pitäisi mennä töihin, kun miehesi on kotona - millainen työnantaja sinulla on? En oikein usko, että alkaisi kysellä tuon perään. Soittaisin esimiehelle ja selittäisin lapsen tilanteen sekä oman väsymyksen.

Tuossa tilanteessa meillä minä menisin töihin ja liukuman puitteissa tekisin lyhyen päivän. Mies hoitaisi lapsen tarvittaessa lääkäriin. Mutta jos jotain reissutyötä tekisin ja pitäisi pari yötä valvoneena lähteä ajelememaan niin todennäköisesti jäisin kotiin. Riippuu kovasti työnantajasta, meillä pomoilta löytyy ymmärrystä ja joustoa mutta tiedän ettei aina näin ole. Pikaisia paranemisia!

Pomo sanoi, että asiat tärkeysjärjestykseen ja lapsi lääkäriin. Mies toki pärjäisi, mutta ei esim nähnyt noita horkkakohtauksa yöllä. Haluan olla lääkärireissulla mukana, jotta kaikki asiat tulee selvitettyä. Minä kun oon se joka inahdukseen herääjä ja istunut yön tytön vieressä, lapsi nukkuu todella rauhattomasti ja mieluiten olohuoneen sohvalla...

Onko mulla ollu tällaista tautimuotoa liikkeellä? Välillä valittelee mahaa ja vähän on kurkunpää kai tulehtunut, kun muutama "hylkeenhaukku" on kuulunut.

Olisko influenssa? Meillä nosti lapselle kuumeen yli 39, joka laski kunnolla vasta kun antoi buranaa ja parasetamolia vuorotellen. Ja meidät aikuisetkin veti sängyn pohjalle muutamaksi päiväksi (ei onneksi samaan aikaan).

Oisko influenssaa tytöllä. Se on jo liikkeellä ja tääläkin kulkee. Kyllä minäkin tuossa tilanteessa yrittäisin jäädä kotiin mikäli pomo vain ois suostuvainen. Ajaa mun töihin ei tarvi mutta silti niin vastuullista etten luottas itteeni tolleen valvoneena.

On ollu samaa tautia...:(, meillä pahiten sairasti 16v esikoinen, oli 5pv liki 40 asteen kuumeessa, ääni poissa, kurkku todella kipeä, ei juuri saanut syötyä eikä juotuakaan. Pienemmät onneksi piti taudin vähän lievempänä. Ja kova, limainen yskä lesut vielä pari viikkoa tuon jälkeen.
Itse vuorotyölisillä oöen joutunut muutaman kerran tilanteeseen, että lapsi on ollut sairaana ja yövuoron välipäivinä olen valvonut ja hoitanut lasta, ja mennyt sitten taas yöksi töihin....synnytyssaliin synnytyksiä hoitamaan pari vuorokautta valvoneena. Työnantajan kanssa olen noissa tilanteissa keskustellut, mut ei ole mahdollista saada sairaan lapsen hoitovapaata, ku. Mies on yöllä kotona, palkatonta ei saa...:(

Meillä mies veisi tytön lääkäriin ja minä menisin töihin. En taitaisi edes saada olla pois kun kerran mies kotona. Hyvä, että teillä järjesty asia noin ja toki kun työnantaja puoltaa kotona oloa, toki jäisin.

Sellaista mä vaan pohdin, että eikö teillä miehet koe itseään turhaksi ja sivuutetuksi, kun tällaisissa tilanteissa jotenkin koette itsenne paremmiksi olemaan lapsen kanssa? Siis ihan mielenkiinnosta. Kun meillä lääkäriin vie ja lapsen kanssa on Se, jolla om helpompi olla pois töistä, enkä koskaan ole kokenut että itse pitäisi jäädä, jos mies kerran on kotona. Toki tässä on tuota valvomista takana, mutta kuitenkin.

Tuossa tilanteessa meillä mies veisi lapsen lääkärii, koska mun työnantaja ei heltyis. Muista kiittää pomoasi jotenkin, hän joustaa ihan omaa hyvää hyvyyttään.
Mutta olisi meillä myös mies valvonut ja hoitanut lasta jo viikonloppuna. Ei auta valittaa että väsyttää tai on vaaraksi liikenteelle jos on itse valvonut, isäkin olisi voinut valvoa. Jossei vapaaehtoisesti nii sit käskemällä. Osaamattomuuskaan ei ole syy, koska hoitamisen kyllä oppii, jokainen mies osaa googlettaa samat asiat ku äitikin.

[QUOTE="Äiti-ihminen";30677507]6-vuotias tyttömme sairastui perjantaina. Kuume nousi tosi nopeaa 39 asteeseen ja valitteli pää-ja kurkkukipua. Nyt 2 vrk ollu koko ajan yli 39 astetta, parasetamolilla laskee hetkeksi 38 asteeseen. Tyttö ei jaksa olla yhtään ylhäällä, nukkuu suurimman osan ajasta, mutta onneksi juo reilusti. Soitin päivystykseen, kehoittivat seuraamaan tilannetta ja jos tällaisena jatkuu vielä nyt aamulla, niin lääkäriin. Päivystyksessä 5-6 tunnin jonot, oli kuulemma tosi paljon just flunssaisia ja liukkailla keleillä itseään loukanneita...odotan tässä, että tk aukeaa:( Mies on työttömänä kotona, mutta nyt en kyllä lähde minäkään töihin, niin huolissani olen. Lisäksi 2 yötä valvoneena taidan olla riski liikenteessä, reissutyötä kun teen...menisittekö itse töihin tässä tilanteessa? Miten olette hoitaneet tällaiset tilanteet vai menettekö pakon eessä töihin, kun toinen on kotona kuitenkin? Lapsi itkee, että haluaa äidin...

Lapsiraasu on välillä houraillut ja saa horkkamaisia täristyksiä...puhuu mitä sattuu ja osoittelee näkymättömiä ihmisiä, pari tuntia sitten puristi peiton kulmaa ja yritti juoda siitä, itki janoa ja sanoi, että tästä on vaikea juoda...:( :(. Mehua menny yön aikana yli 0,5 l...[/QUOTE]

Kamomillateetä ja sekin täytyy olla luomua, esim Klipperillä on hyvän makuinen tee. Keitä vesi ja hauduta tee. Hunajaa voit laittaa, kunhan se on luomua:
EU beekeepers stage win against GM crop producers | Environment | DW.DE | 15.02.2011

Mitä m e h u a olet antanut?
Onko tuoteseloste siinä?

[QUOTE="minna";30677571]Sellaista mä vaan pohdin, että eikö teillä miehet koe itseään turhaksi ja sivuutetuksi, kun tällaisissa tilanteissa jotenkin koette itsenne paremmiksi olemaan lapsen kanssa? Siis ihan mielenkiinnosta. Kun meillä lääkäriin vie ja lapsen kanssa on Se, jolla om helpompi olla pois töistä, enkä koskaan ole kokenut että itse pitäisi jäädä, jos mies kerran on kotona. Toki tässä on tuota valvomista takana, mutta kuitenkin.[/QUOTE]

Ei koe. Olen lastensairaanhoitaja ja mies tietää, että osaan hoitaa lapsiamme kipeänä paremmin kuin hän :)

Minä kovasti syyllistän miestä kun hän tekee niin paljon töitä ettei ehdi olla lapsen kanssa. Mutta vaikka hän ei osaisikaan lasta hoitaa hän taatusti hoitaisi sairaan lapsen ja veisi lääkäriin oli työtön tai ei.

Pitää ihan ihmetellä, mies työttömänä kotona tarkoittaa nykyään että on kädetön ja uusavuton. Tottakai menet töihin kun kotona on joku. Mikä näitä naisia vaivaa, tunnen toisenkin tapauksen jossa pitää naisen viedä mies ruokakauppaankin kun ei muuten osaa, ei uskalla edes töihin hakea jos miesparka vaikka ahdistuu yksin kotona sillävälin.

Sitten ihmetellään kun naisia ei haluta palkata töihin. Jos pomona/yrittäjänä minulle soitetaan noin ja tiedän että siellä mieskin on kotona, niin enpä kovin motivoituneena pitäisi enää tapausta. Varsinkin kun ne päivätkin on vaan 8 tuntia, ei se lapsi siinä ajassa pilalle mene.

Ah, ok eli siis julkisen puolen työntekijä. Nämähän on saikulla itsekin vähän väliä, joten voi jäädä kotiin ihan pelkän väsymyksen takia. Syy siihen on kun palkat maksetaan taikaseinästä. Itsekin olin tuolla alalla nuorempana, jatkuvasti oli joku poissa työstä jopa ihan ahdistus riitti syyksi. Miksei voisi jäädä kotiin tässä tapauksessa. Toista se on yksityisellä puolella.

On varmaan influenssaa, meillä pojalla alkoi torstaina ja perjantaina todettiin influenssaksi ja astmaatikkona saman tien keuhkoissa ja eilen todettiin keuhkokuume. On isänsä kanssa taas tk:ssa spiirassa ja crp seurannassa onko lähtenyt laskuun vai lähdetäänkö sairaalaan. Kestää kuulemma viikon verran tämä tauti.

Voi hoosianna...mies on siis pakkolomalla raksahommista ja minä myyntitykkinä...tämän päivän asiakkaat ois ollu 180 km:n päässä...ja siksi minä valvon lapsen kanssa , kun herään luontaisesti, kun lapsi unissaan valittaa. Mies nukkuu sikemämmin. Ihme kätisijä nro 14. Kaiva ne stringit pois sieltä nielusta tai nutturan keskeltä :D.

Mutta joo, lääkärissä käyty ja influenssaa on kuulemma selkeästi. Ei otettu mitään testiä, sitä ei kuulemma oteta, kun oireisto on niin selvä. Testi sitten, kun on riskiryhmäpotilas, näin voidaan antaa sitten se influenssaan helpottava lääkekuuri tarvittaessa.

Ja vielä sen verran, että mun työpäivät ei tod ole 8 h vaan monesti 10-11 h tai jopa yöreissua. Periaatteessa voin huoletta pitää vaikka kaksikin päivää ylityövapaita tarvittaessa ;)

Meneekö joku nyt asiakkaan luo hoitamaan työsi kun olet pois? En olisi kyllä ollut tilanteessasi poissa, viime yöksi olisin laittanut miehen valvomaan lapsen kanssa ja yrittänyt itse nukkua.

Mitä väliä vaikka olisi puoli sukua kotona jos kerran työnantaja on myötämielinen? Pahasti sairastava lapsi voi väsyttää kovasti molemmat vanhemmat ja hoivaa sitten vuorollaan. Rankasti valvoneena ei suositella autolla ajamista muutenkaan :)
Luultavasti myös tartuttaisi muitakin töihin mennessää, eiköhän se pöpö käy perheessä läpi kaikki kun ifl.on kyseessä. Meillä ainoastaan mies aina säästyy olipa se tauti mikä tahansa, muut kyllä vuorollaan saa osansa..

Ei sinänsä ihme ettei muuten vajaakuntoiset juurikaan nykyään työelämässä ole, kun asenne on ettei mistään syystä voisi olla töistä pois. Huono homma toki työnantajalle mutta on noita tapauksia nähty missä lopulta yli puoli osastoa on sairaana kun yksi on tullut töihin sairaana (tai ollut tarttuva sairaus lapsella kotona) tai sairastunut ihminen jää kokonaan pois lopulta työelämästä vaikka työkykyä osittain vielä riittäisikin. Siinäpä sitten säästyy, juujuu.

Teet niin tai näin, aina on huono. Et voi mennä töihin sairastuttaa muita kun lapsi kipeä. Jos oot töistä pois, syyllistetään siitä. Mutta tässäkin tapauksessa ap itse tietää parhaiten työtilanteen ja työnantajan suhtautumisen, kannattaa siis luottaa omaan arvioon. Moni ehkä katsoo tilannetta omalta kantilta ja sitten syyllistetään turhaa. Mä en voisi jäädä kotiin, jos mies kotona, eikä olisi tarvettakaan. Ap:n tilanne oli näköjään toinen. Kannattaa selventää heti oma tilanne jos haluaa kysyä neuvoa, koska jokaisen työ on niin erilainen.

Yhteistyössä