Lapsi tippui noin metrin korkeudesta pää edellä alas kivilattialle. Tarviiko käydä tk:ssa näyttämässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Kysymykselläni vaan varmistan omaa kantaani, kun minä sanoin miehelle, että nyt viedään tk:lle ja soitin sinne, niin käskivät tulla, kun on lapsesta ja mahd. päävammasta kyse. Mies vaan sanoi, ettei tarvii kun lapsi sanoo, ettei koske (ja mulle sanoi heti perään, että pää on kipeä). Lapsi on 3-vuotias.

Mä en veisi, ellei lapsi olisi mennyt tajuttomaksi tai olisi niskavamman epäily. Osaan seurata lapsen tilaa itse, ja teen sen mielummin kotona kuin tk:ssa.

Mutta hyvähän se siis on jos käy lääkärissä, varmuuden vuoksi.

Jos lapsi puhuu ja käyttäytyy normaalisti , niin en välttämättä. Nukkuisin varmaan vieressä ja herättäisin kerran yöllä katsoakseni onko kunnossa.
Nää on aina vähän hankalia. Meillä keskimmäinen tippui pää/silmä edellä kaiteelta betoniin. Oikea silmä oli seuraavaan aamuun mennessä muurautunut täysin umpeen. Vein sitten lääkäriin, koska oli niin pahan näköinen, mutta samat tarinat mulle sanottiin, kun maalaisjärkikin sanoi. Jos lapsi on normaali itsensä, niin tuskin mitään kovin vakavaa on sattunut.

Toki, jos tk:ssa sanottiin, että kannattaa viedä, niin sitten sinne vaan. Ainakin asia on sitten varmistettu, mutta jos lapsi on normaali oma itsensä, ei ne sitä juurikaan tutki, vaan toteaa saman, minkä oma silmäkin toteaa.

Viimeksi muokattu:
Mä en veisi, ellei lapsi olisi mennyt tajuttomaksi tai olisi niskavamman epäily. Osaan seurata lapsen tilaa itse, ja teen sen mielummin kotona kuin tk:ssa.

Mutta hyvähän se siis on jos käy lääkärissä, varmuuden vuoksi.

Mulle on ammatin puolesta annettu sellainen ohje, että lapsi viedään aina lääkäriin, jos epäillään aivotärähdystä tms. niin siksi halusin viedä. Kun ei tiedä onko lievästä vai vakavammasta jutusta kyse. Lääkäriin on jopa niinkin pitkä matka kuin vajaa kilometri niin ei voi olla niin vaikeaa viedä. Mutta miehen mielestä on... sauna tärkeämpi kuin lapsi.

[QUOTE="äiti";22552779]Mulle on ammatin puolesta annettu sellainen ohje, että lapsi viedään aina lääkäriin, jos epäillään aivotärähdystä tms. niin siksi halusin viedä. Kun ei tiedä onko lievästä vai vakavammasta jutusta kyse. Lääkäriin on jopa niinkin pitkä matka kuin vajaa kilometri niin ei voi olla niin vaikeaa viedä. Mutta miehen mielestä on... sauna tärkeämpi kuin lapsi.[/QUOTE]

Eli tämä ei nyt ollutkaan sellainen kysely että pitäisikö lapsi viedä tk:seen vai vaan tämän tarkoitus oli saada sympatiaa ja kommentteja miten paska mies on kun pistää omat tarpeet lapsen edelle... Tuntuu olevan prioriteetit ap:lla vähän hakusella, itse ei tulisi mieleenkään kirjoitella Kaksplussan palstalle tälläisiä jos oma lapseni olisi pudonnut lattialle ja viety tk:seen. Olisin varmaankin mennyt mukaan ja huolehtisin tällä hetkellä lapsen hyvinvoinnista enkä siitä kuka tässä nyt on se bad guy...

Eli tämä ei nyt ollutkaan sellainen kysely että pitäisikö lapsi viedä tk:seen vai vaan tämän tarkoitus oli saada sympatiaa ja kommentteja miten paska mies on kun pistää omat tarpeet lapsen edelle... Tuntuu olevan prioriteetit ap:lla vähän hakusella, itse ei tulisi mieleenkään kirjoitella Kaksplussan palstalle tälläisiä jos oma lapseni olisi pudonnut lattialle ja viety tk:seen. Olisin varmaankin mennyt mukaan ja huolehtisin tällä hetkellä lapsen hyvinvoinnista enkä siitä kuka tässä nyt on se bad guy...

Ei, vaan kuten jo alussa selostin, niin halusin tietää miten te muut tekisitte. Selväksi tulisi, että osa veisi ja osa seurailisi kotona. Itse vaan olen oppinut, että täytyy viedä. Ehkä vähän turhemmistakin syistä... Mutta nyt kun lääkäristä mies ja lapsi tulivat lääkäristä kotiin (joo, näin nopeasti) niin oli sanottu ettei mitään hätää, seurailee illan ja yön herätellen. En halua miestä haukkua, ihmetytti vaan sen suhtautuminen asiaan. Itse en voinut mennä mukaan, mulla on vuodelepokäsky!! Että anteeksi kovasti tämä kysymykseni, kun se teitä kovasti ärsytti.

[QUOTE="äiti";22552926] nyt kun lääkäristä mies ja lapsi tulivat lääkäristä kotiin (joo, näin nopeasti) niin oli sanottu ettei mitään hätää, seurailee illan ja yön herätellen. .[/QUOTE]

Just tuon takia en jaksaisi vaivautua päivystykseen asti. Oon niin laiska :D

Just tuon takia en jaksaisi vaivautua päivystykseen asti. Oon niin laiska :D

No, mä oon vähän liiankin herkkä lähtemään, varsinkin jos lapsesta on kyse. En tiedä sen tarkemmin mitä on tehty tai sanottu, kun en päässyt mukaan, mutta luotan, että kaikki on kunnossa. Seuraan tilannetta nyt vähän rauhallisemmin mielin kuin jos olis jätetty käyttämättä tarkistuksessa. Ehkä se on tätä osittain terv.huoltoalaa koskevan ammatin tuomaa "panikointia" (tms.) kun ajattelee heti sitä pahinta mutta toki toivoo parasta... ja oma lapsi on kuitenkin kaikkein tärkein. :)

[QUOTE="äiti";22552989]No, mä oon vähän liiankin herkkä lähtemään, varsinkin jos lapsesta on kyse. En tiedä sen tarkemmin mitä on tehty tai sanottu, kun en päässyt mukaan, mutta luotan, että kaikki on kunnossa. Seuraan tilannetta nyt vähän rauhallisemmin mielin kuin jos olis jätetty käyttämättä tarkistuksessa. Ehkä se on tätä osittain terv.huoltoalaa koskevan ammatin tuomaa "panikointia" (tms.) kun ajattelee heti sitä pahinta mutta toki toivoo parasta... ja oma lapsi on kuitenkin kaikkein tärkein. :)[/QUOTE]

Mä taas olen muuttunut tuosta syystä rennommaksi. Seuraan kyllä tosi tarkkaan, mutta kotona. Vien toki lääkäriinkin heti jos koen sen tarpeelliseksi.

Olen myös alanvaihdoksen (kaupalliselta puolelta terveysalalle) myötä muuttunut tiedostavammaksi. Eilenkin kielsin ottamasta keuhkokuvia pojaltani, kun en nähnyt järkeväksi sädettää pientä lasta. Kun perustelin kantani, totesi lääkäri minun olevan aivan oikeassa :)

[QUOTE="äiti";22552766]Kuten jo kirjoitin, itse halusin viedä, en sitä epäillyt hetkeäkään pitääkö viedä. Mies lähti viemään lasta jo noin puoli tuntia sitten. Kiroillen ja valittaen, kun ei pääse saunaan sen takia.[/QUOTE]

Mikset vienyt itse?

[QUOTE="nyyti";22553005]oksentaako,onko ollut unelias tai kentie nukkunut tuon jälkeen?Tuollaiset oireet viittaavat aivotärähdykseen...[/QUOTE]

Ei mitään tuollaista, kun tämä koko juttu tapahtui reilu tunti sitten. Ensin lapsi alkoi itkemään naama punaisena ja valitti päätään ja niskaa. Oli ehkä vähän "sekaisin" tai hämmentynyt ja ei antanut koskea itseensä. Sitten menivätkin isänsä kanssa jo lääkäriin ja nyt tuolla leikkii normaalisti. Heijasteet silmissä ok, niin lääkäri ei tutkinut enempää. Särkylääkettä pitää antaa, jos niskaa tai päätä särkee. Ja herättää yöllä. Ja meinaa edelleen kiipeillä kaikkialle, ei siis oppinut mitään putoamisestaan...!

[QUOTE="äiti";22553045]Ja meinaa edelleen kiipeillä kaikkialle, ei siis oppinut mitään putoamisestaan...![/QUOTE]

Voi kuule, ei ne opi :D. Ei vielä tuplasti tuon ikäisinäkään.

Toivottavasti selvisitte vain säikähdyksellä, eikä pikkuiselle tulisi mitään oksenteluja tms.

meillä on molemmat pojat pudonnu sohvan selkänojan yli alle 1v kivilattialle pää edellä ja pienempi syöttötuolistakin ja koskaan ei oo viety mihinkään eikä kyl soitettukaan....osaan kyllä seurata et onko normaali vai ei!jos ois ollu erilainen ku normisti tottakai olisin vieny!

Yhteistyössä