Lapsi syönyt nyt monena päivänä kaverinsa luona! Kai kaikki uskaltaa ajaa kotiin kun tulee ruoka-aika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä lapsi on nyt kesällä leikkinyt paljon kavereiden kanssa joka heillä tai meillä ja nyt mennyt siihen, että syökin joinakin päivinä yhden kaverinsa luona päivän ruoan jo hyvin aikaisin päivällä(meillä ruoka on vähänmyöhemmin). Kai ne vanhemmat voi itse sanoa, että mene kotiin syömään? Sitten kun tuo on vielä suursyömäri ja ne annokset ei varmaan ole pieniä. Olen sanonut että kotiin syömään, mutta äsken sanoi viimeksi, että söi jo kaksi tuntia sitten kaverin luona päivän pääruoan. Itseäni tavallaan nolottaa kun se syö siellä ja aatteleeko ne vanhemmat etten minä tee ruokaa ja katso syömisten perään ja ajan heille syömään. Vai onko se ihan ok, että syö siellä jos ne ei aja pois? He ovat jo itsekin kooltaan suurperhe, joten niitä syöjiä on.

Ajatteko te ylimääräiset suut pois vai kiukusta pihisten katsotte kun naapurin poika vetää lasagnea naamaan? Vai onko ihan ok?

[QUOTE="helmiina";28699862]Vuoroin vieraissa eli pitäisin huolta siitä, että kaveri leikkii ja syö välillä teillä.[/QUOTE]

Leikkii kyllä meilläkin eli siinä on vuoroin vieraissa ja tarjoan muuta syötävää, mutta ei ole osunut meille pääruoan aikaan ja olisin tarjonnut jos olisi ollut. Muuta on kyllä syönyt.

meillä päin on tapa, että omat syövät ja vieraat sen aikaa odottaa. pikkupurtavaa joskus tarjoan ja aina tarjoan juomista. kotiin äidit ja isät soittavat kun on ruoka-aika eli kaikki syövät omissa kodeissaan. voithan asiasta kysyä kaverin vanhemmilta jos häiritsee ja sanoa vaikka että haluat omasi syövän kotona sitten kun tulee kotiin.

Keittoa syödään täysin päinvastaisella tavalla kuin nykyään suurin osa ihmisistä syö.
Etiketin mukaan nimittäin lusikan on liikuttava lautasella pois päin itsestä, eli keittoa ei suinkaan tulisi kauhaista suin päin suuhun. Tämän jälkeen keittoa kallistetaan lusikan reunalta varovasti suuhun. Lusikkaa ei siis saa upottaa kokonaan suuhun.
Ettäs tiiätte

[QUOTE="vieras";28699836]Meillä lapsi on nyt kesällä leikkinyt paljon kavereiden kanssa joka heillä tai meillä ja nyt mennyt siihen, että syökin joinakin päivinä yhden kaverinsa luona päivän ruoan jo hyvin aikaisin päivällä(meillä ruoka on vähänmyöhemmin). Kai ne vanhemmat voi itse sanoa, että mene kotiin syömään? Sitten kun tuo on vielä suursyömäri ja ne annokset ei varmaan ole pieniä. Olen sanonut että kotiin syömään, mutta äsken sanoi viimeksi, että söi jo kaksi tuntia sitten kaverin luona päivän pääruoan. Itseäni tavallaan nolottaa kun se syö siellä ja aatteleeko ne vanhemmat etten minä tee ruokaa ja katso syömisten perään ja ajan heille syömään. Vai onko se ihan ok, että syö siellä jos ne ei aja pois? He ovat jo itsekin kooltaan suurperhe, joten niitä syöjiä on.

Ajatteko te ylimääräiset suut pois vai kiukusta pihisten katsotte kun naapurin poika vetää lasagnea naamaan? Vai onko ihan ok?[/QUOTE]

En katso kiukusta pihisten, enkä aja pois, meillä se on ihan ok, muutoinkin iso perhe ja ruokaa tehdään "armeijalla" niin eipä muutama ylimääräinen suu ruokapöydässä tunnu missään.:)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Keittoa syödään täysin päinvastaisella tavalla kuin nykyään suurin osa ihmisistä syö.
Etiketin mukaan nimittäin lusikan on liikuttava lautasella pois päin itsestä, eli keittoa ei suinkaan tulisi kauhaista suin päin suuhun. Tämän jälkeen keittoa kallistetaan lusikan reunalta varovasti suuhun. Lusikkaa ei siis saa upottaa kokonaan suuhun.
Ettäs tiiätte

Tokihan me nyt Kaarinan etikettejä noudatetaan, ei kai tässä nyt mitään moukkia olla.

Mä en ruoki koko kaverilaumaa, vain omani. Muuta pientä voin tarjota. Omani haluan myöa kotiin ruoaksi. Kerran poika sanoi syöneensä nakkia ja ranskalaisia kaverilla, missä oli ekaa kertaa leikkimässä, niin kyllä nolotti. Sitten kaverin isä toi pojan vielä autolla kotiin, koska tihutti vettä...Kyllä mua nolotti, kun oli nimenomaan ollut pihe, että poikani sitten kävelee kotiin, kun on nyt opoinut reitin.

Mä kysyisin ihan suoraan sen kaverin vanhemmilta, jos asiassa jokin painaa.

Itse ruokin kaikki jotka meillä ruoka-aikaan on. Tuntemattomampien kaverien kotiin soitan ennen ja kysyn onko ok antaa ruokaa. Joskus on tullut eteen allergikko, joka ei itse osannut tai halunnut siitä kertoa. Sen jouduin patistamaan kotiinsa syömään, kun sen äiti pyysi eikä meidän pöydästä olis juuri mikään edes sopinut.

Itse tarjoan kaikille lapsille ruokaa.
Jotkut syö jotkut ei.
Enkä koe huonoa omaatuntoa jos lapseni syö naapurissa jotakin.
Kuitenkin omani saa riittävästi ruokaa kotonakin.

[QUOTE="vieras";28699836]Meillä lapsi on nyt kesällä leikkinyt paljon kavereiden kanssa joka heillä tai meillä ja nyt mennyt siihen, että syökin joinakin päivinä yhden kaverinsa luona päivän ruoan jo hyvin aikaisin päivällä(meillä ruoka on vähänmyöhemmin). Kai ne vanhemmat voi itse sanoa, että mene kotiin syömään? Sitten kun tuo on vielä suursyömäri ja ne annokset ei varmaan ole pieniä. Olen sanonut että kotiin syömään, mutta äsken sanoi viimeksi, että söi jo kaksi tuntia sitten kaverin luona päivän pääruoan. Itseäni tavallaan nolottaa kun se syö siellä ja aatteleeko ne vanhemmat etten minä tee ruokaa ja katso syömisten perään ja ajan heille syömään. Vai onko se ihan ok, että syö siellä jos ne ei aja pois? He ovat jo itsekin kooltaan suurperhe, joten niitä syöjiä on.

Ajatteko te ylimääräiset suut pois vai kiukusta pihisten katsotte kun naapurin poika vetää lasagnea naamaan? Vai onko ihan ok?[/QUOTE]

en kutsu pöytään jos en halua ylimääräisiä syöjiä, jos kutsun niin en kihise vaan nautin ruokaseurasta, tosin en usko että kutsuisin monena päivänä peräkkäin

Meillä on sovittu niin, että lapsi soittaa kotiin ja kysyy saako syödä kaverillaan.
Ja jos meillä on joku ruoka-aikaan (ja meillä riittää hänellekin tarjottavaa), kaveri soittaa ensin kotiin ja kysyy luvan ruokailulle.

En syötä vieraita, jos siitä ei ole vanhempien kanssa sovittu. Pientä välipalaa voin tarjota, mutten ruokaa.

Ja naapurin muksut lähetän kotiin siinä vaiheessa, kun meillä ruvetaan syömään.

Meillä tarjotaan ruokaa aina kaikille ketkä meillä ruoka-aikaan on kotona. Lasten kaverit yleensä syö mielellään ja osaavat itse hakea astiat meidän kaapeista :D
Meillä aina tehdään ruokaa niin paljon, että siitä kyllä riittää syömistä. Teen aina ruoan ajatuksella, että siitä meidän perhe syö kahdesti, eli siis 14 hengelle. Aina ei tosin jää seuraavalle päivälle.

Meidän lapset myös usein syö kavereillaan.

Meillä tarjotaan aina kavereille. Olen hyvilläni jos ne syö. Olisi omituisen tuntuista jos kaveri vaan katsoisi vieressä kun syömme tai joutuisi sen takia mennä kotiin.

Sujuvasti käsken lapset kotiin kun meillä on ruoka. Meillä naapurustossa on niin, että jokainen syö kotonaan pääruuat. Ei ole iso vaiva ja kriisi lähettää lapset siksi aikaa kotiin käymään kun syödään. Jos joku on kuskattu leikkimään meille kauempaa niin toki ruokaa tarjotaan mutta sekin sovitaan vanhempien kanssa, syökö ruuan kylässä vai ei.

Haluan tietää mitä lapsemme syövät ja että ruokailuissa on tietty rytmi, joten tykkään tästä systeemistä. Perheissä voi olla aika erilaisia käsityksiä siitä, millaista ruokaa lapsille annetaan.

Yhteistyössä