Lapsi syö liian vähän

Onko ketään muuta joka taistelee saman ongelman kanssa? Meidän 1v on aika niukkaruokanen. Puolet sille saa syötettyä sopivan kokosesta annoksesta, mutta sitten se heiluttelee käsiään, etten halua enempää.

Neuvolan mielestä kun pitäis olla säännölliset ruokailut aamupalat ym. Minkäs minä sille voin jos ei se halua niin ei se halua. Säännölliset meillä onkin, mutta kun se ei edelleenkään halua syödä tarpeeksi.

Onko kellään mitään hyvää keinoa jolla vois saada pienen lapsen syömään paremmin. Vai onko se vaan sen luonne ettei sille muka mahdu enempää?

Rintaruokintaa olen yrittänyt vähentää josko se auttais, mutta ei.

Neuvoja kiitos

Kasvaako? Liikkuu ja kehittyy?

Ei ole olemassa mitään 'oikeaa' annoskokoa jonka neuvola voisi määritellä.

Oikeaa on sensijaan ruokarytmi jolloin ruokaa tarjotaan. Minulle on usealta taholta vakuuteltu ettei lapsi nälkään itseään tapa, lapsillahan vielä toimii tuo sääntely toisin kuin isommilla ja aikuisilla. Makeat jättäisin pois jos lapsesi niitä syö, koska makean voimin lapsi pärjää uskomattoman kauan.
Mutta eipä siinä oikein muuta voi, kuin tarjota ja maistattaa, ei pakottaa eikä vallankaan määritellä että juuri näin paljon nyt vain pitää jaksaa syödä, tämä on juuri oikea määrä.

Nimimimerkillä kohta 5 vuotta lapsensa ruokailusta huolestunut äiti......

"Jeba"
Meidän 1v konahtelee myös syömisten kanssa. Nyt olemme hoksanneet että syö nätisti lautasen tyhjäksi kun pistää sille lastenohjelmaa tms. pyörimään vaikka läppärin näytöltä :D Se on niin keskittynyt siihen sitten että aukoo kiltisti suutaan ja syö reippaasti kaikki.
Ei ehkä kaikkein fiksuin tapa saada lasta syömään mutta on se musta tärkeämpää että saa kunnolla syötyä kuin se että jossain joku sanoo että pitäis rauhottaa ruokailu niin et kaikki telkut yms pois päältä :D

Mun esikoinen on aina ollu huono syömään. Tokihan se äitiä välillä rassaa. Kaikki äidithän haluis, että jälkikasvu on hyvin ruokittu jne.

Mutta. Kuten oon itsellenikin sanonut, ja mitä myös nuo neuvolan kasvukäyrät tytön osalta on osoittaneet, yksikään terve lapsi ei nälkään kuole ja se lapsi syö sen, mitä tarvitseekin. Eli nykyisin en stressaa. Kyllä se syö sit, kun on nälkä. Joskus ei oo ja silloin riittää vain ne lusikalliset. Niin ja neiti jo 2,5 v. mutta näin on ollu aina.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24314426]Onko lapsen painokäyrä lähtenyt laskuun vai mistä päättelet että syö liian vähän?[/QUOTE]

Vakituisen mukaan kasvu ja painokäyrä menee ihan normaalisti, mutta sijainen rupes väittämään muuta. Ei oikein tiedä kumpaa uskoa. Kun olen katsonut lapsen painon nousua ja vertaillut edellisiin: 7350, 7595, 8050 ja 8260.
Siinä on muutamia paino tuloksia. Ja tuosta 8260:sta sijainen valitti että on liian vähän painoa.

Jokainen lapsi on yksilöltään erilainen. Ei kaikki liho samaan tahtiin. 1v tyttö on tosiaan nopea liikkumaan, varsinkin kun halu kävelemään on kova. Ja pituutta on 71cm. Kasvukin vie oman energiansa ruuasta.

JONSERED Karhunkantaja
Kuka voi tietää, mikä on sopiva annos? Lapsi syö sen, minkä syö. Ja jos kasvaa eikä painon kehityskään ole laskusuuntainen, antaa sijaisen puhua.

meillä
1v ei suostu syömään mitään mössöjä, vaan kun saa aikuisten kotiruokaa, niin syö itse. Tuolla just vetää sormiruokana lihamureketta ja nuudeleita. Syöttää ei saa....
Mitään telkkareita en anteeks vaan ymmärrä. Kaverilla on 4v, joka pienenä opetettu syömään telkkarin ääressä. Edelleen vanhemmat syöttävät ison lapsen, kun tämä katsoo televisiota.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24315146:
1v ei suostu syömään mitään mössöjä, vaan kun saa aikuisten kotiruokaa, niin syö itse. Tuolla just vetää sormiruokana lihamureketta ja nuudeleita. Syöttää ei saa....
Mitään telkkareita en anteeks vaan ymmärrä. Kaverilla on 4v, joka pienenä opetettu syömään telkkarin ääressä. Edelleen vanhemmat syöttävät ison lapsen, kun tämä katsoo televisiota.
Meillä sama juttu. Purkkiruoka ei kelpaa vaan se pitää olla sitä mitä mä syön.

Mietin et olisko joku kuviolautanen hyvä. Jos se innostais lasta syömään kaikki pois, et se näkis mikä kuva siellä on.

o_O
Meillä ei pojalle kelpaa oikeastaan mikään muu kuin mehu!
Ruokaa saattaa ottaa pari lusikallista ja maitoa ei millään suostu juomaan. Tällä parilla lusikallisella pärjäisi vaikka koko päivän. Ei inise ruoan perään ja taas kun on seuraava ruokailu niin parin lusikallisen jälkeen nyrpistää nenää, heiluttaa käsiä yms. Viime neuvola oli maaliskuun puolessa välissä jolloin poika painoi 8760g. Eilen illalla käytin puntarilla niin 8,8kg.. Eli ei paljon naurata

"mä"
[QUOTE="Jeba";24314634]Meidän 1v konahtelee myös syömisten kanssa. Nyt olemme hoksanneet että syö nätisti lautasen tyhjäksi kun pistää sille lastenohjelmaa tms. pyörimään vaikka läppärin näytöltä :D Se on niin keskittynyt siihen sitten että aukoo kiltisti suutaan ja syö reippaasti kaikki.
Ei ehkä kaikkein fiksuin tapa saada lasta syömään mutta on se musta tärkeämpää että saa kunnolla syötyä kuin se että jossain joku sanoo että pitäis rauhottaa ruokailu niin et kaikki telkut yms pois päältä :D[/QUOTE]

Tän on oltava provo sillä kukaan ei voi olla noin tyhmä , sori .
No sen edestään löytää minkä taakseen jättää. Taitaa lapsesta tulla "sohvaperunasyöppö".

"vieras"
[QUOTE="Jeba";24314634]Meidän 1v konahtelee myös syömisten kanssa. Nyt olemme hoksanneet että syö nätisti lautasen tyhjäksi kun pistää sille lastenohjelmaa tms. pyörimään vaikka läppärin näytöltä :D Se on niin keskittynyt siihen sitten että aukoo kiltisti suutaan ja syö reippaasti kaikki.
Ei ehkä kaikkein fiksuin tapa saada lasta syömään mutta on se musta tärkeämpää että saa kunnolla syötyä kuin se että jossain joku sanoo että pitäis rauhottaa ruokailu niin et kaikki telkut yms pois päältä :D[/QUOTE]

Noi viihdytykset kannattaa kyllä karsia mahdollisimman pian pois ja antaa lapsen syödä sen verran mitä syö. Jos ei kelpaa, sitten ei kelpaa. Meillä esikoista leikitettiin ruokapöydässä ja lopulta siitä tuli niin käsittämätön show, että ihan hävetti ruokailla lapsen kanssa esim. julkisilla paikoilla ja kylässä. Joka lusikallisella olisi pitänyt lapsen saada uusi lelu käteensä ja sitten se viskattiin kaaressa pois. Muuten seurasi käsittämätön huuto ja kiljuntakohtaus. Sitten tuli minulla mitta täyteen ja kerrasta lopetettiin se lelujen tuominen ruokapöytään. Lapsi oli muutaman päivän syömättä, mutta sitten alkoi ruoka kelvata, jopa paremmin kuin viihdykkeiden kera. Kakkosen kohdalla ollaankin osattu toimia järkevämmin ja annettu lapsen olla syömättä jos ei kelpaa. Kyllä se ruokahalu sieltä lopulta kuitenkin herää.

Alkuperäiselle sanoisin vinkiksi, että imetys aina vasta ruokailun jälkeen. Meillä kyllä molempien lasten ruokailut ovat lähteneet sujumaan kunnolla vasta imetyksen lopettamisen jälkeen.

Yhteistyössä