Lapsi syntyy 6/2012 ja palaan töihin 4/2013. Teenkö jotain väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kysymys oli nimenomaan se, että "vaurioitanko" jotenkin lastani, kun joudun viemään hänet päiväkotiin jo 10kk ikäisenä. Mitä nämä vauriot ovat? Olen kiinnostunut lapseni hyvinvoinnista, siksi nimenomaan kysyn.

Ei tietenkään lapsentekoa voi enää siirtää, kun se on jo tulossa. Ilmoitin vain noin, että jos joku kysyy, että miken voinut siirtää aikoinani koko vauvanhankintaa parilla vuodella.

Lapsella on mummot. Toinen heistä 76v. on dementiakodissa ja toinen 73v. kotona hoitamassa sairasta isääni. Ei heistä ole hoitajiksi.

En mä lasta millekkään yhteiskunnalle tee. Olen ikäni tehnyt töitä, opiskellut rankasti jne. Tai sillä tavalla teen yhteiskunnalle, että tulee uusi veronmaksaja. Mutta kyllä tämä on minun ja mieheni monivuotinen haave, joka saatiin aikaan vuosien lapsettomuushoidoilla.

Kuten sanoin. Vaihtoehtoa ei ole. Mulla on taloudellinen tilanne, joka estää kotona olon. Hyvä, että edes äitiysraha tulee riittämään. Nyttekin säästän joka palkasta äityisrahan rinnalle rahaa elämiseen.

Huomasitko tuon mun kysymyksen niistä kötiäitikavereista? Varmasti joku olisi innokas lisätienestiin kotonaollessaan ja sun lapsella päivät helpompia kuin "oikeassa" päivähoidossa.

Huomasitko tuon mun kysymyksen niistä kötiäitikavereista? Varmasti joku olisi innokas lisätienestiin kotonaollessaan ja sun lapsella päivät helpompia kuin "oikeassa" päivähoidossa.

Mikä niistä nyt helpompia tekeisi jos tuttu hoitaa, voi pph. olla muutenkin tuttu niin kuin meilläkin oli, en siltikään ymmärrä miten voit elää omassa illuusio maailmassa si ja kertoa omia kokemuksia toisille näin välinpitämättömäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miten niin "helpompia";25813802:
Mikä niistä nyt helpompia tekeisi jos tuttu hoitaa, voi pph. olla muutenkin tuttu niin kuin meilläkin oli, en siltikään ymmärrä miten voit elää omassa illuusio maailmassa si ja kertoa omia kokemuksia toisille näin välinpitämättömäksi.

?? Mikäs sua vaivaa? :O

Anteeksi, mutta jos on kaksi tienaavaa aikuista; tuleva isä ja äiti. Miksi on taloudellisesti pakko mennä heti töihin? Ja jos on kyse vain parista kuukaudesta, kunnes tulee kesä- miksei voisi lykätä hoitoonmenoa syksyyn, että lapsi on isompi?

Jollain tavalla en ymmärrä näitä uraihmimsiä. Jos ura on kaikki kaikessa, eikä missään voi joustaa, niin onko pakko sitten saada lapsia?
Jos jo raskausaikana pitää stressata mihin lapsen saa hyvään hoitoon?
Kyllä tää yhteiskunta on kylmä paikka.

Mikset nauti omasta lapsesta ja elä pennittömänä muutaman kuukauden?
9kk vanha vauva on kyllä vielä tosi pieni,ja kaiken lisäksi sen ikäisenä llapsella päällä usein eroahdistus,
eli kärsii suunnattomasti olla äidistä erossa.

Voiko vaurioittaa lasta? Vaurioittaa vanhemmuutta? Riippuu lapsen luonteesta ja kehityksestä. Jotlut lapset kävelevät 10 kk iässä, jotkut ovat aivan pieniä nyyttejä silloin. Päiväkodissa tulevat infektiotaudit, jotka pahimmillaan haittaavt kehitystä. Mutta jollain taas parantavat immuunisysteemiä. Hoidossa on hektistä, herkät lapset kärsivät tästä. Vanhemmilla voi jäädä monta lapsen ihanaa kasvuvaihetta näkemättä ja ovat töissä lapsen parhaimman valveillaoloajan. Taloudelliset asiatkin ovat aina perheen ratkaisuja. Joskus tulee pienemmälläkin toimeen. Mut nämä ovat valintakysymyksiä!

Jos kysyt noin mustavalkoisesti,voi tulla aika tuomitsevia vastauksia.
Ensinnäkin vanhemmaksi tulemisessa oppii myös sen , että elämää ei aina voi suunnitella.
Lapsella voikin olla vikoja, ei ehkä synny terveenä, synnytys voikin olla äidin terveyttä raastava,
kaikki ei mene käsikirjoituksesi mukaan!! Ensin et ehkä koe yhteyttä omaan vauvaasi, ja sitten kun sen rakkauden ja yhteyden koet, et ehkä raaskikaan viedä häntä ventovieraiden hoidettavaksi.
Lapsi voi olla ylisosiaalinen tai äärimmäisen herkkä vauva, joka reagoi pienimpäänkin muutokseen.

Vielä ei ole aika tehdä päätöksiä. Synnytä ensin lapsi, hoivaa sitä, ja katso sitten:Olet muuttunut ihminen. Olet ÄITI. Siinä vaiheessa ehkä taloudelliset syyt eivät painakkaan enää paljoa.
Vierelläsi on oma lapsosesi, jota haluat hoitaa, suojella.

Ja jos minun mielipidettäni kaipaat; olen sitä mieltä että äidin ja lapsen kiintymyssuhteessa jotain on mennyt pieleen, jos äiti vie lapsen hoitoon 9kuukautisena tuntematta siitä mitään mielipahaa ja ahdistusta. Asioita on mahdollista järjestää niin, että lapsi saa olla äidin hoivissa pidempään. Mutta monet eivät halua järjestää asioitaan niin. Tärkeämpää on taloudellinen hyvinvointi ja rahan tuhlaus, baareissa käynnit, kalliit merkkituotteet, omakotitalo, kampaajalla juokseminen jne
Pienemmälläkin pärjää. Vai miten muuten niin moni äiti pärjää kotihoidontuella????

Sinä teet tietysti itse ratkaisusi sen mukaan mikä on teidän perheelle parasta.

Itse tekisin kyllä tuossa tilanteessa kaikkeni että saisin hoitovapaan ulottumaan elokuuhun asti (vaikka väliaikainen laina). Silloin lapsikin olisi jo vähän isompi (pärjäisi yksillä päiväunilla ja kävelisi omin jaloin, söisi itse edes jonkin verran jne).

Sitä paitsi elokuun alusta tulee aina paikkoja vapaaksi, joten hoitopaikkakin on helpompi saada silloin.

Minä vein 10kk vanhan päiväkotiin, pph:lle en halunnut antaa (en luota perhepäivähoitajiin..) Meillä on sellainen tilanne, että molemmat olemme pienipalkkaisia duunareita: mies tienaa vähän yli tonnin kuussa, minä noin tonnin. Meillä on kaksi lasta, joten tarvitsimme isomman asunnon = kolmion. Ei riitä rahat kolmioon, jos vain mies on töissä. Jos mies paremmin tienaisi, niin ehkä olisin voinut jäädä kotiin. Toisaalta, töissä on kivaa.

[QUOTE="vvieras";25814472]Miksi? Mitä olen paria pph:ta hieman seuraillut vierestä, niin ei kovin laadukkaalta vaikuta. Mieluummin vaikka vähän isompi ryhmä kuin ihminen, johon ei voi luottaa.[/QUOTE]

No kaksi pph:ta ei edusta kaikkia Suomen pph:ta :headwall: et voi tehdä oletuksia muutaman tapauksen perusteella. Itse tunnen useita tunnollisia ja hyviä hoitajia. Mutta tietysti ryhmis on toinen vaihtoehto, sielä on 3 pphta samoissa tiloissa. Päiväkotiryhmää pitäisin noin pienelle liian isona jos oma pitäis noin pienenä hoitoon laittaa.

Voi olla että lapsesi vaurioituu aikaisesta hoitoon viemisestä, voi olla ettei. Riippuu aika paljon hoitajastakin. Tuon ikäinen vaatii hoitajalta paljon huomiota. Sinulle voi olla todella rankkaa erota noin pienestä lapsesta koko päiväksi, ja vielä kun haluaisit olla kotona. Mutta ei kai sille sitten mitään voi jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Oletteko huomioineet että voitte maksaa asuntolainasta vaan pelkkiä korkoja sen aikaa kun sinä olet kotona?

[QUOTE="vvieras";25814472]Miksi? Mitä olen paria pph:ta hieman seuraillut vierestä, niin ei kovin laadukkaalta vaikuta. Mieluummin vaikka vähän isompi ryhmä kuin ihminen, johon ei voi luottaa.[/QUOTE]

No ei tietenkään kukaan halua viedä lastansa ihmiselle johon ei voi luottaa. Ja voihan siellä päiväkodissakin olla epäluotettava ihminen.

Kannattaa kysellä oman alueen pph-ohjaajalta suosituksia. Ainakin minä sain hyviä vinkkejä.

Tismalleen samanlaiset suunnitelmat on myös mulla :)

Lapsen pitäisi syntyä kesäkuussa, töihin ajattelin ainakin yrittää päästä huhtikuussa.

Ja lapselle haen päiväkotipaikkaa jo joskus loka-marraskuussa, että saan hänet varmemmin juuri siihen päiväkotiin kuin haluankin.

Suunnitelmat voivat toki heittää totaalista häränpyllyä, mutta ei kai se suunnittelemasta estä...

ite vein pojan pph:lle 8,5 kk ikäisenä, kun menin takaisin kouluun.. enkä nähnyt siinä mitään väärää.. poika on sosiaalinen ja osaa hyvin leikkiä muitten lasten kanssa.. en näe tilanteessasi mitään väärää, koska olen itsekin niin tehnyt.. :) joillekkin se sopii ja jotkut tahtoo olla kotona mahdollisimman pitkään.. :)

1) En palaa töihin sen takia, että olen uraäiti.
2) Tunnen jo nyt suurta ahdistusta, koska haluisin olla vauvan kanssa kotona kaikkein mieluiten.
3) Tarkoitan äitiyslomalla toki koko vanhempainrahakautta.
4) Yritän nyt vain kysyä että MITEN VAURIOITAN LASTA? Siihen ei kukaan ole vielä vastannut.
5) Sanoin jo alkuun, että syynä vastenmieliseen töihinpaluuseen on taloudelliset asiat, jotka ovat pakko. P-A-K-K-O. En halua asiaa tässä sen enempää selittää. Sanoin jo, että koko äitiys-ja vanhempainrahakauden tulee olemaan tiukkaa. Ja sääsätän niitä varten. Talousasiani on äärinmäisen poikkeuksellinen, ja jos sen tähän kirjoittaisin, niin kaikkien teidän suut vaimenisi, että: "ok, harmillinen tilanne, mutta mikä sinnikkyys sinussa onkaan. Ja mietitään yhdessä, että miten vaurioittaisit lastasi ja mieltäsi mahdollisimman vähän."

Ei muuta.

[QUOTE="vvieras";25814431]Minä vein 10kk vanhan päiväkotiin, pph:lle en halunnut antaa (en luota perhepäivähoitajiin..) Meillä on sellainen tilanne, että molemmat olemme pienipalkkaisia duunareita: mies tienaa vähän yli tonnin kuussa, minä noin tonnin. Meillä on kaksi lasta, joten tarvitsimme isomman asunnon = kolmion. Ei riitä rahat kolmioon, jos vain mies on töissä. Jos mies paremmin tienaisi, niin ehkä olisin voinut jäädä kotiin. Toisaalta, töissä on kivaa.[/QUOTE]

:laugh: et luota pph... kiva yleistys! nimim.sh-th joka väliaikaisesti pph

Yhteistyössä