Lapsi sairastuu uudestaan -> palkallinen sairausloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Osaisko joku sanoa miten sairausloman palkallisuus määräytyy tässä tapauksessa?

Lapsi oli viimeviikolla kuumeessa 3 päivää ja minä olin silloin sairauslomalla häntä hoitamassa ke-pe. Viikonlopun lapsi oli terveen oloinen ja eilen maanantainakin. Nyt viimeyönä alkoi huutaa ja korvatulehdus ilmeni kun tänään käytiin lääkärissä. Pyysin nyt miehelleni sitten sairaslomalapun tämän lapsen nimellä kun olen itse jo ollut poissa ensin lapsen takia ja eilen itse olin kuumeessa. Mies sanoo nyt että hänelle tuo sairasloma on sitten palkatonta. Onko näin? Eihän kyseessä ole sama sairauskaan periaatteessa kuitenkaan

No eikös tuo miehelle ole ihan se normaali 3 päivän lapsen sairausloma. Eri tauti ja eri vanhempi? Eikös niinkin voi tehdä että samaakin tautia olisi ensin toinen vanhempi 3 päivää ja sitten toinen 3 päviää?

[QUOTE="vieras";27921590]No eikös tuo miehelle ole ihan se normaali 3 päivän lapsen sairausloma. Eri tauti ja eri vanhempi? Eikös niinkin voi tehdä että samaakin tautia olisi ensin toinen vanhempi 3 päivää ja sitten toinen 3 päviää?[/QUOTE]

No näin mäkin sen mietin että eikö voi olla kumpikin palkallisesti 3 päivää saman lapsen taudin kanssa. Olisko täällä ketään joka oikeesti tietäis asiasta?

Palkalliset päivät on sairastumispäivästä 3 kalenteripäivää, joten ei voi olla kumpikin 3 päivää samasta sairaudesta. Piste. Tuohon, onko ap:n lapsella nyt uusi sairaus en osaa sanoa mitään.

[QUOTE="vieras";27921590]No eikös tuo miehelle ole ihan se normaali 3 päivän lapsen sairausloma. Eri tauti ja eri vanhempi? Eikös niinkin voi tehdä että samaakin tautia olisi ensin toinen vanhempi 3 päivää ja sitten toinen 3 päviää?[/QUOTE]

Ei voi tehdä niin, että ekaksi on yksi vanhempi ja sitten toinen. Sitä yhtä sairautta kohta on se 3 päivää, jotka vanhemmat voivat kylläkin jakaa. Jossain työpaikoilla työnantaja vaatii todistuksen, että toinen vanhemmista ei ole jo käyttänyt tätä 3-päivän oikeutta.

No näin mäkin sen mietin että eikö voi olla kumpikin palkallisesti 3 päivää saman lapsen taudin kanssa. Olisko täällä ketään joka oikeesti tietäis asiasta?

Eiks toi 3 päivää ole tarkoitettu "lapsen hoidon järjestämistä varten", niin että vanhemmat pääsee töihinsä. Yleensähän se tietty käytetään lapsen hoitamiseen, mutta silti. Samaan sairauteen ei voi kirjoittaa kuin sen 3 päivää yhteensä, eli ei 3+3.

Häh? Mä oon kyllä aina ollut siinä käsityksessä, että se on 3 päivää ja 3 päivää...

Ja sitten taas 3 päivää...

Tätähän käytetään ihan hirvittävästi ihan väärin. Siksi joissain työpaikoissa joutuu melko tarkasti selvittämään puolison työvuorot yms. että saa palkallisesti olla poissa.

Oikeasti se menee niin, että sairastumispäivästä (siis mikäli olet ollut silloin töissä) seuraavat 3 kalenteripäivää, oli ne sitten työpäiviä tai ei. Eli to sairastunutta saa hoitaa palkallisesti pe-la-su. Tai siis järjestää sitä lapsen hoitoa palkallisesti kotona.

Jos lääkäri on kirjoittanut todistukseen että on saman sairauden jatkoa, niin miehen hoitovapaa on palkatonta. Ehkä jotkut työnantajat tuossa joustavat mutta mitään pakkoa ei ole.

Jos taas lääkärintodistus on kirjoitettu ikään kuin uudesta sairaudesta, niin kolme päivää on palkallista.

Eli riippuu todistuksesta.

Mutta joo, samasta sairaudesta se on kolme päivää per lapsi TOISELLE vanhemmalle, ei 3+3. Tätä tosiaan laajasti käytetään väärin. Ja meillä itse asiassa on niin että jos hoidat toista lasta vaikka mahataudin vuoksi 3 päivää ja sitten toinen lapsi sairastuu, niin enää ei saa palkallista hoitovapaata toisesta lapsesta. Taudin tarttuminen kun ei ole mitenkään yllättävää tai ennalta-arvaamatonta, joten hoidon tarve olisi pitänyt ymmärtää ennakoida jo ensimmäisen lapsen sairastuessa.

Ap, sinähän itse olet tänään saikulla, koska olet ollut eilen kuumeinen, joten eikö lapsi voisi olla kanssasi tämän päivän kotona?

Ja huomennahan sen voi jo hoitoon viedä, jos ei ole mitenkään erityisen kipeän oloinen. Antibiootit päällä ja korvatulehduksen vuoksi ei tarvitse olla pois hoidosta!

no ei todellakaan saman taudin taki voi olla molemaat vahnemmat 3+ 3, ainoastaan toinen vanhemmista 3 päivää samasta sairaudesta. Korvatulehdus on uusi sairaus ja uusi 3 päivää lähtee taas siitä eikä väliä kumpi vanhemmista sen hoitaa.

Yhteistyössä