Lapsi sairas ja toinen vanhemmista sairas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme molemmat, minä ja mies, työelämässä. Mies on nyt sairaslomalla flunssan takia. Kuumetta välillä jopa 39 eli mies on tosi kipeä. Nyt on toinen lapsista sairastunut. Onko mun jäätävä palkattomalla vapaalle hoitamaan lasta tai jätettävä kipeä lapsi kipeän isän hoitoon ja toivottava, että selviävät päivän kaksistaan?

Periaatteessa on jätettävä lapsi sairaan vanhemman kanssa kaksin.....ainakin mun mielestä. Jos kerran toinen vanhempi on kotona, ei toinen voi jäädä hoitamaan sairasta lasta. Vai....??

Mulla olisi sellainen kutina,että lapsen kanssa saa olla kotona vain jos toinen vanhemmista on töissä tai opiskelemassa.Me ollaan oltu miehen kanssa molemmat samassa tilanteessa ja kyllä sitä toisen työpäivän ajan pärjää lapsen kanssa vaikka itse onkin kipeä.

Alkuperäinen kirjoittaja oulussa näin:
mun muistaakseni sinä et saa sairaslomaa lapsesta jos mies on sairaslomalla...

Tätä mäkin epäilen, mut aika hurja tilanne, jos toinen vanhemmista on niin sairas, ettei kykene kunnolla hoitamaan lasta ja toinen ei silti saa jäädä hoitamaan lasta kotiin.

Kipeä lapsi isän kanssa kotiin . Näin meillä on aina hoitunut asiat jos ei ole flunssaa pahempaa tautia.
Kipeänä hoidin myös itse lapset silloin kun olin kotiäitinä. Kyl ne pärjää :)

En tiedä flunssasta, mutta ainakin toisenlaisessa sairastumisessa lääkärin todistuksella mies jäi kotiin pakottavista perhesyistä (en saanut hoitaa lapsia). Palkaton vapaa oli.

jos miehellä omasta sairaudestaan sairasloma lappu,toinen vanhempi saa lapun lapsesta,en tiedä miten laki asiaa viilaa,mutta näin ainakin meillä on menetelty ja työnantajapuoli on myöskin hyväksynyt asian.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja kyllä järkevä työnantaja tajuaa, ettei mies voi tuossa kuumeessa ketään hoitaa. ja eihän sun ole pakko miehes taudista kertoakaan.

Tuota just meinasin sanoa että mistä se työnajasi tietää miehesi olevan sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja nina70:
jos miehellä omasta sairaudestaan sairasloma lappu,toinen vanhempi saa lapun lapsesta,en tiedä miten laki asiaa viilaa,mutta näin ainakin meillä on menetelty ja työnantajapuoli on myöskin hyväksynyt asian.

Jos on oikeen v-mäinen työnantaja (kuten mun miehen entinen työnantaja) niin voi vaatia äitiä tuomaan todistuksen, että puoliso on ollut kyseisenä päivänä töissä.

Eikös sairasta lasta saa jäädä hoitamaan, riippumatta siitä onko puoliso töissä tai itse kipeänä? Eihän niiden sairauslomat liity toisiinsa mitenkään, ja mistäs työnantaja saa edes tietää että toinen on kotona kipeenä.

Alkuperäinen kirjoittaja älä kerro:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja kyllä järkevä työnantaja tajuaa, ettei mies voi tuossa kuumeessa ketään hoitaa. ja eihän sun ole pakko miehes taudista kertoakaan.

Tuota just meinasin sanoa että mistä se työnajasi tietää miehesi olevan sairaana.

Meillä mun pitää viedä omalle työnantajalleni todistus siitä, että mies on ollut töissä. (Mies pyytää todistuksen työssäolostaan työnantajalta)

Niin ja vielä, mun työnantaja tulkitsee kolmen vuorokauden tilapäistä hoitovapaata niin, että jos olen poissa perjantaina, mun on mentävä töihin maanantaina. Lauantaina ja sunnuntaina olen siis järjestänyt sairaalle lapselle muun hoidon... eli jos sairaus on sitkeää laatua, miettisin jo maanantain kuviot valmiiksi. Esim. voiko isä jäädä sitten maanantaina kotiin...

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

Jos on oikeen v-mäinen työnantaja (kuten mun miehen entinen työnantaja) niin voi vaatia äitiä tuomaan todistuksen, että puoliso on ollut kyseisenä päivänä töissä.

itseasiassa ei ole oikeutta työnantajalla kysellä mitään. ja kyllä meillä ainakin on joskus ollut vastaava tilanne ja hyvin oon ollut sairasta lastani kotona hoitamassa ja isä maannut omassa taudissaan, vielä kävivät samaan aikaan lekurilla ja kaksi lappua saatiin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Niin ja vielä, mun työnantaja tulkitsee kolmen vuorokauden tilapäistä hoitovapaata niin, että jos olen poissa perjantaina, mun on mentävä töihin maanantaina. Lauantaina ja sunnuntaina olen siis järjestänyt sairaalle lapselle muun hoidon... eli jos sairaus on sitkeää laatua, miettisin jo maanantain kuviot valmiiksi. Esim. voiko isä jäädä sitten maanantaina kotiin...

Periaatteessa ei voi. Mutta työnantajan ei mun käsityksen mukaan saa laskea sunnuntaita sairaspäiväksi ellei sulla ihan oikeesti ois sillon ollu työvuoro. Se on totta, että jos perjantaina lapsi sairastuu niin lasketaan myös lauantai mutta mun mielestä sunnuntaita ei saa laskea! Ja tuo 3päivää tarkottaa sitä, että jompi kumpi vanhemmista on pois. Mut tiedän, että moni kiertää sen just noin, et ensin toinen vanhempi on pois ja sit toinen vaikka ei sais.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

itseasiassa ei ole oikeutta työnantajalla kysellä mitään. ja kyllä meillä ainakin on joskus ollut vastaava tilanne ja hyvin oon ollut sairasta lastani kotona hoitamassa ja isä maannut omassa taudissaan, vielä kävivät samaan aikaan lekurilla ja kaksi lappua saatiin.

Kyllä on oikeutta kysyä. Siihen on ihan omat kaavakkeetkin olemassa jotka työnantaja voi vaatia täyttämään. Meidänkin työpaikalla pitää aina täyttää yks lappu jos on lapsen takia pois niin siinä lapussa on kohta jossa pyydetään todistusta puolison työssäolosta mutta mun työnantaja ei sitä koskaan oo vaatinu. Mutta mun miehen entinen työnantaja todellaki vaati.

muoks. linkki vielä

http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0407/p040901-ne1.html

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olemme molemmat, minä ja mies, työelämässä. Mies on nyt sairaslomalla flunssan takia. Kuumetta välillä jopa 39 eli mies on tosi kipeä. Nyt on toinen lapsista sairastunut. Onko mun jäätävä palkattomalla vapaalle hoitamaan lasta tai jätettävä kipeä lapsi kipeän isän hoitoon ja toivottava, että selviävät päivän kaksistaan?

Mites tää eroaa siitä, jos kotiäiti sairastaa ja lapset myös? Hoidettava on.

Yhteistyössä