Lapsi sairaana, sairaslomaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kuinka kauan saa olla ppois töistä lapsen sairauden takia? Ensin toinen 3pvä ja sitten toinen sen toiset 3pvä? Sitten palkatonta? Saako kelalta mitään korvauksia jos pidempään on kipeä?
 
Meimi
Jompikumpi vanhempi vain kerran 3 päivää ja se ei ole lapsen hoitamista varten vaan hoidon järjestämistä varten. Jos järjestäminen ei onnistu, sitten palkatonta.

Kelasta en tiedä.
 
vieras
Mitähän teidän työehtosopimuksessa lukee. Meidän TES:ssa on seuraava teksti.

Ylemmän toimihenkilön alle 10-vuotiaan oman lapsen tai muun samassa taloudessa pysyvästi asuvan alle 10-vuotiaan lapsen äkillisesti sairastuessa, annetaan lapsen kanssa samassa taloudessa asuvalle vanhemmalle lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi välttämätöntä tilapäistä palkallista vapaata enintään neljä työpäivää. Vapaan antaminen palkallisena edellyttää, että molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä tai kyseessä on yksinhuoltaja, ja että lapsen sairaudesta esitetään vastaava selvitys kuin ylemmän toimihenkilön omasta sairaudesta vaaditaan.
 
Olen käsittänyt, ett sairaan lapsen tilapäinen hoitovapaa on 3 vrk:tta, niin että sen saa vain toinen vanhempi käyttää. 4 päivää on mahdollista, mutta se yksi päivä on palkaton. kelalta saa hakea tukea, jos lapsi sairaana pidempään, jolloin työnantaja ei ole velvollinen maksamaan sinulle palkkaa, vaan kela maksaa sen. näin olen ymmärtänyt.... Hienoa, jos teidän työnantajat antavat molemmille vanhemmille mahdollisuuden olla saman sairauden aikana 3 päivää tilapäisellä hoitovapaalla. :D

Itse juuri olin 3 palkallista päivää ja neljäs oli palkaton ja työnantajan kanssa sovittu, että olen kotona. Lapsi oli 5 päivää vatsataudissa. mies piti vielä yhden vapaapäivän....
 
vieras
Mut kuka käskee kertoa töissä, et mieheni on tänään poissa töistä hoitamassa sairasta lastamme. Meidän lapset molemmat kipeenä ja mies oli jo tällä viikolla yhden päivän pois ja mummo hoiti toisen päivän. En sanonut töissä, et lapset on kipeenä, joten jos kuume ei maanantaina ole hellittänyt, aion jäädä kotiin.
 
Meillä tessissä on, että enintään neljä päivää lapsen hoidon järjestämiseen TAI HOITAMISEEN. Kolme päivää on palkatonta. Ja se menee niin, että jos lapsi on sairaana ekan päivän perjantaina, sitten saa vielä maanantaina olla pois, mutta se on sitten jo palkatonta. Tiistaina oltava taas remmissä.
 

Yhteistyössä