Lapsi sairaana pelkään et se kuolee :(

• Viestiketjun aloittaja "nelli"
  • Ensimmäinen viesti
Kuinka kauan lapsi on ollut sairaalassa? Eikö henkilökunta ole selittänyt sinulle mikä hänellä on ja kertonut muuten tilasta?

Niin ja oletko selvittänyt omia mahdollisuuksiasi jäädä pois töistä ollaksesi lapsen luona?

"noh"
Mua ei mikään sais pysymään pois sen lapsen luota. En pystyis ainakaan kotona istumaan.
Menisin lapsen luo, ja hoitjat ja lääkärit osaa kyllä kertoa jotakin. Otetaanhan lapsesta automaattisesti näytteet, kokeillaan lääkkeitä, jne. Vauvatkin vaistoaa, jos äiti/isä on paikalla.
Nimim. on kokemusta.

pala
Eikö Suomessa saa töistä sairaan lapsen hoitolomaa? Tai siis meillä tuo on ihan odotuksenakin että niillä osastoilla missä vanhemmat saa yöpyä, he ovat ihan velvollisiakin hoitamaan siellä lapsiaan. Lähinnä on vaikea saada järkättyä sen verta "omaa aikaa" että kerkeäisi käydä syömässä tai ostamassa kanttiinista jotain.
Saa erityishoitolisää kyllä.

En ole koskaan tajunnut vanhempien syyllistämistä siitä, ettei sairaalassa voi olla 24/7. Esikoisen ollessa koksissa sisällä ekaa kertaa 5 kk vanhana, ei huoneessa saanut yöpyä kuin sen lapsen vanhempi, jonka lapsi oli huonoimmassa jamassa. Sitten en saanut mennä oman mahataudin takia. Sairaala oli 50km päässä ja kovana pakkastalvena kulkuyhteydet tökkivät. Myöhemmin, kahden lapsen yyhoona, mulla oli terve vauva kotona ja sairas taapero sairaalassa. Koska vauvaa ei infektio-osastolle mukaan, niin oli pysyttävä kotona.

äitönen
Jos et saa luvan kanssa olla pois töistä, niin minä ilmoittaisin olevani itse sairas ja jäisin kolmeksi päiväksi omalle lomalle! Onnistuuko tämä sinun työpaikassasi?

Ja sitten olisin ne kolme päivää siellä SAIRAALASSA LAPSENI KANSSA, ja sitten onkin jo viikonloppu ja joulu. Hakisin työterveyslääkäriltä tai tk:sta vaikka sairaslomalapun itselleni, en hiiskuisi mitään välttämättä lapsen sairaudesta, ja olisin sitten sairaslomalapulla lapsen luona. Mutta yksin en lasta sairaalaan jättäisi! Ryhdy sinäkin toimenpiteisiin ja ota saikku ja MENE SAIRAALAAN! Unohda työt!

"Äiti minäkin"
Ja tuskin sinä lapsestasi oikeasti välität, kun käytät hänestä sanaa "se" aivain kuin lapsesi olisi mikä lie tavara, jonka tilalle voi ostaa uuden, jos SE menee rikki

"vieras"
[QUOTE="Äiti minäkin";27724542]Ja tuskin sinä lapsestasi oikeasti välität, kun käytät hänestä sanaa "se" aivain kuin lapsesi olisi mikä lie tavara, jonka tilalle voi ostaa uuden, jos SE menee rikki[/QUOTE]

Minä olen täysin varma, että sinä et ole oikeasti kenenkään äiti, eikä sinusta edes olisi kenenkään äidiksi.

"äityli"
Ite en kyllä jättäis lastani mistään hinnasta yksin sairaalaan, varsinkaan kun ei oo mitään "oikeeta" syytä. Ton ymmärrän jos on yh ja kotona muitakin lapsia joille ei saa ketään hoitajaa, mut voin vaan kuvitella miten 3 vuotias lapsi on peloissaa vieraassa paikassa yksin, ihmeellisiä ääniä, vieraita ihmisiä ja vielä muutenkin paha olla.

"höpöhöpö"
Lapsen sairastuessa vanhempi saa jo lainkin mukaan olla pois töistä. Sairaalahenkilökuntakaan ei pysty mahdottomiin. Yksi hoitaja ei voi olla kuuden lapsen kanssa yhtäaikaa. Ja varmasi kolmevuotiasta pelottaa yksin oudossa sairaalassa, joudutaan pistämään yms. Ei ole syyllistämistä vaan tosiasioita.
Se "loma" on tilapäinen hoito vapaa äkillisesti sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. Lomapäivillä saa tietysti olla pois. Ainakin KvTes on näin, ettei sairaalajakso oikeuta palkalliseen vapaaseen. Oma järkytys voi taas olla syy olla itse sairaana.

pala
[QUOTE="höpöhöpö";27724614]Se "loma" on tilapäinen hoito vapaa äkillisesti sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. Lomapäivillä saa tietysti olla pois. Ainakin KvTes on näin, ettei sairaalajakso oikeuta palkalliseen vapaaseen. Oma järkytys voi taas olla syy olla itse sairaana.[/QUOTE]

Ei palkallista vapaata, mutta vanhemman ollessa hoitamassa lasta sairaalassa, ansionmenetystä korvaa erityishoitoraha. Se ei ole tietysti aivan yhtä paljon kuin palkka, mutta maksetaan kuitenkin tulojen mukaan, jolloin ansionmenetys ei tule kohtuuttomaksi.

erityishoitorahasta?
Ei palkallista vapaata, mutta vanhemman ollessa hoitamassa lasta sairaalassa, ansionmenetystä korvaa erityishoitoraha. Se ei ole tietysti aivan yhtä paljon kuin palkka, mutta maksetaan kuitenkin tulojen mukaan, jolloin ansionmenetys ei tule kohtuuttomaksi.
Saako tämän erityishoitorahan muka siitä, että lapsi on kerran vuodessa osastohoidossa jonkun esim. virustaudin vuoksi? Itse kysyin tätä kelasta ja ymmärsin, että minkään ns. tavallisen sairauden vuoksi tätä ei makseta vaikka sairaalassa olisi ja jäisi ilman palkkatuloa... Korjaa ihmeessä jos olen väärässä. Lähtee meinaan kelaan sitten hakemuksia...

[QUOTE="Äiti minäkin";27724542]Ja tuskin sinä lapsestasi oikeasti välität, kun käytät hänestä sanaa "se" aivain kuin lapsesi olisi mikä lie tavara, jonka tilalle voi ostaa uuden, jos SE menee rikki[/QUOTE]

Mä en ainakaan käytä kenestäkään nimitystä hän, eikä täällä kukaan muukaan sano hän. Jos sanoo niin katotaan vähän että mikä tuokin on olevinaan.

åpll
[QUOTE="höpöhöpö";27724614]Se "loma" on tilapäinen hoito vapaa äkillisesti sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. Lomapäivillä saa tietysti olla pois. Ainakin KvTes on näin, ettei sairaalajakso oikeuta palkalliseen vapaaseen. Oma järkytys voi taas olla syy olla itse sairaana.[/QUOTE]

"Jos esimerkiksi alle 10-vuotias lapsi joutuu sairaalahoitoon ratkaisevaa palkallisuuden kannalta on tilanteen äkillisyys ja onko poissaolo ja vanhemman läsnäolo sairaalassa ollut välttämätöntä lapsen hoitamiseksi."
Työstä poissaolo äkillisten perhesyiden vuoksi

pala
Saako tämän erityishoitorahan muka siitä, että lapsi on kerran vuodessa osastohoidossa jonkun esim. virustaudin vuoksi? Itse kysyin tätä kelasta ja ymmärsin, että minkään ns. tavallisen sairauden vuoksi tätä ei makseta vaikka sairaalassa olisi ja jäisi ilman palkkatuloa... Korjaa ihmeessä jos olen väärässä. Lähtee meinaan kelaan sitten hakemuksia...
Lääkärintodistuksella kyllä. Minä ainakin sain, kun olin mm. sepsiksen vuoksi. Ei sitä yhden tai kahden päivän vuoksi välttämättä ole viisasta hakea, ts. byrokratian määrä vs hyöty. Jälkikäteen et voi hakea, jos et ole silloin pyytänyt lääkäriltä todistusta erityishoitorahaa varten.

"höpöhöpö"
Tämä on totta. Mutta kun joku sanoi, että saa olla hoitamassa. Ja siis saa, muttei palkalla. Tukirahaa toki saa ja hyvä niin

[QUOTE="äityli";27724577]Ite en kyllä jättäis lastani mistään hinnasta yksin sairaalaan, varsinkaan kun ei oo mitään "oikeeta" syytä. Ton ymmärrän jos on yh ja kotona muitakin lapsia joille ei saa ketään hoitajaa, mut voin vaan kuvitella miten 3 vuotias lapsi on peloissaa vieraassa paikassa yksin, ihmeellisiä ääniä, vieraita ihmisiä ja vielä muutenkin paha olla.[/QUOTE]

Ja säkö tunnet ap:n koko tilanteen sen perusteella mitä hän täälä kertoo? On se hyvä huudella ja kehua että mä en ainakaan. kukaan meistä ei tiedä eikä voi 100% päättää että varmasti tekee niin ja näin. Eiköhän ap:kn parhaansa tee.

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä