Lapsi puhuu selvää puhetta ilman konjunktioita... on 5-vuotias. Onko joku puhehäiriö vai oppiiko ne myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Olen pidemmän aikaa kiinnittänyt huomioni tytön puheeseen, täytti vähän aikaa sitten 5 vuotta ja neuvolassakaan ei kommentoitu asiaa mitenkään, terkka oli kuin ei olisi kuullut kysymystäni.

Puhuu siis näin: "Äiti minä haluaisin (että) sinä annat minulle ruokaa." tai "Minä haluaisin mennä käymään HopLopissa (koska) siellä on kivaa." tai "Minusta on mukavaa (kun) sinä olet kotona lomalla."

Mitä mieltä olette? Pitääkö huolestua vai täydentyykö puhe itsestään?

Olen pidemmän aikaa kiinnittänyt huomioni tytön puheeseen, täytti vähän aikaa sitten 5 vuotta ja neuvolassakaan ei kommentoitu asiaa mitenkään, terkka oli kuin ei olisi kuullut kysymystäni.

Puhuu siis näin: "Äiti minä haluaisin (että) sinä annat minulle ruokaa." tai "Minä haluaisin mennä käymään HopLopissa (koska) siellä on kivaa." tai "Minusta on mukavaa (kun) sinä olet kotona lomalla."

Mitä mieltä olette? Pitääkö huolestua vai täydentyykö puhe itsestään?

kysyitkö terkaltakin noilla otsikon sanoilla? ehkei vaan tiennyt mitä tarkoitat ja vaan ohitti nolon tilanteen hiljaisuudella. (vieraan ihmisen huomio ei varmaan tytön puheessa tuohon kiinnity niin helposti lyhyessä ajassa, jos ei erikseen tiedä tarkkailla?)

[QUOTE="kaffe";28730925]kysyitkö terkaltakin noilla otsikon sanoilla? ehkei vaan tiennyt mitä tarkoitat ja vaan ohitti nolon tilanteen hiljaisuudella. (vieraan ihmisen huomio ei varmaan tytön puheessa tuohon kiinnity niin helposti lyhyessä ajassa, jos ei erikseen tiedä tarkkailla?)[/QUOTE]

niin ja siis tuohon kysymykseesi en osaa valitettavasti vastata. arvaisin, että sieltä ne tulee. korjaatko tytön puhetta niiden osalta taikka painotatko omassa puheessasi noita?

[QUOTE="kaffe";28730925]kysyitkö terkaltakin noilla otsikon sanoilla? ehkei vaan tiennyt mitä tarkoitat ja vaan ohitti nolon tilanteen hiljaisuudella. (vieraan ihmisen huomio ei varmaan tytön puheessa tuohon kiinnity niin helposti lyhyessä ajassa, jos ei erikseen tiedä tarkkailla?)[/QUOTE]

No en kysynyt. Terkka itse totesi että tyttö puhuu selvästi ja kertovasti. Minä totesin että "joo, niin puhuu" ja lisäsin kysymyksen, että "konjunktiot kuitenkin puuttuu eli ei osaa sanoa että jotta koska jos sanoja puheessa, onko se normaalia" niin ei vastannut mitään.

[QUOTE="kaffe";28730932]niin ja siis tuohon kysymykseesi en osaa valitettavasti vastata. arvaisin, että sieltä ne tulee. korjaatko tytön puhetta niiden osalta taikka painotatko omassa puheessasi noita?[/QUOTE]

En korjaa enkä painota. Yritän toki itse puhua normaalisti. Tuntuisi hölmöltä korjata tai painottaa.

Tyttö oppi puhumaan 10kk ikäisenä ja 1,5-vuotiaana puhui jo pitkiä lauseita. Aina on sanottu että on ikäistään edellä puheessa ja puhuu tosi hyvin. Nyt vaan itse olen viimeisen puolen vuoden aikana kiinnittänyt huomioni tähän konjunktio-asiaan ja muuten kyllä tosiaan puhuu kuin aikuisetkin. Osaa kaikki mahdolliset sanat ja kertoo mitä vaan, ei koskaan jää sanattomaksi.

En korjaa enkä painota. Yritän toki itse puhua normaalisti. Tuntuisi hölmöltä korjata tai painottaa.

itse varmaan korjailisin muutaman kerran useampana päivänä, että hei yleensä sanotaan, että "haluaisin, ETTÄ annat minulle ruokaa" jne. siis silleen ystävällisesti vaan.
ja katsoisin a. huomaako eron ja b. alkaisko niitä vähitellen tulemaan.

mutta jos asia enempi huolettaa, niin soittaisin jonnekin neuvolaan tms. ja kysyisin vielä ja jos vastausta ei sieltä saa, niin kysyisin minne voin soittaa samalla asialla.

[QUOTE="kaffe";28731024]itse varmaan korjailisin muutaman kerran useampana päivänä, että hei yleensä sanotaan, että "haluaisin, ETTÄ annat minulle ruokaa" jne. siis silleen ystävällisesti vaan.

mutta jos asia enempi huolettaa, niin soittaisin jonnekin neuvolaan tms. ja kysyisin vielä ja jos vastausta ei sieltä saa, niin kysyisin minne voin soittaa samalla asialla.[/QUOTE]

ja varmaan myös kysyisin noin isolta, että miksi sanoo noin eikä näin. voihan se olla tapa vaan, että hänestä on ollut hauskempi sanoa noin ja se on jäänyt päälle, niinkuin joillain lapsilla vaikka sellainen lässytyspuhe?

[QUOTE="kaffe";28731024]itse varmaan korjailisin muutaman kerran useampana päivänä, että hei yleensä sanotaan, että "haluaisin, ETTÄ annat minulle ruokaa" jne. siis silleen ystävällisesti vaan.

mutta jos asia enempi huolettaa, niin soittaisin jonnekin neuvolaan tms. ja kysyisin vielä ja jos vastausta ei sieltä saa, niin kysyisin minne voin soittaa samalla asialla.[/QUOTE]

Täytyy kokeilla. Sopivissa tilanteissa voisin kokeilla korjaamista. :)

Tyttö oppi puhumaan 10kk ikäisenä ja 1,5-vuotiaana puhui jo pitkiä lauseita. Aina on sanottu että on ikäistään edellä puheessa ja puhuu tosi hyvin. Nyt vaan itse olen viimeisen puolen vuoden aikana kiinnittänyt huomioni tähän konjunktio-asiaan ja muuten kyllä tosiaan puhuu kuin aikuisetkin. Osaa kaikki mahdolliset sanat ja kertoo mitä vaan, ei koskaan jää sanattomaksi.

Onko ne jääneet siis pois, vai eikö niitä sanoja ole ollutkaan hänen puheessaan?

[QUOTE="kaffe";28731033]ja varmaan myös kysyisin noin isolta, että miksi sanoo noin eikä näin. voihan se olla tapa vaan, että hänestä on ollut hauskempi sanoa noin ja se on jäänyt päälle, niinkuin joillain lapsilla vaikka sellainen lässytyspuhe?[/QUOTE]

Tätäkin olen miettinyt, että jos on tapa vaan. Mutta jos kysyn, niin veikkaanpa (varma en ole), että ei sano mitään tai sanoo että en tiedä.

[QUOTE="vieras";28731039]Onko ne jääneet siis pois, vai eikö niitä sanoja ole ollutkaan hänen puheessaan?[/QUOTE]

Tähän en osaa vastata. En muista käyttikö konjunktioita pienempänä, mutta luulisin ettei ole koskaan käyttänyt... aikaisemmin kun en kiinnittänyt huomiota tähän, vaan jostain syystä puolisen vuotta sitten yhtäkkiä huomasin, että joissakin lauseissa ei tullutkaan että/kun/koska tms. sanoja.

Niin ja muilta läheisiltä aikuisilta kun olen tästä kysellyt, että ovatko huomanneet saman puutteen niin kukaan ei ole asiaa huomannut. Ei mieheni (lapsen isä), ei isovanhemmat eikä kummitkaan.

[QUOTE="joo";28731105]Terkalle ei varmaan kannata sanoa asiaa noin, koska en kuuna päivänä usko, että tavis terveydenhoitaja edes tietää, mikä konjunktio on.[/QUOTE]

Johan kerroin että selitin hänestä mikä on konjunktio ja mistä sanoista on kyse.

Yhteistyössä