lapsi pelkää kuollakseen.. mikä avuksi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienen säikyn äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienen säikyn äiti

Vieras
Hei!

Meidän tyttö 1 v on alkanut pelätä kuollakseen ihmisten aivastuksia, kovia yskäisyjä ja niistämistä. Pelkkä nenäliinan esiinottaminen saattaa saada aikaiseksi järkyttävän huudon. Tyttö alkaa siis huutaa ihan hysteerisenä ja huuto voi jatkua useiden minuuttien ajan äidin kaulassa tiukasti roikkuen. En osaa sanoa koska tämä on alkanut, eikä mieleeni muistu mitään erityistä kertaa, josta lapsi olisi voinut tämän kammon saada.

Siis mikä ihme avuksi? Meneekö tämä itsestään ohi vai onko jotain keinoja kuinka voisi tähän totutella ja saada lapsi ymmärtämään ettei ole mitään hätää? Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa?

Tästä on tullut jo varsin iso ongelma lapsen kanssa liikkuessa julkisilla paikoilla ja kesälomareisussa vaarin krooninen niisto-innokkuus ei ainakaan asiaa parantanut... :(

Mun poika pelkäsi jos aloin niistää, hirmuisen itkukohtauksen sai. Niistin pojan vieressä hiljalleen ja selitin ettei ole mitn hätää. Välillä niistin vaikka ei olisi ollut tarpeen, pojan nenä myös niistettiin ja poika sit tottui siihen ja loppui pelkääminen. Tuohon meni tosin reilu 1kk :whistle:

No meillä isä potee heinäallergiaa ja niistelee aika usein, kuten myös aivastelee. Se ei kuitenkaan tyttöä tunnu haittaavan, katsoo kyllä, mutta ei pelkää. Eli tämä huuto liittyy yleensä nimenomaan vieraiden ihmisten röhimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä isä potee heinäallergiaa ja niistelee aika usein, kuten myös aivastelee. Se ei kuitenkaan tyttöä tunnu haittaavan, katsoo kyllä, mutta ei pelkää. Eli tämä huuto liittyy yleensä nimenomaan vieraiden ihmisten röhimisiin.

No sittenpä siinä ei auta kuin viedä neitiä julkisille paikoille seuraamaan sitä, kyllä se ajastaan loppuu kun tajuaa ettei siinä tapahdu mitään pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

No sittenpä siinä ei auta kuin viedä neitiä julkisille paikoille seuraamaan sitä, kyllä se ajastaan loppuu kun tajuaa ettei siinä tapahdu mitään pahaa.

No näin mäkin oon vähän ajatellut.. ja josko se aika vaan sitten auttaisi... Rasittavaa kyllä kun muuten viihtyy mainiosti kahviloissa ja nauttii ihmisten seuraamisesta. Kunnes joku kaivaa nenäliinan esiin ja töräyttää... siinä menee välittömästi suupielet alaspäin.......

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
ärsyttää tollaset kirkuvat pikkuprinsessat, helvetti

Oikein mukavaa kesänjatkoa vaan sullekkin. Jatka ihmeessä täällä VAUVApalstalla pyörimistä, idiootti.

Millä VAUVApalstalla? mitä sä sekoilet?

No kyllä kaksplus on vauvalehti ja täällä enimmäkseen perheenäitejä taitaa pyöriä... Sulle vaan tiedoks. Jos ei perhejutut kiinnosta, kokeiles vaikka suomi24.

Meillä poika säikkyi aivastusta, sekä meidän että vieraampien, juuri tuossa 1v ja risat tienoilla. Ei siitä mitään pitkää huutokohtausta yleensä tullut, mutta pieni itku kuitenkin. Ehkä se on se yllättävä kova ääni, mikä pelästyttää. Meillä poika oli selkeästi myös hieman huolissaan, että onko kaikki ihan kunnossa äidillä jos pitkään aivastelin. (Mulla on krooninen allerginen nuha ja välillä saan melkoisia aivastuskohtauksia). Mä aloin niistämään välillä ilman sen kummempaa syytä ja niistin myös pojan nenää tai annoin hänen "niistää" nenäliinalla omaani. Säikkyminen meni ohi ajallaan ja nyt kun poika 1v 7kk, yleensä vaan hihittelee aivastuskohtauksilleni.

Juu kannattaa kyl vaan yrittää totuttaa ja itse olla rauhallinen. Mutta muista että lapsi ei voi pelolleen mitään. Eli jos vain totutat ja totutat, ni saatat tehdä enempi hallaa. Suosittelisin että pikkuhiljaa ja varovasti totutat kuitenki, ettet ihan pakota lasta kokoajan siihen tilanteeseen.. Sillä ei hyvää seuraa.. Pelko on pelko ja ei se pakottamalla ja altistamalla muuksi muutu.. joten äidillekin kärsivällisyyttä. =)
Nimim. pelokkaan lapsen äiti. Lapsi nyt 8vuotias ja reipas.. pelkää sitä sun tätä ja aina uusia pelkoja, mut jokaisesta selvitty. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
ärsyttää tollaset kirkuvat pikkuprinsessat, helvetti

Oikein mukavaa kesänjatkoa vaan sullekkin. Jatka ihmeessä täällä VAUVApalstalla pyörimistä, idiootti.

Millä VAUVApalstalla? mitä sä sekoilet?

No kyllä kaksplus on vauvalehti ja täällä enimmäkseen perheenäitejä taitaa pyöriä... Sulle vaan tiedoks. Jos ei perhejutut kiinnosta, kokeiles vaikka suomi24.

on täällä paljon lapsettomiakin, ei ole mikään vauvapalsta. vauvaoisio on tuolla ihan erikseen

Minä ainakin olen äiti.
kuolisin häpeään jos mun lapsi alkaas itkemään jonkun niistämisestä :D :D mahtaa olla ihku neiti kasvaessaan toi apn penska, sitä jo enteilee

No voi hyvänen aika!!! Vaadit ilmeisesti että 1v.n pitäis käyttäytyä kuin aikuinen! Kyllä pienet lapset voi pelätä mitä erilaisempia asioita.

Just tällasten lapset on niitä riiviöitä sitte ku ei ole saanu näyttää tunteitaan ku äitiä hävettää jos lapsi pelkää tai itkee.. VOi sylvi sentään.

Siis mitä ihmettä?????? Kiitos vaan teillekkin vittuilijat.

Kuka on ensinnäkään sanonut että mua hävettää kun lapseni itkee? se on musta vaan kovin kurjaa kun huomaan että toinen todella pelkää ja kyyneleet valuu silmistä solkenaan.

Ihan vaan tiedoksi, että muuten tyttö on kovin reipas ja luottavainen, useimmiten tyytyväinen ja iloinen luonne. Vauvanakaan hyvin harvoin itki. Siksi tämä reaktio minua ihmetyttää ja yritin kysyä asiallisesti onko jollain muulla ollut samaa.

Mutta ihan kivät kesät teillekkin, mukava tämä palsta tosiaan...

Niin ja kiitos teille asiallisesti vastanneet. =)

"Mahlerin mukaan lapsen "psykologinen syntymä" tapahtuu kolmannessa vaiheessa eli "eriytymisvaiheessa" (5-8 / 10 kk). Vasta tällöin lapselle syntyy minätietoisuus. Se ilmenee mm. vierastamisena, jolloin tutuista poikkeavat ihmiset pelottavat."
http://www.nikkemedia.fi/ivailu/eta/Psykologia/PS2_jakso4_0304.htm

Luulen, että sulla vain on herkkätunteinen tyttö. Hän on juuri erottautumassa psykologisesti omaksi itsekseen sinusta ja tämä voi olla hyvinkin rankka vaihe lapselle. Jos aihe kiinnostaa, lainaa kirjastosta kehityspsykologian kirjoja joissa käsitellään Erik H. Eriksonin kehityskriisejä ja Margaret Mahlerin teoriaa minuuden synnystä.

muoks. korjattu virhe

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
"Mahlerin mukaan lapsen "psykologinen syntymä" tapahtuu kolmannessa vaiheessa eli "eriytymisvaiheessa" (5-8 / 10 kk). Vasta tällöin lapselle syntyy minätietoisuus. Se ilmenee mm. vierastamisena, jolloin tutuista poikkeavat ihmiset pelottavat."
http://www.nikkemedia.fi/ivailu/eta/Psykologia/PS2_jakso4_0304.htm

Luulen, että sulla vain on herkkätunteinen tyttö. Hän on juuri erottautumassa psykologisesti omaksi itsekseen sinusta ja tämä voi olla hyvinkin rankka vaihe lapselle. Jos aihe kiinnostaa, lainaa kirjastosta kehityspsykologian kirjoja joissa käsitellään Erik H. Eriksonin kehityskriisejä ja Margaret Mahlerin teoriaa minuuden synnystä.

muoks. korjattu virhe

Kiitos! Eriksonia ja Mahleria olen jonkin verran joskus lukenutkin. Voisi tosiaan olla hyvä aika kaivaa taas kehityspsykologian teokset esiin... :)

AP hei! Minua elä syytä. Minä nimenomaan vastasin tuolle yhdelle joka sano että häntä hävettäis jos lapsensa itkis. Lueppa koko ketju. En sua haukkunut, vaan nimenomaan olin se joka sanoi että lapsi ei pelolleen mitään voi1

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
AP hei! Minua elä syytä. Minä nimenomaan vastasin tuolle yhdelle joka sano että häntä hävettäis jos lapsensa itkis. Lueppa koko ketju. En sua haukkunut, vaan nimenomaan olin se joka sanoi että lapsi ei pelolleen mitään voi1

Hei ja anteeksi, tuli vaan väärä lainaus! Ymmärsin kyllä tekstisi! =)

Minä ainakin olen äiti.
kuolisin häpeään jos mun lapsi alkaas itkemään jonkun niistämisestä :D :D mahtaa olla ihku neiti kasvaessaan toi apn penska, sitä jo enteilee

olet varmaan sellainen äiti, joka lukitsee pimeää pelkäävän lapsensa komeroon sillä EIHÄN LAPSI SAA PELÄTÄ. voi jessus..

Alkuperäinen kirjoittaja tiikeriemo:
Minä ainakin olen äiti.

olet varmaan sellainen äiti, joka lukitsee pimeää pelkäävän lapsensa komeroon sillä EIHÄN LAPSI SAA PELÄTÄ. voi jessus..

Peesi!

Mitäs pahaa siinä on jos lapsi pelkää? Kovin pienihän tuo 1-vuotias vielä on, melkein vauva. Eikös juuri n. 1-vuotiaat pelkää kovia ääniä ym..?

Yhteistyössä