Lapsi päiväkotiin vai perhepäivähoitoon????

Meillä on ensi syksynä edessä pojan (silloin 2 v. ) päivähoitoon laittaminen ja nyt pohdiskelen päiväkodin ja perhepäivähoidon huonoja ja hyviä puolia. Hakemus pitäisi piakkoin laittaa.

Kertokaapas kokemuksianne ja mielipiteitänne päiväkodista ja/tai perhepäivähoidosta! Mitä hyviä ja huonoja puolia koette näissä olevan?

Minkälaisia kokemuksia teillä on hoitajista, viihtyikö lapsi hoidossa, kumpi parempi 2- vuotiaalle vilkkaalle touhuajalle? Ja minkä ikäisenä teidän lapsi on jompaan kumpaan hoitopaikkaan mennyt?
 
Meillä oli Tampereella haku päivähoitoon maaliskuussa ja silloin laitoin hakemukset päiväkotipaikasta tytöilleni. Tällä viikolla saatiin päätökset paikoista. Syksyllä ovat hoidon alkaessa 2v ja 3,5v. Päiväkotiin laitan koska ovat jo niin isoja, isompi tyttö oli 10kk-1v7k iässä perhepäivähoidossa.
 
Kokemuksia ei vielä oo kun muksut menee ekaa kertaa vieraalle hoitoon vasta ens kuun alusta.
Mutta meidän "valinta" oli ehdottomasti perhepäivähoitaja.
Tosin,että valintaan vaikutti myös tosi paljon se,että sen sai tuosta "naapurista"...täällä syrjemmällä kun asutaan. Ei tule siis kulku-ongelmia... =)
Tuttavien suositus vaikutti myös paljon.
Eräskin suositteli sitä näin,että "ehdottomasti meidän lasten mielestä paras hoitaja koska ikää on vasta pikkasta päälle 30v niin jaksoi touhuta ihan erilailla kuin aiemmin kokeillut 50veet".

Ei me itseasiassa koskaan harkittu edes päiväkotia vaan alun alkaenkin haettiin perhepäivähoitajaa. :wave:
 
Noh, meillä oli valintaperusteena sellainen pointti, että perhepäivähoitajia on monenlaisia ja sekaan mahtuu vaikka mitä, paljon varmasti hyviä mutta valitettavasti aina huonojakin... Sitä kun ei vanhemmat mistään voi tietää mitä siellä päivisin tapahtuu, varsinkin jos on vähän pienempi lapsi ja ei oikeen puhu vielä. Mä en vaan huonoja kokemuksia nähneenä pysty luottamaan... Tarhassa on kuitenkin työntekijöillä alan koulutus ja valvovia silmiä useammat eli mielestäni turvallinen paikka. Näin meillä.
 
Mulle tuli juuri tuo mieleen myös, että perhepäivähoitajia on ihan laidasta laitaan, hyviä ja huonoja. Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä kyllä tietää millaiset hoitajat ovat. Monien kanssa käydään samassa puistossa ja näkee heidän työtään siinä. Itse veisin tutulle perhepäivähoitajalle,koska tiedän hoidon olevan hyvää ja ihmisen oikeasti pitävän työstään. Päiväkoti olisi varmempi vaihtoehto, jos ei hoitajasta ole luotettavaa ennakkotietoa. Tuttuni kertoi juuri "kauhukertomuksen" perhepäivähoitajasta isommassa kaupungissa. Ruoka oli tyyliin mitä sattuu mössöä ja ulkoiltu ei juurikaan. Mukulat töllöttivät päivät DVD:ltä lastenohjelmia ja tätiä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Oli jättänyt penskat mm. autoon parkkipaikalle, kun oli lähtenyt käymään kaupassa kesken päivän yms. Juttu alkoi selvitä, kun vanhempi lapsista oppi puhumaan.
 
Meillä poika aloitti päiväkodissa 1v6kk iässä. Hyvin on mennyt, päiväunien nukkuminen jopa kotoa paremmin. Syöminen takkuaa aina muualla kuin kotona, joten olen onnellinen kun vetelee siellä puolikin lautasellista ruokaa. Pk:sta on tullut mukavaa palautetta ja lapsi jää sinne mielellään ts. juoksee suoraan leikkiin kun haalari on riisuttu. Kotona kaivataan syliä ja sehän sopii meille.

asutaan suuressa kaupungissa ja pk on kadun toisella puolella.
 
tiipeli
Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Noh, meillä oli valintaperusteena sellainen pointti, että perhepäivähoitajia on monenlaisia ja sekaan mahtuu vaikka mitä, paljon varmasti hyviä mutta valitettavasti aina huonojakin... Sitä kun ei vanhemmat mistään voi tietää mitä siellä päivisin tapahtuu, varsinkin jos on vähän pienempi lapsi ja ei oikeen puhu vielä. Mä en vaan huonoja kokemuksia nähneenä pysty luottamaan... Tarhassa on kuitenkin työntekijöillä alan koulutus ja valvovia silmiä useammat eli mielestäni turvallinen paikka. Näin meillä.
Täysin samaa mieltä! Itse olen alan opiskelija ja oon tehnyt sijaisuuksia sekä päiväkodissa että ryhmäperhepäivähoidossa.... voi että miten ne pph:t on kärsimättömiä ja selkeesti kouluttamattomia verrattuna päiväkodin hoitajiin! Ja ihan kauhulla melkein sai seurata käsittelyotteita ja millekään kiellolle ei ollut mitään perusteluita..ynnä muuta ynnä muuta. Tuommoisten sijaisuuksien jälkeen oon ollut onnellinen, että omat lapset on päiväkodissa. Jos pph on hermostunut aamusta iltaan jopa ryhmiksessä ja räyhää lapsille toisten aikuisten edessä ilman syytä, niin mitä se on kotona, jossa ei ole muita aikuisia?
 
Meillä on syksyllä menossa esikoinen hoitoon 9kk ikäsenä kun mun on pakko mennä töihin... Mietin ensin että laittasin pph:lle mutta nyt kun oon lukenu noita kaikenlaisia kokemuksia noista hoitajista niin alan kyllä kallistuun sen päiväkodin puoleen sittenkin... Itse oon lapsena ollu pph:lla ja tykkäsin kovasti,jos vaan saisinkin samanlaisen hoitajan lapselleni kun mitä mulla oli niin en ees miettis päiväkotia mutta niitä kun ei taida ihan joka oksalla kasvaa... :(

Huolettaa vaan että miten 9kk pärjää päiväkodissa??? :(
 
Moi!

Meillä oli pojat ekana pph:lla ja mun puolesta olis saaneet jatkaa jos mahdollista! (nuorempi n.2v, ettei kovin pienenä mennyt)
Mutta piti siirtyy päiväkotiin (siinä välillä pari kk olin vailla työtä )
En tykännyt päiväkodista YHTÄÄN.
Nyt hoidan kolmatta lastamme, tyttöä kotona ja olen myöskin hoitanut samalla muita
lapsia. eli olen pph! Se täytyy muistaa, että joukkoon sopii monenlaista hoitajaa ja täällä pikku paikkakunnalla on piirit pienet ja täällä on aivan ihania hoitajia :)
Oman tyttöni, pian 2v luovuttaisin tutulle hoitajalle, en päiväkotiin!
Mulla on edessä kun tyttö 3v mietintä mitä teen, ent. työpaikkaan en palaa. Ja nyt onneksi saan jatkaa tämän ekan ½v määräajan jälkeen (joka loppuu kesällä )
Meillä on yksi päiväkodissa 4v ollut poika ja hän todella viihtyy aivan eritavalla meillä!
Pitkä juttu...
Samaten muutkin hoitolapseni. En suosittele enkä moiti kumpaakaan hoitomuotoa, jokainen
tekee omat päätöksensä itse! Ja perhepäivähoitajissa on koulutettuja ja kouluttamattomia. Eikä aina se tutkinto tee hyvää hoitajaa. Minäkin mielelläni sen suorittaisin, muttei tässä tilanteessa nyt onnistu!
Meillä vaan oli aika työhönsä kyllästyneitä hoitotätejä.
Se vielä, että me ollaan 2krt/pv ulkona, oikein odotetaan että mennään ulos =)
Kerhopäivät tekee poikkeusta tai jos on aivan kaamee vesisade. Meillä on hyvät puitteet, harvaanasuttu alue (on taloja, mut meidänkin talon takana vapaa tontti, eikä vieressäkään mitään ) Pojatki touhuaa lasten kanssa!
 
Mulla on lyhyt kokemus sekä päiväkodista että pph:sta.

Poika aloitti 9.5kk pph:lla. Ja kyllä se oli ihan hyvä ratkaisu silloin. Pph pystyi edes pikkuisen paremmin sopeuttamaan aikatauluja pienemmän tarpeisiin ja ryhmäkoko oli riittävän pieni.

Mutta kuten on tullut ilmi, pph:ta on erilaisia. Minusta omani ei ollut oikein täysin motivoitunut tähän työhön. Koulutustaustalla oli vain omat lapset, joita oli ryhmässä ja hän oli enemmän näitä "juorutaan muiden kanssa" tätejä ulkoilussa. Hoito muuten oli kyllä ihan ok, lapseni jäi luottavaisin mielin hoitoon ja kehittyi & kasvoi hyvin.

Teimme kuitenkin päätöksen siirtää lapsi 1v3kk päiväkotiin ja sitä en ole päivääkään katunut. Lapsi sopii oikein hyvin päiväkotiin (tykkää seurasta, aktiviteeteistä ja menosta&meinigistä). Eli pph:lla olisi aika varmasti käynyt vähän pitkäksi nopeasti. Ainakin sillä meidän pph:lla. Toki poika on ollut selvästi pienin, koska meillä on vain sisarusryhmiä täällä päiväkodeissa. Mutta se hyvä puoli siitä on, että hänellä on hyvää leikkiseuraa. Muut ikäisensä eivät yleensä leiki vielä toistensa kanssa ja lapseni halusi jo alle 2v leikkiä muiden kanssa. Esim oma äitini on töissä alle 3v ryhmässä ja siellä meno on ihan erilaista. Tässä sisarusryhmässä muita pienempi lapseni saa varmasti riittävästi huomiota. Toki luonteellakin on siihen vaikutusta. Eli myös päiväkodissa se ryhmän luonne vaikuttaa siihen, miten pienet pärjäävät.
 
Meillä tyttö menee syksyllä pph:lle ja ikää on silloin 1v4kk . Olen jo muutamaan otteeseen tavannut hoitajan ja tuntuu mukavalta ja sen hoitolapset näyttää tosi tyytyväisiltä. Kyseinen hoitaja on siis kouluttanut itsensä siihen hommaan. Halusin hoitopaikan läheltä ja sainkin onneks..
 
Me ei edes harkittu päiväkotia kun neiti 1v3kk lähti hoitoon,oli silloin niin pieni,ja on se vieläkin meille pieni (heinäkuussa 2v). Pph on mielekkäämpi mun mielestä koska on pieni ryhmä->hoitajalla enemmän aikaa lapselleni,ja kodinomainen ympäristö.
Huono puoli on vain se jos hoitaja sairastuu tai menee lääkäriin,joutuu lapsi varahoitopaikkaan. Meillä se olisi läheinen päiväkoti,jossa emme ole edes käyneet tutustumassa,niin se olisi lapselle äkillinen järkytys varmana.
Olisin varmasti eri mieltä jos kokemus olisi huono,nyt meillä ihana hoitaja tien toisella puolen.
Meillä on kyllä edessä hoitopaikan vaihdos,kunhan hoitajan asunto menee kaupaksi,hän palaa takaisin toiselle paikkakunnalle :'( Ja olen jo miettinyt kumpaan haluaisin lapseni...tosin en ehkä voi vaikuttaa hoitopaikkaan siinä vaiheessa...vaan kunta laittaa mihin mahtuu luulen näin.
Mutta mielestäni n.2v lapsi on vasta sopivan ikäinen päiväkotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiipeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Noh, meillä oli valintaperusteena sellainen pointti, että perhepäivähoitajia on monenlaisia ja sekaan mahtuu vaikka mitä, paljon varmasti hyviä mutta valitettavasti aina huonojakin... Sitä kun ei vanhemmat mistään voi tietää mitä siellä päivisin tapahtuu, varsinkin jos on vähän pienempi lapsi ja ei oikeen puhu vielä. Mä en vaan huonoja kokemuksia nähneenä pysty luottamaan... Tarhassa on kuitenkin työntekijöillä alan koulutus ja valvovia silmiä useammat eli mielestäni turvallinen paikka. Näin meillä.
Täysin samaa mieltä! Itse olen alan opiskelija ja oon tehnyt sijaisuuksia sekä päiväkodissa että ryhmäperhepäivähoidossa.... voi että miten ne pph:t on kärsimättömiä ja selkeesti kouluttamattomia verrattuna päiväkodin hoitajiin! Ja ihan kauhulla melkein sai seurata käsittelyotteita ja millekään kiellolle ei ollut mitään perusteluita..ynnä muuta ynnä muuta. Tuommoisten sijaisuuksien jälkeen oon ollut onnellinen, että omat lapset on päiväkodissa. Jos pph on hermostunut aamusta iltaan jopa ryhmiksessä ja räyhää lapsille toisten aikuisten edessä ilman syytä, niin mitä se on kotona, jossa ei ole muita aikuisia?
Ei sovi yleistää. Kyllä perhepäivähoitajista suurin osa on koulutettuja.

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee niin minusta alle 3-vuotiaan paras paikka on mahdollisimman pienessä ryhmässä mahdollisimman luotettavan hoitajan kanssa. Ykkösvaihtoehto on hoitaja kotona (luotettava sellainen), kakkosvaihtoehto pph/ryhmis tai pieni pk-ryhmä, jossa mielellään omahoitajasysteemi.

Pk:ssa se etu että on enemmän työntekijöitä ja jos jonkun kanssa ei tule ihan niin hyvin toimeen kuin toisen niin se ei haittaa niin paljoa ja jos joku on sairaana niin tod näk ainakin yksi tuttu hoitaja on kuitenkin paikalla. Pph:lla (jos onnistuu löytämään hyvän hoitajan) on hoito kodinomaisempaa ja yksilöllisempää.

Parhaan vaihtoehdon omalle lapsellesi löydät tutustumalla alueen päiväkoteihin/ryhmiksiin ja perhepäivähoitajiin.
 
moi, minunkin piti kirjoittaa, että täällä meilläkin on joukossa koulutettuja ja sitten "kantapään kautta oppineita" kuten minä. Minä oon toisenlaisissa hommissa ollut ja nyt kolmannen lapsen jälkeen tämä työ tuli äkkiä. Olen ilmoittanut halukkuuteni jatkaa lasten kanssa ja jos jotenkin mahdollista myös kouluttautua. Muutaman päivän koulutuksiin olen menossa, ne on pakollisia.
Hyvä, että täällä on monenlaista keskustelua ja mielipidettä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Meillä on syksyllä menossa esikoinen hoitoon 9kk ikäsenä kun mun on pakko mennä töihin... Mietin ensin että laittasin pph:lle mutta nyt kun oon lukenu noita kaikenlaisia kokemuksia noista hoitajista niin alan kyllä kallistuun sen päiväkodin puoleen sittenkin... Itse oon lapsena ollu pph:lla ja tykkäsin kovasti,jos vaan saisinkin samanlaisen hoitajan lapselleni kun mitä mulla oli niin en ees miettis päiväkotia mutta niitä kun ei taida ihan joka oksalla kasvaa... :(

Huolettaa vaan että miten 9kk pärjää päiväkodissa??? :(
Moi!
Kyllä lapsesi hyvin pärjää!! Itse laitoin poikani samanikäisenä (9kk) tarhaan ja pienien alku vaikeuksien jälkeen kaikki on sujunut kuin tanssi. Poikani on toiseksi nuorin ryhmässä ja on saanut paljon huomiota niin toiselta lapsilta kuin myös hoitajilta. Esim. poikani tulee tarhaan tulevat toiset lapset vastaan poikaani ja ilmoittavat suureen ääneen kun tulen häntä hakemaan. Olen myös huomannut kuinka sosiaalinen ja iloinen lapseni on ja tottunut tarha elämään.

Olen sitä mieltä että mitä pienempänä lapsen laittaa sitä helpommin hän siihen sopeutuu!!
 
Mutta mielestäni n.2v lapsi on vasta sopivan ikäinen päiväkotiin. (Jennan äiti)

Hieno ajatus mutta suurissa kaupungeissa ja kaveripiirissä jossa ei ole toisia lapsia on parempi laittaa päiväkotiin kuin perhepäiväkotiin kun kenelläkään ei ole kokemusta tai tietoa kuka on luotettava ja hyvä hoitaja on. Kaikki riippuu myös päiväkodista onko se hyvä vai huono!!! Meillä lapsi on vuoropäiväkodissa joka on auki 6-22 ma-la. Päiväkodissa on 100 paikkaa josta alle 3-vuotiaissa on 20 lasta mutta koskaan kaikki eivät ole samaanaikaan, yli 3 vuotiassa on 20 lasta ja sielläkään ei ole kaikki samaan aikaan sitten on eskari ryhmä jossa on se 20 lasta ja he ovat eri rakennuksessa ja vielä päiväkotiin kuuluu ryhmäpäiväkoti joka tuo lapsia leikkimään päiväkotilasten kanssa. Minusta poikani tarha on aivan ihana paikka jossa on hyvät hoitajat ja muu henkilökunta!

Musta ei voi sanoa koska lapsi on oikean ikäinen tarhaan. Kaikki hoitavat ja järjestävät hoidon niin kuin katsovat parhaimmaksi.
 
Meillä poika menee syksyllä perhepäivähoitajalle ja silloin poitsulla ikää 1v3kk. Aion kuitenkin laittaa pojan päiväkottin viimestään kun hän täyttää 3, ihan siitä syystä että päiväkodissa on ihan erilailla virikkeitä kun pph:lla.
 
Meillä piti pojan mennä 1v4kk ikäsenä päiväkotiin. Saatiin sitten kuitenkin tutulta tädiltä pph paikka ihan tästä meidän läheltä. Poika on ollut siellä nyt 3 viikkoa, ja todella hyvin on mennyt kaikki. Tarhaan meinataan kans laittaa siinä 3v tienoilla.
 

Yhteistyössä