Alkuperäinen kirjoittaja mutsi -87:No kaikkea muovailua, maalaamista ja semmosta ja kaikkia retkiä ja sellasia. En mä sitte enää pääse mihinkään lähtemään, kun on jo kaksi lasta! Et hyssykät vaan itselles.
Miten muka et pääse?
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi -87:No kaikkea muovailua, maalaamista ja semmosta ja kaikkia retkiä ja sellasia. En mä sitte enää pääse mihinkään lähtemään, kun on jo kaksi lasta! Et hyssykät vaan itselles.
Vanhemmat eivät luota tarpeeksi itseensä,vaan luullaan että päiväkoti tarjoaa jotain ihmeellistä.Vaikka esikoinen haluaisi olla kotona ja viettää kiireetöntä elämää äidin ja vauvan kanssa.Aikataulutettua elämää ehtii viettämään vielä vuosikausia!Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:Meidän vanhin jatkoi hoidossa osapäiväisesti kolmena päivänä viikossa, kun kuopus syntyi, ihan vaan siksi, että saisimme säilytettyä hoitopaikan. Näin jälkeenpäin mietittynä ratkaisu oli huono: esikolla oli koko ajan ikävä siskoaan (oli ihan kamalan kiintynyt häneen heti alusta alkaen), minä en ollut tippaakaan väsynyt, koska kuopus oli maailman helpoin lapsi, ja lisäksi hoitopaikka oli kaukana, joten sinne vieminen ja sieltä hakeminen vei ihan turhaan aikaa. Kävikin sit niin, että aika usein ilmoitettiin päikkään, ettei tyttö tulekaan, ja päivät yhdessä tuntuivatkin yhtäkkiä paljon rentouttavammilta. Ainoa hyöty tästä oli, että sisarukset todellakin pääsivät samaan ryhmään, ja siitä päivästä lähtien esikoinenkin oli päikässä yhtä hymyä, kun sai siskonsa mukaan. Mutta kehotan kyllä harkitsemaan hoidossa jatkamista; jokainen tietysti tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta kyllä meillekin oli yllätys, miten voimakkaasti esikoinen kiintyi vauvaan heti alusta lähtien.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olen sitten vissiin outo (?) kun ihmettelen että miten hitossa elämä voi olla niiiiiin vaikeaa usemman lapsen kanssa.Hyvin olen pystynyt ulkoilut hoitamaan,virikkeitä hommaamaan (puistoilu,ystävien tapaaminen jne).Joskus on ihan hyvä olla vaan,keksiä omia leikkejä ilman ohjelmoitua tekemistä.En halua kritisoida muiden valintoja,ihmettelen vaan.
Meillä tyttö on nyt ollut 2 viikkoa kesälomalla, ja ei ole kertaakaan kysynyt että millon hän pääsisi hoitoon takasin. Tyttö on 2,5v ja hoidossa on ollut 10 kk ikäisestä. No menee vielä muutamaksi viikoksi ennen äippäloman alkua ja en mietikään että jäisi hoitoon alkua pidemmälle edes muutamaksi päiväksi viikossa. Viihtyy vallan mainiosti kotonakin.Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:Vanhemmat eivät luota tarpeeksi itseensä,vaan luullaan että päiväkoti tarjoaa jotain ihmeellistä.Vaikka esikoinen haluaisi olla kotona ja viettää kiireetöntä elämää äidin ja vauvan kanssa.Aikataulutettua elämää ehtii viettämään vielä vuosikausia!Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:Meidän vanhin jatkoi hoidossa osapäiväisesti kolmena päivänä viikossa, kun kuopus syntyi, ihan vaan siksi, että saisimme säilytettyä hoitopaikan. Näin jälkeenpäin mietittynä ratkaisu oli huono: esikolla oli koko ajan ikävä siskoaan (oli ihan kamalan kiintynyt häneen heti alusta alkaen), minä en ollut tippaakaan väsynyt, koska kuopus oli maailman helpoin lapsi, ja lisäksi hoitopaikka oli kaukana, joten sinne vieminen ja sieltä hakeminen vei ihan turhaan aikaa. Kävikin sit niin, että aika usein ilmoitettiin päikkään, ettei tyttö tulekaan, ja päivät yhdessä tuntuivatkin yhtäkkiä paljon rentouttavammilta. Ainoa hyöty tästä oli, että sisarukset todellakin pääsivät samaan ryhmään, ja siitä päivästä lähtien esikoinenkin oli päikässä yhtä hymyä, kun sai siskonsa mukaan. Mutta kehotan kyllä harkitsemaan hoidossa jatkamista; jokainen tietysti tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta kyllä meillekin oli yllätys, miten voimakkaasti esikoinen kiintyi vauvaan heti alusta lähtien.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Toisten ratkaisut ei mulle kuulu, mutta olen ottanut omani aina pois hoidosta, kun äitiysloma on alkanut ja olen todella tyytyväinen ratkaisuuni.
Äitiysloma on hieno mahdollisuus olla lasten kanssa ja huomioida enemmän myös isompia lapsia. Sisarusten keskinäinen kiintymys kasvaa ja hoivaavat toisiaan alusta pitäen. Toki riitoja ja kyllästymistä on, mutta sen verran olen saanut kurkata päiväkotienkin päiviä, että tiedän että parempaa tai vähintään yhtä hyvää voin tarjota lapsilleni kotona.
Joka päivä voi tehdä jotain kivaa lasten kanssa, mutta ei koko ajan ole pakko olla ohjattua tekemistä. Lapset keksivät sitä itsekin. On kerhoja, puistoja ym. ohjattua toimintaa, jos haluaa mennä mukaan.
Näinpä juuri. Samat mietteet on mullakin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olen sitten vissiin outo (?) kun ihmettelen että miten hitossa elämä voi olla niiiiiin vaikeaa usemman lapsen kanssa.Hyvin olen pystynyt ulkoilut hoitamaan,virikkeitä hommaamaan (puistoilu,ystävien tapaaminen jne).Joskus on ihan hyvä olla vaan,keksiä omia leikkejä ilman ohjelmoitua tekemistä.En halua kritisoida muiden valintoja,ihmettelen vaan.
Samat mietteet, että miten voi olla niin hankalaa kahden kanssa, tai onko ne vaatimukset itselle sitten liian isoja? Että pitää olla aina täydellinen äiti ja koti viimesen päälle kunnossa?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olen sitten vissiin outo (?) kun ihmettelen että miten hitossa elämä voi olla niiiiiin vaikeaa usemman lapsen kanssa.Hyvin olen pystynyt ulkoilut hoitamaan,virikkeitä hommaamaan (puistoilu,ystävien tapaaminen jne).Joskus on ihan hyvä olla vaan,keksiä omia leikkejä ilman ohjelmoitua tekemistä.En halua kritisoida muiden valintoja,ihmettelen vaan.
Ei mun elämäni kahden pienen lapsen kanssa ole ollut vaikeaa. Olen jaksanut ihan hyvin, ja ollaan käyty perhekahvilassa, puistossa, yms. Kaupunkireissut ja ruokaostokset kahden kanssa on sujuneet hyvin alusta asti.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olen sitten vissiin outo (?) kun ihmettelen että miten hitossa elämä voi olla niiiiiin vaikeaa usemman lapsen kanssa.Hyvin olen pystynyt ulkoilut hoitamaan,virikkeitä hommaamaan (puistoilu,ystävien tapaaminen jne).Joskus on ihan hyvä olla vaan,keksiä omia leikkejä ilman ohjelmoitua tekemistä.En halua kritisoida muiden valintoja,ihmettelen vaan.
Höpö höpö. Lapset ovat erilaisia. Esikoinen viihty äitin ja isin kanssa hienosti, mutta ei tämä kakkonen ja ikää 1,5 vuotta. Kotona ei tee muutakuin huutaa ja kirkuu ja roikkuu puntissa (siltä tää tuntuu), pikkumies tulee onneliseksi pelkästä ruokakaupassa käynnistä kun näkee ihmisiä. Höpöttelee kaikkien kanssa. Mutta valitettavasti on myös kotityöt mitä pitää tehdä sekä auta armias jos mulla olisi vielä tässä vauva joka vaatii paljon aikaa. Ei tulisi suoraan sanottuna yhtään mitään. Koko ajan ei voi olla puistoissa ja kerhoissa, vaan hoitaa kotia, tehdä ruokaa pyykätä ym.Alkuperäinen kirjoittaja Lauriinas:Ihan mustana voin sanoa mielipiteeni En ymmärrä, miksi toinen lapsi pitäisi viedä hoitoon kun toisen kanssa on kotona :/ jollain tavalla koen sen syrjintänä. Ei 2-vuotias tarvitse virikkeitä niin paljon, ettei äiti niitä vauvan kanssa ehtisi antaa. Järjestelykysymys... Vanhemmille lapsille taas on kerhoja ym.
Entäs jos äiti ei halua tavata toisia kotiäitejä?Alkuperäinen kirjoittaja äittä:en minäkään näe siinä mitään pahaa jos lapsella on leikkikaveri,päinvastoin,todella tärkee asia mut ne kaverit voi olla pihalla,puistossa,kerhoissa jne.Alkuperäinen kirjoittaja eräs:Eiköhän jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee!?
Osataan vaan arvostella ihmisiä tietämättä heidän elämäntilanteesta.
Ei aina voi arvata miten raskaus, synnytys menee. Miten paljon vauva vaatii omaa aikaa. Vauva ei ole 2v:lle leikkikaveri. En näe mitään pahaa, jos se 2 tai 3 v lapsi saa leikkikaverin.
Luojan kiitos, sä ap teet aina kaiken oikein!!! Jippiiiiiiiiiiiiiiiii....
Hanki omaa elämää.
Semmosissa paikoissa missä kotiäidit kokoontuu.
Mikä voisi olla syy jotta kotiäiti ei halua tavata muita äitejä?Yhdessä jakaa ja vaihtaa kokemuksia,ei kait siitä haittaa ole jos ajatuksia vaihtaa ja toinen toiselta voi saada vertaistukea.Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:Entäs jos äiti ei halua tavata toisia kotiäitejä?Alkuperäinen kirjoittaja äittä:en minäkään näe siinä mitään pahaa jos lapsella on leikkikaveri,päinvastoin,todella tärkee asia mut ne kaverit voi olla pihalla,puistossa,kerhoissa jne.Alkuperäinen kirjoittaja eräs:Eiköhän jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee!?
Osataan vaan arvostella ihmisiä tietämättä heidän elämäntilanteesta.
Ei aina voi arvata miten raskaus, synnytys menee. Miten paljon vauva vaatii omaa aikaa. Vauva ei ole 2v:lle leikkikaveri. En näe mitään pahaa, jos se 2 tai 3 v lapsi saa leikkikaverin.
Luojan kiitos, sä ap teet aina kaiken oikein!!! Jippiiiiiiiiiiiiiiiii....
Hanki omaa elämää.
Semmosissa paikoissa missä kotiäidit kokoontuu.
Toisaalta kai sitä lapsensa vuoksi tuhlaa aikaansa vaikka kaltaistesi "avarakatseisten" marttyyrien kanssa...