Lapsi, opinnot ja yötyö, miten hoitopaikka kuviot menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "merri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"merri"

Vieras
Onko mahdollista, että lapsella on kaksi eri hoitopaikkaa? Ja kuinka kauan lapsi "saa" pahimmillaan olla kunnallisessa päivähoidossa? Siis tarkoitan, että onko hoitoaikaa määrätty jotenkin, että x tuntia viikossa tms..? Mietin yötyön tekemistä opiskelujeni ohella, siksi tällaisia kyselen. Toivottavasti joku tietää!! Kiitos :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24212069:
Yötyöt, lapsi ja opiskelu YHTÄAIKAA? :O

Ziisus......

Hirvittää kyllä, mutta pitäis saada voita leivän päälle...tai edes sitä kunnon leipää, opintotuella kun jää vähän nälkä vielä.

Ei oo maksimimäärää, tunnen mm. laivalla töissä olevan yh:n jonka lapsi on vuoropäiväkodissa viikon putkeen.

Mutta eipä siinä juuri ehdi lastaan näkemään tai itse nukkumaan, jos opiskelee päivät ja tekee öisin töitä. Paitsi jos opiskelee etänä edes osittain, ja tekee töitä vain satunnaisesti :)

[QUOTE="merri";24212091]Hirvittää kyllä, mutta pitäis saada voita leivän päälle...tai edes sitä kunnon leipää, opintotuella kun jää vähän nälkä vielä.[/QUOTE]

Olet yh?

Opintotuki, opintolaina, lapsilisät, asumistuki ja elarit riittää kyllä jo ihan hyvään elämään.

no sä haet paikkaa ympärivuorokautisesta päiväkodista missä on vuorotyöläisten lapsia. ei ole mitään maksimituntimääriä mutta suosituksia tietenkin on!

Onkohan sellainen mahdollista, että lapsella olisi kaksi eri hoitopaikkaa? Kun tuo vuoropäiväkoti on niin kaukana, ja sen todellista tarvetta olisi paljon vähemmän, kuin tuon lähellä olevan ns normaalin päiväkodin.

Ei oo maksimimäärää, tunnen mm. laivalla töissä olevan yh:n jonka lapsi on vuoropäiväkodissa viikon putkeen.

Mutta eipä siinä juuri ehdi lastaan näkemään tai itse nukkumaan, jos opiskelee päivät ja tekee öisin töitä. Paitsi jos opiskelee etänä edes osittain, ja tekee töitä vain satunnaisesti :)

Kuulostaapa hurjalta, viikko hoitopaikalla!

Minulla olisi tuo työ vain muutamana yönä viikossa, joten se ei yhteistä aikaamme paljoa veisi. Ja olen todellakin yh, ja tosiaankin, kyllä nykyisillä tuloilla leipää pöytään saa, mutta ainaista kituuttamista. Tuo muutama työvuoro viikossa helpottaisi taloudellista tilannettamme suunnattomasti!

[QUOTE="merri";24212148]Onkohan sellainen mahdollista, että lapsella olisi kaksi eri hoitopaikkaa? Kun tuo vuoropäiväkoti on niin kaukana, ja sen todellista tarvetta olisi paljon vähemmän, kuin tuon lähellä olevan ns normaalin päiväkodin.[/QUOTE]

No sitä sun kannattaa kysellä kunnastasi, tuo on varmaan aika kunta kohtaista..
Mutta lapsellehan se olisi parempi, että on vain yksi tuttu paikka.. Mutta kysele kunnastasi, he osaavat neuvoa paremmin kuin me! :)

[QUOTE="merri";24212148]Onkohan sellainen mahdollista, että lapsella olisi kaksi eri hoitopaikkaa? Kun tuo vuoropäiväkoti on niin kaukana, ja sen todellista tarvetta olisi paljon vähemmän, kuin tuon lähellä olevan ns normaalin päiväkodin.[/QUOTE]

Mun lapsen päiväkodissa (vuoropäiväkoti) on näitä ns. keikkalapsia joilla on vuorohoidon tarvetta vaan satunnaisesti. Mutta en kyllä suosittele, vuorohoito on lapselle todella rankkaa.

Niinkuin Anatolia ylhäällä kirjoitti niin asumistuen, opintotuen ja opintolainan turvin kyllä selviää. Jos et jostain syystä saa opintolainaa niin olet oikeutettu toimeentulotukeen.

No sitä sun kannattaa kysellä kunnastasi, tuo on varmaan aika kunta kohtaista..
Mutta lapsellehan se olisi parempi, että on vain yksi tuttu paikka.. Mutta kysele kunnastasi, he osaavat neuvoa paremmin kuin me! :)

Niin tietenkin, täältä nyt kuitenki "ensiapua" tähän ongelmaan lähdin etsimään. Mutta nähtävästi tämmöinen järjestelyä olisi ehkä mahdollinen.

[QUOTE="merri";24212173]Kuulostaapa hurjalta, viikko hoitopaikalla!

Minulla olisi tuo työ vain muutamana yönä viikossa, joten se ei yhteistä aikaamme paljoa veisi. Ja olen todellakin yh, ja tosiaankin, kyllä nykyisillä tuloilla leipää pöytään saa, mutta ainaista kituuttamista. Tuo muutama työvuoro viikossa helpottaisi taloudellista tilannettamme suunnattomasti![/QUOTE]

Mutta helpottaako se muuta elämää?

Lujille joudut, sano mun sanoneen.

[QUOTE="vieras";24212195]Mun lapsen päiväkodissa (vuoropäiväkoti) on näitä ns. keikkalapsia joilla on vuorohoidon tarvetta vaan satunnaisesti. Mutta en kyllä suosittele, vuorohoito on lapselle todella rankkaa.

Niinkuin Anatolia ylhäällä kirjoitti niin asumistuen, opintotuen ja opintolainan turvin kyllä selviää. Jos et jostain syystä saa opintolainaa niin olet oikeutettu toimeentulotukeen.[/QUOTE]

Mietinkin, että mitä lapsi tykkää, kun välillä pitää lähteä toiseen pk:n nukkumaan ja aamuksi leikkimään..jos ja kun, ei samaisessa päiväkodissa muuten olisi hoidossa.

Mulla on vielä se ongelma, että mielummin otan vastaan työtä kuin lainaa :/ Nykyään tuntuu olevan todella harvinaista tämä tämmöinen rahan ansaitseminen eikä lainaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24212206:
Mutta helpottaako se muuta elämää?

Lujille joudut, sano mun sanoneen.

Ehkä ensimmäiset kuukaudet jaksaisin hyvin, mutta kyllä tällainen pitemmän päälle kuulostaisi liian rankalle, pakko myöntää. Mutta miksipä ei voisi sitten vähän aikaa edes kokeilla.

[QUOTE="merri";24212234]
Mulla on vielä se ongelma, että mielummin otan vastaan työtä kuin lainaa :/ Nykyään tuntuu olevan todella harvinaista tämä tämmöinen rahan ansaitseminen eikä lainaaminen.[/QUOTE]

Tavallaan ihailtavaa. Toisaalta taas, sulla on lapsi ja sun pitää ajatella ensisijaisesti lastasi. Ettei hänelle tule ylipitkiä päiviä plus öitä hoidossa, ja pompottelua eri hoitopaikkojen välillä. Jostain pitää joustaa - joko ajasta lapsen kanssa, tai siitä periaatteesta että lainaa ei oteta. Joskin väittäisin että pelkän opintotuen, lapsilisän, elatusmaksujen ja asumistuenkin kanssa elää jo jotenkuten.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
[QUOTE="merri";24212234]Mietinkin, että mitä lapsi tykkää, kun välillä pitää lähteä toiseen pk:n nukkumaan ja aamuksi leikkimään..jos ja kun, ei samaisessa päiväkodissa muuten olisi hoidossa.

Mulla on vielä se ongelma, että mielummin otan vastaan työtä kuin lainaa :/ Nykyään tuntuu olevan todella harvinaista tämä tämmöinen rahan ansaitseminen eikä lainaaminen.[/QUOTE]

Onhan se lainanotto kurjaa mutta kyllä mä ainakin koin pienen lapsen opiskelevana yh-äitinä että se oli ainoa todellinen vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Siinä on raja, kuinka paljon saat tehdä töitä vuodessa, että saat opintotuen, niin että oletko miettinyt homman loppuun? Kuulostaa nimittäin siltä, että aiot tehdä niin paljon töitä, että joudut sitten palauttelemaan tukia. Itse ottaisin vaan tuen päälle lainan, ja hoitaisin homman kunnialla loppuun. Me ollaan lapsiperhe, eikä kyllä tultaisi toimeen pelkällä opintotuella ja sillä summalla, minkä saa vuoden aikana tienata. YH:na sulla tulee tietty päälle vaikka mitä tukia, mutta oletko miettinyt homman loppuun?

[QUOTE="Vieras";24212309]Siinä on raja, kuinka paljon saat tehdä töitä vuodessa, että saat opintotuen, niin että oletko miettinyt homman loppuun? Kuulostaa nimittäin siltä, että aiot tehdä niin paljon töitä, että joudut sitten palauttelemaan tukia. Itse ottaisin vaan tuen päälle lainan, ja hoitaisin homman kunnialla loppuun. Me ollaan lapsiperhe, eikä kyllä tultaisi toimeen pelkällä opintotuella ja sillä summalla, minkä saa vuoden aikana tienata. YH:na sulla tulee tietty päälle vaikka mitä tukia, mutta oletko miettinyt homman loppuun?[/QUOTE]

Lisään, että normaalisti en ottaisi itse todellakaan herkästi lainaa, mutta sinun tilanteessasi se olisi mielestäni järkevää, kun se lapsi oikeasti tarvitsee sinua.

Tavallaan ihailtavaa. Toisaalta taas, sulla on lapsi ja sun pitää ajatella ensisijaisesti lastasi. Ettei hänelle tule ylipitkiä päiviä plus öitä hoidossa, ja pompottelua eri hoitopaikkojen välillä. Jostain pitää joustaa - joko ajasta lapsen kanssa, tai siitä periaatteesta että lainaa ei oteta. Joskin väittäisin että pelkän opintotuen, lapsilisän, elatusmaksujen ja asumistuenkin kanssa elää jo jotenkuten.

Näitä asioita olenkin paljon päässäni pyöritellyt, siksi aloin harkitsemaan yötyötä. Silloin "menettäisin" vähiten aikaa lapsen kanssa, kuin esim jos tekisin viikonloppuisin päivätyötä. Kahden eri hoitopaikan välillä seilailu mietityttää eniten, mutta kokonaan vuoropäiväkotiinkaan en haluaisi lasta laittaa. Ja niin, kyllä näillä tuloilla ollaan hengissä pysytty, mutta jatkuva stressi rahasta ja rahattomuudesta. Olisi mukava elää niin, ettei tarvitse koko ajan pelätä, milloin tili on tyhjä tai että, ei kai tässä kuussa tule yllättäviä menoja, kuten lääkärikäyntejä, vaateostoksia, toisten lasten syntymäpäivä kutsuja jne jne. Mihinkää, ei mihinkää, ylimääräiseen ole rahaa, ja se jos mikä stressaa :/

[QUOTE="Vieras";24212309]Siinä on raja, kuinka paljon saat tehdä töitä vuodessa, että saat opintotuen, niin että oletko miettinyt homman loppuun? Kuulostaa nimittäin siltä, että aiot tehdä niin paljon töitä, että joudut sitten palauttelemaan tukia. Itse ottaisin vaan tuen päälle lainan, ja hoitaisin homman kunnialla loppuun. Me ollaan lapsiperhe, eikä kyllä tultaisi toimeen pelkällä opintotuella ja sillä summalla, minkä saa vuoden aikana tienata. YH:na sulla tulee tietty päälle vaikka mitä tukia, mutta oletko miettinyt homman loppuun?[/QUOTE]

Olen miettinyt aikalailla tätä. Tarkoitus olisi, että tienaisin n.600€/kk, mikä edellyttäisi noin 2 työvuoroa viikossa. Näin ollen ei opintotuki rajat paukkuisi eikä minun tarvitsisi nostaa lainaa. Haluan kuitenkin keskittyä opintoihin eikä tarkoitus ole tehdä vain töitä. Jo pelkästään tuolla 600€ tulolla saataisiin kohennettua taloudellista tilannettamme niin, että ei tarvitsi koko ajan stressata raha-asioista ja varmasti välillä saisi vähän jopa säästettyäkin!

[QUOTE="merri";24212343]Näitä asioita olenkin paljon päässäni pyöritellyt, siksi aloin harkitsemaan yötyötä. Silloin "menettäisin" vähiten aikaa lapsen kanssa, kuin esim jos tekisin viikonloppuisin päivätyötä. Kahden eri hoitopaikan välillä seilailu mietityttää eniten, mutta kokonaan vuoropäiväkotiinkaan en haluaisi lasta laittaa. Ja niin, kyllä näillä tuloilla ollaan hengissä pysytty, mutta jatkuva stressi rahasta ja rahattomuudesta. Olisi mukava elää niin, ettei tarvitse koko ajan pelätä, milloin tili on tyhjä tai että, ei kai tässä kuussa tule yllättäviä menoja, kuten lääkärikäyntejä, vaateostoksia, toisten lasten syntymäpäivä kutsuja jne jne. Mihinkää, ei mihinkää, ylimääräiseen ole rahaa, ja se jos mikä stressaa :/[/QUOTE]

Ymmärrän oikein hyvin ton tunteen (olen jo aiemmin ketjuun vastannut entinen opiskelija-yh jonka lapsi nyt vuorohoidossa). Opiskelu kestää vaan vähän aikaa, pystyisitkö kuitenkin sen ajan sinnittelemään epävarmuudessa?

Sun täytyy tehdä töitä joko tosi vähän tai tosi paljon, jotta se olisi taloudellisesti kannattavaa. Jos teet paljon töitä, joudut maksamaan lapsen päivähoidosta, samoin voit menettää Kelan etuuksia (opintotuki, asumistuki). Paperisotku on aikamoinen, kun selvität kuukausittain muuttuvia tulojasi Kelalle ja kaupungille.

Itse tein niin, että otin sen opintolainan ja jaoin koko vuoden summan niin, että sain kuukausittain yhtä paljon rahaa. Taloudenpito oli huomattavasti helpompaa. Kesäisin ja loma-aikoina tein töitä, jolloin sain rahaa vähän säästöönkin pahan päivän varalle.

Tsemppiä teidän tilanteeseen, toivottavasti et pahastunut vaikka näin kärkkäästi lähdin neuvomaan :)

Jos kerran on vain pari työvuoroa kuussa, niin eikö löytyisi ketään tuttua joka voisi tulla teille, tai jonka luokse lapsi voisi mennä noiksi öiksi? Isovanhemmat, kummit, naapurit, ystävä, lapsen isä?

Yhteistyössä