Lapsi on televisioaddikti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linnea-71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Linnea-71

Vieras
Hei!

Olen uusi kävijä palstalla, naimisissa oleva 2,5-vuotiaan tytön äiti. Olen seuraillut keskustelua jonkin verran, mutta en ole aiemmin kirjoitellut tänne.

Onko jollain muulla samanlainen ongelma? Meidän tyttömme katselee televisiota aivan valtavasti, ja nyt asialle pitäisi tehdä jo jotain. Sekä mieheni että minä olemme työelämässä, joten arki-iltaisin on hoidettava sekä kotityöt että lapsi. Arkipäivisin tyttö on perhepäivähoidossa, jossa telkkaria ei onneksi kai katsota. Hoidosta kotiin tultua tyttö haluaa mennä television ääreen melkein heti, ja mikään muu ei yhtä paljon enää kiinnostakaan. Meillä on paljon lastenvideoita (Muumeja, Mikkiä, Aku Ankkaa, Nalle Puhia yms.), mutta kaikki on katsottu jo moneen kertaan. Olen tietysti iloinen siitä, että tyttö viihtyy telkkarin ääressä silloin kun haluan itse tehdä kotitöitä, katsella postia, syödä jotain ihan rauhassa tms., mutta rajansa kaikella! Nyt kun olemme koko perhe kesälomalla, telkkarin tuijotus alkaa jo aamulla. Käymme ulkoilemassa 1-2 krt päivässä, joten ulkoiluun menee 1-2 t päivässä. Kyläilypaikkoja meillä on jonkin verran, mutta ei missään nimessä joka päivälle tai edes joka viikolle. Olemme tutustuneet saman talon lapsiin, mutta jokaisella tuntuu olevan vähän oma päivärytminsä, joten yleensä ulkoilemme yksin (naapureiden kanssa on kuitenkin jonkin verran kyläilty). Koska lähin leikkipuisto ei ole ihan lähellä, siellä ei tule käytyä kovin usein. Nyt kun on ollut sateiset säät, on tosi vaikeaa pitää tyttöä poissa television äärestä. Mitä itse teette sadesäällä? Värittäminen/piirtäminen tyttöä kiinnostaa jonkin verran, kirjojen katselu oikeastaan vain potalla. Kaikki palapelit on koottu jo moneen kertaan. Leluja on iso määrä jo nyt, joten en viitsisi jatkuvasti uusiakaan ostaa. Mukaan kotitöihin en osaa vielä noin pientä lasta ottaa. Olimme juuri matkalla 6 päivää, joten uutta matkaakaan ei voida vähään aikaan ajatella... Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Telkkari kiinni vaan. Ja katsotaan määrättyyn aikaan määrätyn verran. Siis sen verran joka sinusta on sopiva. Esim " telkkari laitetaan päälle vasta illalla".

Yritä ottaa mukaan kotitöihin. Se on melko varmasti lapsenkin mielestä kiva kun saa vanhempiensa kanssa touhuta ja olla mukana. "tiskata", imuroida, pestä lattiaa, leipoa, laittaa ruokaa jne. kiinnostaa meidän 2.5 v poikaa kovasti kun tehdään yhdessä. Tottahan siinä menee enemmän aikaa kun jos tekisin kaikki itse.

Jos on vähän kyläilypaikkoja niin löytyykö sieltä jotain kerhoa, uimahallia, kirjastoa, kahvilaa, lounasravintolaa jossa voisitte käydä yhdessä?

Täytyy vielä lisätä että en ole itsekkään kotiäiti, joten tiedän kuinka lyhyeet illat on varsinkin arkisin.

Kiitos, Lari, vinkeistä! Asumme isossa kaupungissa, joten kyllä täällä on paljon mahdollisuuksia, pitää lähteä vaan aktiivisesti liikkeelle. Jos ei sada, lähden tänään tytön kanssa torille ja kirjastoon - kerhojahan ei näin kesällä ole, mutta syksyllä on tarkoitus taas jatkaa muskariharrastusta. Mieheni ei ole paikkakuntalaisia, ja lähes kaikki hänen kaverinsa ja sukulaisensa asuvat yli 100 km:n päässä. Tapailemmekin lähinnä minun sukulaisiani ja kavereitani. Onneksi äitini sentään asuu samalla paikkakunnalla, ja hänen luonaan tyttö viihtyykin.

Meillä myöskin televisio oli jossain vaiheessa asia ja esine mitä ilman EI tultu, siis lapset.
LOpulta kyllästyin siihen ja sen jälkeen telkkari on ollut auki vain ja ainoastaan iltaisin, jos silloinkaan. Yleensä telkkari avataan kakkosen lasten ohjelmille ja suljetaan sen takia. Avaamme sen taas sitten kun lapset nukkuvat.
Ensin siitä tuli kauhea meteli, mitään muuta ei voinut tehdä, mutta kun lapset sen oppivat, että ei on ei ja vanhemmat määrää, niin he uskoivat.
Toki joskus katsotaan videoita, mutta se ei ole enää niin arkista, että suunnileen neljä videota päivässä.
Nyt lapset leikkivät paljon niillä leluilla, joita on pitänyt kamalasti ostaa, mutta leikit ovat jääneet. Lisäksi luetaan ja pelataan. eli mahdollisimman "luovaa".
Niin ja lapset 3,5v kakoset.

Jossain vaiheessa me kävimme tappelua lapseni kanssa samasta aiheesta, nyt riittää kun sanon ei! Eli telkkari avataan kakkosen lasten onjelmille ja vkonloppuisin voi katsoa myös lastenohjelmat aamuisin. Videoiden katselu on tosi harvinaista herkkua!
Nyt tappelemme lähinnä tietokone pelin käytöstä, sitäkään en halua suoda lapselle päivittäin...
Lapsi nyt 4 vuotta. Eli tiukkana pitää olla ja periksi ei saa antaa vaikka kuinka haluaisi...Kyllä se siitä, ajallaan.
Aika paljon meillä piirrellään, muovaillaan ym. Ja lapsella on onneksi loistava mielikuvitus-viihtyy huoneessaan leikkimässä yksin, kuuluu vain hänen puheensa kun "ponit ja barbit puhuvat."

Vanhemmat sanelee säännöt ja telkkari pysyy kiinni, kun niin sovitaan (ota vaikka töpseli pois seinästä). =) Tärkeää, ettei lapsi todellakaan itse määrää sitä kuinka paljon telkkaria katselee. Kyllä sitä puuhaa ja tekemistä löytyy äärettömän paljon, kun käyttää hiukan mielikuvitusta. Ja ulkoillahan voi useammankin tunnin... meillä tepsii ainakin.

Meillä ei oikeastaan yksikään kolmesta lapsesta ole kovin kiinnostunut telkkarista tai videoista, vaikka välillä niin toivonkin :saint: ... Lapset 5v, 3v ja vajaa 2v.

Yhteistyössä